Daarnet heb ik dus boot.ini ingesteld, gelijkaardig zoals hier net gepost. Ik kon dan ook terug kiezen tussen de 2.
Ik kon dan inderdaad gewoon nog altijd win xp32 bit opstarten (was van deze keer blijkbaar niet mee corrupt geworden). Maar de setup van x64 bleek wel blijkbaar terug corrupt te zijn met bestanden die niet werden gevonden...
Ik doe de opnieuw de setup van win xp x64, terug op dezelfde partitie die ik er had voorzien. Ik koos ervoor om deze partitie niet te formatteren, maar gewoon windows map die er al op stond leeg te maken en verder te installeren.
Bij de reboot, wat blijkt: weer geen boot menu op basis van boot.ini te bekennen...
Dus past de setup boot.ini dusdanig aan.
Ik ben dan maar opgestart met een BartPE bootable cd. Ik kijk in boot.ini, en zie dat beide entries er wel nog staan, maar de tijd om te kiezen op 1 staat.
Concreet, boot.ini zag er zo uit toen ik hem manueel wijzigde (de naam voor win xp 64 bit koos ik zelf):
code:
1
2
3
4
5
6
| [boot loader]
timeout=10
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional x64" /noexecute=optin /fastdetect |
toen de setup van win xp 64 bit liep, zag hij er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
| [boot loader]
timeout=1
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Windows XP Professional x64 Edition" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect |
Zoals je kan zien, is de time out door de setup van win xp x64 op 1 geplaatst, werd x64 als standaard os ingesteld en werd ook de naam gewijzigd tov de naam die ik hem zelf gaf.
Met andere woorden, win xp x64 setup overschrijft gewoon de volledige boot.ini die op m'n win xp 32 bit partitie staat?
Ik blijf het erg vreemd vinden. Nadat ik terug de time out verhoogde naar 10 seconden in BartPE, kan ik nu eindelijk gewoon kiezen tussen de 32 bit versie (start gewoon op) en de 64 bit versie (in setup fase).
Iemand een verklaring voor dit vreemd fenomeen? Het lijkt wel alsof MS me verbied om beide versies naast elkaar te installeren?
[
Voor 3% gewijzigd door
Tom_G op 11-01-2006 23:19
]