Server zit random vast

Pagina: 1
Acties:

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 22:51
Ik heb de volgende hardware:

- Asus P4VP-MX S478
- Intel Celeron D 315 2.26 GHZ
- 2x Western Digital Caviar SE WD800JB 80 GB 7200rmp ATA 8mb cache
- 3ware 7006-2 raid controller
- 2x 512 mb Corsair VS 266mhz

Dit alles in een 4U server kast met een chieftec voeding.
Nou heb ik daar dus FreeBSD 4.11 op staan, dit gaat allemaal goed. Echter hangt het complete systeem na een random tijd. Ik heb dan nog wel beeld, zonder errors, maar hij doet gewoon niks meer, ik kan er dan ook niet meer naar toe pingen.

Nou heb ik memtest86+ gedraaid, en eerst zat ie na 4 uur gewoon vast. Geen errors, maar gewoon vast. Nog een keer gedaan...toen na 37 uur, vast. Maar het gekke is, er staat o.a.:

Memtest86+

En dat +-je, dat knippert nog gewoon. Er staat ook een cursor, en die knipper ook gewoon. Echter staat de tijd en de test zelf compleet stil, en reageerd ie ook niet meer op het toetsenbord.

Het geheugen is wel goed denk ik, aangezien er zelfs na 37 uur en 27 tests nog 0 errors zijn...

Weet iemand waar dit aan kan liggen? ik kan wel 1 geheugen reepje er uit halen en alles 1-voor-1 er uit gaan halen, maar als ie na 37 uur vast zit kan ie ook wel na 50 uur vast zitten, en dan gaat het traceren van het probleem nogal lang duren.... dus als iemand mss iets heeft van "he dat probleem ken ik... " :)
Ik heb in de bios al alles wat ik niet gebruik uit staan, zoals USB support e.d. Ik kan in de bios nergens FSB settings e.d. vinden, dus dat staat gewoon allemaal op default ofzo. De bios is nogal beperkt qua settings... het systeem is dus niet over geklokt oid. Ik gebruik de on-board videokaart van het moederbord.
Ik heb de temperatuur gechecked, deze is prima, van zowel het MB als de CPU. de fans draaien ook prima, en de RPM wordt ook gewoon aangegeven in de bios.

Heeft iemand een idee :?

Leef lekker in het nu, er is niks anders

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Probeer eens te controleren of je voeding wel goed is. Vervang deze desnoods even

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
FireFoz schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 17:22:
Maar het gekke is, er staat o.a.:

Memtest86+

En dat +-je, dat knippert nog gewoon. Er staat ook een cursor, en die knipper ook gewoon. Echter staat de tijd en de test zelf compleet stil, en reageerd ie ook niet meer op het toetsenbord.
De knipperende cursor en het knipperende +-teken worden door de videokaart hardwarematig weergegeven. Dat dit netjes doorknippert als de rest van het systeem hangt, is dus volstrekt normaal en helaas geen indicator t.a.v. waar het probleem gezocht moet worden.

Intuïtief zou ik in dit geval denken aan een brak moederbord, hoewel instabiele voedingsspanningen, slecht geheugen of zelfs een defecte CPU ook tot de mogelijkheden behoren. Om niet te spreken over een assemblagefout (sluiting tussen mobo en case), ontbreken van randaarde (hoewel dat meestal niet dit soort crashes als gevolg heeft), instabiele netspanning (weinig kans, of gebruik je toevallig een oude UPS?), enz.

• FireFoz
In de kast zit een nieuwe chieftec ATX 2 voeding. Het moederbord heeft alleen een aansluiting voor ATX 1, dus ik heb een verloop-stekkertje gekocht en deze hier tussen gezet. Misschien dat dit problemen geeft :?
Ik denk niet dat het MB sluiting maakt de kast... volgensmij heb ik alles wel goed aangesloten enzo.

Ik zal zo alles nog maals na lopen..ik gebruik overigeens geen UPS oid.

[ Voor 5% gewijzigd door FireFoz op 07-08-2005 18:56 ]

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:49

Duinkonijn

Huh?

als je het geld heb zou ik eens kijken naar een ups.

dit heeft bij mij al veel geholpen

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• FireFoz
Hij zat net weer vast:

Afbeeldingslocatie: http://www.kalvaz.com/gaar.jpg

Dit kreeg ik dus na ~22 uur memtest86+...
Ik begin zelf sterk te twijfelen aan het moederbord.... een UPS helpt niet veel denk ik aangezien ik hem gewoon op netspanning heb hangen en alle andere pc's het prima doen....alle onderdelen zijn nieuw.

Oja nog ff fyi: het knipperde ook allemaal. Zo'n "crash" heb ik nog niet eerder gehad...normaal was het echt een vastloper, dat alles gewoon bevroren was behalve de bovengenoemde dingen. Toen deed numlock e.d. het ook niet meer, nu wel. Als ik op een lettertoets druk hoor ik een bliepje, en als ik alt+control+del doe gebeurt er niks. Ook ESC doet niks.
Met de andere crashes deed helemaal niks het meer, ook geen numlock of bliepje...

[ Voor 42% gewijzigd door FireFoz op 08-08-2005 16:42 ]

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-05 07:56

SeatRider

Hips don't lie

Kun je niks op het mobo in safe mode instellen? Mss dat sommige van je timings te enthousiast staan ingesteld? Als ik zou moeten gokken dan trouwens wel op geheugen.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

misschien ff je bios clearen?

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• FireFoz
Hij draaid nu met een andere voeding, kijken of ie weer gaat hangen. zo ja, dan stop ik er ander geheugen in en kijk ik wat ie doet...

Ik kan de bios idd wel terug zetten naar standaard, kan ik ook nog proberen. Hoop eerlijk gezegd echt niet dat het het moederbord is...liever geheugen dan ofzo.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Denk toch dat het bord niet goed meer is... Andere mogelijkheid zo eventueel slechte videokaart zijn, maar aangezien deze onboard is (toch?) is het alsnog het moederbord te verwijten. Als hetgeen wat je nu gaat proberen niet helpt, is denk ik toch echt je moederbord niet goed meer. Kun je niet toevallig nog die BIOS updaten? Heb een keer gehad dat dat hielp (had nieuwe CPU maar PC liep na willekeurige tijd vast)

• FireFoz
Net gekeken, na 44 uur nog steeds up...zo lang is ie nog niet up geweest...met elk uurt dat ie nu langer up blijft lijkt het er meer op dat het dus toch de voeding was.
Zou wel blij zijn als dat het zou zijn, aangezien je een voeding toch even wat makkelijker vervangt dan een moederbord...

• FireFoz
Ok dit slaat echt helemaal nergens op... ik had dus na 115 uur uptime gister een nieuwe voeding gekocht, een enermax. Deze er in gedaan...na 14 uur...VAST !!!

Wtf :? Ik snap er niks meer van....het is ook een atx 1.2 voeding, net zoals die voeding waarbij ie 115 uur up was... 8)7

• FireFoz
ff een update-je.

Het was dus toch het geheugen. Met de nieuwe voeding was het probleem dus niet verholpen, dus ik heb het geheugen verwisseld en het probleem was weg. Het oude(net nieuw maar goed) geheugen in een andere pc gestopt en deze zat ook na 4-5 uur vast.
Was overigens corsair.

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

FireFoz schreef op zondag 04 september 2005 @ 23:21:
ff een update-je.

Het was dus toch het geheugen. Met de nieuwe voeding was het probleem dus niet verholpen, dus ik heb het geheugen verwisseld en het probleem was weg. Het oude(net nieuw maar goed) geheugen in een andere pc gestopt en deze zat ook na 4-5 uur vast.
Was overigens corsair.
mooi dat je er uit gekomen bent..

misschien dat er op die modules iets van een chipdingtje zat die na een bepaalde tijd de geest tijdelijk er aan gaf..

Pagina: 1