Toon posts:

DHTML Menu werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 276 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Matched: website, pagina, elke, menu
Ik ben een website aan het maken voor een bedrijf. Ik heb daarbij een menuutje gemaakt. nou is het probleem dat het menuutje niet in frames kan/wil zodat ik dus op elke pagina het menuutje zou moeten plakken. Dat wil ik dus niet.

Hier is het voorbeeld: http://www.gerarddeleeuw.nl/Voorbeeld%204/index.htm

(graag geen commentaar het is nog een proto-prototype)

Weten jullie hoe dit menuutje in een frame (of een andere manier)?

sorry voor de titel. Ben die vergeten

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2005 18:46 ]

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:12

Haan

dotnetter

Geen matches
Hint: css :)

(en de site doet 't niet zo goed in Firefox trouwens..)

[ Voor 72% gewijzigd door Haan op 07-08-2005 18:49 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Matched: website
@ Haan: Die site doet het hier prima in FF

Ik heb geen verstand van websites maken, wel van teksten ;)
35 jaar ervaring in het aanbrengen van alle voorkomende elektrotechnische werkzaamheden
Of het is "doen van werkzaamheden" of het is "aanbrengen van voorzieningen"

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
hoe bedoel je CSS?

[ Voor 168% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2005 18:53 ]

• bdu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-04 09:16

bdu

Geen matches
[offtopic]aardig wat aan t testen dan :P ;)

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-01 14:13

T.T.

Sowieso

Matched: menu
Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 18:51:
@ Haan: Die site doet het hier prima in FF
Het menu werkt niet in FF. Of jij moet een versie gebruiken waar het wel in werkt, maar in FF 1.0.6 in ieder geval niet.

Verwijderd

Matched: pagina, elke, menu
idd css :P
je maakt gewoon een index.php met het menu bovenaan
dan het gedeelte waar elke keer een andere pagina komt(dit kan een div vanuit css zijn bijv)
doe je met php includes hieronder een voorbeeld:

<?
/*
* Navigatie code
*/

if (isset($_GET["about"]))
include ("pages/about.php");
elseif (isset($_GET["pics"]))
include ("pages/pictures.php");
elseif (isset($_GET["gastenboek"]))
include ("pages/gb.php");
elseif (isset($_GET["schrijven"]))
include ("pages/schrijven.html");
else
?>

je ziet daar staan bij if (isset($_GET["about"]))
hier reageerd hij dus op. je moet dus in je menu een link maken naar bijv ?about en dan doet hij hetgene wat er onder staat. enz enz

Verwijderd

T.T. schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 18:54:
[...]

Het menu werkt niet in FF. Of jij moet een versie gebruiken waar het wel in werkt, maar in FF 1.0.6 in ieder geval niet.
Hier ook niet, alleen de home werkt, maar volgens de TS is het ook een "proto-prototype" ;)

Verwijderd

Geen matches
foutje

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2005 18:58 ]

• Haan

Haan

dotnetter

Geen matches

Verwijderd

misschien werkt een iframe?

de code van het menuutje zet je in een aparte .html en dan open je die gewoon in een iframe.
dus als volgt bijvoorbeeld

<iframe
src ="menu.html"
width="100%">
</iframe>

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 18:54:
dan het gedeelte waar elke keer een andere pagina komt(dit kan een div vanuit css zijn bijv)

<?
/*
* Navigatie code
*/

else
?>

hier reageerd hij dus op. je moet dus in je menu een link maken naar bijv ?about en dan doet hij hetgene wat er onder staat. enz enz
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Kun je het wat duidelijker uitleggen van ik snap de ballen niet van dat css.

Verwijderd

Geen matches
Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 19:01:
[...]

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Kun je het wat duidelijker uitleggen van ik snap de ballen niet van dat css.
1e vraag.. is er php support voor die site die je gaat maken?
2e vraag.. als je me je email geeft en toevoegd op msn dan regelen we het verder wel. (tenminste als je server php support heeft) dan wil ik dat gerust voor je fixen :*)

• SOEFuture
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 19:00:
misschien werkt een iframe?

de code van het menuutje zet je in een aparte .html en dan open je die gewoon in een iframe.
dus als volgt bijvoorbeeld

<iframe
src ="menu.html"
width="100%">
</iframe>
iframe werkt niet want het menu wat nu in het "mainframe" staat kan niet over de frameborders heen. dus als je het menuutje in bv. de head zet verdwijnt het uitschuifgedeelte.
dat is dus ook bij een iframe.

weet iemand iets waardoor het menuutje over de frameborders heen kan??

• Haan

Haan

dotnetter

SOEFuture schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 19:05:

Door geen frames te gebruiken en mbv CSS je site op te maken..

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-04 09:54

André

Analytics dude

Geen matches
Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 19:01:
[...]

Dan kun je toch even gaan uitzoeken wat dat precies is? Er wordt ook inzet van jouw kant verwacht.

De basic van CSS staan hier:
http://www.w3schools.com/css

Verwijderd

SOEFuture schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 19:05:
[...]

iframe werkt niet want het menu wat nu in het "mainframe" staat kan niet over de frameborders heen. dus als je het menuutje in bv. de head zet verdwijnt het uitschuifgedeelte.
dat is dus ook bij een iframe.

geen frames gebruiken maar php d.m.v. includes >:)

en dat menu moet wel bijgeschroeft worden onder ff ja

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 18:54:

<?
/*
* Navigatie code
*/

else
?>

Beste Joppe, ik snap goed dat je de TS een tip aan de hand wil doen, maar kun je gezien zijn startpost misschien inschatten dat deze persoon net blij is met HTML, en nog geen PHP kan of wil gebruiken?

En het gaat hem helemaal niet om waar hij heen linkt en of dat dynamisch met PHP verkregen is of gewoon statisch. Ook hier kun je weer inschatten: de pagina van een electromonteur behoeft geen dagelijks veranderende content, het is puur een visitekaartje. Hou dat nou even makkelijk, ik persoonlijk vind het gebruik van PHP op deze site nog helemaal niet nodig :D .

Laten we nou de TS eerst eens helpen aan een handig in te bouwen menuutje dat hij met Cascading StyleSheets (CSS) kan maken. CSS is een taal voor de opmaak van webpagina's.
Met de mogelijkheden van HTML met een cream-topping van CSS zijn er hele goede oplossingen te bedenken voor zo'n menuutje.
http://www.alistapart.com/articles/dropdowns/ Dit kan bijvoorbeeld wel leuk zijn om eens door te lezen. Ben je goed thuis in Engels? Het wordt eigenlijk nooit gevraagd maar er zijn mensen die HTML al moeilijk te kauwen vinden, laat staan technisch Engels geleuter over een taal die je nog niet machtig bent. :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Geen matches
Dark Blue schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 19:11:
[...]

Beste Joppe, ik snap goed dat je de TS een tip aan de hand wil doen, maar kun je gezien zijn startpost misschien inschatten dat deze persoon net blij is met HTML, en nog geen PHP kan of wil gebruiken?
Helemaal gelijk ik draaf meteen al door met php :P

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt DarkBlue jij snap ongeveer wat ik bedoel (ookal weet ik wel wat van PHP/ASP.net). Ik ga dat menu nu uitproberen en een beetje leren hoe het werkt.

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-04 22:07

r0b

Matched: website, pagina, menu
Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 19:16:
Bedankt DarkBlue jij snap ongeveer wat ik bedoel (ookal weet ik wel wat van PHP/ASP.net). Ik ga dat menu nu uitproberen en een beetje leren hoe het werkt.
Test je website ook even onder verschillende browsers, daar het marktaandeel van 'alternatieve' browsers nog steeds stijgende is, en je dus een gerede kans hebt dat een bezoeker met zo'n alternatieve browser op je website komt.
En dan wil je hem/haar natuurlijk wel een leuke pagina voorschotelen. :)

(Mozila Firefox, Opera 8 en Safari, zijn drie bekende alternatieve browsers)

offtopic:
joppewillems: Als iets ontopic is en je wil iemand er mee helpen, doe het dan asjeblieft gewoon op GoT, anders kunnen we GoT net zogoed opdoeken en er een "Ik heb hulp nodig! Mijn msn is <adres>"-forum van maken. :)

Desalniettemin heeft dat stukje PHP van jou weinig te maken met een navigatie menu'tje an sich. :)

[ Voor 29% gewijzigd door r0b op 07-08-2005 19:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Matched: website, pagina, elke, menu
Ik heb dat menuutje van die website gevolgd en het menuutje doet het wel gewoon. Het probleem is als volgt:

Het menuutje dat ik in het voorbeeld heb (zie startpost) staat in hetzelfde frame als de tekst. Als ik dus op een link in het menuutje klik dat verdwijnt het menuutje. Ik wil het niet telkens op elke pagina plakken (dat is een takkewerk) dus ik zoek wat anders. Het menuutje moet dus of blijven staan of als het uitklapt over frameborders heen gaan. Dat doet het menuutje niet. Hoe doe ik dat?

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ligt eraan wat jij moeilijk vindt: je kunt het blokje gewoon copy/pasten en op een stukje kladblok zetten, en elke keer dat je het in moet voegen gewoon even copy/paste naar je nieuwe document.

Je kunt ook elke pagina aanmaken vanuit de vorige; je maakt een blanco pagina aan, daarin zet je de kleuren, het lettertype etc. goed, de titel erboven en je voegt het menuutje in. Dan sla je hem op als template.html en die pas je verder niet meer aan.

Wel open je hem elke keer, schrijft de passende tekst eronder en slaat hem op onder de juiste naam. Zo krijg je meer en meer pagina's.
Het nadeel is, dat als je in het menu een link moet veranderen, je álles moet aanpassen.
Daarvoor kun je een editor zoals EditPlus gebruiken, die kan een map met bestanden afgaan en bij elk bestand hetzelfde stukje vervangen (of een stukje toevoegen) aan een regel die hij in dat bestand herkent. Dan hoef je ze niet alle 'tig te openen.

Zo'n suckerfish menu is echt niet veel om te laden, er zitten geeneens plaatjes in! dus dat hij het elke keer opnieuw moet laden is, imho, geen struikelblok.

Als laatste wil ik dan toch als optie geven: PHP. Daarmee kun je stukken pagina als een kant en klaar klontje in je pagina laten inschuiven op een bepaalde plek. En dan moet ik toch Joppe weer een beetje gelijk geven, dat lost wel een hoop op, want je hoeft het menuutje maar één keer in een stukje PHP te donderen, op te slaan en elke keer te Includen. Je server moet dan wel PHP ondersteunen maar ala, daar wist je wat van.
(ook kun je de hele meuk omkeren en juist het menuutje het vaste element op de pagina laten worden en de veranderende content-teksten laten includen, dit is het idee van Joppe. Dat kan óók nog.)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• BARO
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-11-2025
Matched: pagina, menu
Het komt erop neer dat je het beste de pagina op kunt maken met CSS, waar meer over te vinden is op http://www.w3schools.com/css .

Als je een menu'tje maakt, kun je deze includen met PHP met de code:

<?php include("menu.html"); ?>

Je zet dan de code van het menu in menu.html en vervolgens zet je bovenstaande code op iedere pagina op de plek waar het menu moet komen.

• SOEFuture
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.home.versatel.nl/dax_wijnveldt/menu/menu.jpg

bij het eerste opzetje staat het menu in het mainframe. daar doet het menuutje het gewoon, maar je moet um dan op elke pagina gaan invoegen. en als je een verandering aanbrengt op elke pagina weer gaan veranderen. dat is niet goed.

bij het 2e opzetje staat het menu in het topframe. het menu zelf doet het goed, maar als het menu uitklapt verdwijnt hij onder de frameborder. je zet het uitklapgedeelt dus niet compleet.
nu wilt hij dat dat uitlkapgedeelte over de frameborder en het mainframe gaat zodat je het uitklapgedeelte compleet kan zien.

Zijn vraag is dus: hoe kan ik het uitklapbaregedeelte over de frameborder laten gaan zodat ik um compleet zie?

[ Voor 9% gewijzigd door SOEFuture op 07-08-2005 20:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dark Blue schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 19:53:
Ligt eraan wat jij moeilijk vindt: je kunt het blokje gewoon copy/pasten en op een stukje kladblok zetten, en elke keer dat je het in moet voegen gewoon even copy/paste naar je nieuwe document.

Je kunt ook elke pagina aanmaken vanuit de vorige; je maakt een blanco pagina aan, daarin zet je de kleuren, het lettertype etc. goed, de titel erboven en je voegt het menuutje in. Dan sla je hem op als template.html en die pas je verder niet meer aan.

Wel open je hem elke keer, schrijft de passende tekst eronder en slaat hem op onder de juiste naam. Zo krijg je meer en meer pagina's.
Het nadeel is, dat als je in het menu een link moet veranderen, je álles moet aanpassen.
Daarvoor kun je een editor zoals EditPlus gebruiken, die kan een map met bestanden afgaan en bij elk bestand hetzelfde stukje vervangen (of een stukje toevoegen) aan een regel die hij in dat bestand herkent. Dan hoef je ze niet alle 'tig te openen.

Zo'n suckerfish menu is echt niet veel om te laden, er zitten geeneens plaatjes in! dus dat hij het elke keer opnieuw moet laden is, imho, geen struikelblok.

Als laatste wil ik dan toch als optie geven: PHP. Daarmee kun je stukken pagina als een kant en klaar klontje in je pagina laten inschuiven op een bepaalde plek. En dan moet ik toch Joppe weer een beetje gelijk geven, dat lost wel een hoop op, want je hoeft het menuutje maar één keer in een stukje PHP te donderen, op te slaan en elke keer te Includen. Je server moet dan wel PHP ondersteunen maar ala, daar wist je wat van.
(ook kun je de hele meuk omkeren en juist het menuutje het vaste element op de pagina laten worden en de veranderende content-teksten laten includen, dit is het idee van Joppe. Dat kan óók nog.)
Het enige dat ik wil is gewoon mijn menuutje erin kunnen zetten zonder te hoeven kopieren en dergelijke. Dat van PHP is dan de volgende optie maar dat snap ik niet helemaal. Wat ik wel weet is dat de server php ondersteunt. Wat ik zou willen vragen (als dat mag) is: zou een van jullie een voorbeelje willen maken met php?

Verwijderd

Matched: pagina
mag ik vragen waarom het persé in 2 frames moet? het kan ook eenvoudig op een pagina...

of is dit een geval van moeilijk doen als het ook makkelijk kan? :+
Pagina: 1