Toon posts:

PATA naar SATA-II converter?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.484 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nodig eens wat uitbreiding van HD ruimte nodig en wil er dus een nieuwe HD in hangen alleen zou ik het liefste kiezen voor een SATA-II schijf zodat ik die over een tijdje ook weer in een nieuw systeem kan gebruiken.

Is het mogelijk om een SATA-II schijf aan te sluiten op een systeem wat alleen IDE ondersteunt dmv een converter?

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

lees eerst wat SATA-II is in de FAQ

je zal denk ik alle extra features verliezen, incl mogelijke hogere buffer-overdracht en queueing features

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Beetje onderzoek doen en je vindt zat mogelijkheden.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
HIGHGuY schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 10:26:
lees eerst wat SATA-II is in de FAQ

je zal denk ik alle extra features verliezen, incl mogelijke hogere buffer-overdracht en queueing features
Het maakt me niet uit dat ik alle extra functies verlies van de SATAII schijf zolang deze maar even goed presteert als een IDE 7200rpm schijf :).
Guardian Angel schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 10:27:
Beetje onderzoek doen en je vindt zat mogelijkheden.
Bedankt voor dit _zeer_ nuttige antwoord.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2005 15:14 ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:46
Q-Tec heeft oa. een SATA -> IDE converter:

Afbeeldingslocatie: http://download.qtec.info/_images/products/large/14283.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door mad-dog op 07-08-2005 16:43 ]

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:02

jotheman

Was like that when I got here!

Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 10:39:
[...]

Misschien niet nuttig maar wel waar. 't Staat prima omschreven in de FAQ. Gebruik gewoon een converter.

I see dead pixels...

Verwijderd

Topicstarter
Oke alleen deze is niet geschikt voor SATA-II HDD´s ;(.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 18:26:
[...]

Oke alleen deze is niet geschikt voor SATA-II HDD´s ;(.
En laat SATA-II nu weer backwards compatible zijn :P

PS SATA2 is volgens mij een bedrijf en geen standaard d8 ik.

• Gaming247
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-01 11:33
Echt wel, er worden alleen steeds meer S-ATA300 functie's uitgeschakeld

[Updated spec's]

Verwijderd

Al de functies van sata2 worden toch tenietgedaan door te converteren naar IDE, dit gaat vast wel werken hoor.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:46
Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 18:36:
Al de functies van sata2 worden toch tenietgedaan door te converteren naar IDE, dit gaat vast wel werken hoor.
Uiteraard, IDE heeft nog nooit van NCQ, TCQ etc. gehoord.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 10:39:
[...]
Als ik in 3 seconden het antwoord vinden kan (even getest want het antwoord kende ik al) waarom kun jij dat dan niet?

Het is mateloos irritant als mensen niet de moeite nemen de FAQ er even op na te slaan vóór ze een vraag stellen.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 21:11:
[...]

Als ik in 3 seconden het antwoord vinden kan (even getest want het antwoord kende ik al) waarom kun jij dat dan niet?

Het is mateloos irritant als mensen niet de moeite nemen de FAQ er even op na te slaan vóór ze een vraag stellen.
Ja ik weet dat er converters bestaan ja!, maar ook voor PATA naar SATA-II want die heb ik tot op heden nog niet gezien :?.

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-02 15:25
Tot nu toe worden oplossingen genoemd om PATA schijven op een SATA controller aan te sluiten, en de TS wil het precies andersom begrijp ik.

Ik ken hier helaas geen converters voor, het zou wel moeten kunnen lijkt me maar misschien is er geen interesse in. Is een PCI SATA controller geen oplossing? Kosten ongeveer €50 en dan kun je er 4 SATA schijven aan hangen.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:41
Jiriki schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 12:18:
Tot nu toe worden oplossingen genoemd om PATA schijven op een SATA controller aan te sluiten, en de TS wil het precies andersom begrijp ik.

Ik ken hier helaas geen converters voor, het zou wel moeten kunnen lijkt me maar misschien is er geen interesse in. Is een PCI SATA controller geen oplossing? Kosten ongeveer €50 en dan kun je er 4 SATA schijven aan hangen.
De door mad-dog gegeven convertor doet het toch prima? :) "Converts your onboard IDE port to use with serial ATA hard disk(s). Supports connections for two serial ATA hard disks." Lijkt me goed dus? :)

En SATAII is backwards compatible, het lijkt me dat die schijven gewoon gaan werken op deze convertor. Aangezien je de voordelen van SATAII toch niet gaat benutten als je het naar IDE wilt converteren lijkt dit me een prima oplossing?
Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 12:09:
[...]

Ja ik weet dat er converters bestaan ja!, maar ook voor PATA naar SATA-II want die heb ik tot op heden nog niet gezien :?.
Misschien omdat die dingen compleet nutteloos zijn omdat ze je echt niet meer gaan bieden dan PATA naar SATA convertors die al wel bestaan :? Wat overigens al gezegd was door Fairy, lumminsky en mad-dag? :P

[ Voor 21% gewijzigd door Xander op 08-08-2005 12:23 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2025

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Ik heb een IDE-SATA01 converter voor in mijn barebone sn41g2 (verkrijgbaar bij picco.nl), deze werkte prima met mijn samsung 200 gb sataII schijf.

Ik had alleen wel wat problemen om m in mijn schuttle werkend te krijgen op udma6 ivm met een ingebouwde beveiliging in die shuttle. (zie ook dit topic [rml][ IDE]Alleen Ata33 op shuttle sn41g2[/rml])

• Jiriki
XanderH schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 12:21:
[...]De door mad-dog gegeven convertor doet het toch prima? :) "Converts your onboard IDE port to use with serial ATA hard disk(s). Supports connections for two serial ATA hard disks." Lijkt me goed dus? :)
Inderdaad, heb ik dus slecht gelezen... Wel beetje vaag plaatje dat erbij staat (ook op hun website), want die female connector krijg ik nooit vast aan de female connectoren op mijn IDE kabel :) Daarom lijkt ie ook erg op de SATA (controler) 2 PATA (disk) converters waar ik er hier nog teveel van heb liggen.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• Xander
Jiriki schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 12:36:
[...]

Inderdaad, heb ik dus slecht gelezen... Wel beetje vaag plaatje dat erbij staat (ook op hun website), want die female connector krijg ik nooit vast aan de female connectoren op mijn IDE kabel :)
Wat moet je met een kabel? Volgens mij is het gewoon de bedoeling dat je hem rechtstreeks op je mobo prikt? Hij heeft ook 2 kanalen...

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Lijkt mij ook. De vraag blijft dan of je dan bij oudere systemen nu ook 128 + GB disken kunt aansturen. Dat kan ik nergens uithalen, of ik lees verkeerd.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

• Jiriki
XanderH schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 12:37:
[...]

Wat moet je met een kabel? Volgens mij is het gewoon de bedoeling dat je hem rechtstreeks op je mobo prikt? Hij heeft ook 2 kanalen...
* Jiriki is duidelijk nog niet wakker :O :|

• Xander
megatronics schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 12:42:
Lijkt mij ook. De vraag blijft dan of je dan bij oudere systemen nu ook 128 + GB disken kunt aansturen. Dat kan ik nergens uithalen, of ik lees verkeerd.
Dit "convertor-ding" (hoewel er toch iets van een controller op moet zitten dunkt me) zal best 48 bits LBA ondersteunen. Maar het blijft een convertor, als je moederbord niet verder dan 28 bits LBA komt zal een grote HDD nogsteeds niet goed herkend worden.
Overigens is dat ook vaak met een BIOS update op te lossen, en anders ziet windows XP (>SP1) hem toch vaak buiten het BIOS om volledig, enige probleem wat je in dat laatste geval hebt is dat je bootpartitie niet groter dan 128GB kan zijn.

Maar het lijkt me niet dat ChicaneBT's "oude PC" zó oud is? :P

[ Voor 10% gewijzigd door Xander op 08-08-2005 12:47 ]

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Overigens is dat ook vaak met een BIOS update op te lossen, en anders ziet windows XP (>SP1) hem toch vaak buiten het BIOS om volledig, enige probleem wat je in dat laatste geval hebt is dat je bootpartitie niet groter dan 128GB kan zijn.

Maar het lijkt me niet dat ChicaneBT's "oude PC" zó oud is? :P
Zijn PC misschien niet, maar ik heb hier nog een tweetal Compaq PC's draaien met BIOS-en uit 2000 en 2001 en die snappen dat echt niet meer (zelfs een slotkey convertor met een Celly 1400 zorgt al voor een F1 melding bij het booten).

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Pagina: 1