Mycom gestopt met verkoop schermen >19" ?

Pagina: 1
Acties:

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-06 23:57
Het viel me laatst op dat een grote en bekende keten als MyCom helemaal is gestopt met de verkoop van schermen groter dan 19". Het was me al eerder opgevallen dat zeer weinig winkels uberhaupt schermen groter dan 19" in de winkel hadden staan. Loop een willekeurige zaak binnen en je moet al moeite doen om een 19" te vinden. 20" of groter zag je dus zowieso al nergens (op de Apple store na, die heeft zelfs 30" als demonstratie staan).

Waar ligt dit nou aan? Is met 19" de grens bereikt van wat consumenten vinden passen bij hun PC kwa scherm grote? Natuurlijk heeft de prijs er wel mee te maken, maar 20" schermen heb je tegenwoordig voor rond de 500,- (zie Dell 2005fpw) en de duurste 19" die Mycom verkoopt zitten daar nog iets boven, bv de Sony SDM-HS95PB voor 599,-.

Is MyCom een pioneer met het bannen van 20" & groter, en zullen er weldra meer ketens volgen?

VOOR ALLE DUIDELIJKHEID: MET "SCHERMEN" BEDOEL IK ENKEL LCD/TFT SCHERMEN. DIT GAAT ***NIET*** OVER CRT'S

[ Voor 23% gewijzigd door flowerp op 07-08-2005 14:05 ]

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
De grote meerderheid koopt geen tft boven de 19 inch. Een model tentoonstellen en aanbieden van 20 inch of groter heeft relatief weinig zin. De voordelen (groot assortiment) wegen dan niet op tegen de nadelen (kosten). Lijkt me.

[ Voor 11% gewijzigd door Cubix op 07-08-2005 12:16 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik neem aan dat die dingen vast wel te bestellen zijn mocht je dat willen, maar waar je rekening mee moet houden is dat deze winkels zich richten op de grootste afzetmarkt die er is en dat is de doorsnee consument. De doorsnee consument wil een 17" monitor, sommige weer een 19" maar dan heb je het grootste marktsegment wel gehad. Niet veel mensen willen een 20" of groter hebben staan op hun bureau.
Dus waarom zou een winkel die er neer gaan zetten als bijna niemand hem koopt. En mensen die iets groots willen vragen er wel naar.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik zelf verkoop eigenlijk nooit groter dan 19 inch. Als mensen toch naar vragen kan ik leveren maar op bestelling. Het is gewoon ook lastig om groter dan 19 inch te krijgen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• flowerp
Opzich wel interesant. Het leek er even op dat er een trend was naar grotere schermen.
Maar zou dit 'nieuws' betekenen dat ook fabrikanten helemaal gaan stoppen met 20" en groter? Ik bedoel, als niemand die dingen wil hebben, waarom zou je ze dan als fabrikant nog gaan produceren?

Er zal natuurlijk wel altijd een kleine groep profs zijn die 20" of groter willen, dus iets productie zal er dan wel blijven. Mischien dat de prijzen van >19" binnenkort dus wel enorm omhoog kunnen gaan? Toch blijf ik het wel raar vinden. Persoonlijk vind ik zelfs een 23" widescreen nog niet eens enorm super groot over komen en mensen willen toch altijd meer en beter?

Je zit ook nog met het probleem van de resolutie. 19" kan voor de desktop niet hoger dan 1280*1024. Vooral games zien er toch wel mooier uit in 1600*1200. 20" is maar een heel klein stukje groter vergeleken met 19", maar bij 20" heb je -wel- een hogere resolutie. (19" moet altijd dezelfde res zijn als 17", namelijk 1280*1024 of de breedbeeld variant).

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• flowerp
Terw_Dan schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 12:18:
Ik neem aan dat die dingen vast wel te bestellen zijn mocht je dat willen,
Ik kan me vergissen, maar heeft Mycom niet een "niet bestellen" policy? Dat houdt in dat men altijd alleen dat levert wat op de vaste prijslijst staat. Geen enkel afwijkend model, nog niet eens een boutje of moertje, of wat dan ook kan ooit besteld worden bij Mycom.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:59

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

De markt voor >19" is gewoon beperkt. Dan gaat het vaak om profi gebruik namelijk. Profi users stellen ook weer andere eisen aan hun monitor (en daarmee worden ze meestal heel duur). Als een winkel als Mycom de grotere monitoren niet makkelijk kan verkopen zullen ze inderdaad uit het assortiment gaan.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• flowerp
Bor de Wollef schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 12:46:
De markt voor >19" is gewoon beperkt.
Maar hoe komt dit nou?

10 jaar geleden was de markt voor 15" nog te beperkt (want te duur). Zelfs in 1997 was de 17" nog enkels voor profs. Dit was niet omdat consumenten geen 17" konden verdragen, maar omdat ze domweg te duur waren (in 1997 was een 17" nog 2000 gulden!).

Nu zien we dat een 20" niet noemenswaardig duurder hoeft te zijn. Zou het probleem met mycom nu zijn dat de 20" schermen die ze hadden toch te duur waren (rond de 900 geloof ik), en dat ze gewoon niet de contacten hebben om zoals Dell aan goedkopere 20"en te komen, of zou het zo zijn dat 20" zo enorm groot is voor de consument dat ze hier niet tegen kunnen? Ik bedoel, stel dat een 20" GOEDKOPER was dan een 17 of 19, zou de consument dan nog steeds perse een 17 willen hebben?

• Bor

Bor

Veel consumenten willen geen 22" (bv) beeldbuis met bijbehorenden "toeter" op het scherm. Zie ook de enorme run op kleine tft'tjes.

• flowerp
Bor de Wollef schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 13:30:
Veel consumenten willen geen 22" (bv) beeldbuis met bijbehorenden "toeter" op het scherm. Zie ook de enorme run op kleine tft'tjes.
toeter? Je bedoeld ingebouwde speakers? De meeste LCDs komen zonder 'toeters', en je kunt speakers gewoon los kopen en ver van je scherm in de hoek v/d kamer zetten. Of wacht eens, je denkt dat ik het de hele tijd over CRTs heb met beeldschermen >19" ??????

Voor alle duidelijkheid, vanaf het eerste bericht gaat dit ALLEEN OVER LCD SCHERMEN. CRTs bestaan niet meer nieuw in de gewone computer winkel! Iniedergeval Mycom is ook helemaal gestopt met de CRTs. Tegen hun gebruikelijke policy in, reserveren ze nog 1 CRT model die speciaal besteld kan worden.

Kleine LCDs zie ik ook weinig. Wil je een goede 15" met DVI dan is het aardig zoeken. Of zou de trend omkeeren en gaan mensen weer helemaal terug naar de 14" en 15" schermen in de toekomst?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

flowerp schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 12:46:
[...]

Ik kan me vergissen, maar heeft Mycom niet een "niet bestellen" policy? Dat houdt in dat men altijd alleen dat levert wat op de vaste prijslijst staat. Geen enkel afwijkend model, nog niet eens een boutje of moertje, of wat dan ook kan ooit besteld worden bij Mycom.
Dan kun je het ding nog altijd ergens anders halen als je dat wilt natuurlijk :P

Verwijderd

De reden dat MyCom niet kan bestellen wat niet in het assortiment is dat MyCom slechts 1 leverancier heeft, BAS-computers. En ze kunnen hier ook niet omheen, want samen vormen de bedrijven de BAS-group.

Het is inderdaad waar dat er weinig meer groter dan 19" is. Behalve dan natuurlijk de 26 en 32" LCD tv's. De markt is gewoon erg klein, en er zijn ook echt maar 1 of 2 klanten in een periode van 3/4 maanden die er naar vragen. (Werk zelf bij MyCom)

Verwijderd

sorry

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2005 14:13 ]

• Cubix
  • Niet online
Maar vreemd is het wel.

Bij veel elektronica zaken staan enorme plasmaschermen (tv), alle formaten.

Voordat ik mijn 20" tft kocht had ik nog maar één keer eerder in mijn leven een 20" tft gezien. Belachelijk eigenlijk!

Verwijderd

Ik denk het niet, de meeste mensen willen juist BIGGER, bolder, better ;)
Denk alleen dat het gewoon nog wat te duur is, maar de meeste TFT TV's van bijvoorbeeld BenQ, Acer en Iiyama kunnen ook gewoon een pc beeld erop zetten.
Ok, het is wel wat grof, maar het ziet er best goed uit :)
Dat Mycom er mee kapt wil nog niet zeggen dat alle winkels er mee kappen.
Bovendien ik zou best een 20" of 21" willen hebben, dat zou mijn overstap van CRT 19" naar TFT iets makkelijker maken :)

Verwijderd

bij raf staan ze gewoon hoor:) 20 21 23 ;)

• flowerp
Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 14:28:
bij raf staan ze gewoon hoor:) 20 21 23 ;)
Bij raf staan iniedergeval de Apple schermen, dus grotere maten LCDs stonden er zowieso al. Zal er binnenkort wel weer eens gaan kijken, werk er namelijk vlak bij in de buurt. :)
Ik denk het niet, de meeste mensen willen juist BIGGER, bolder, better
Denk alleen dat het gewoon nog wat te duur is,
Dat zou je inderdaad denken, maar waarom verkoop Mycom dan wel een 19" van 599,- en geen 20" van 539,- ?

Tevens, Dell verkoopt wel enorm veel grotere schermen. Weet Mycom het zoveel beter dan Dell? Of verkoopt Dell voornamelijk aan profesionals? Ik weet dat van de 24" Dell schermen al -maanden- lang alle voorraad onmiddelijk verkocht wordt en dat er een enorme run op is. Er zijn al meerdere inkoop acties geweest alleen al in Nederland.

Hoe kan dit nou gebeuren terwijl er volgens mij totaal geen vraag is naar >19". Had je die Mycom meedewerker moeten horen: "1 a 2 klanten in enkele maanden" ???? En Dell verkoopt alleen al in Nederland van de 24" 100'en schermen per maand. Tel daar dan nog de 20" Dell bij op en je zit mischien wel op de 1000'en schermen per maand in Nederland.

Is Mycom ons nou aan het voorliegen dat er geen vraag is, of liegt Dell over haar verkoop cijfers? (of is gewoon zo dat simpele consument naar Mycom gaat en pro-consument naar Dell?)

[ Voor 64% gewijzigd door flowerp op 07-08-2005 15:02 ]

• Bor

Bor

flowerp schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 14:03:
[...]

Voor alle duidelijkheid, vanaf het eerste bericht gaat dit ALLEEN OVER LCD SCHERMEN. CRTs bestaan niet meer nieuw in de gewone computer winkel!
Sorry, maar dan weet ik niet in wat voor zaken jij allemaal komt. Goede CRT's zijn nog prima te verkrijgen. Er zijn zelfs behoorlijk wat mensen (incl moi) die niet over willen op de huidige generatie TFT's of zelfs weer terug willen (loopt nu ook een leuk topic over).

Een scherm is een scherm, of het nu een crt of een tft is. Ik denk dat jouw vraag juist goed opgaat voor beide technieken.

Een van de redenen dat je minder CRT's ziet is namelijk dat mensen meer een 17" willen kopen en daarbij sneller voor een TFT gaan. Een goede grote CRT is namelijk best prijzig (net als een goede grote TFT). De mensen die bewust voor een grotere CRT gaan stellen meestal vrij hoge eisen en dan voldoet een TFT gewoon niet.

• flowerp
Bor de Wollef schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 14:58:
[...]

Sorry, maar dan weet ik niet in wat voor zaken jij allemaal komt. Goede CRT's zijn nog prima te verkrijgen.
Iniedergeval Mycom verkoopt geen CRTs meer. Andere standaard zaken (bv de Paradigit
_/-\o_ ) hebben ze idd nog wel in het assortiment, maar verkopen ze volgens de verkoper amper meer. Het CRT assortiment in bijna elke winkel is ook behoorlijk laag. CRTs zijn momenteel voor pro's omdat die vaak kicken op oudere dingen: platen, analoog fototoestel, CRT, VHS, etc... (maar dit is natuurlijk eigenlijk offtopic hier).

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:21
Kijk, als er van elke 100 mensen die een scherm kopen, maar 2 of 3 een 23" scherm kopen, en de rest allemaal 17" of 19", dan is het voor mycom handiger om meer keus te geven in die 2 categorien. Op de plek van een 23" scherm kunnen 2 17" schermen staan, en 17" schermen zijn in de inkoop ook een stuk goedkoper. En zoals gezegd hebben ze meer kans om verkocht te worden.

That's it.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Bor

Bor

flowerp schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 15:07:
[...]

CRTs zijn momenteel voor pro's omdat die vaak kicken op oudere dingen: platen, analoog fototoestel, CRT, VHS, etc... (maar dit is natuurlijk eigenlijk offtopic hier).
CRT's zijn momenteel voor pro's omdat die meer eisen dan een TFT kan geven op dit moment. Dat heeft niets met oude dingen te maken.

Verwijderd

Bor de Wollef schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 15:31:
[...]

CRT's zijn momenteel voor pro's omdat die meer eisen dan een TFT kan geven op dit moment. Dat heeft niets met oude dingen te maken.
Je hoeft geen pro te zijn om een 19" of grotere CRT te hebben, het voordeel zit em in de kleuren en resolutie, daar kan een TFT nog niet tegen op :)

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:26

PeaceNlove

Deugleuter

Momenteel zit ik achter een 19" en ik vind het echt een tering groot scherm. Ik gebruik het ding voor office en gamen en daarvoor voldoet hij prima. Ook de 17" die ik hiervoor had was hiervoor een prima scherm.
Ik denk dat 95% van de Nederlanders ook tevreden is met een 17" of 19" en niet hun geld gaan steken in een hoge resolutie(1600x1200) en een groter beeldoppervlak wanneer ze die niet nodig hebben. Voor die +/- 200 euro die een 20" meer kost dan een 19" kan je heel wat betere upgrades kopen voor de pc redeneert een gedeelte en het andere gedeelte wil dat extra geld sowieso niet uitgeven aan de pc.
Mycom, computerland en meer van dat soort consumentenwinkels hebben die 95% van de Nederlanders(+MKB, maar dat doet er hier niet toe) als doelgroep

De overige 5% zijn de pro's en de die-hards, de schermen voor de pro's worden dan ook verkocht bij zaken waar pro's nog meer pro-zooi kopen, zoals Dell en Apple. Bijvoorbeeld in een geluidstudio in het mediapark(waar ik een jaar heb mogen rondlopen) is een lekkere breedbeeld van Apple geen overbodige luxe.

Conclusie: wil je graag een 20" of groter kopen, dan moet je in een zaak voor pro's zijn en niet de eerste de beste computertoko binnenlopen.

• Bor

Bor

1600x1200 is eigenlijk geen 19" resolutie hoor.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Raar eigenlijk, de markt is net een gaussische curve met veel vraag. Dat Mycom het onderste segment het interessantste vind kan wle kloppen, maar de mensen die een 20"+ scherm willen gaan dus niet meer naar Mycom toe.
Dat zijn IMHO wel de mensen die het geld hebben en bv een 4000+ systeem kopen ipv een pauper 3200+ systeem. Op dure dingen kan je nu eenmaal meer marge zetten, ook al verkoop je er minder van.

Er zijn plenty mensen die graag een 23" of een 24" willen, kijk maar naar de betreffende topics. En als je dat kan betalen, blijf je ook hangen voor de 7800 Ultra en andere topmodellen.

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:26

PeaceNlove

Deugleuter

Ecteinascidin schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 16:20:
Raar eigenlijk, de markt is net een gaussische curve met veel vraag. Dat Mycom het onderste segment het interessantste vind kan wle kloppen, maar de mensen die een 20"+ scherm willen gaan dus niet meer naar Mycom toe.
Dat zijn IMHO wel de mensen die het geld hebben en bv een 4000+ systeem kopen ipv een pauper 3200+ systeem. Op dure dingen kan je nu eenmaal meer marge zetten, ook al verkoop je er minder van.

Er zijn plenty mensen die graag een 23" of een 24" willen, kijk maar naar de betreffende topics. En als je dat kan betalen, blijf je ook hangen voor de 7800 Ultra en andere topmodellen.
Bedenk wel dat in de betreffende topics de veel pro's en of die-hards te vinden zijn. GoT vormt nou niet bepaald een goede afspiegeling van de Nederlandse samenleving. Stel dat alle mensen die graag 23"> willen allemaal te vinden zijn op GoT dan is de vraag naar die dingen eigenlijk bedroevend laag, want dat zijn er niet zo heel veel mensen. Het is dan gewoon niet interessant om als landelijke keten daarvoor producten in het assortiment op te nemen.

Verwijderd

Ik denk niet dat er heel veel "normale" gebruikers ooit gaan werken met een scherm groter dan 19", schermen kunnen namelijk wel té groot worden, processors nooit té snel. Je zit toch relatief dicht op zo'n scherm. In de Mycom vestiging in Rotterdam hadden ze een 30" scherm aan een computer gehangen, en dat was toch echt duidelijk te groot om mee te kunnen werken.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Bor de Wollef schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 16:05:
1600x1200 is eigenlijk geen 19" resolutie hoor.
Er zijn 19" schermen die het wel kunnen, maar daar betaal je over het algemeen flink voor, maar ze bestaan wel.

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Misschien gaat de markt meer richting meerdere schermen dan naar grotere schermen? Ik heb zelf maar één scherm, maar ik zou eerder een extra 17" scherm kopen dan een nieuwe nog grotere.
Pagina: 1