Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

voeding passief gekoeld maken

Pagina: 1
Acties:
  • 331 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nouw zon standaart voeding van 350 w. Ik wil daar 2 grote koelblokken inbouwen zodat de voeding passief gekoeld word :). Dus is het mogelijk om de kleine koelblokken te vervangen voor de grote zodat de voeding passief gekoeld wordt :) en je geen ventilator meer nodig hebt. Of zal dit nog te heet worden zijn er hier al mensen die zoiets al hebben geprobeerd

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
100% passief kan alleen als je zorgt dat de warme lucht zonder obstakels je kast uitkan, en dna een koeling nemen met GROTE koelvinnen (ala reserator)

Maar waarom wil je passief? * SA007 heeft z'n voedingen stil, maar neit passief, ventilator erin op allerlaagste..

Verwijderd

Topicstarter
SA007 schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 15:37:
100% passief kan alleen als je zorgt dat de warme lucht zonder obstakels je kast uitkan, en dna een koeling nemen met GROTE koelvinnen (ala reserator)

Maar waarom wil je passief? * SA007 heeft z'n voedingen stil, maar neit passief, ventilator erin op allerlaagste..
Reden dat ik hem passief wil is dat ik gek word van die ventilator :( en nu geen geld om zomaar eve zown stille te kopen :'(

Verwijderd

Volgens mij gaat het niet lukken door gewoon er grotere koelblokken op te zetten! Als er toch geen luchtdoorstroming door je voeding gaat gaat dit niets uitmaken en gaat je voeding oververhit raken. Wat je misschien wel kan proberen, is namelijk de warmte van de koelblokken proberen af te leiden naar de behuizing van de voeding en daar aan de buitenkant enkele grove koelvinnen op plaatsen (indien de behuizing uit goed warmtegeleidend materiaal is gemaakt.

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:02
Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 15:40:
[...]

Reden dat ik hem passief wil is dat ik gek word van die ventilator :( en nu geen geld om zomaar eve zown stille te kopen :'(
Ik heb tevens weinig geld. Maar ik raad je wel een ventilator aan. Ik heb een standaard 300 Watt voeding voorzien van één ventilator op 5 volt. Ik knappe kop die het ding kan horen om meer dan 30 cm afstand. .. met een beetje geluk is je ventilator onhoorbaar stil te krijgen (òòk voor de de mensen met hele gevoelige oren. )

Verwijderd

Ik heb voor een P166 een volledig passief gekoelde voeding gemaakt die alweer zo'n twee jaar 24/7 als server draait. Ik heb het koeloppervlak vergroot door middel van alluminium u-profielen van 20x20x20. Het geheel wordt handwarm daarbij moet ik wel zeggen dat het totale vermogen van die server laag is (ongeveer 20 watt in totaal). Ik denk dat als je een meer normale opstelling hebt het moeilijk is een passief gekoelde voeding te maken omdat het vermogen dat je moet koelen erg groot is.

Verwijderd

BovenHond schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 15:45:
[...]

Ik heb tevens weinig geld. Maar ik raad je wel een ventilator aan. Ik heb een standaard 300 Watt voeding voorzien van één ventilator op 5 volt. Ik knappe kop die het ding kan horen om meer dan 30 cm afstand. .. met een beetje geluk is je ventilator onhoorbaar stil te krijgen (òòk voor de de mensen met hele gevoelige oren. )
Dit heb ik ook al meerdere keren gedaan en het werkt echt goed, een aanrader.

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 14:39

Aapje

Opel-beun
http://host.the-baboon.nl...owSub=Passief_gekoelde_pc
Ik liep tegen 2 problemen op, HD maakte te veel lawaai, en de Trafo in de voeding word nog steeds warm, otherwords doe 1 fan op 5v erin, en je hoofd hoort um ook nie :9

[ Voor 4% gewijzigd door Aapje op 07-08-2005 15:56 . Reden: stom foutje :+ ]

Verwijderd

Wat ik zou doen in het geval van de TS is:
1)voeding volledig uitstoffen, en controleren of ze dan nog zo'n lawaai maakt
en dan eventueel
2)oude fan eruit halen en een nieuwe low-noise papst fan of iets dergelijk erin zetten
3)koelblokken vergroten zodat het koeloppervlak groter wordt
en dan ook nog: zorg ervoor dat er meer intake fans in de case zijn dan outtake fans zodat er 'overdruk' ontstaat waardoor de airflow in de voeding nog eens bevordert gaat worden (of ten minste toch niet gehinderd gaat worden) zonder dat de fan harder moet gaan draaien.

Verwijderd

Ventilator er uit schroeven en een goede ventilaror kopen en die op 7 of 5 V laten lopen. Pasief koelen zal alleen gaan als je een behoorlijke overdruk in je kast weet te krijgen, die weer voor meer geluid zorgt.

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11 23:11
1. de 80mm voedingsfan eruit slopen
2. een 92mm fan nemen, en die aan de buitenkant van je voeding monteren, daar waar de stroomkabels eruit komen
3. 92mm fan op 5V hangen
klaar :)

Afbeeldingslocatie: http://www.subsonik.be/forumstuff/got/voeding_92mm_fan.jpg

Voordeel met zo'n setup is dat je een grotere fan gebruikt die trager draait en dus stiller is. Het lawaai wordt in je case gemaakt, en niet aan de achterkant vlakbij een rooster. Bovendien zijn er weinig obstakels aan de "zuig" kant van de fan, die voor turbulentie (en dus lawaai) kunnen zorgen.

Ik heb de fan bij mijn voeding gemonteerd door dat kleine L-profieltje dat achterop de voeding zit eraf te schroeven en met een hamer plat te kloppen. Profieltje er terug op zetten, en fan met afstandsbussen (of beter nog, met rubbers) monteren.

Verwijderd

Dan blaas je toch allemaal lucht tegen de behuizing van de PSU aan, dus overbodig geluid, waarom niet gewoon binnenin een stille 80x80 mounten?

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01 00:03

under-world

ooh-la dots

offtopic:
of een 90 naar 80 fanduct
Post eerst eens je andere specs of kijk hoeveel watt je verstookt via 1 van de talloze calculators. Als je namelijk ook een moderne vgakaart of CPU wilt voeden met die voeding zal het lastig worden om dat in je huiskamer of schuur voor elkaar te krijgen. Misschien dat het wel een tijdje werkt maar 100% passief zou ik niet snel aan beginnen met een standaard voeding.

[ Voor 118% gewijzigd door under-world op 04-09-2005 18:40 ]

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Niet zo moeilijk doen gewoon fan draadjes doorknippen van voeding en uitlaten :+. Ik draai ongeveer al 4 maanden met een cheap ass 300w voeding zonder fan :+. Geen extra koelblokken. Computer wordt stukje warmer omdat je airflow weg is maar verder gaat het gewoon goed.

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-11 08:07
En dan wens ik jou succes met je voeding. Mensen die wel een dure stabiele voeding hebben doen dit je niet na omdat jij even makkelijk voor 20 euro een nieuwe haalt.

There is no replacement for displacement!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Dit is een kick van wat in principe een zoekvraag is, en bovendien imo in DOC moet. Slotje dus :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.