Probs met DFI NF4 / Maxtor SATA / Logitech CD MX

Pagina: 1
Acties:

• Cheetah
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06-2022

Cheetah

Try to live without WWW ;)

Topicstarter
Ik heb sinds pas eindelijk - na een probleem met mijn PCI-e bus, wat een maand kostte om te RMA'en - mijn DFI Lanparty NF4 Ultra-D draaiende. Voor volledige specs zie mijn signature.

Ik heb nu echter gigantische problemen met mijn 2 Maxtor SATA schijven: Een MaxLine III 300GB 16mb, en een DiamondMax 10 200GB 8mb.
Met name de MaxLine III geeft in combinatie met dit moederbord problemen. In eerste instantie wilde het mobo de schijf helemaal niet detecteren. Mobo hing dan in de POST op de SATA drive detectie. Pas na een CMOS reset ging dit "goed". Echter als het systeem enkele uren heeft uit gestaan vereist het _weer_ een CMOS reset voordat de schijf word herkend.
De DiamondMax 10 schijf wordt altijd gedetecteerd, maar alleen als die als single drive op de SATA bus is aangesloten. Zodra de Maxline III word bijgeschakeld word geen van beide schijven meer gedetecteerd en hangt het mobo op de SATA drive detectie.

Ik heb ondertussen al gelezen over problemen met de nForce4 chipset en DiamondMax10 schijven. De Maxline III is afgeleid van de Diamondmax 10 dus dat er problemen zijn verbaast me niet. Wat ik echter niet snap is dat de schijf na een CMOS reset wel word gedetecteerd, na een reboot ook, maar na uitzetten van de PC en opnieuw opstarten (koude start) niet meer.

Naast bovenstaand werkt ook mijn (USB) Logitech Cordless Desktop MX op dit mobo niet in dos. DOS keyboardsupport moet in de bios zelfs uit staan omdat het setje anders in Windos niet eens werkt. In dos doet het 't sowieso niet... ongeacht de bios-setting. Lampjes gaan ook niet branden, totdat Windows opgestart is.

Ik heb deze schijven en dit cordless desktopsetje ook samen gebruikt in combinatie met een MSI K8N Neo2 Platinum (nForce3 Ultra) en het enige probleem wat ik daarbij had was dat die na een "warme" reboot niet door de schijfdetectie heen kwam (bij uit/aanzetten nooit problemen).
Ik las iets over een firmware update voor de DM10, maar niet voor de MaxLine III... en HDD flashen word - naast het risico - een probleem, want ik heb hier alleen maar NF2, NF3 en NF4 mobo's (waarvan 2 met een Silicon Image SATA controller die flashen ook niet ondersteund geloof ik).
Het nieuwste officieele DFI bios zit al geflashed op het mobo...

Iemand verdere suggesties? Ik heb begrepen dat Asus dit op zijn NF4 mobo's ook heeft opgelost met een bios update... Een DFI beta bios misschien?

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz

Verwijderd

1) firmware

als je die schijven na februari hebt aangekocht dan zijn ze recent genoeg om geen problemen te veroorzaken. Zijn ze ouder stap dan eens naar de pcboer en laat hem je schijven eens flashen (kost nie zoveel denk ik). Maar paniekeer nog niet te vlug want hier is waarschijnlijk de oplossing:

2) BIOS

waarschijnlijk is je BIOS te oud. Mijn asus a8n sli deluxe heb ik 1 maand geleden gekocht en tstond nog maar BIOS 1004 op en ik ben dus 13 windows installaties verder tot het idee gekomen om mijn BIOS eens te updaten ---> problems solved
Hoe moet je dat nu doen? Wel, vanuit windows is het echt een makkie
Dit kan je zeer gemakkelijk met de bijgeleverde tool = asusupdate
update tot versie 1011, niet tot de nieuwe beta 1012 die nog niet op en top is.
Geraak je niet in je windows dan bestaan er nog andere manieren die overigens allemaal beschreven staan in het boekje dat je bij je mobo hebt gekregen :P
BTW: als je die manier van awdflash gebruikt, gelieve mij dan eens te zeggen wat je precies moet invoeren want dat snap ik echt niet.

Ten slotte een tip from the master himself:

Als je windows installeert moet je ervoor zorgen dat ALLEEN de schijf waar je windows op installeert aangesloten is. Zodra het geïnstalleerd is installeer je alle drivers. STEEDS de nieuwste. Daarvoor kan je naar de asus support site gaan en de nvidia site voor je nvidia chipset en/of grafische kaart driver. Heb je ook dit gedaan, installeer dan nu de windows updates. pas op dat je niet gepakt wordt met je illegale windows key ;) Want heb je een illegale key dan kan je geen updates meer doen via windowsupdate. Maar het schijnt dat deze controle al gemakkelijk te omzeilen is.
Kheb hier dan ook geen ervaring mee omdat ik voorlopig over enkele legale keys beschik.

Nu is je pc waarschijnlijk in orde. Check nog even of je geen meerdere firewalls tegelijkertijd aan hebt staan. (windows firewall en nvidia firewall die bij de netwerkdrivers zit) en sluit nu al je andere schijven aan.
Kijk even of je bootvolgorde juist staat in het BIOS en als je SATA schijf nu nog niet herkent wordt dan mag tinky winky het weten.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2005 02:21 ]

• loodgieter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-03 14:28

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 02:17:

Als je windows installeert moet je ervoor zorgen dat ALLEEN de schijf waar je windows op installeert aangesloten is. Zodra het geïnstalleerd is installeer je alle drivers. STEEDS de nieuwste. Daarvoor kan je naar de asus support site gaan en de nvidia site voor je nvidia chipset en/of grafische kaart driver. Heb je ook dit gedaan, installeer dan nu de windows updates. pas op dat je niet gepakt wordt met je illegale windows key ;) Want heb je een illegale key dan kan je geen updates meer doen via windowsupdate. Maar het schijnt dat deze controle al gemakkelijk te omzeilen is.
1. Hij heeft een DFI dus wat heeft fie te zoeken op een asus site. kijk gewoon bij tweakers in de lijst naar driver updates of ander even bij Nvidia zelf.

2. Windows update werkt nog steeds wel als je de non-legale versie gebruikt, maar alleen niet meer Microsoft downloads, maar kritieke updates werken wel prima.

Heb je al verschillende SATA poorten geprobeerd? En is er een mogelijkheid in de BIOS om alleen SATA , PATA of een combinatie te gebruiken. dan zal ik hem alleen op SATA zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door loodgieter op 07-08-2005 02:45 ]

• Cheetah

Cheetah

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 02:17:
1) firmware
als je die schijven na februari hebt aangekocht dan zijn ze recent genoeg om geen problemen te veroorzaken. Zijn ze ouder stap dan eens naar de pcboer en laat hem je schijven eens flashen (kost nie zoveel denk ik).
Ze zijn beide van eind 2004. Echter zoals ik al zei is voor de Maxline III - die juist zoveel problemen geeft - geen firmware beschikbaar (tenminste nog niet gezien).
2) BIOS
waarschijnlijk is je BIOS te oud.
Zoals ik al schreef zit de recentste officieele bios op de DFI geflashed. Misschien dat iemand een beta weet?
Als je windows installeert [...]
Heeft nikz met Windows te maken... de schijf komt totaal niet door de bios detectie heen. Het mobo hangt daarbij op de POST - tenzij ik de CMOS iedere keer reset - dus van Windows is niet eens sprake ;)
Cordless desktop heeft trouwens ook niks met Windows te maken... de set werkt gewoon niet in DOS (post, bios etc) en gaat pas werken in Windows, onafhankelijk van de USB keyboard support in de bios.
Twix schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 02:40:
Heb je al verschillende SATA poorten geprobeerd? En is er een mogelijkheid in de BIOS om alleen SATA , PATA of een combinatie te gebruiken. dan zal ik hem alleen op SATA zetten.
Ja, werkt niet, onafhankelijk van welke poort. Ik heb ook PATA devices, dus kan niet met SATA-only draaien... :/

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Full Specz

• Cheetah

Cheetah

Topicstarter
Iemand? :X

Full Specz

Verwijderd

euhm ... misschien heb je gewoon te hard overklokt? Maar dan zou hij tenminste je hd's moeten herkennen

• Cheetah

Cheetah

Topicstarter
Iemand die weet waar die over praat? :X

Nofi John maar die opmerking gaat een beetje nergens over ;)
Detectie alleen na CMOS reset heeft niets met overklokken te maken... hij doet 't of ik nou overklok of niet

[ Voor 13% gewijzigd door Cheetah op 08-08-2005 11:31 ]

Full Specz

Verwijderd

heb je al in het ervaringen topic gepost? Er zijn plenty mensen die enkel met een beta bios de zaak goed werkend krijgen. ZIe ook google, plenty mensen met dit board met soortelijke problemen.

• Cheetah

Cheetah

Topicstarter
Zojuist gedaan Catscit, thx voor de tip :)

Full Specz

• Cheetah

Cheetah

Topicstarter
Heb de laatste officieele bios (23-6) er nogmaals overheen geflashed, en nu doet bijna alles het plotseling "goed". Keyboard/dos probleem is verdwenen en beide schijven worden gedetecteerd.

Echter had net weer een "random reset" :/

<edit>
Topic kan dicht, ik stel de rest van mijn vragen wel in het DFI NF4 topic...

[ Voor 21% gewijzigd door Cheetah op 08-08-2005 17:56 ]

Full Specz

Verwijderd

Misschien is je batterij niet goed, dat zou misschien kunnen verklaren dat je schijven niet meer herkend worden (andere settings nog wel goed bij een koude start?). Heb je trouwens de meegeleverde Sata-controller drivers van nvidia geinstalleerd voordat je windows geinstalleerd hebt? M.a.w. tijdens de setup van XP op F6 gedrukt en de drivers geistalleerd vanaf de meegeleverde flop?

• Cheetah

Cheetah

Topicstarter
@dokteranders:
Thx voor de tip, maar ummm:
FirefoxAG schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 17:50:
Heb de laatste officieele bios (23-6) er nogmaals overheen geflashed, en nu doet bijna alles het plotseling "goed". Keyboard/dos probleem is verdwenen en beide schijven worden gedetecteerd.
;)

Het "random reset" probleem is er echter nog steeds :/

Full Specz

• Vyo
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Vyo

klinkt als een kapotte batterij op je mobo

• Cheetah

Cheetah

Topicstarter
Levo schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 02:43:
klinkt als een kapotte batterij op je mobo
Gaarne even het topic doorlezen voor je op de topicstart reageert: dat probleem is opgelost :)
Kon trouwens sowieso niet aan de batterij liggen, gezien alle settings gewoon bleven staan. Alleen schijfdetectie ging fout.

Echter nu alles teruggeklokt naar default en het systeem blijft eens in de zoveel tijd at random resetten na BSOD :(

Full Specz

Pagina: 1