Al tijden heb ik een stereo Tornado (G640, 100 watt) voor geluid. En ik moet zeggen dat ik dit heel fijn helder geluid vind, misschien komt het wel dat ik het zo ben gewend want ik heb ze nu al zeker 8 jaar. Ik heb een tijdje een gewone stereoinstallatie van Sony (HST-D105) met 2x60 watt (6 Ohm) boxen. Deze vond ik echter een beetje zwaar klinken en bij hoge volumes niet mooi. Overigens zet ik de muziek nooit echt hard (je kan er altijd bovenuit praten bij mij in principe), maar als er een stukje in een film is waar het gewoon even nodig is dan vind ik wel dat dat ook mooi moet worden weergegeven. Die stereo gaf dan heel schor geluid en de huidige Tornado boxen die gaan heel vervelend resoneren zodat het geluidsbeeld meteen verpest is.
Eigenlijk wilde ik dit een beetje achter me laten en met een nieuw project beginnen. Al tijden zie ik in de Conrad-gids van die zelfbouw setjes staan en heb me er altijd bij neergelegd dat je hiervoor vrij veel kennis van zaken moet hebben. Echter nu zag ik dat bijvoorbeeld #190794 (30 euro) een heel leuk dingetje is. Je hebt 2 kanalen met elk 40Watt.
Nu ben ik niet zo heel erg thuis in alle termen aangaande audio e.d., maar wat ik wel kan opmaken is dat de versterker eigenlijk de licht is voor de boxen. (Uitgaande van de muziek waarde.) Is dit bewaarlijk? Ik verwacht niet meteen een topresultaat, maar zal het vergelijkbaar zijn met wat ik nu heb? Die tornadoboxen kan ik eigenlijk niet harder open zetten dan 30% want anders gaat het hinderlijk resoneren.
Mijn doel is om een 5.1 set te maken (met uiteindelijk betere boxen e.d.) en om daarvoor een soort redundante versterker te maken met twee voedingen en elke eindversterker als module die je er zo in en uit kan prikken. In dit geval zou ik voor 5.1-kanaals geluid 3 stereoversterkers nodig hebben. Maar als eerder wil ik een testsetup maken om te kijken of deze constructie een beetje werkt. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze kits? Natuurlijk kan ik ook op zoek naar een tweedehands iets, maar ik wil eigenlijk zelf iets proberen te maken omdat je zo veel dichter bij de techniek staat.
Eigenlijk wilde ik dit een beetje achter me laten en met een nieuw project beginnen. Al tijden zie ik in de Conrad-gids van die zelfbouw setjes staan en heb me er altijd bij neergelegd dat je hiervoor vrij veel kennis van zaken moet hebben. Echter nu zag ik dat bijvoorbeeld #190794 (30 euro) een heel leuk dingetje is. Je hebt 2 kanalen met elk 40Watt.
Daaraan wilde ik de volgende speakers hangen: 3weg HiFi Alu Luidspreker (#332569, set 55 euro) met de volgende specs:Voedingsspanning 6 - 18 V DC * Ruststroomverbruik ca. 120 mA * Stroomverbruik bij volledige uitsturing ca. 7,5 A * Uitgangsimpedantie 2 - 4 Ω * Frequentiebereik 20 Hz - 20 kHz * Uitgangsvermogen RL 4 Ω bij 10% vervorming, bij 2 Ω 40 W bij 10% vervorming * Afm. 70 x 45 mm.
Met deze twee onderdelen wil ik een test-setup maken om te kijken wat voor een geluid dit weergeeft. Ik weet dat er geen woofer oid bij zit maar dat komt later wel.Belastbaarheid (RMS/muziek) 40/100 W * Frequentiebereik 90 - 20.000 Hz * Geluidsniveau 87 dB * Impedantie 4 - 8 Ω (naar keuze) * Gewicht 1450 g * Afm. (lxbxh) 182 x 115x 120 mm. Wordt geleverd incl. Nederlandstalige gebruiksaanwijzing.
Nu ben ik niet zo heel erg thuis in alle termen aangaande audio e.d., maar wat ik wel kan opmaken is dat de versterker eigenlijk de licht is voor de boxen. (Uitgaande van de muziek waarde.) Is dit bewaarlijk? Ik verwacht niet meteen een topresultaat, maar zal het vergelijkbaar zijn met wat ik nu heb? Die tornadoboxen kan ik eigenlijk niet harder open zetten dan 30% want anders gaat het hinderlijk resoneren.
Mijn doel is om een 5.1 set te maken (met uiteindelijk betere boxen e.d.) en om daarvoor een soort redundante versterker te maken met twee voedingen en elke eindversterker als module die je er zo in en uit kan prikken. In dit geval zou ik voor 5.1-kanaals geluid 3 stereoversterkers nodig hebben. Maar als eerder wil ik een testsetup maken om te kijken of deze constructie een beetje werkt. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze kits? Natuurlijk kan ik ook op zoek naar een tweedehands iets, maar ik wil eigenlijk zelf iets proberen te maken omdat je zo veel dichter bij de techniek staat.
Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!