Mandrake 9.1, locale en php

Pagina: 1
Acties:

• apyss
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
Dag mensen!

Ik ben aan het experimenteren met Gallery2, een php foto-album. Ik loop echter stuk op de locale (vertaling). Het script gebruikt de ingebouwde gettext-functionaliteit van php, welke weer rechtstreeks de locale-functionaliteit van het systeem benaderd. Ik heb zowel gettext module voor php als de gettext binairy voor mijn linux geinstalleerd.

Ik wil graag nl_NL gebruiken, en heb deze ook op het systeem geinstalleerd staan (Een stuk of 10 varianten als je t met 'locale -a' opvraagd). Het script gebruikt netjes de locale nl_NL (opgevraagd via systeemvariabele LANG), maar geeft desondanks toch alleen engelse teksten weer. Er gaat dus iets mis tijdens de communicatie met de gettextfunctie.

Ik ben inmiddels behoorlijk de weg kwijt, en weet niet waar ik de oorzaak van het probleem nog moet zoeken...

Iemand suggesties???

• freggy
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Het is niet echt een antwoord op je vraag, maar als je echt nog Mandrake 9.1 gebruikt, zou ik je aanraden om dringend te upgraden naar een recentere versie, omdat versie 9.1 niet meer ondersteund wordt op vlak van veiligheidsupdates. Je zet je systeem dus open voor allerlei wormen en andere ongein.

En misschien lost het je probleem met Gallery wel op, het is niet uitgesloten dat gallery2 een recentere versie van gettext nodig heeft om correct te functioneren.

• apyss
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
Klinkt als een prima werkende oplossing, maar ik zit niet te springen om een goed draaiende server volledig opnieuw te gaan inrichten. Op dit moment draai ik gewoon regelmatig updates van de belangrijkste dingen, en dat gaat wat mij betreft wel ok ;-)

Iemand nog goede ideeen?

ps. heb juist vanwege dit probleem nog de meest recente versie van gettext geinstalleerd.

[ Voor 15% gewijzigd door apyss op 07-08-2005 19:52 ]

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Wat betreft het updaten heb ik wel een idee :P

Gebruik urpmi, voeg Mandriva LE sources toe aan je URPMI database (zie http://easyurpmi.zarb.org/ ).. vervolgens geef je urpmi --auto-select en je distro wordt geupgrade naar Mandriva LE (nieuwste versie dus).. Zonder enige downtijd (oke, services kunnen herstart worden).

Als je ook overstapt op een 2.6 kernel (wel aan te raden) moet je natuurlijk wel even rebooten.

iRacing Profiel

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
MrBarBarian schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 11:18:
Als je ook overstapt op een 2.6 kernel (wel aan te raden) moet je natuurlijk wel even rebooten.
Waarom zou je in vredesnaam een kernel (2.6-serie) die nog zo vaak veranderd en buggy is op een server willen zetten? Laten we wel wezen, de 2.4.x kernel is nu eindelijk sinds 2.4.18 echt stabiel, de 2.6 kernel is dat imho zeker nog niet.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• MrBarBarian
Ligt een beetje aan watvoor server het is.. prive/semi-professioneel zie ik geen reden om niet over te stappen (beetje lef hebben hoor!)

Voor een kritiek systeem is het nog en redelijk afweging, aangezien 2.6 naar mijn mening aardig wat voordelen biedt boven 2.4. Daarnaast gebruikt Mandriva al minimaal 4 maanden 2.6.11.. dus zo vaak veranderd ie ook weer niet

iRacing Profiel

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
MrBarBarian schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 11:25:
Ligt een beetje aan watvoor server het is.. prive/semi-professioneel zie ik geen reden om niet over te stappen (beetje lef hebben hoor!)

Voor een kritiek systeem is het nog en redelijk afweging, aangezien 2.6 naar mijn mening aardig wat voordelen biedt boven 2.4. Daarnaast gebruikt Mandriva al minimaal 4 maanden 2.6.11.. dus zo vaak veranderd ie ook weer niet
Ik zie voor semi-professioneel gebruik wel degelijk goede redenen om 2.6 niet te gebruiken. Ook daar wil je namelijk niet dat je bak er mee ophoudt. Kun je me overigens eens heel specifiek aangeven welke voordelen er volgens jou zitten op servergebied in 2.6? Want tot nu toe heb ik in al onze testsystemen eerder minder dan meer performance gehad met 2.6.

En zolang bugs als de onderstaande uit de _stable_ tree van de kernel gehaald moeten worden:
Fix bug introduced in 2.6.11-rc2: when we clone a BIO we need to copy over the
current index into it as well.

It corrupts data with some MD setups.

See http://bugzilla.kernel.org/show_bug.cgi?id=4946
vertrouw ik 2.6 gewoon niet.

[ Voor 19% gewijzigd door Zwerver op 08-08-2005 12:31 ]

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• MrBarBarian
Zomaar ermee ophouden lijkt me een beetje een hele grote stap. Hou er wel rekening meer dat 2.6 gewoon stable is, en dus op zijn minst goed zou moeten werken. Zelf ben ik nog nooit tegen een probleem aangelopen met 2.6..

Wat betreft de voordelen van 2.6: Algemeen bekend zijn de performance en networking improvements.. Voor specifieke improvements zal je echt even moeten googlen ;) Of begin hier: http://www.kniggit.net/wwol26.html

Ik weet niet wat je draait op wat voor testsystemen, en waarom het trager is.. Maar zeker op moderne hardware betwijfel ik opde kernel schuldig is..

Ik denk ook niet dat je RC's op een server moet gaan draaien..

[ Voor 6% gewijzigd door MrBarBarian op 08-08-2005 12:41 ]

iRacing Profiel

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik weet niet waarom dit topic nou opeens afdwaalt naar kernels?? :?
Volgens mij had de TS probs met zijn locales ;)

Om weer even ontopic te gaan, ik heb de g2 ook draaien, met NL_nl.
Dit werkt op zich goed maar niet alles lijkt vertaald: http://dickvisser.nl/

G2 is trouwens beta he, dus je mag niks verwachten....

Mijn ervaringen tot nu toe met de gallery2 zijn heel erg goed (behalve die kleine lang bugjes).
Er zitten allemaal coole features in, hij ziet er veel beter uit, hij heeft mysql/pg support, en ik zag ook even snel smarty templates voorbij vliegen.

Hij kan zelfs filmpjes aan tegenwoordig :)
Pagina: 1