SVHS -> scart: zwart wit bij normaal gebruik

Pagina: 1
Acties:
  • 2.881 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021
Alo peepz,

Ik heb vorige week een kabeltje gekocht om mijn pc aan te sluiten op mijn tv, wat ik al vaker heb gedaan, alleen zijn vorige kabels nu vervangen door een scart kabel waarbij audio en video bij mekaar zit, vorige keer had ik losse kabels die ik bij mn tv aan de voorkant instak, audio en svhs los van mekaar..

Als ik de scart kabel in mijn tv steek werkt mijn audio en beeld normaal, alleen heb ik zwart wit beeld. Nu weet ik dat er hier al tig topics over zijn op GoT, maar geen van allen bevatten een oplossing.

Na enkele testjes kwam ik erachter dat het aan de scart aansluiting op mijn tv lag, als ik de scart kabel er een klein beetje uittrek (zodat 1 of meerdere pinnetjes niet meer aangesloten zijn?) Dan heb ik ineens kleurenbeeld en het geluid blijft ook werken)

Na opendraaien van de scart kabel zijn de pinnetjes als volgt aangesloten:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/dominique.hermans/got/SCART.JPG

Waar op het plaatje niks aangesloten is zitten wel gewoon pinnetjes, echter zijn deze natuurlijk nergens op aangesloten. Nu is mijn vraag of het aan 1 van deze niet-aangesloten pinnetjes kan liggen dat ik zwart wit beeld te zien krijg, en als ik een beetje vrot met de aansluiting, zodat 1 of meerdere pinnetjes loskomen ik wel gewoon kleurenbeeld heb? En zo niet, waar zou ik dan nog meer naar kunnen kijken om mijn probleem op te lossen?

Thanx in advance _/-\o_

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• domi235
* Subtiel kickje * O-)

• Afterburner79
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
Gaat niet werken . . .

Je tv accepteerd geen S-video via scart. Simpel.
Zie je vaker bij iets oudere tv's . . .

Of je Scartplug is gewoon gaar, maar ik ga voor optie 1 ! B)

Is het wel normale beeldkwaliteit dan?
Want dan is de scart aansluiting in je tv een beetje brak . . .

[ Voor 26% gewijzigd door Afterburner79 op 08-08-2005 23:52 ]

It seems like I'm always getting stuck, between the handshake and the f**k ! < Fulltime partytimer! >
Whatever happens, be a Buddha!

• domi235
Ik heb eerder een losse svhs kabel gehad, die ik dan in een losse scartplug stak, dit werkte ook, lijkt me ook svhs via scart? Tv is overigens half jaartje oud...

//edit: En hij wordt kleur alsk er een beetje mee vrot.. apart gevalletje dus?

[ Voor 21% gewijzigd door domi235 op 08-08-2005 23:52 ]

• Afterburner79
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
Lijkt mij een RMA gevalletje als je het zo stelt . . .
Omruilen die tv!

It seems like I'm always getting stuck, between the handshake and the f**k ! < Fulltime partytimer! >
Whatever happens, be a Buddha!

• Tsunameh
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-02 10:09
Nog een mogelijkheid is om de SVHS vanuit je pc op de SVHS op je tv aante sluiten, mocht je die hebben.

Of zo'n Scart stekker kopen waar je gewoon SVHS enzo in kan prikken en die je kan in je SCART prikt.

Wat is een ander woord voor synoniem?

• domi235
Tsunameh schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 23:57:
Nog een mogelijkheid is om de SVHS vanuit je pc op de SVHS op je tv aante sluiten, mocht je die hebben.
Met een svhs kabel (dus niet in scart vorm?) dat heb ik geprobeerd met een svhs kabel die ik zo voorin mn tv kan steken, dat werkte perfect, alleen deze kabel is kapot gegaan door een afgebroken pinnetje en nu zitk met een kant en klare kabel, die dus alleen dat zwart-wit beeld geeft...
Of zo'n Scart stekker kopen waar je gewoon SVHS enzo in kan prikken en die je kan in je SCART prikt.
Werkt helaas ook niet, de kabel is kant en klaar en audio en video zitten aan de tv kant helemaal in een scart kabel verwerkt...
Is het wel normale beeldkwaliteit dan?
Want dan is de scart aansluiting in je tv een beetje brak . . .
Beeldkwaliteit is perfect, alleen zwart wit, ga ik een beetje wrikken wordt het kleur maar gaat het natuurlijk golven omdat het niet perfect meer aansluit..

Overigens heb ik 2 scart aansluitingen in mn tv, die beide precies hetzelfde reageren

[ Voor 22% gewijzigd door domi235 op 09-08-2005 00:06 ]

• domi235
Een laatste kickje :'(

Niemand bekend met dit vage probleem?

• yrosma
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-01 17:26
Ik heb denk ik ongeveer hetzelfde probleem met mijn barebone. Vroeger werkte ik ook altijd met een SVHS kabel die ik voor in mijn TV stopte en altijd goed kleuren beeld. Een barebone gehaald en om alle kabels een beetje netjes weg te werken zo'n scartplug gebruikt om achter in de TV te zetten. Daar dezelfde SVHS kabel ingestopt die ik normaal voor in mijn TV stopte maar het beeld was nu zwart-wit.

Ik weet niet hoe het allemaal precies zit maar heb het opgelost gekregen door de tv-out instellingen van mijn videokaart aan te passen. Weet niet meer precies wat ik ingesteld heb (kan het thuis wel voor je opzoeken mocht je het willen weten) maar meen me iets te herinneren dat ik composite out ofzoiets geforceerd heb. In ieder geval iets wat in mijn ogen niet helemaal klopte maar wel werkte :)

Als ik nu mijn barebone aanzet zie ik in het begin wel alles in kleur (bios meldingen enzo) maar met heel slecht / trillend beeld. Dat is een dikke seconde ofzo en dan krijg ik een goed mooi zwart-wit beeld tijdens windows startup. Als windows eenmaal bijna opgestart is (windows waarschijnlijk de driversettins activeerd ofzo) krijg ik mooi kleuren beeld. Dus voor mij werkt het zo wel goed genoeg
En misschien dat het jou ook helpt.

Trouwens als iemand kan uitleggen wat er nu precies aan de hand is, ik ben toch wel een klein beetje nieuwsgierig :)

• domi235
Killua schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 10:44:
Ik heb denk ik ongeveer hetzelfde probleem met mijn barebone. Vroeger werkte ik ook altijd met een SVHS kabel die ik voor in mijn TV stopte en altijd goed kleuren beeld. Een barebone gehaald en om alle kabels een beetje netjes weg te werken zo'n scartplug gebruikt om achter in de TV te zetten. Daar dezelfde SVHS kabel ingestopt die ik normaal voor in mijn TV stopte maar het beeld was nu zwart-wit.

Ik weet niet hoe het allemaal precies zit maar heb het opgelost gekregen door de tv-out instellingen van mijn videokaart aan te passen. Weet niet meer precies wat ik ingesteld heb (kan het thuis wel voor je opzoeken mocht je het willen weten) maar meen me iets te herinneren dat ik composite out ofzoiets geforceerd heb. In ieder geval iets wat in mijn ogen niet helemaal klopte maar wel werkte :)

Als ik nu mijn barebone aanzet zie ik in het begin wel alles in kleur (bios meldingen enzo) maar met heel slecht / trillend beeld. Dat is een dikke seconde ofzo en dan krijg ik een goed mooi zwart-wit beeld tijdens windows startup. Als windows eenmaal bijna opgestart is (windows waarschijnlijk de driversettins activeerd ofzo) krijg ik mooi kleuren beeld. Dus voor mij werkt het zo wel goed genoeg
En misschien dat het jou ook helpt.

Trouwens als iemand kan uitleggen wat er nu precies aan de hand is, ik ben toch wel een klein beetje nieuwsgierig :)
Als je het voor mij zou willen opzoeken heel graag, maar wat er bij mij gebeurd is het volgende:

svhs kabel via een losse scartplug geeft perfect kleuren beeld, hetzelfde als dat ik hem voor los in de svhs connecter zou steken in mijn tv.

Bij mijn nieuwe kabel krijg ik echter voordat windows geladen is ook al zwart wit beeld, hetzelfde als windows geladen is... Misschien dat de instelling van jou mij helpt om in windows iig kleurenbeeld te krijgen :)

• yrosma
domi235 schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 12:05:
[...]

Als je het voor mij zou willen opzoeken heel graag, maar wat er bij mij gebeurd is het volgende:

svhs kabel via een losse scartplug geeft perfect kleuren beeld, hetzelfde als dat ik hem voor los in de svhs connecter zou steken in mijn tv.

Bij mijn nieuwe kabel krijg ik echter voordat windows geladen is ook al zwart wit beeld, hetzelfde als windows geladen is... Misschien dat de instelling van jou mij helpt om in windows iig kleurenbeeld te krijgen :)
Ik zal als ik vanavond thuis ben even checken wat ik precies heb ingesteld. Hoop dat je er iets mee kan dan. Maar als het bij jou wel werkt met een losse scartplug dan vraag ik het me af of dat het probleem is omdat het bij mij niet direct werkt met een losse scartplug want die gebruik ik nu ook.
Maar je weet maar nooit he ;)

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

uuuuuh geeft jou tv ook de input gegevens weer ? Ik bedoel als je bv scart rgb binnenkomt zie je dat dan ook op de tv ...bv input 0, rgb, automatic ofzo ?

wat ik wil zeggen:

svhs = composite + nog een kabel. Het kan dus maar zo zijn dat door het vriemelen de andere kabel los komt waardoor dus alleen het composite signaal nog actief is. De tv schakelt dan naar kleur maar wel naar composite.

Google eens even voor de scart pinout, dan kan je precies zien wat wel / niet aangesloten moet zijn

• LeGato23
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
http://www.weethet.nl/dutch/video_connect_pc2tv.php

Ik heb ook last gehad van zwart-wit beeld, maar bij mij lag het aan de volgorde van aanzetten.
Eerst moest ik de tv aanzetten, en pas daarna de laptop.

[ Voor 61% gewijzigd door LeGato23 op 10-08-2005 13:21 ]

• yrosma
Ik heb het even gechecked. Ik forceer de tv-out dus gewoon naar composite. Dan doet hij het bij mij wel gewoon.

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-02 06:02
dan is je voordeel van svideo beeld wel weg, want dan combineerd hij de signalen en heb je op je tv een composite beeld ipv svideo. heeft je tv meerdere scart ingangen? meestal is er 1 ingang voor svideo en composiet en 1 ingang voor rgb en composiet... in die laatste gaat je svideo dus niet werken (behalve wanneer je em forceert naar composiet omdat ie dan niet 2 signalen moet combineren)

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:46

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Als ik het zo lees, lijkt het mij geenzins een probleem met de bron van je beeld (immers je krijgt gewoon kleur als je een beetje aan de scartstekker beweegt).
Ik heb dit gehad met een scart-switch, maar dan op de audio aansluitingen. Daarvan bleek het chasisdeel van box niet goed te zijn. Deze maakte alleen contact als ik de stekker er scheef in drukte.

Ik vermoed dat jij hetzelfde probleem hebt. Waarschijnlijk de pennen van je nieuwe scart plug net een fractie dunner dan van de oude, en maken ze dus geen lekker contact. Je kan proberen ze iets scheef te buigen, en zo te testen of ze dan wel contact maken.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1