Toon posts:

XP installatiefout - Harde schijf wordt niet gevonden -

Pagina: 1
Acties:
  • 417 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Gister kwam sinterklaas vervroegd langs met mijn nieuwe PC. Een kant en klare DELL met winXP home edition en alle randpakketjes. Ik wil er nu XP PRO opstellen. Maar die installatie loopt niet echt vlot.
  • De cd boot zonder problemen, alle bestanden worden ingeladen
  • In het venster waar je partities kan selecteren/aanmaken loopt het verkeerd. Er is simpel niets. Geen vaste schijven worden herkent.
  • Na een zoektocht hier op tweakers.net en wat googlen is het duidelijk dat XP de drivers niet heeft om die SATA hd aan te spreken. F6 tijdens de installatie helpt niet.
  • ik heb geen extra drivers meegekregen van DELL die hier van toepassing zouden zijn. (enkel een audigy/XPhome/monitor cd
  • De XP home werkt perfect, dus de hd is helemaal in orde.
Hoe laat ik XP mijn harde schijf aan de praat krijgen?

alvast bedankt,

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 11:33
Waarom wil je pro erop? Tenzij je een bedrijf hebt, ben je perfect legaal bezig met Home

edit:

En op f6 duwen alleen is niet genoeg, je zult een diskette moeten maken (of usb stick welke je in de bios al drive a: aanwijst) met drivers voor je sata. Deze drivers moeten te vinden zijn op de site van Dell, klop daar je system ID maar eens in bij support en je krijgt alle drivers bij elkaar.

[ Voor 65% gewijzigd door rdfeij op 07-08-2005 14:29 . Reden: adding ]

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Uitvogelen wat voor SATA chip je op je mobo hebt zitten (bij het booten misschien een scherm dat ie je SATA schijven gaat detecteren?).
Die drivers downloaden en op een diskette zetten.

Verwijderd

Kijk eens goed naar de hardware van die controller en download dan de goede drivers, dan kan je echt wel met F6 die drivers inladen.
Ik heb zelf een Sil3112 en kan dan van flop die drivers zo inladen, no problemo :)
Bovendien lijkt het me makkelijk als je gewoon een OEM cd koopt en die erop zet, dan als de machine terug gaat, dan doen ze er iets aan, anders dan zeggen domweg dat je niet een origneel besturingssyteem hebt en dan kan je misschien nog voor alle kosten opdraaien in je garantie piriode :9
OEM cd'tje zou je inclusief een stukje hardware (DVD ROM driveje) zo'n 160 euro terug zetten.

offtopic:
Het is wel redelijk aantoonbaar dat XP Professional iets stabieler is als Home en ik kan het weten want ik heb Pro op mijn game machine en Home op mijn msn/mail pc en die loopt toch wat vaker vast

Verwijderd

Topicstarter
Wat een massale hulp :)

ik ben hier net aan het klooien op dell.be waar ik die drivers specifiek voor mijn pc kan vinden en komt er iemand af met een propere link!

Ik ga dus even de goeie drivers zoeken, op een USBdrive plaatsen en wat ik mn bios knutselen en hopen op beterschap!

alvast bedankt, je hoort nog van me. :)

Verwijderd

Topicstarter
usb stick welke je in de bios al drive a: aanwijst, met drivers voor je sata.
rdfeij,
ik had dit eenvoudiger opgepakt dan het blijkbaar is.. :)
hoe kan ik de usb-stick (waarop ik de drivers reeds heb geplaatst) als a:/ laten herkennen? Tijdens de installatie vraagt ie specifiek om a:/ ...

kleine opmerking, toen ik de installatie liet verderlopen zag XP wel een partitie! een 128mb stickje op G:/ , dus als iemand me kan wijsmaken hoe ik G verander in A.. :)

nogmaals bedankt!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 19:28
Doe die drivers nou maar gewoon op een floppy...
Of heb je die niet?
offtopic:
Bij Dell betaal je ook zo'n 30 euro voor een floppy...

[ Voor 36% gewijzigd door zetje01 op 07-08-2005 15:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Floppy drive heb ik dus niet...

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Als je geen gebruik maakt van een RAID-array is het niet nodig om drivers te installeren, aangezien Dell alleen maar gebruik maakt van Intel chipsets(ICH5 en ICH6 als Southbridge), die geen drivers nodig hebben om te functioneren.

[ Voor 13% gewijzigd door mad-dog op 07-08-2005 16:28 ]

Verwijderd

Dell, packard-bell, compac. allemaal toestellen waar je met je fikken vanaf moet blijven, tenzij je een vergevorderde kenner bent. Anders vraag je gewoon om problemen. Deze toestellen zijn bedoeld voor industrieel gebruik, niet voor hobby doeleinden.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 09:10:
Dell, packard-bell, compac. allemaal toestellen waar je met je fikken vanaf moet blijven, tenzij je een vergevorderde kenner bent. Anders vraag je gewoon om problemen. Deze toestellen zijn bedoeld voor industrieel gebruik, niet voor hobby doeleinden.
Wat een dikke onzin zeg.
In elke Dell, Packard-Bell, Compaq PC zit een Intel of AMD CPU, chipset van de bekendste fabrikanten, en de rest bestaat ook allemaal uit A-merken. Je kan dus overal zo drivers vandaan plukken.
En waarom zijn consumenten PC's bedoeld voor industrieel gebruik??

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 11:33
Drivers wel, maar ik heb toch wel dikke negatieve ervaringen met bijvoorbeeld philips dvd-branders in Packard Bells. Het is simpelweg niet of nauwelijks aan de gang te krijgen.

Alleen als je dik betaald bij Packard Bell voor officiele door hen goedgekeurde hardware weet je zeker dat je niet in de problemen komt.
Pagina: 1