Toon posts:

HDTV kabel?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Afgelopen week heeft mijn TV het begeven, uiteraard moet ik een nieuwe hebben. Inmiddels heb ik besloten dat het de Panasonic TX-32PX30 (http://www.panasonic.nl/Products_Info.asp?M=940|610|602|601|4|1) gaat worden. Deze TV heeft ondersteuning voor HDTV, hij is voorzien van een Component Video aansluiting (Progressive Scan).
Tegenwoordig zijn er via internet trailers (of films) in HDTV formaat te downloaden, nu is mijn vraag of ik dit soort beelden via mijn computer of laptop met behulp van een kabel gewoon kan afspelen op deze TV bijvoorbeeld met deze kabel (http://www.bettercables.com/vgato5rcas.html).

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:19
Waarschijnlijk kan een beetje HDTV ook gewoon op de PC aangesloten worden met bijv. een D-Sub of DVI kabel.

Verwijderd

Topicstarter
Hielko schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 19:33:
Waarschijnlijk kan een beetje HDTV ook gewoon op de PC aangesloten worden met bijv. een D-Sub of DVI kabel.
Op de TV zit een Component Video ingang (Y/Pb/Pr), mijn vraag is of ik dit aan kan sluiten op mijn computer, dat er vast TV's zijn die aan gesloten kunnen worden via D-Sub of DVI kabel geloof ik ook wel.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:01

GaMeOvEr

Is een hork.

Er zijn videokaarten met een component verloopkabel, dus het kan wel. Of jouw videokaart het kan weet ik niet. Persoonlijk zou ik nu gewoon stomweg geen TV meer kopen zonder DVI/HDMI aansluiting.

[ Voor 29% gewijzigd door GaMeOvEr op 08-08-2005 01:59 ]

Aannames zijn fataal.

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

mag ik misschien vragen hoeveel die tv kost en waar?
dit omdat ik ook aan het rondkijken ben voor een breedbeeldtv

edit: in de link staat 1699,- :)

[ Voor 14% gewijzigd door randje op 08-08-2005 01:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
pokeran schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 01:44:
mag ik misschien vragen hoeveel die tv kost en waar?
dit omdat ik ook aan het rondkijken ben voor een breedbeeldtv

edit: in de link staat 1699,- :)
900 euri :) kijk even op kieskeurig voor goedkoopste zaak

Verwijderd

Topicstarter
GaMeOvEr schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 01:35:
Er zijn videokaarten met een component verloopkabel, dus het kan wel. Of jouw videokaart het kan weet ik niet. Persoonlijk zou ik nu gewoon stomweg geen TV meer kopen zonder DVI/HDMI aansluiting.
Wat is daar de reden van dan? In principe kan het hetzelfde toch? Dat er een ander kabeltje in kan zal toch geen verschil maken?

• darkadon
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 19:31:
Afgelopen week heeft mijn TV het begeven, uiteraard moet ik een nieuwe hebben. Inmiddels heb ik besloten dat het de Panasonic TX-32PX30 (http://www.panasonic.nl/Products_Info.asp?M=940|610|602|601|4|1) gaat worden. Deze TV heeft ondersteuning voor HDTV, hij is voorzien van een Component Video aansluiting (Progressive Scan).
Tegenwoordig zijn er via internet trailers (of films) in HDTV formaat te downloaden, nu is mijn vraag of ik dit soort beelden via mijn computer of laptop met behulp van een kabel gewoon kan afspelen op deze TV bijvoorbeeld met deze kabel (http://www.bettercables.com/vgato5rcas.html).
Ja dat kan, En ja het kan ook met die kabel. Enjoy!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 02:02:
Wat is daar de reden van dan? In principe kan het hetzelfde toch? Dat er een ander kabeltje in kan zal toch geen verschil maken?
De d/a omzetting zal op een ander punt plaatsvinden, in plaats van op de PC in de TV. In het geval van een CRT TV zal er altijd wel een digitaal/analoog conversie nodig zijn, maar als je een LCD TV zou hebben, zou er geen conversie nodig zijn. Dat is het grote voordeel, zie ook Waarom DVI op je LCD TV?. Voor CRT vraag ik me af wat voor nut het heeft, bovendien zal het moeilijk zijn om een CRT te vinden in die prijsklasse met HDMI, als ze überhaupt bestaan. Voor 900 euro heb je ook een 26" samsung LCDTV met o.a. HDMI die dus het voordeel heeft dat er geen d/a omzetting nodig is om het plaatje op het scherm te krijgen. Maar goed, dan ga je een stapje terug in beeldformaat en of de kwaliteit daarvan voldoet aan jouw eisen is natuurlijk de vraag.

Overigens vind ik dat een TV pas echt geschikt is voor HDTV als deze HDMI input accepteert, en niet alleen component, zie ook de officiële eisen voor het logo HD Ready op eicta.org. Maar goed, niet elke TV die dat logo heeft, is echt geschikt voor HD. Sommige CRT TV's hebben alsnog teweinig beeldlijnen om iets nuttigs te doen met de hoge resoluties.

[ Voor 16% gewijzigd door blackd op 08-08-2005 09:20 ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Topicstarter
blackd schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 09:19:
[...]

De d/a omzetting zal op een ander punt plaatsvinden, in plaats van op de PC in de TV. In het geval van een CRT TV zal er altijd wel een digitaal/analoog conversie nodig zijn, maar als je een LCD TV zou hebben, zou er geen conversie nodig zijn. Dat is het grote voordeel, zie ook Waarom DVI op je LCD TV?. Voor CRT vraag ik me af wat voor nut het heeft, bovendien zal het moeilijk zijn om een CRT te vinden in die prijsklasse met HDMI, als ze überhaupt bestaan. Voor 900 euro heb je ook een 26" samsung LCDTV met o.a. HDMI die dus het voordeel heeft dat er geen d/a omzetting nodig is om het plaatje op het scherm te krijgen. Maar goed, dan ga je een stapje terug in beeldformaat en of de kwaliteit daarvan voldoet aan jouw eisen is natuurlijk de vraag.

Overigens vind ik dat een TV pas echt geschikt is voor HDTV als deze HDMI input accepteert, en niet alleen component, zie ook de officiële eisen voor het logo HD Ready op eicta.org. Maar goed, niet elke TV die dat logo heeft, is echt geschikt voor HD. Sommige CRT TV's hebben alsnog teweinig beeldlijnen om iets nuttigs te doen met de hoge resoluties.
Ok dat maakt het een stuk duidelijker, heel toevallig zat ik net te kijken naar de Samsung - LE26R51 voor 900 euro en nu ben ik weer aan het twijfelen, het leek me handig om een TV te kopen die HDTV aan kan zodat ik niet over 2 jaar weer een nieuwe hoef te kopen. Maar belangerijk is wel dat ik gewoon goed scherp beeld heb zonder ghosting (kijk veel voetbal en DVD's) en liefst ook nog een fatsoenlijk formaat zoals je al begrepen had. Die panasonic heeft volgens de specs 833 beeldlijnen en 2376 pixels per lijn.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 13:42:
Ok dat maakt het een stuk duidelijker, heel toevallig zat ik net te kijken naar de Samsung - LE26R51 voor 900 euro en nu ben ik weer aan het twijfelen, het leek me handig om een TV te kopen die HDTV aan kan zodat ik niet over 2 jaar weer een nieuwe hoef te kopen.
Dat begrijp ik, dat was mijn uitgangspunt ook. Daarom heb ik gekozen voor een LCD TV met hdmi, alleen deze was iets duurder dan 900 euro, omdat ik gewoon een goed beeld wil en geen gezeur wil met ghosting of andere problemen, die je toch wel met LCD TV's van 900 euro hebt. De Samsung schijnt bijvoorbeeld problemen te hebben met 720p op hdmi (ghosting, tearing), zie hier.
Maar belangerijk is wel dat ik gewoon goed scherp beeld heb zonder ghosting (kijk veel voetbal en DVD's) en liefst ook nog een fatsoenlijk formaat zoals je al begrepen had.
Ja dat had ik inderdaad al begrepen :). Alleen als 900 euro je budget is, is het de vraag of je daar een fatsoenlijke LCD TV van kan kopen (32" of zelfs 26").
Die panasonic heeft volgens de specs 833 beeldlijnen en 2376 pixels per lijn.
Dat had ik gezien. Er is van Samsung ook de WS-32Z308P die lijkt op de TV van Panasonic. Heeft component in en lijkt HD formaten te accepteren, maar hoeveel beeldlijnen hij heeft, dat weet ik niet. Meer info hier.

Dus of je verstandig doet aan het eventueel kopen van een (in mijn ogen) budget LCD TV of een dergelijke CRT TV, dat weet ik niet. Kan je verder wel een advies geven: probeer een winkel te vinden waar deze TV staat, en waar je 'm kan aansluiten op je eigen PC. Dit heb ik ook gedaan met een JVC 26" en een Loewe (die ik nu gekocht heb), en daar heb ik toch wel veel van geleerd. Dan weet je gelijk of een dergelijke kabel werkt, en wat voor plaatje het oplevert op de TV, en of dat voor jou acceptabel is.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Topicstarter
Ben naar de mediamarkt in Zwolle geweest maar ben niet veel wijzer, de TV's daar zijn allemaal aangesloten via doorgeluste coax, dus allemaal brakke kwaliteit, aan de verkopers daar hoef je ook niks te vragen want die geven je antwoorden waarvan je weet dat het niet klopt.

Inmiddels mag ik de topic titel wel veranderen want het kabeltje doet er niet zo veel toe eigenlijk, was meer de vraag of ik via die mogelijkheid gedownloade HD spul kon afspelen, op DVD fikken en dan met de DVD speler via component afspelen gaat net zo makkelijk.

Nu zit ik met de vraag of ik een LCD ga kopen, dan wordt het waarschijnlijk een Samsung LE26R51B of een Videoseven V7 LTV32D, of dat ik toch maar een goede CRT de Panasonic 32PX30 of de Samsung WS32Z306 moet kopen.

Moeilijk..... :|
Pagina: 1