Zelfbouw versterker met Conrad spul

Pagina: 1
Acties:
  • 2.314 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-02 09:23

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Al tijden heb ik een stereo Tornado (G640, 100 watt) voor geluid. En ik moet zeggen dat ik dit heel fijn helder geluid vind, misschien komt het wel dat ik het zo ben gewend want ik heb ze nu al zeker 8 jaar. Ik heb een tijdje een gewone stereoinstallatie van Sony (HST-D105) met 2x60 watt (6 Ohm) boxen. Deze vond ik echter een beetje zwaar klinken en bij hoge volumes niet mooi. Overigens zet ik de muziek nooit echt hard (je kan er altijd bovenuit praten bij mij in principe), maar als er een stukje in een film is waar het gewoon even nodig is dan vind ik wel dat dat ook mooi moet worden weergegeven. Die stereo gaf dan heel schor geluid en de huidige Tornado boxen die gaan heel vervelend resoneren zodat het geluidsbeeld meteen verpest is.

Eigenlijk wilde ik dit een beetje achter me laten en met een nieuw project beginnen. Al tijden zie ik in de Conrad-gids van die zelfbouw setjes staan en heb me er altijd bij neergelegd dat je hiervoor vrij veel kennis van zaken moet hebben. Echter nu zag ik dat bijvoorbeeld #190794 (30 euro) een heel leuk dingetje is. Je hebt 2 kanalen met elk 40Watt.
Voedingsspanning 6 - 18 V DC * Ruststroomverbruik ca. 120 mA * Stroomverbruik bij volledige uitsturing ca. 7,5 A * Uitgangsimpedantie 2 - 4 Ω * Frequentiebereik 20 Hz - 20 kHz * Uitgangsvermogen RL 4 Ω bij 10% vervorming, bij 2 Ω 40 W bij 10% vervorming * Afm. 70 x 45 mm.
Daaraan wilde ik de volgende speakers hangen: 3weg HiFi Alu Luidspreker (#332569, set 55 euro) met de volgende specs:
Belastbaarheid (RMS/muziek) 40/100 W * Frequentiebereik 90 - 20.000 Hz * Geluidsniveau 87 dB * Impedantie 4 - 8 Ω (naar keuze) * Gewicht 1450 g * Afm. (lxbxh) 182 x 115x 120 mm. Wordt geleverd incl. Nederlandstalige gebruiksaanwijzing.
Met deze twee onderdelen wil ik een test-setup maken om te kijken wat voor een geluid dit weergeeft. Ik weet dat er geen woofer oid bij zit maar dat komt later wel.

Nu ben ik niet zo heel erg thuis in alle termen aangaande audio e.d., maar wat ik wel kan opmaken is dat de versterker eigenlijk de licht is voor de boxen. (Uitgaande van de muziek waarde.) Is dit bewaarlijk? Ik verwacht niet meteen een topresultaat, maar zal het vergelijkbaar zijn met wat ik nu heb? Die tornadoboxen kan ik eigenlijk niet harder open zetten dan 30% want anders gaat het hinderlijk resoneren.

Mijn doel is om een 5.1 set te maken (met uiteindelijk betere boxen e.d.) en om daarvoor een soort redundante versterker te maken met twee voedingen en elke eindversterker als module die je er zo in en uit kan prikken. In dit geval zou ik voor 5.1-kanaals geluid 3 stereoversterkers nodig hebben. Maar als eerder wil ik een testsetup maken om te kijken of deze constructie een beetje werkt. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze kits? Natuurlijk kan ik ook op zoek naar een tweedehands iets, maar ik wil eigenlijk zelf iets proberen te maken omdat je zo veel dichter bij de techniek staat.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-02 09:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik zou niet voor die amp gaan in ieder geval. Is natuurlijk goedkoop, maar zo'n TDA chip is nou niet echt het toonbeeld van kwalitatief goed geluid. Kijk liever eens naar een leuke gainclone met een van de LM chips (LM3875 bijvoorbeeld). Een paar extra componentjes nodig, en zelfs geen printje :) . vergeet ook niet dat je een degelijke voeding nodig hebt. Maar dan heb je voor het zelfde geld wel iets wat flink beter is dan zo'n TDA chipje (en heeft ook nog eens wat meer vermogen).

Over Watt's: check ff de FAQ, want je ligt er helemaal naast.

Speakers: exteem cheap spul.. spaar liever voor wat degelijks (bijvoorbeeld een mooi zelfbouwpaket)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

deepspace schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 20:36:
Ik zou niet voor die amp gaan in ieder geval. Is natuurlijk goedkoop, maar zo'n TDA chip is nou niet echt het toonbeeld van kwalitatief goed geluid. Kijk liever eens naar een leuke gainclone met een van de LM chips (LM3875 bijvoorbeeld). Een paar extra componentjes nodig, en zelfs geen printje :) . vergeet ook niet dat je een degelijke voeding nodig hebt. Maar dan heb je voor het zelfde geld wel iets wat flink beter is dan zo'n TDA chipje (en heeft ook nog eens wat meer vermogen).

Over Watt's: check ff de FAQ, want je ligt er helemaal naast.

Speakers: exteem cheap spul.. spaar liever voor wat degelijks (bijvoorbeeld een mooi zelfbouwpaket)
Ook met de TDA chips is een goede versterker te maken hoor!
De TDA7294 is daar volgens mij toch een toonbeeld van.
Oke bij de maximale grens van het ic is deze misschien niet audiofiel geschikt.
Maar bij 40 a 50 watt zijn de specificaties toch oké.
Ik citeer uit electuur:
Ingangsgevoelig 1,3 v
ingangsimpedantie 10kohm
bandbreedte 16hz tot 100khz
vermogen 50 watt 8 ohm ( 0,1% thd)
signaal- ruisverhouding 105 dba
thd+n bij 40 w aan 8 ohm 0,002% (1khz)
0,04% (20hz.. 20khz)

En nog een voordeel deze ic is dus makkelijk te verkrijgen. Dit wat bij de Lm chips nog wel eens een probleem was/is.
Momenteel ben ik druk bouwende aan een versterker met deze ic's. maar wat ik al gehoord heb klinkt het goed. ik zal binnenkort eens wat pics posten!
@ LAUPRO succes met het bouwen van de versterker!
Je hebt nu meerdere mogelijkheden! De LM chips hoor je ook hele goede verhalen over.
Ook met de deze TDA chip kun je na mijn mening met een handvol onderdelen een geschikte versterker bouwen!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2005 21:24 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Oe, pics :D cool! Vergeet ze idd niet te posten. Deze TDA is idd niet zo heel dramatisch, maar er zijn er meer dan zat die dat wel zijn. Verkrijgbaarheid is idd lastig van de LM's

Blijven nog de speakers: gewoon niet doen!

[ Voor 16% gewijzigd door voodooless op 07-08-2005 21:29 ]

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-02 09:23

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Ik weet dat dit goedkoop spul is. Maar uiteindelijk zou ik dus omdat die versterker modulair is een betere module erin kunnen prikken. Zo hebben ze bijvoorbeeld ook een 70W monoblok (#190091). Maargoed ik ga het in ieder geval proberen, die boxen laat ik dan even achterwege, ik heb zelf nog wel wat boxen waarmee ik dat kan testen. Binnenkort meer info dus.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

deepspace schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 21:24:
Oe, pics :D cool! Vergeet ze idd niet te posten. Deze TDA is idd niet zo heel dramatisch, maar er zijn er meer dan zat die dat wel zijn. Verkrijgbaarheid is idd lastig van de LM's

Blijven nog de speakers: gewoon niet doen!
Die Pics ga ik zeker posten! altijd leuk toch!
Oke die Speakers: echt niet doen!!
Speakers maken of "breken" het geluid. beter nog een "shitty" versterker dan idem luidsprekers.
In elke prijsklasse is wat te vinden maar over het algemeen is goedkoop toch duurkoop!
Ga anders eens luisteren bij verschillende zaken, echt het verschil is te merken. Of kijk naar redelijk 2e hands?

Nog een paar gegevens over mijn aankomend homemade versterkertje.

versterker dus.
2x TDA 7294
plus een handvol weersandjes en condensatortjes.

simpele voeding
2x18 volt 230va 6.38 A ringkern (a la conrad ) ik kreeg nog korting.. dus geen Amplimo.
twee elco's van 10.000 uF en een 30-A brugcel.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Als je meerder amps gaat combineren zal het lastig worden een inprik systeem te maken. Alle amps hebben andere voltages nodig, en je zult er ook voor moeten zorgen dat je voeding meer dan zat VA heeft om je uiteindelijke totaale vermogen te kunnen trekken.

Verwijderd

Soms moet je gewoon een "gok" wagen vind ik.
Ook ik wist niets van DIY maar je kunt je je er zo inlezen.
Kijk eens naar goede kits of begin net zoals mijzelf er gewoon aan.
Je hoeft ook niet gelijk heel exotisch te beginnen!
Als je een beetje solderen kan is het niet zoveel werk.
Blijf je zelf controleren, en als het dan toch mis gaat koop je gewoon weer een nieuw onderdeeltje.
Kotom het www is een goede infobron, in de forums is veel te vinden, mensen zijn zeer behulpzaam iedereen is immers eens begonnen?

Succes!

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-02 13:05

Elektronicanet

Leds do it!

De zwaardere TDA types klinken erg goed. Heb laatst iemand een versterker zien bouwen (op een elektronicaclub, waar ik al jaren lid van ben), met 2 TDA versterkertjes er in van 100W RMS per stuk (merk ST, daar werkt hij). Verder zaten er (geloof ik) alleen wat condensatoren bij.
De grootste problemen waren de koeling (zit een enorm koelblok achter dat goed heet wordt) en de voeding (hele zware trafo + grote elco's), omdat dat vermogen ook écht geleverd moet kunnen worden.
Die TDA's werkten geloof ik op 2x50 V (plus en min dus).

Heb me wel verbaasd hoe eenvoudig het is zo'n goede versterker te bouwen met zo weinig onderdelen (er staat daar een set goede hifi speakers, en iedereen is er overeens dat de geluidskwaliteit goed is).

Nederlander in België

Pagina: 1