[XP] Dual boot: XP & XP 64 bit*

Pagina: 1
Acties:
  • 738 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bartosiej
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:00
Ik heb windows xp nu al geinstalleerd. Maar ik zou graag willen kijken hoe windows xp 64 bit werkt en wat dingen daarmee uitproberen.

Nu dacht ik zelf dat het gewoon zo kon: Ik maak een nieuwe partitie aan van 5GB (NTFS) en ik doe die xp 64 bit cd erin en installeer alles op die partitie..

Kan dit gewoon?

Sluit dit topic nou niet meteen en zeg van: kijk in de faq, want dat heb ik gedaan ik heb ook topics andere topics bekeken met dual boot maar er stond nooit iets in over windows xp 64 bit...

Alvast heel erg bedankt,

bartos

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ligt eraan hoe je die 5GB partitie aanmaakt of je data kwijtraakt.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

Sure ;-)

Win XP 64-bits is een ander product dan Win XP zelf dus het zal geen "upgrade" worden ;-)

There is no place like ::1

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Gebruik om partitie te resizen en daarna nieuwe erbij te maken (voor xp64bit) partitionmagic, andere programma's willen nog wel eens de fout ingaan bij partitie resizen.

Verwijderd

BlackJack schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 22:57:
Gebruik om partitie te resizen en daarna nieuwe erbij te maken (voor xp64bit) partitionmagic, andere programma's willen nog wel eens de fout ingaan bij partitie resizen.
hehehehe..... ik heb Partition Magic ook wel eens totaal de mist in zien gaan bij het resizen... (weg data).
Als je data je lief is maak je ff backup van je belangrijke docu op cd / dvd / hdd.. :)

• bartosiej
ok ik heb partition magic gebruikt en er is (gelukkig) niks fout gegaan :P

Nu heb ik een 15GB vrije NTFS schijf, kan ik nu windows 64 bit er gewoon opgooien?

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

bartosiej schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 23:43:
ok ik heb partition magic gebruikt en er is (gelukkig) niks fout gegaan :P

Nu heb ik een 15GB vrije NTFS schijf, kan ik nu windows 64 bit er gewoon opgooien?
Ik hoor hier niemand je stoppen, enjoy a dual boot existance ;-)

There is no place like ::1

• bartosiej
thankzz hoop dat 64 bit beetje stable werkt!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
bartosiej schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 00:07:
thankzz hoop dat 64 bit beetje stable werkt!
Vergeet niet eerst wat 64 bit drivers bij elkaar te scharrelen he. Uiteraard ook op GoT te vinden en wel hier :).

• bartosiej
jammer dat er geen drivers bijstaan voor de intel p4 (ik heb de intel p4 630 3.0 GHz, 2MB L2 Cache)

ook moet ik nog ff zoeken naar drivers voor me moederbord (P5GD1)

wel goed dat je het zegt!

• dr snuggles
  • Niet online
bartosiej schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 00:26:
jammer dat er geen drivers bijstaan voor de intel p4 (ik heb de intel p4 630 3.0 GHz, 2MB L2 Cache)

ook moet ik nog ff zoeken naar drivers voor me moederbord (P5GD1)

wel goed dat je het zegt!
Jammer ook dat de p4 geen 64 bit processor is waardoor XP x64 helemaal niet installeert ;). Nouwja, weet je dat ook weer.

• Mc.Boldy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-01 12:27

Mc.Boldy

Chopperfreak without chopper

Jammer ook dat de p4 geen 64 bit processor is waardoor XP x64 helemaal niet installeert ;). Nouwja, weet je dat ook weer.
lol.... hopen dat hij ondertussen niet zit te installen.... blue screen op blue screen!

https://jobs.sap.com/search/?createNewAlert=false&q=&locationsearch=%27s-Hertogenbosch&optionsFacetsDD_department=&optionsFacetsDD_customfield3=&optionsFacetsDD_country=

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-02 22:14

MrDrako

nep ict'er

ik meen dat de 6xx serie WEL 64 bit ondersteuning heeft.

• dr snuggles
  • Niet online
MrDrako schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 00:58:
ik meen dat de 6xx serie WEL 64 bit ondersteuning heeft.
Ja je hebt gelijk. Ik moet naar bed :P. Tis een 32 bit cpu met extra 64bit instructies.

XP x64 zegt vanzelf of je cpu voldoet trouwens.

[ Voor 9% gewijzigd door dr snuggles op 07-08-2005 01:09 ]

• bartosiej
ik heb alles geinstalleerd en werkt allemaal supersnel, ik heb alleen geen internet omdat ik geen usb 2.0 64 bit drivers kan vinden (ik heb een wireless usb adapter).

Dus ik vroeg me af of jullie misschien weten wat ik daaraan kan doen ..

• dr snuggles
  • Niet online
Probeer dit eens: klik. Btw, eigenlijk hoort een driver vraag thuis in het 64 bit driver topic. Op die manier heeft de volgende tweaker die zoekt naar deze drivers niet opnieuw een zoektocht te beginnen :). Dus ik zou zeggen: zet het in onderstaand topic voort:
[rml][ XP64] Het Windows XP x64 driver en 64-bit software topic*[/rml]

[ Voor 3% gewijzigd door dr snuggles op 07-08-2005 14:23 ]

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-02 07:54
Sorry voor de late kick, maar ik denk dat dit hier nog kan bijhoren.

Ik wou namelijk helemaal hetzelfde proberen als de TS: naast een bestaande Windows XP partitie ééntje bijmaken met Win Xp 64 bit op.

Het gaat om een professional Engels (dit is wat ik kon vinden op www.ma3d.com).

Nu crashtte de installatie de eerste keer, en toen al merkte ik iets vreemds. Er was gewoon geen bootloader voorzien, zodat ik nog kon kiezen tussen win xp of win xp 64 bit.

Dan maar van 32 bit versie een image teruggezet, en terug op de 2de lega partitie win xp 64 bit geinstalleerd. Dit maal zonder crashes, maar ik had blijkbaar over het hoofd gezien dat ik eerst nog naar ma3d zou moeten mailen voor een key. 8)7

Nu ondertussen kan ik wel steeds win xp 32 bit niet meer starten, omdat er geen keuzemenu is voor beide.

Iemand een idee hoe dit komt. Ik meen toch te herrineren dat hiervoor normaal een extra entry bijkomt in boot.ini.

• Agent-X
  • Niet online
Hoe ziet je boot.ini er uit dan?

Bij mij zo:

code:
1
2
3
4
5
6
[boot loader]
timeout=5
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="XP x64" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="XP" /noexecute=optin /fastdetect

• Tom_G
Ik kan niet opstarten omdat m'n xp 32 bit blijkbaar corrupt was geraakt en ik in de x64 njiet verder kon door gebrek aan key. Ik kan dus ook niet gaan kijken in boot.ini ;)

Ik ben nog steeds image aan het terug zetten (man man wat duurt dat lang). Als ik key heb zal ik nog eens proberen en hopelijk werkt het dan.

• Agent-X
  • Niet online
Je kunt toch via de recovery console je boot.ini aanpassen? Of is echt je 32 bit installatie kapot gegaan?
Met een image terugzetten ben je er natuurlijk ook :)

• Tom_G
Ziezo, ondertussen staat de image van de win xp 32 bit partitie terug. Blijkbaar liep er nogal wat fout in de setup van win xp 64 bit. Ik heb van deze partitie (waar nog maar een 800 tal MB op stond van tijdens setup een ghost image gemaakt.

Ik heb toen de partitie verwijderd, vrije ruimte gelaten en uiteindelijk m'n 32 bit os teruggeplaatst van image.

Daarnet heb ik nu terug de ghost image van win xp 64 bit in setupfase teruggeplaatst. Ik ga nu eens manueel m'n boot.ini aanpassen en hopelijk kan ik dan kiezen tussen 32 bit of 64 bit (momenteel nog de setup, maar die gaat gewoon verder het moment dat je deze start).

• Tom_G
Daarnet heb ik dus boot.ini ingesteld, gelijkaardig zoals hier net gepost. Ik kon dan ook terug kiezen tussen de 2.

Ik kon dan inderdaad gewoon nog altijd win xp32 bit opstarten (was van deze keer blijkbaar niet mee corrupt geworden). Maar de setup van x64 bleek wel blijkbaar terug corrupt te zijn met bestanden die niet werden gevonden...

Ik doe de opnieuw de setup van win xp x64, terug op dezelfde partitie die ik er had voorzien. Ik koos ervoor om deze partitie niet te formatteren, maar gewoon windows map die er al op stond leeg te maken en verder te installeren.

Bij de reboot, wat blijkt: weer geen boot menu op basis van boot.ini te bekennen...
Dus past de setup boot.ini dusdanig aan.

Ik ben dan maar opgestart met een BartPE bootable cd. Ik kijk in boot.ini, en zie dat beide entries er wel nog staan, maar de tijd om te kiezen op 1 staat.

Concreet, boot.ini zag er zo uit toen ik hem manueel wijzigde (de naam voor win xp 64 bit koos ik zelf):
code:
1
2
3
4
5
6
[boot loader]
timeout=10
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional x64" /noexecute=optin /fastdetect

toen de setup van win xp 64 bit liep, zag hij er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
[boot loader]
timeout=1
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Windows XP Professional x64 Edition" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Zoals je kan zien, is de time out door de setup van win xp x64 op 1 geplaatst, werd x64 als standaard os ingesteld en werd ook de naam gewijzigd tov de naam die ik hem zelf gaf.

Met andere woorden, win xp x64 setup overschrijft gewoon de volledige boot.ini die op m'n win xp 32 bit partitie staat?

Ik blijf het erg vreemd vinden. Nadat ik terug de time out verhoogde naar 10 seconden in BartPE, kan ik nu eindelijk gewoon kiezen tussen de 32 bit versie (start gewoon op) en de 64 bit versie (in setup fase).

Iemand een verklaring voor dit vreemd fenomeen? Het lijkt wel alsof MS me verbied om beide versies naast elkaar te installeren?

[ Voor 3% gewijzigd door Tom_G op 11-01-2006 23:19 ]

• Agent-X
  • Niet online
Volgens mij gebruikt x64 een andere boatloader welke inderdaad de huidige 32 bit versie op de c overschrijft.
Overschrijf de c boot bestanden eens met de inhoud van dit rar bestand. Dit is een backup van mijn x64/32bit dualboot.
Pas eventueel de partitie indeling van de boot.ini aan.

• Tom_G
Vandaag heb ik dus per e-mail een key ontvangen en dus maar verder gegaan met de installatie. Die is verder vlekkeloos verlopen, tot ik in het os kwam echter.

In tegenstelling tot win xp 32 bit waren m'n nic drivers al voorzien. Maar dit is één van de weinige goede punten. Samen met de werkende drives die ik vond voor m'n soundblaster live 5.1 (met basis functionaliteit weliswaar).

Voor zowel m'n printer (HP Deskjet 5550) als scanner (HP Scanjet 3400C) blijken er geen drivers te bestaan. Echter op de HP site vond ik wel een work arround om de printer aan de praat te krijgen door een andere in win xp x64 voorziene driver te gebruiken.
Dit werkt dan ook, al blijft er een geel vraagteken staan bij de printer (de printer werkt ook met basis functionaliteit).

Voor de scanner blijf ik echter in het duister tasten.

Net zoals iets heel vreemds met m'n Geforce 4200. Ik heb daarvoor de drivers van Nvidia gedownload (81.98_forceware_winxp64_english_whql.exe). Toch wil de setup niet installeren met als melding "Het Nvidia-installatieprogramma kon geen stuurprogramma's vinden die compatibel zijn met uw huidige hardware." Wanneer ik de setup uitpak en via de device manager probeer de drivers op te geven, willen deze ook niet installeren.

Voor m'n PCTV Pro kaart heb ik gisteren al gemaild naar de support dienst, maar ik vrees ervoor of er dergelijke drivers zullen bestaan.

Mocht iemand een tip/hint hebben, is die altijd welkom. :)

• dr snuggles
  • Niet online
Tom_G schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 10:41:
Mocht iemand een tip/hint hebben, is die altijd welkom. :)
Een tip heb ik wel: Kijk van te voren of er drivers zijn voor je hardware ipv achteraf. Driver ondersteuning is namelijk het grote kritieke punt in het wel of niet kunnen draaien van x64.

Veel kleine fabrikanten beginnen nu pas wakker te worden. De grote fabrikanten hebben meestal al x64 drivers klaar staan op hun website. Sommige fabrikanten maken alleen maar x64 drivers voor nieuwe hardware.

[ Voor 19% gewijzigd door dr snuggles op 12-01-2006 11:33 ]

Pagina: 1