Toon posts:

Waarom DVI op je LCD TV?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.435 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Waarom kom ik toch overal tegen dat iedereen dvi op zijn lcd scherm wil? Ook heeft iedereen het over de beeld kwaliteit, maar ligt dat niet grotendeels aan het signaalsterkte? De meeste lcd tv hebben 1280*768 resolutie dus de is hetzelfde!

Tim })

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:17

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Simpel, omdat je dan je computer via DVI aan je TV kan hangen en dus kan gebruiken als groot beeldscherm (o.a. leuk voor spelletjes e.d.)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Topicstarter
Via vga kan dat toch ook? Of is er echt een onwijs verschil tussen dvi en vga?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:17

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Bij VGA wordt het digitale signaal van je videokaart eerst analoog gemaakt en via de videokabel naar je LCD verstuurd. Daar moet het weer omgezet worden in een digitaal signaal om alle pixels aan te sturen. Nogal omslachtig dus. Bij DVI wordt het digitale signaal direct over de kabel gestuurd waar het direct gebruikt kan worden. Resultaat: scherper beeld zonder ruis en met perfecte kleuren. Maar hier kan je ook op Google heel veel over vinden :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Bij VGA ben je qua kwaliteit afhankelijk van de kwaliteit van de DAC op je videokaart, dus je zult een goede kwaliteit videokaart uit moeten zoeken. Het leuke van DVI is dat digitaal digitaal is, dus een hele goedkope kaart doet het net zo goed als een hele dure :) En waarom zou je het signaal omzetten naar analoog om vervolgens naar een digitaal scherm te sturen?

Wat heeft deze zin eigenlijk te betekenen:
De meeste lcd tv hebben 1280*768 resolutie dus de is hetzelfde!
:?

Edit: Je vorige 2 topics zijn op slot gegaan, misschien is het verstandiger om even het een en ander uit te zoeken via google of de search hier, voor je een nieuw topic opent?

[ Voor 31% gewijzigd door Grrrrrene op 07-08-2005 13:00 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-02 17:02

dlmh

Lo-Fi

Grrrrrene schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 12:59:
...

Wat heeft deze zin eigenlijk te betekenen:

[...]

:?
Ik denk dat daar moet staan dat de kwaliteit hetzelfde is.Maar resolutie zegt natuurlijk niks over kwaliteit ;)

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Misschien krom hoor, maar op het forum kun je inderdaad veel informatie vinden. Echter is het moeilijk om altijd bruikbare duidelijke antwoorden te vinden voor een leek en daarom probeer ik topics met een duidelijk onderwerp te plaatsen. Misschien heeft iemand er dan nog wat aan.

Niets persoonlijks Grrrrene _/-\o_

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

En wat is HDMI dan precies? Soort van DVI maar dan ander stekkertje?

DVI geeft idd wel schoner beeld dan VGA is mijn ervaring.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
HDMI is net zoiets als DVI, maar DVI doet alleen beeld. HDMI geeft ook geluid door, digitaal uiteraard :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 12:35:
De meeste lcd tv hebben 1280*768 resolutie dus de is hetzelfde!
Mijn LCDTV heeft toch echt 1366*768 ;) (en de meeste TV's die ik heb vergeleken ook..)
Geen DVI overigens, maar HDMI. En om dan even te reageren op:
Sponz schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 16:05:
En wat is HDMI dan precies? Soort van DVI maar dan ander stekkertje?
Natuurlijk zou een simpele google zoekopdracht je het antwoord ook kunnen geven, maar HDMI is DVI en audio gecombineerd, en eventueel aangevuld met HDCP. Dit laatste kan overigens ook op DVI aansluitingen zitten, zoals bij de Denon DVD-1910

Overigens krijg ik op mijn TV een prima beeld via VGA (Radeon 9800SE AIW op Loewe Concept L26 met een reso van 1360*768), en mijn DVD speler via HDMI is ook erg netjes.

[ Voor 9% gewijzigd door blackd op 07-08-2005 16:30 ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-02 22:49
Nog een reden om DVI/HDMI op je tv te willen is dat er ook DVD spelers zijn met zo'n aansluiting en dat je daarover upscaled signalen (720p, 1080i) kunt versturen, denk aan Faroudja chips en dergelijke in moderne DVD spelers (dit gaat veelal niet via analoge verbinding). Dit in combinatie met een puur digitaal signaal (dus geen digitaal-analoog-digitaal conversiecrap) geeft gewoonweg het allerbeste beeld op je LCD TV :)

Iig merk ik het verschil wel tussen een analoge SCART verbinding op mijn LCD TV of een DVI verbinding met Faroudja 720p upscaling, dat laatste is gewoonweg mooier.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 08:40

GaMeOvEr

Is een hork.

De DVI op mijn beamer (Naja, de beamer heeft een HDMI aansluiting, maar de signalen zijn zoals al eerder gezegd hetzelfde, alleen kan er ook audio bij, maar ik heb gewoon een DVI -> HDMI kabel ertussen.) doet het ook duidelijk beter dan mijn VGA aansluiting, laat staan component. :)

[ Voor 48% gewijzigd door GaMeOvEr op 07-08-2005 17:38 ]

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

GaMeOvEr schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 17:37:
De DVI op mijn beamer (Naja, de beamer heeft een HDMI aansluiting, maar de signalen zijn zoals al eerder gezegd hetzelfde, alleen kan er ook audio bij, maar ik heb gewoon een DVI -> HDMI kabel ertussen.) doet het ook duidelijk beter dan mijn VGA aansluiting, laat staan component. :)
component zal verboden moeten zijn om een beetje beamer/lcd/plasma. Wanneer snapt nou een fabrikant dat sommige mensen die analoge crap niet meer willen om hun versterker/tv/dvd/weetikhetallemaalmeer ?

• ralfbosz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-02 09:20

ralfbosz

xm create bosz -c

Niet alleen om je pc aan te sluiten is die dvi handig, er zijn ook dvd-spelers die een dvi-uitgang hebben. Dat schijnt het mooiste beeld te geven wat er is.

rm -r *

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 08:40

GaMeOvEr

Is een hork.

Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 17:45:
[...]

component zal verboden moeten zijn om een beetje beamer/lcd/plasma. Wanneer snapt nou een fabrikant dat sommige mensen die analoge crap niet meer willen om hun versterker/tv/dvd/weetikhetallemaalmeer ?
Hoho, ik heb het over component he (ypbr) niet over composite. ;) (geel cinchje).

Hoewel ik er ook composite op heb zitten, zelf vind ik het wel handig.

Ik heb dus qua aansluitingen (aflopend in kwaliteit) op mijn beamer: (Panasonic PT-AE700)

- HDMI
- VGA
- Scart RGB
- Component
- S-Video
- Composite

Dat vind ik zelf wel handig, kan er echt alles op aansluiten op dat ding, en het voordeel is dat er ook hoogwaardige aansluitingen bijzitten. Het zou een ander verhaal worden als er inderdaad alleen maar baggeraansluitingen op zouden zitten, zoals maximaal S-video ofzo. ;)

Aannames zijn fataal.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik meen dat component ook nodig is om aan het label HD Ready te mogen voldoen, zie eicta.org.
Mijn TV stikt ook van de aansluitingen, maar tot nu toe heb ik alleen HDMI (DVD) en VGA (PC) gebruikt. Wellicht dat ik component nog ga gebruiken, dan heb ik nog 2x scart, 1x s-video en 1x composite over, die ik waarschijnlijk toch niet gebruik. Maar het is wel handig voor 'backward compatibility' met oude apparatuur. Da's ook de reden dat component verplicht is voor 'HD Ready'.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-02 17:38
Ik heb hier een lcd tv van sharp, de aquos 38"

nu zit hier wel een standaard VGA ingang op, echter geen DVI ingang
nu heb ik vandaag nieuwe videokaart met DVI out, kan ik deze DVI uitgang op een of andere manier op de LCD tv aansluiten?

• Abbadon
Als je TV geen digitale ingang heeft (ook geen HDMI?) zul je 'm met een analoge Dsub kabel moeten aansluiten op je grafische kaart. Je hebt wel zo'n DVI -> Dsub adaptertje bij je kaart gekregen als het goed is. Dan heb je dus wel een analoog signaal, geen digitaal.

Zit er wel HDMI op dan kun je gewoon een DVI -> HDMI kabel gebruiken.

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Het gekke bij mij is dat ik het 1 en ander heb getest en dat ik met een asus 6600 met de vga aansluiting betere resultaten behaal.

Ik krijg het niet voor elkaar om met dvi de juiste resolutie in te stellen en moet dus met de instellingen van de viseokaart prutsen om alles beeldvullend te krijgen, ook lijkt de vga aansluiting scherper (scherm is een samsung LE32R51B )

• Abbadon
Dat je met DVI niet altijd de juiste resolutie in kunt stellen ligt veelal aan de gebruikte kaart en de EDIT chip van je scherm. Deze chip 'praat' met jouw grafische kaart, preciezer: het DVI gedeelte van je kaart, en je kaart houdt de daarin aangegeven maximale resolutie strikt aan welke je niet of nauwelijks kunt overrulen. Zo kan zo'n EDIT 1280*1024 als maximale resolutie aangeven aan zodat je maar 1280*768 in kunt stellen i.p.v. 1360/1368*768. Met analoog heb je hier geen last van. Overigens heb ik ook verschillende resultaten gehad met diverse DVI kaarten. Sommige kaarten krijgen het beeld niet perfect stil, dit viel met name op wanneer ik een statische Windows desktop op m'n scherm had, dan is/lijkt het minder scherp.

• alex4allofyou
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-02-2025
Hoi

Ik heb een Samsung 26inch LCDtv met HDMI (DVI compliant). Ik heb een HDMI-DVI overloop stekker gehaald, PC eraan gesloten and guess what?

Als ik 1280*768 doe (wat het beeld ondersteunt) dan krijg ik een verstoort beeld waar de letters een beetje dubbel erop komen te staan. Lager dan deze resolutie gaat wel maar dan krijg ik niet alles op het scherm.

Kan dit liggen aan mn ATI Radion X800GTO kaart of kan het niet aangesloten worden op deze manier wanneer de officiele ingang voor PC VGA is?

• alex4allofyou
Jur schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 19:08:
Het gekke bij mij is dat ik het 1 en ander heb getest en dat ik met een asus 6600 met de vga aansluiting betere resultaten behaal.

Ik krijg het niet voor elkaar om met dvi de juiste resolutie in te stellen en moet dus met de instellingen van de viseokaart prutsen om alles beeldvullend te krijgen, ook lijkt de vga aansluiting scherper (scherm is een samsung LE32R51B )
Ah jo, helemaal niet gezien, dat is dezelfde tv die ik heb.
Ik baal er ENORM van aangezien DVI 1 van de hoofdredenen was dat ik deze kocht.

Heb je t al opgelost?

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:53
ik kijk bij de mediamarkt vrij vaak bij dit soort tv's, maar vaak vind ik de kwaliteit tegenvallen. Ik ben ook helemaal teleurgesteld als ik zo een tv kabel signaal zie weergeven. Maar gisteren heb ik denk eindelijk eens een goed hd signaal erop gezien _/-\o_ En dat was nog met vga aansluiting ook...

[ Voor 9% gewijzigd door marteltor op 30-04-2006 11:07 ]

• alex4allofyou
marteltor schreef op zondag 30 april 2006 @ 11:01:
ik kijk bij de mediamarkt vrij vaak bij dit soort tv's, maar vaak vind ik de kwaliteit tegenvallen. Ik ben ook helemaal teleurgesteld als ik zo een tv kabel signaal zie weergeven. Maar gisteren heb ik denk eindelijk eens een goed hd signaal erop gezien _/-\o_ En dat was nog met vga aansluiting ook...
Ik draai mn PC nu op de Samsung 26inch LCDtv en ik moet eerlijk zeggen dat het beeld superscherp is. Dat neemt niet weg dat ik liever nog DVI heb...

En ja, tv-uitzendingen laten nogal te wensen over, maar dit is niet alleen vanwege de vermeende slechte kwaliteit van de LCD. Nee, ik denk juist door het strakke beeld (op zwarttinten na), doordat het beeld zo scherp is valt je onvolkomenheden meer op dan wanneer je t op een oud toestel afspeelt. Is heel raar, PS2 spellen zijn ook blokkerig op een normale tv maar dan kijk je erover heen, terwijl je dat niet doet met de LCD.
Pagina: 1