A7N8X-X BIOS met slag v.d. molen.

Pagina: 1
Acties:
  • 340 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• 6129(15)
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-05 09:17

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

Topicstarter
Hallo GoT'ers

Sinds een dag of 3 geeft het BIOS van mijn Asus A7N8X-X nogal heftige problemen.
Ik zal beginnen bij het begin.

Ik was aan het overclocken, de FSB van m'n Athlon XP liep op 210 MHz met een mp van 9.5 (Athlon XP @ 1998 Mhz) Ik liet Prime 95 en 3DMark2001 SE tegelijk draaien. Maar ik merkte dat dat niet zo goed ging. Het systeem werd onstabiel en herstarte.

Dus ik besloot terug te klokken. Terug naar een FSB van 200 Mhz, de snelheid waarop de FSB al ruim een jaar mee loopt.

Maar, nu komt het probleem. Nadat ik de FSB terug op 200Mhz had ingesteld en de PC terug opstarte maakte mijn PC alleen dit geluid: beeeeeeeeep, (2sec. inteval) beeeeeeeeep, (2sec. interval) beeeeeeeeep,...
Ai, ai, ai! Niet goed! Dus ik deed mijn systeem uit om het later weer gewoon op te starten want meestal zet het BIOS zich gewoon weer 'goed' als je een tijdje wacht met herstarten.

Nu het 'tijdje' was voorbij en ik starte het systeem weer op en ik had weer het zelfde probleem, het gebeep. "Ehehe, dan die kast maar open gooien om m'n BIOS te resetten!" Dacht ik bij mezelf.
Zogezegd, zo gedaan. BIOS gereset, systeem weer opgestart. :O

Toen gaf het BIOS bericht dat door het resetten de standaard instellingen geladen waren en dat als ik ze wou veranden op [Del] kon drukken of als ik door wou gaan [F1] kon drukken.

Ik drukt op [Del] en stelde weer alles in op "stock" en bewaarde de instellingen. (Mijn CPU is een Athlon XP 2400+ dus de FSB stelde ik in op 133 Mhz en de mp op 15)
Het systeem starte weer op maar gaf weer de hoger vermelde beepcode. Ik moest weer het BIOS resetten. :X

*Zucht* Ik heb maar uit ellende gewoon op [F1] gedrukt om in Windows XP te kunnen komen. Ik ben onmiddellijk naar de Asus site gesurfd, heb het laatste BIOS voor mijn A7N8X-X van hun site geplukt (versie 1010-X.). Vervolgens heb ik een diskette klaar gemaakt om mijn BIOS te flashen én een 'rescuedisk' voor al het fout zou lopen. Daarna heb ik het BIOS van mijn A7N8X-X geflashed naar versie 1010. De procedure verliep perfect maar mijn BIOS - nu versie 1010 - was nog steeds niet in orde! Het bleef dezelfde symptomen vertonen als voorheen. (Het niet willen opstarten op standaard noch overclockte instellingen. Alleen de "safemode"-instellingen vind hij lief.)

Nu vraag ik me echt af wat er scheelt.

Mijn specs:

CPU: Athlon XP 2400+ (Thoroughbred B kern, 133FSB, mp 15, klok van 1995Mhz)
Mobo: Asus A7N8X-X, oorspronkelijk BIOS-versie 1005, na flash BIOS-versie 1010
Geheugen: 2*512Mb DDR500 (Corsair XMS TWINX1024-4000)
Grafische kaart: Club3D Geforce 6600GT, AGP

De rest van mijn specs lijkt me niet echt van belang. Maar zou je ze nodig hebben, dan edit ik ze wel even.

Ik hoop echt dat jullie me kunnen helpen.

Groetjes! :D

P.S.: Op default instellingen (Die tevens de "safemode"-instellingen zijn.) draait de CPU op een FSB van 100 Mhz met een mp van 15, klok van 1500 Mhz, 1800+ snelheid.

[ Voor 5% gewijzigd door 6129(15) op 07-08-2005 19:21 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:21
Probeer eens memtest te draaien. Misschien dat je geheugen het niet heeft getrokken..? :S Niet erg waarschijnlijk met overklokgeheugen, maar toch... En weet je zeker dat je wel een PCI/AGP LOCK hebt en geen Divider? Misschien dat er PCI-apparatuur is beschadigd. Verder kan ik alleen nog maar bedenken dat je CPU/mobo kapot is gegaan. Je kan namelijk ook te ver gaan met overklokken... Op een gegeven moment moet je tevreden zijn :+

• 6129(15)

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

Topicstarter
AGP/PCI lock is aan, Ik heb geen PCI-apparaten (Onboard sound en LAN zijn uitgeschakeld) En CPU doet makkelijk 2400Mhz, dus het zo eerder aan het mobo moeten liggen :9 :'(

@The__Virus

Erg bedankt voor de tips en de webpage, maar het werkt allemaal niet :'( ;(
Dus dat wordt waarschijnlijk een nieuw moederbord kopen.

Hoewel, moest iemand nog een ideetje hebben, vuur maar. Ik heb liever een terug-aan-de-praat-gekregen-moederbord dan een gloednieuw, want ik zit momenteel krap bij kas op PC gebied. :'(

[ Voor 51% gewijzigd door 6129(15) op 07-08-2005 22:03 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:21
Dan ligt het waarschijnlijk aan het mobo. Deze is dan waarschijnlijk beschadigd geraakt... Is er op Google ook niets te vinden over soortgelijke verhalen met dit mobo? Ik zou ook nog even Memtest draaien en een keer proberen de standaard settings (dus 2000Mhz) met één reep geheugen.

Verder dit nog gevonden:
http://66.102.9.104/searc...X-X+F1+load+default&hl=nl

BTW wat gebeurt er als je hem op 133 laat draaien? En staan je geheugeninstellingen wel goed als je hem op 166 zet? Misschien dat je de divider verkeerd hebt staan, dat het dus op 400 + 2/3 = 666Mhz probeert te booten... Auto is OK, maar handmatig vind ik zelf beter...

[ Voor 62% gewijzigd door The__Virus op 07-08-2005 21:42 ]

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-05 12:52

KneoK

Not in a million lightyears

Wat in sommige gevallen weleens wil helpen is in je BIOS eerst de instellingen opslaan en daarna Exit Without Save doen in plaats van Save and Exit.

Wat je nog zou kunnen proberen is een ander BIOS van eenzelfde type moederbord bemachtigen. Misschien dat je die hebt opgeblazen.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Lijkt erop dat er toch wat kapot is gegaan (op de een of andere manier weigert je cpu om op hogere settings als 100Mhz te draaien). Check ff goed je voltages. Verhoog desnoods je vcore een klein beetje.
Je zou ook nog eens kunnen proberen om ff de cpu uit de socket te halen en er weer in te doen, rare truc, maar werkt soms wel.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 11:28
Lorefice schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 19:38:
Hoewel, moest iemand nog een ideetje hebben, vuur maar. Ik heb liever een terug-aan-de-praat-gekregen-moederbord dan een gloednieuw, want ik zit momenteel krap bij kas op PC gebied. :'(
CPU gaar?
Of je voeding dood, dat laatste had ik ook na een overclock, toe wilde ie om vreemde reden geen mhz boven stockspeeds, alles wat enigezins van elkaar kon heb ik toen van elkaar gehaald, om erachter te komen dat me voeding alleen erg bijzondere spanningen gaf.....

[ Voor 32% gewijzigd door Rey Nemaattori op 08-08-2005 01:24 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-05 14:31

Jimbolino

troep.com

check het board op bolle condensatoren,
ik weet niet wat voor koeling je in je kast hebt, maar je mobo wordt behoorlijk heet als je je fsb verhoogt. Kijk ook eens hoe het met de koelpasta bij je north bridge staat.

Ik neem aan dat je fatsoenlijke cpu koeling hebt en de temp. in de gaten hebt gehouden tijdens het overklokken.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• Martin
  • Laatst online: 12-05 19:37
Weet niet of je hier wat aan hebt, maargoed...
Op mijn A7N8X-E deluxe zit een jumper om een FSB van 100 te selecteren of 133/166/200, misschien heb je deze gewijzigd? Als ik mijn BIOS namelijk op safe zet, kiest deze voor een FSB van 133 (mijn jumper =@ 133/166/200). FSB=100 kan ik niet eens selecteren. Misschien dat je hier (per ongeluk :?) aan hebt gezeten?

En nog iets, heb sommige verhalen gehoord dat de BIOSsen van de a7n8x-serie soms (heel soms) plotseling brak kunnen worden, zeker van overgeclockte settings. Heb ik zelf ook een keer last van gehad. Toen bleek mijn BIOS-chip volledig ge-cleared te zijn. Had even een nieuwe besteld en werkte weer als vanouds. (Gedaan via FlashBIOS.org trouwens). Misschien een poging waard voordat je een nieuwe CPU koopt?

Disclaimer: Ik ben niet verantwoordelijk voor verkeerde conclusies! :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Martinator schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 01:34:
En nog iets, heb sommige verhalen gehoord dat de BIOSsen van de a7n8x-serie soms (heel soms) plotseling brak kunnen worden, zeker van overgeclockte settings.
Dat is inderdaad het geval bij de vroege A7N8X Deluxe borden met een revisie t/m 1.04. Deze hebben de zgn "save & die" bug en daarvoor hoeft het bord niet overgeclockt te zijn. Ik heb deze bug nog niet gezien bij andere borden uit de A7N8X serie. In ieder geval niet voorzover ik me kan herinneren. Zie ook [search=a7n8x bios save and die].

In ieder geval voldoet de door de topicstarter beschreven probleem niet aan de zgn save & die bug. Hij heeft het bordje namelijk nog kunnen reanimeren door middel van een simpele BIOS reset :)

• Martin
  • Laatst online: 12-05 19:37
BalusC schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 07:32:
[...]
Dat is inderdaad het geval bij de vroege A7N8X Deluxe borden met een revisie t/m 1.04. Deze hebben de zgn "save & die" bug en daarvoor hoeft het bord niet overgeclockt te zijn. Ik heb deze bug nog niet gezien bij andere borden uit de A7N8X serie. In ieder geval niet voorzover ik me kan herinneren. Zie ook [search=a7n8x bios save and die].
offtopic:
Om even lekker offtopic te gaan:
Ik heb een rev2.0 bord, de A7N8X-E deluxe (let op de E :)). Deze bios was volledig gewist nadat ik iets te extreme overclock-settings had ingevoerd, ik voerde FSB=230 in ipv FSB=215 (zie je de rekenfout :X ).

Maar goed, het zal hier idd niet het geval zijn, aangezien de TS z'n computer nog wel aan kon.
@TS: Jumper-instelling al bekeken?

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Nu het toch over deze combinatie gaat, stel ik mijn vraag ook maar direct. Hier heb ik dus ook een A7N8X-X met een AthlonXP 2400+ (wel een Thorton, volgens mij van voor week 43 03). Omdat de cpu *waarschijnlijk* van voor week 43 is, kun je de multiplier veranderen. Dit werkt ook prima, maar niet iedere multiplier werkt even goed. Zo was ik bijvoorbeeld van plan om de cpu @ 10*200 te laten draaien, maar dat vond het bios dus niet leuk. 9*200 werkt echter wel goed, net als 13*166 (=@2700+). Verder heb ik nog een aantal combinaties geprobeerd, maar niet alle combinaties werken, ook al blijf ik rond dezelfde kloksnelheid van 2 GHz. Als een bepaalde combinatie niet werkt, blijft het scherm dus zwart. Aan de temperatuur ligt het iig niet, want deze blijft rond de 40 graden hangen. Iemand enig idee hoe dit kan?

• 6129(15)

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

Topicstarter
@ KillerAce_NL en Rey Naamattori: De voltages zijn doodnormaal, zelfs met alle apparatuur aangesloten. Dus ik denk wel dat ik kan besluiten dar de voeding niet gaar is.

@ Jimbolino: Mijn bord heeft geen bolle condesatoren. De northbridge werd nooit warmer dan 40°C tijdens het overclocken.

@ Martinator: Die 400/333/266 Mhz FSB / only 200 Mhz FSB-jumper heb ik nooit aangeraakt. Hij staat zowiezo op 400/333/266 Mhz FSB-selectie. Maar toch kan ik 200 Mhz FSB selecteren?!
Allez ik bedoel: "Normaal kan je dan alleen 400, 333, 266 Mhz FSB selecteren, maar toch kan ik 400, 333, 266 én een 200 Mhz FSB selecteren. En mijn CPU is nog perfect in orde volgens mij. Het ligt echt aan het bord volgens mij. Ik denk niet dat een CPU direct *knack* zegt door een iets te hoge FSB te selecteren.

@ anton121: Dat probleem heb ik ook gehad. Zo vond ie - ooit :P - 200 Mhz FSB met een mp van 9.5 wel fijn, maar 200 Mhz FSB met een mp van 10 deed ie niet.

Ik ga zodadelijk nog eens prullen. Ik hou jullie op de hoogte. Maar eerst ff eten enzo, net thuis van m'n werk :> .

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Kijk eens of je je cpu bij een vriend of kennis kunt testen. Pas dan heb je zekerheid.

• 6129(15)

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

Topicstarter
Jullie gaan me willen lynchen als jullie het volgende lezen.

Mijn mobo doet het weer (min of meer)! Ik kan terug andere FSB's kiezen zonder dat het systeem raar gaat doen. Alleen kan ik bij het gebruikt van 200 Mhz FSB geen mp kiezen laager dan 11. Raar maar waar. Ook kan de CAS latency niet lager dan 3 bij het gebruik van een 200 Mhz FSB (Het geheugen draaide oorspronkelijk met een CAS latency van 2.5.). Maar dat is niet erg allemaal, ik heb toch alleen mp's nodig boven 11 en het veschil tussen CAS latency 2.5 en 3 is waarschijnlijk toch niet merknbaar, zeker niet in praktijk. Ook raad Corsair CAS latency 3 aan bij het gebruik van mijn modules, dus geen nood.

Hoewel, ik ga toch een nieuw mobo kopen binnekort (als'k weer cenyen heb :z ). Dan bewaar ik dit bordje voor een ander projectje.

Ik vind het erg fijn dat jullie mij allemaal geholpen hebben met het zoeken naar een oplossing voor mijn ex-probleem! Dank jullie wel! :D :>

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-05 12:52

KneoK

Not in a million lightyears

Tof dat je nog even de moeite hebt genomen om te posten wat nou het probleem was en wat je uiteindelijk heb moeten doen om het op te lossen. Gebeurt niet zo vaak meer.

Mag ook weleens gezegd worden, vind ik ;)
Pagina: 1