Ik heb het topic niet gelezen, maar..

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:13

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Topicstarter
Als die-hard lurker moet me nu toch even iets van het hart.

Steeds vaker kom ik, in al dan niet grote topics, de volgende zin tegen:
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar..... en dan volgt er weer iets wat al weer 3 keer eerder is gezegd. Dit resulteert natuurlijk in mensen die zich daaraan ergeren (terecht i.m.h.o) en dat in het topic melden, en hoppa, we zijn weer off-topic bezig en er moet weer ingegrepen worden door de moderators. Zeker bij populaire onderwerpen, waar iedereen wel een mening over heeft zie je dit snel voorkomen. Nu zou ik uiteraard voorbeelden kunnen geven van dit fenomeen, maar dat is volgens mij een beetje user-bashen, en ik denk dat het voor de discussie hieromtrent niet nodig is.

Mijn vraag, of voorstel tot discussie is dan ook of hier niet wat aan gedaan kan worden. Het hele idee van een discussieforum is juist niet om alleen even je mening in het rond te schreeuwen, zonder uberhaupt maar te kijken wat de anderen gezegd hebben.

Hoe en wat eraan gedaan zou kunnen worden weet ik niet, alleen daarom start ik juist deze tread.
(as I type, er zijn kennelijk meer mensen die er zo over denken...
Ecteinascidin in "Russische duikboot zit vast op de oceaan...")

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

SmartDoDo

Woeptiedoe

En wát wil je er precies tegen doen? Ik begrijp dat het soms dom over kan komen als iemand iets post wat dan al een paar keer is gezegd of een beter antwoord had kunnen geven als hij alle posts had gelezen. Daarentegen kun je weer niet verwachten dat mensen alle postings lezen voordat ze zelf een post neerzetten.

Het is imho grotendeels aan de poster zelf om zich te behoeden van domme opmerkingen omdat hij de draad niet goed genoeg heeft gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:13

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Topicstarter
SmartDoDo schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 15:05:
En wát wil je er precies tegen doen?
Nou, ik vind het zeer storend, en ik was nieuwschierig of er met mij meerderen waren. Wat je er tegen zou kunnen doen, is een PM sturen oid, maar dat is denk ik niet aan mij om te bepalen.
Ik begrijp dat het soms dom over kan komen als iemand iets post wat dan al een paar keer is gezegd of een beter antwoord had kunnen geven als hij alle posts had gelezen. Daarentegen kun je weer niet verwachten dat mensen alle postings lezen voordat ze zelf een post neerzetten.
Nou, eigenlijk verwacht ik wel dat mensen de moeite nemen om alle postings door te nemen voordat ze reageren. In extrema getrokken: je wil toch een discussie i.p.v. een startpost en 20 reacties daarop waarvan 8 hetzelfde zijn? De meerwaarde is toch dat een discussie zich kan ontwikkelen enzo? Voor mij is dit fenomeen hetzelfde als iemand, waarmee ik discussiër alleen maar zijn eigen argument herhaalt zonder op mijne in te gaan.
Het is imho grotendeels aan de poster zelf om zich te behoeden van domme opmerkingen omdat hij de draad niet goed genoeg heeft gelezen.
Het is nog niet eens het domme niveau van een opmerking, maar het feit dat je a.h.w. niet geinteresseerd bent in wat de rest te zeggen heeft door alleen je eigen mening neer te plempen (en er dan ook nog nieteens vanuitgaan dat het wel al eens eerder gezegd had kunnen zijn), waar ik me zo aan stoor. Aangezien het forum streeft naar een heel fatsoenlijk niveau, denk ik dat domme opmerkingen het niveau echt geen goed doen, en erger nog, zelfs redelijk veel irritatie opwekken.

Al met al, dit is hoe ik er over denk, ben ook erg nieuwschierig naar de rest van de meningen hierover.

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:48

RayNbow

Kirika <3

Sparhawk schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 16:52:
[...]

Nou, eigenlijk verwacht ik wel dat mensen de moeite nemen om alle postings door te nemen voordat ze reageren.
Ze hoeven niet per se het hele draadje hebben gelezen, maar ze kunnen op z'n minst in het draadje zoeken of wat ze willen posten niet al eerder is gezegd. * RayNbow wijst naar quicksearch :P

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:29

Whuzz

Dodgeball!

Helemaal mee eens. Het forum biedt genoeg mogelijkheden om even snel te scannen of je niet een eerder bericht aan het herhalen bent.
Daarnaast vind ik het niet meer dan normaal dat je je op zijn minst even globaal 'inleest' in een discussie voor je je er in mengt. Dat je niet 3 topics van 1000 posts gaat doorlezen voor je je reactie plaats begrijp ik prima, maar lees dan op zijn minst even de laatste paar pagina's van de discussie.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Voorlopig ritueel hoogtepunt is Slecht nieuws te horen gekregen *lees eerst hele topic aub*
In dit topic heeft TS een probleem (kanker), maar oorspronkelijk ziet het er nog goed uit. Echter, het is een oud topic maar na 2 jaar bumped de TS het wederom om te zeggen dat het 'probleem' definitief is en dat er dus iemand doodgaat.
Dan krijg je dus zelfs replies van mensen die zeggen dat je het probleem kan oplossen door bepaalde vitaminen.
Indien je diagnose luidt dat je binnen x aantal dagen doodgaat aan kanker, is zo'n reply op een TS van 2 jaar oud niet eens schokkend maar onovertroffen lomp. Vandaar dat er nu in de titel NB *lezen* staat, terwijl dat echt normaal moet zijn.

Prive erger ik mij dood in W&L waar echt serieuze discussies gevoerd kunnen worden en regelmatig een user tussendoordringt en het hele topic verpest door een vraag te stellen waar ongeveer een half topic een antwoord op geeft.
Wat als er geen olie meer is?
Het probleem kan dus zijn dat er dan ook geen olie meer is voor plastics, maar als 1 van de eerste replies heb ik al gepost dat zoiets absoluut niet aan de orde is, waar nog andere mensen dat bevestigen. In dat topic staan dan al 3 of 4 replies NA de discussie in de trent van 'Als de olie op is, is er ook geen plastic meer'.

Nu is ritueel stenigen waarschijnlijk geen oplossing, maar sommige TS-lees+blaatreacties zijn echt onacceptabel lomp IMHO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Nu is ritueel stenigen waarschijnlijk geen oplossing, maar sommige TS-lees+blaatreacties zijn echt onacceptabel lomp IMHO.
Euh nee, dat is geen oplossing idd ;)

Echter is hier niet alleen door de crew wat aan te doen: in dergelijke gevallen lijkt het me dat users best even (netjes) in het topic mogen zeggen dat men even goed moet lezen voordat ze in het wilde weg gaan posten. En dat zeg ik niet omdat de crew lui is: maar meer omdat daar niet altijd een TR of op andere wijze melding van wordt gemaakt: en moderators lezen niet altijd alle topics, zeker de ubergrote niet ;)

Zaken als een waarschuwing onderaan bij de quickreply of idd zoiets als *lezen!* in de titel kunnen we dan weer wel, maar dan ook pas als er duidelijk is wat er met een topic aan de hand is. Laat je dus niet frustreren maar onderneem actie :P Dan kunnen mensen die niet aan 'lees de draad voor je blaat' doen, een beetje opgevoed worden in het forumgebruik :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:44

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb topic niet gelezen, maar we kunnen met z'n allen natuurlijk zo'n vraag beantwoorden met "dat is al vaker langsgekomen, zoek even dit topic door" in plaats van boos te reageren en het antwoord te geven. Dan dwing je mensen een beetje om moeite te doen.
Het stomst is nog wel dat mensen snel even antwoord willen terwijl de kans in zo'n groot topic behoorlijk is dat je met 3 minuten zoeken het antwoord ook hebt. Veel sneller dan wachten tot er iemand reageert vaak...

[edit]
Zucht... Remy, kerel.. nou kan ik met recht zeggen dat het al een keer is gesuggereerd. :D

[ Voor 13% gewijzigd door Cyphax op 08-08-2005 10:48 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Ik benadruk het ook alleen maar Cyphax ;)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Punt is, mijn GoT-opvoeding laat dat allang niet meer toe. Mijn eerste reflex is iemand de draad uitflamen maar tegenwoordig klik ik de browser dicht. Een OW is niet iets waar ik wat aan heb.

Maar indien je 'blaat - draad' post, heb je zelf ook een topicverpestende reply staan dus is de draad al onderbroken door 2 blaatreplies. Dat vind ik ook een onoverkomelijk bezwaar.

Maar we komen er wel, 1 mogelijke oplossing is namelijk dat ik dan bv de blaat'reply quote en 'blaat-draad post... en dat een mod daarna actie onderneemt. Mijn reply is sowieso overbodig dus die kan per definitie getrashed worden. De andere reply is dat ook, maar de mod kan daarin modbreken of idd ook trashen (als in/ copy-past in PM en dan trash). Het resultaat is namelijk dat de user in kwestie opgevoedt is, ikke in dezen ook mijn blaat-draad heb kunnen posten en de draad uiteindelijk weer lekker schoon is.

Punt is namelijk dat in dit soort dingen modjes nogal schromen om replies te trashen. Ik kan mij die policy goed voorstellen maar vaak is een trash beter voor iedereen. (IMHO).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me duwt de "grote ervaringentopics" in de lijst der ergernissen. (zie b.v. A8N-SLI topic in PMG)

Ook hier duiken dergelijke meldingen regelmatig op, maar dat niet alleen.
Zelfs de met uitroeptekens omgeven meldingen dat basic vragen niet getolereerd worden, en op zichzelf staande problemen in een eigen topic horen worden gewoon niet gelezen.
Imho kunnen veel ervaringentopics in één deel, waardoor je een schat aan voordelen, nadelen, known issues en trucs over het betreffende product hebt, maar ook dat zal een utopie zijn.

Het is zo'n gewoonte geworden dat mensen in topics met op zichzelf staande problemen gaan verkondigen dat ze die vraag beter in het ervaringentopic kunnen stellen.
De vloedgolf aan basic vraagjes en problemen zijn er zelf de oorzaak van dat mensen de meestal al vaker geboden oplossing voor een known issue niet meer kunnen vinden :!

Persoonlijk zou ik een verwijderingsbeleid van zulke posts voorstaan, maar dat kan je de Mods niet aandoen ;) Waarschijnlijk ook niet haalbaar: TS van grote topics in hun eigen topic kunnen laten modden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Punt is namelijk dat in dit soort dingen modjes nogal schromen om replies te trashen. Ik kan mij die policy goed voorstellen maar vaak is een trash beter voor iedereen. (IMHO).
Hmm trashen doen we niet zomaar nee, ongeacht het subforum: slechts in bepaalde topics (oa 1 of 2 in FG) wordt 'regelmatig' wat getrashed: maar dat weet men van tevoren, dat het gebeurt :)

Er moet echt -of- iets behoorlijk fouts in een post staan, -of- dat het echt geen #$%@ toevoegt aan een topic, willen we de trashknop hanteren. Daarnaast wel es als iemand lief een TR doet van 'ik heb gedubbelpost, sorry' dan wil ik voor de flow van een topic een dubbelpost ook wel es trashen, maar da's al.

Kom je op het gebied van een blaatpost (+ eventueel reactie(s) erop) dan is het afhankelijk van 'hoe snel' een moderator erbij kan zijn: anders loopt het topic gewoon verder en gaat iedereen weer door op een punt dat aangehaald wordt in de blaatpost. En dan moeten er ineens 10 of 20 of zelfs meer posts getrashed worden, en dat is een beetje sneu voor de posts daartussen die intussen wèl de moeite waard zijn ;).

Vandaar dat het trash-verhaal tricky is, maar zeker wel een optie naar mijn idee: als het frustratie scheelt + dat een topic gewoon beter loopt, why not :)

Hup met die TR's dus, dan komen we er samen wel uit, en krijgen we een fijner GoT ervoor terug :)

edit:
Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 11:04:
....

Persoonlijk zou ik een verwijderingsbeleid van zulke posts voorstaan, maar dat kan je de Mods niet aandoen ;) Waarschijnlijk ook niet haalbaar: TS van grote topics in hun eigen topic kunnen laten modden.
Over verwijderingsbeleid: zie hierboven ;)

TS zelf laten modden: gaat niet gebeuren :)

[ Voor 14% gewijzigd door Remy op 08-08-2005 11:07 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Savage
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-05-2021

The_Savage

wEiRd

Ach het probleem is dat wanneer een user een dergelijke domme opmerking maakt en een andere user hem weer probeert te wijzen op het lage niveau van zijn post, er weer 2 zinloze posts zijn gedaan i.p.v. 1.
Wat mij mateloos irriteerd is dat veel gebruikers van GoT schijnbaar nog nooit gehoord hebben van de zoekfunctie, er worden nog teveel posts afgesloten met "Google is your friend" of "klik op deze link voor 1001 topics die al eerder over dit onderwerp op GoT gemaakt zijn".

Maarja wat doe je ertegen, het blijft gewoon de verantwoordelijkheid van de user.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-09 22:38

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Sparhawk schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 16:52:

Nou, eigenlijk verwacht ik wel dat mensen de moeite nemen om alle postings door te nemen voordat ze reageren. In extrema getrokken: je wil toch een discussie i.p.v. een startpost en 20 reacties daarop waarvan 8 hetzelfde zijn? De meerwaarde is toch dat een discussie zich kan ontwikkelen enzo? Voor mij is dit fenomeen hetzelfde als iemand, waarmee ik discussiër alleen maar zijn eigen argument herhaalt zonder op mijne in te gaan.
In een perfect forum zou het vast zo zijn, dan zou iedereen correct de hele thread aandachtig doorlezen en de search gebruiken...

Maar GoT is géén perfect forum, maar gewoon een reeele plek waar veel mensen van gebruik maken, ook mensen die nog wel eens te lui zijn ...
Dan kun je je enorm gaan opwinden erover, zoals Ecteiascidin aangeeft, maar meestal zit je dan vooral jezelf te ergeren ....

Dit soort dingen komen nu eenmaal voor, en het enige dat moderatoren eraan kunnen doen is hooguit aan de marge proberen de posters aan te sporen topics door te lezen, extra aandacht te leggen op specifieke latere ontwikkelingen (door bv deze in een beginpost te vermelden, door een waarschuwing in de titel te zetten, een topic-waarschuwingen of modbreaks te plaatsen) ...
maar geheel voorkomen kun je dat niet, en om eerlijk te zijn, volgens mij is dat onnodig veel werk, wat nooit een 100% score heeft, omdat het ook ingaat de de natuurlijk 'luie' natuur van de mens...

Niet voor niks zal dit ook vaker optreden in discussies met 100 of 150 posts, of juist in W&L threads waar ellenlange epistels gepost worden.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het ook niet erg als een user al vragen stelt die zijn langs gekomen in de topics waar ik echt veel actief ben zoals deze:
[rml][ Wanadoo/Casema Cable] Ervaringen topic - Deel 2[/rml]
Casema Digitale Telefonie

Ook in andere topics zoals de ervaringen topics moet dat best kunnen, ik snap wel dat sommige niet het hele topic gaan doorlezen.
Eerst pak ik de search, maar als die niks oplevert dan zet ik de vraag neer en als die dan toch voorbij is gekomen, ok, maar ik heb wel gezocht, misschien niet helemaal goed, maar toch.
Dat is iets wat de meeste ook vergeten, search.

Daarnaast als ik W&L zit dan vraag ik me soms nog wel af of men nog redelijk normaal kan discussieren want soms krijg ik het idee dat het bijna op vechten af is.
Ik merk ook dat er een hoog gehalte is van "ik weet het beter", dat stoort mij niet, maar het verpest wel een topic, ik heb dan net zoiets als Ecteiascidin browser dicht en iets anders doe.

En dan heb je de topics waar men altijd over en weer blaat, mooi voorbeeld is de Top Gear topics, ik wordt er zo moe van als men maar half heeft gekeken naar een aflevering, als je het echt goed wil doen moet je toch echt kunnen quoten en dan zeggen wat je er van vind.

Wat ik ook algemeen zie in alle topics is dat men er slecht tegen kan als men een beetje wordt gecorigeerd door een mede user, mod of powermods/GOT founders.
Kan aan mij liggen misschien, maar zo zie ik het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1) Bij een wat algemene vraag met daarbij horende algemene woorden ("Hoe snel is KPN ADSL?" --> zoekwoord: snelheid) krijg je vaak van die resultaten waar je niks aan hebt. Laat staan wanneer je 15 topics met 1000 replies elk moet doorspitten, in de hoop dat je het daar vindt, maar zonder die zekerheid.
2) Als je weet dat je vraag binnen 5 minuten beantwoord kan worden, ben je eerder geneigd om die vraag te stellen. Als hij immers in een reply wordt beantwoord, zijn dat welgeteld twee replies in een topic die niet helemaal de moeite waard zijn. Misschien gebeurt dit relatief frequent, maar alsnog niet noemenswaardig - tenminste, niet in mijn ogen.

Ik kan me echter meer ergeren aan de vele replies die nodig zijn om de desbetreffende "domme" user op de search te wijzen. Als iemand vraagt: "Wat is 1+1" zijn er tien mensen die "Zoeken" roepen, maar geen een die "2" zegt. Waarom niet? Wat is daar zo moeilijk aan? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03:03

Piggen

Lekker bakkie

Niets, maar het niveau op GoT moet gewoon hoog blijven en daarom staat er ook in de regels dat je zelf ook wat zoekwerk moet verrichten.

Anders is het hek op een gegeven moment van de dam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Daar heb je de topic-report voor. Het niveau wordt niks hoger als 10 mensen zeggen dat er een search is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03:03

Piggen

Lekker bakkie

Nee, maar de TS weet dan dat hij de volgende keer wat beter zijn best moet doen als zijn topic gesloten wordt. En dat bevordert het niveau wel.

[ Voor 14% gewijzigd door Piggen op 09-08-2005 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-09 20:47
Of hij word kwaad en opent nog 10 topics ;)

Ik zelf erger me er niet zo veel aan, als die vraag 10x beantwoord word met search of 1x met het antwoord dan lijkt me de 2e optie vele malen beter. En als diegeen het niet met de search kan vinden dan is het misschien met die extra reply iets makkelijker te vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:43

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mjah, ben het er persoonlijk wel mee eens, maar ben ook van mening dat het, vooral in topics met meerdere delen, eigenlijk niet te doen is om goed te zoeken... Natuurlijk kun je 23 topics door de search halen, maar dat vergroot de kans op een goed zoekresultaat naar mijn mening ook niet echt...
Denk dat de beste oplossing is het verbeteren van de zoekfunctie zou zijn... Maar aangezien ik daar absoluut geen verstand van heb, weet ik ook niet of daar nog mogelijkheden toe zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-05-2024
Op Tweakers worden reacties door medegebruikers gemoderated. Zo kan je reacties met een hoog nonsense-gehalte naar beneden halen en ter zake doende omhoog. Iets voor dit forum misschien?
Je kan misschien één niveau voor direct-topic-gerelateerde reacties houden, één voor offtopic reacties, één voor blaat-reacties etc.

Of wordt dat dan weer te bewerkelijk?

Vlinders moet je volgen, niet vangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:43

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

PaulZ schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 17:28:
Op Tweakers worden reacties door medegebruikers gemoderated. Zo kan je reacties met een hoog nonsense-gehalte naar beneden halen en ter zake doende omhoog. Iets voor dit forum misschien?
Je kan misschien één niveau voor direct-topic-gerelateerde reacties houden, één voor offtopic reacties, één voor blaat-reacties etc.

Of wordt dat dan weer te bewerkelijk?
geloof dat daar ook al een topicje of wat over te vinden is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-07 14:47

disjfa

be

MPmad schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 17:03:
Nee, maar de TS weet dan dat hij de volgende keer wat beter zijn best moet doen als zijn topic gesloten wordt. En dat bevordert het niveau wel.
Als de ts moet weten wat er fout is zou je dat beter kunnen formuleren in een goede tr zodat de mod die het bericht sluit niet alles zelf hoeft te doen.

Daarnaast word zo het topic niet nodeloos vervuild door mensen die weer op andere mensen moeten reageren omdat ze dan weer daarop zonodig weer een wanabe mod post moeten zetten.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-05-2024
MikeyMan schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 17:29:
geloof dat daar ook al een topicje of wat over te vinden is ;)
En ik heb nog wel een search gedaan (écht waar!) 8)7 maar die leverde zoveel resultaten op....

[ Voor 49% gewijzigd door PaulZ op 09-08-2005 17:33 ]

Vlinders moet je volgen, niet vangen...

Pagina: 1