Toon posts:

Hardeschijf wordt niet gevonden.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goeieavond! Ik heb gister een nieuw systeem samengesteld en de losse componenten netjes in elkaar gezet. Moederbord processor enz. Systeem gaat aan geen probleem dvdrom en dvd-r worden gevonden in de bios die heb ik aangesloten op de ide controller van het moederbord. Het gaat hier om de Asus P5GD1. Ik heb 2 hardeschijven die ik wil aansluiten op het moederbord. die heb ik in de rode poorten gedaan. Volgens mij zijn dit de raid controllers. WinXp cdrom wordt gewoon opgestart, alleen gaat hij niet verder omdat hij geen hardeschijven vind. moet ik die raid controllers eerst inschakelen in de bios of een driver instaleren. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen ik kom er geen wijs uit.

Verwijderd

Topicstarter
knip

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2005 22:46 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 22:31:
Goeieavond! Ik heb gister een nieuw systeem samengesteld en de losse componenten netjes in elkaar gezet. Moederbord processor enz. Systeem gaat aan geen probleem dvdrom en dvd-r worden gevonden in de bios die heb ik aangesloten op de ide controller van het moederbord. Het gaat hier om de Asus P5GD1. Ik heb 2 hardeschijven die ik wil aansluiten op het moederbord. die heb ik in de rode poorten gedaan. Volgens mij zijn dit de raid controllers. WinXp cdrom wordt gewoon opgestart, alleen gaat hij niet verder omdat hij geen hardeschijven vind. moet ik die raid controllers eerst inschakelen in de bios of een driver instaleren. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen ik kom er geen wijs uit.
Als ze op een losse controller hangen dan kun je dmv F6 bij de windows setup de bijbehorende drivers laden en zul je de hdd gewoon kunnen benaderen.

[edit]
gooi dat plaatje eens uit die 2e post. Ding is een halve MB groot, dat is niet echt gezellig om binnen te halen terwijl het er werkelijk totaal niet toe doet. Je kunt hem altijd nog resizen mocht je dat willen.

[ Voor 11% gewijzigd door TERW_DAN op 06-08-2005 22:37 ]

Verwijderd

Beetje standaard probleem dit he en is ook wel te vinden hier op GoT!
Je moet inderdaad je sata drivers laden met F6 voordat setup verder gaat.

succes!

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-02 20:31

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Heb je de jumpers op de achterkant van de IDE harddisken wel goed staan ? De rode poorten zijn de IDE's, de kleine zwarte de S-ATA. Worden ze in de bios wel herkend ?
Als je ze b.v. allebei op master hebt staan dan ziet hij niks. Probeer eerst eens een HD met de jumper op master (MA)

[ Voor 26% gewijzigd door bonus op 06-08-2005 22:49 . Reden: Typo, extra info ]

Atari 4 ff'r 😊

Verwijderd

Topicstarter
BOnus schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 22:43:
Heb je de jumpers op de achterkant van de IDE harddisken wel goed staan ? De rode poorten zijn de IDE's, de kleine zwarte de S-ATA
Als je ze b.v. allebei op master hebt staan dan ziet hij niks. Probeer eerst eens op met de jumper op master (MA)
Ja heb ik inderdaad al geprobeert heb zelfs geprobeert om 1 hd aantesluiten en die stond toen op master.. draai ik de dvdrom en rewriter nou om naar de rode en de hdd´s naar de blauwe dan vind hij mij dvdrom en rewriter niet.

• bonus

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Heb nog even op de Asus site gekeken en de rode IDE's zijn de idd
raid configuratie. Als je daar de hd's op wilt installeren zul je dus
inderdaad tijdens het windows installeren op F6 moeten drukken en
eerste deze raid drivers moeten installeren. Pas dan worden je harddisks
herkend. Er is dus maar 1 echte IDE en daar heb je nu al je dvd en writer aan
hangen.

[ Voor 92% gewijzigd door bonus op 06-08-2005 23:02 ]

Atari 4 ff'r 😊

Verwijderd

Topicstarter
BOnus schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 22:52:
Herkend het moederbord ze wel (wat voor een hd's zijn het)?
Heb je in de bios alle IDE poorten wel op enabled staan ???.
Gebruik je voor de hd's wel een 80 aderige kabel ipv een 40.
ik heb een Maxtor DiamondMax 10, 250Gb en nog een Maxtor met 60 gig. Ik gebruik 80 aderige kabels. Waar kan ik precies die ide config vinden? Staat nergens dat ik ze kan inschakelen.

• bonus

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Ik weet niet zeker of je een RAID opstellingen met 2 verschillende HD"S aa de praat gaat krijgen.
Had je die ook nieuw besteld dan ??

Atari 4 ff'r 😊

Verwijderd

Topicstarter
Die maxtor van 60 gig heb ik al een tijd. Die van 250 gig heb ik nog geen maand.. de rest van de nieuwe componten heb ik gister gekocht. Ik ben er nog niet uit watvoor poorten die rode nou precies zijn?

• bonus

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Storage/RAID Intel® ICH6R South Bridge:
- 1 x UltraDMA 100/66/33 (blauw)
- 4 x Serial ATA with Intel® Matrix Storage Technology with RAID 0, 1 support
ITE IDE RAID controller:(klein en zwart)
- 2 x UltraDMA 133/100/66 with JBOD, RAID 0, 1, 0+1 support (rood)

Staat o site van Asus en waarschijnlijk ook in het boekje.

Ik denk dat in jou geval je de hd's RAID 0 gaan worden daar het 2 ongelijke zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door bonus op 06-08-2005 23:13 ]

Atari 4 ff'r 😊

Verwijderd

Je wilt toch niet de 250GB & de 60GB hdd samen in raid gaan gebruiken ????

Je raid zou dan worden :

Stripe = 120GB totaal....
Mirror = 60GB totaal....

Dus niet erg gunstig voor je totale opslag capaciteit.
Ik zou volgende doen..
Allebei de schijven op 1IDE kabel op een blauwe IDE poort. (of als je in de bios de functionaliteit van de rode IDE poorten naar standaard IDE kunt zetten, kun je die ook blijven gebruiken.
HDD 1 op master en HDD 2 op slave...

OPGELOST !!!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2005 23:12 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 23:07:
Die maxtor van 60 gig heb ik al een tijd. Die van 250 gig heb ik nog geen maand.. de rest van de nieuwe componten heb ik gister gekocht. Ik ben er nog niet uit watvoor poorten die rode nou precies zijn?
RAID poorten.
Dus je moet een raid array aanmaken of de raid controller op ATA modus zetten.
Dat je optical drives er niet op werken is niet meer dan logisch, gezien het feit RAID controllers over het algemeen geen ATAPI support hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 23:10:
Je wilt toch niet de 250GB & de 60GB hdd samen in raid gaan gebruiken ????

Je raid zou dan worden :

Stripe = 120GB totaal....
Mirror = 60GB totaal....

Dus niet erg gunstig voor je totale opslag capaciteit.
Ik zou volgende doen..
Allebei de schijven op 1IDE kabel op een blauwe IDE poort. (of als je in de bios de functionaliteit van de rode IDE poorten naar standaard IDE kunt zetten, kun je die ook blijven gebruiken.
HDD 1 op master en HDD 2 op slave...

OPGELOST !!!
Als ik de hardeschijven op de blauwe poort zet werken ze inderdaad wel. maar als ik de dan dvdrom en rewriter op de rode zet doen deze het niet. Aan gezien de hardeschijven leeg zijn wil ik er wel windowsxp op kunnen instaleren.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-03 13:10
Wat wil je nou nog meer weten behalve de goede oplossing die al 2x is gegeven?
En wat men jou ook wilt uitleggen is dat op iedere IDE poort 2 apparaten kunnen. En laat je nou eens 4 IDE devices hebben (DVD-ROM en Rewriter en 2HD's) en 2 blauwe IDE poorten....

[ Voor 3% gewijzigd door Jimster op 06-08-2005 23:42 ]

Verwijderd

Soms, heel soms, heb ik wel eens de neiging om tegen sommige mensen te zeggen dat als ze ergens geen verstand van hebben, ze er beter af kunnen blijven.

Nou ja, iig zijn er al meerdere goede oplossingen aangedragen.
Pagina: 1