Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 15:57:
Bedankt Makje. Goede uitleg!
Zo te lezen is het zeer raadzaam om een RAIDcontroller erbij te nemen. Al is het maar een eenvoudige. Ik kan dus met het moederbord ASUS A8N-SLi,Nforce4 U,939 naast de Raptors toch 10 schijven bijplaatsen?
Ik begrijp je vraag eerlijk gezegd niet helemaal. Dit moederbord kan 4 apparaten kwijt op de oude IDE/p-ata aansluitingen en 2 x 4 apparaten op s-ata. De 4 IDE apparaten en 4 s-ata apparaten kunnen in 1 grote RAID 0 of 1 array geplaats worden, de andere 4 s-ata kunnen in een RAID 0,1 of 5 array geplaatst worden. Als je gebruik gaat maken van software RAID 5 dan zou je in principe 12 schijven in de array kunnen opnemen (je hebt het linkje gelezen met de bevindingen van tweakers.net met software raid 5?).
Als je dus 2 Raptors neemt dan heb je nog 6 s-ata aansluitinen en 4 p-ata aansluitingen over welke je vol zou kunnen hangen met schijven. Alhoewel je vast ook een CD-ROM en/of DVD ROM op een p-ata aansluiting zult willen naar ik aanneem.
Neem je er nog een apparte RAID controller bij dan kun je dus nog veel meer schijven kwijt qua aansluitingen, maar je kast kan er dus maar maximaal 12 kwijt inclusief de 2 raptors.
En zijn de schijven naderhand als een controller reeds is bijgebouwd, door een leek bij te plaatsen? Of moet dit door een deskundige gedaan worden?
Tja, wat is een leek en wat is een deskundige? Iemand die helemaal geen verstand heeft van pc's kan het misschien niet, iemand die wat meer ervaring heeft wel. Sowieso is het hardwarematige inbouwen ervan niet moeilijk, het uitbreiden van de array is even iets lastiger en moet je goed bij opletten. De Highpoint kan helemaal niet uitbreiden dus dan moet je eerst de data ergens anders stallen en dan een compleet nieuwe array aanmaken, de Raidcore kan hem wel uitbreiden en dat is dan even goed opletten terwijl je in de management software bezig bent. De instructies en dergelijke goed volgen en even inlezen in het onderwerp is dan verstandig, maar moet ook wel lukken.
Als je twijffels hebt of dat lukt dan kun je misschien beter eens overleggen met je computerwinkel, als je daar je spullen koopt en eventueel ook de extra schijven in de toekomst dan willen ze je vast wel even helpen als je de pc daarheen brengt. Misschien kost het je wel wat servicekosten maar dat is beter dan gaan aanprutsen en fouten maken omdat je het nog niet goed snapt, het blijft wel je werkpc met belangrijke bestanden... (ook al heb je backups)
Jullie hebben het over andere dualprocessoren, maar de nieuwe Athlon64 X2 is toch een goede keuze?
Jup, is een uitstekende processor, alleen omdat er een paar keer werd aangeraden om een dual xeon te nemen heb ik daar ook even op gereageerd. De dual xeon zal namelijk nog wel iets sneller zijn dan je dual core athlon64, maar ook een stuk duurder. Maar goed, de reviews die ik had gelinkt geven de cijfers wel weer. Een dual core athlon64 is ongeveer even snel als een dual opteron. Intel is in principe beter in Photoshop dan AMD, maar de dual core inplementatie van de pentium 4 is een stuk slechter dan de dual core van AMD. Dit betekend dat een xeon wel beter is dan een opteron en 2 xeons dus ook beter zijn dan 2 opterons en dus beter dan 1 dual core Athlon64, maar de Athlon64 X2 is beter dan de dual core Pentium4 en is een stuk goedkoper dan 2 losse xeons met speciaal dual moederbord. Of de betere prestaties van de dual Xeon jou het extra geld waard is moet jij zelf besluiten, maar ik vermoed van niet.
10 HD's + 2 Raptors (die staan al vast)
In de stacker kun je zelfs 16 schijven kwijt als je geen CD-roms ed wilt en je de aan/uit knop met wat knutselen kunt verplaatsen
[
Voor 3% gewijzigd door
makje op 07-08-2005 17:59
]