SCART-->RGB-->42" Plasma (geen goed beeld)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.419 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-02 17:19
OK, ik ga mijn volledige dilemma proberen uit te leggen.

Naar mijn mening is scart op mijn Plasma gewoon dik bagger, composite is haast beter. Deze conclusie kon ik al trekken, toen mij opviel dat 2 dvd spelers via scart geen 100% strak beeld gaven in de zin van scherpte en rare ruis pixels die wel static leken. En ja, ik heb ook duurdere scart kabels geprobeerd.

Mijn DVD speler ondersteunt progressive scan en dat verloopt dus van RGB van mijn dvd speler naar RGB(YUV) in op mijn plasma. Voila!, super vet beeld deels door PS, maar volgens mij ook omdat op een vage manier die RGB ingang beter verwerkt wordt door mijn plasma.

Nu heb ik een fijne Dbox 2 (nokia), een digitaal boxje waarmee ik via een legaal een kaartje werk :)
Het probleem is alleen dat deze gevallen alleen een scart in/uit hebben en een oude welbekende gele tullip(composite). Wederom heb ik het dus eerst met scart->scart geprobeerd, maar eigenlijk viel de kwaliteit me erg tegen en is analoog signaal vrijwel strakker dan digitaal. Let op, naar mijn mening is het signaal digitaal van casema oke, want het kastje presteert wel byzonder goed op een andere TV die 86cm is.

Naar mijn mening word ik dus grotendeels gesolt door puur de ingang van mijn scart op mijn plasma, nu heb ik dus een SCART-->RGB(YUV) kabel gekocht, maar werkelijk waar met alle instellingen die mijn plasma/dbox bevatten krijg ik of blauw beeld of beeld wat niet stil staat en snel verloopt.

Ik zit dus nu vast en zoek naar oplossingen , werkt scart-rgb niet ofzo, waarom hebben ze die kabels dan ? voor zover ik weet is scart eigenlijk ook 3 losse rgb draadjes en verwachtte ik dat het zou werken.

FF de specs op een rijtje:
Casema DTV
Hitachi 42" PD4200 (RGB/RGB/SCART/Svideo/VGA/DVI) http://www.hitachidigital...oduct_1.jsp?productid=382
Nokia Dbox2 (scart/composite) http://www.planetcomputer...t_info.php?products_id=66
Hama(.de) scart -> rgb kabel http://www.hama.de/portal...hMode*1/bySearch*00062160

Ik ben dus op zoek naar een oplossing om toch beter beeld eruit te halen, allen is de eis dat de kabel begint met een scart en eindigt met een niet scart aanluiting en fatsoenlijke kwaliteit kan overbrengen op reed bestaande aansluitingen.

[ Voor 15% gewijzigd door Carel op 06-08-2005 22:49 ]

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Bedoel je niet scart ---> component? Ik weet niet wat je met een RGB kabel bedoelt? Volgens mij is progressive beeld niet echt bedoeld om via scart te worden verstuurd, of wel? (_dat_ weet ik niet zeker, maar volgens mij ondersteunt niet iedere DVD speler het, laat ik het zo zeggen) Heeft je DVD speler geen component uitgang?

[ Voor 67% gewijzigd door Grrrrrene op 06-08-2005 22:42 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Carel
Grrrrrene schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 22:38:
Bedoel je niet scart ---> component? Ik weet niet wat je met een RGB kabel bedoelt? Volgens mij is progressive beeld niet echt bedoeld om via scart te worden verstuurd, of wel? (_dat_ weet ik niet zeker, maar volgens mij ondersteunt niet iedere DVD speler het, laat ik het zo zeggen) Heeft je DVD speler geen component uitgang?
Ik wil mijn dbox aansluiten, niet de dvd speler,deze heeft volgens mij idd geen PS. Met rgb bedoel ik YUV, zie ook url.
Mijn DVD speler gaat fijn, via YUV naar YUV met PS aan. MIJN Dbox wil ik dus scart->yuv hebben en geen scart->scart, omdat ik vermoed dat mijn scart ingang gewoon niet geweldig verwerkt wordt op mijn plasma.

[ Voor 12% gewijzigd door Carel op 06-08-2005 22:50 ]

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-02 16:55
Carel schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 22:47:
[...]Ik wil mijn dbox aansluiten, niet de dvd speler,deze heeft volgens mij idd geen PS. Met rgb bedoel ik YUV, zie ook url.
Mijn DVD speler gaat fijn, via dus YUV naar YUV met PS aan.
YUV en RGB zijn alleen qua bedrading deels uitwisselbaar. Wanneer jouw Dbox geen YUV uitstuurd denk ik dat je meer kans maakt met een Scart naar VGA kabel. Wanneer de Dbox geen YUV uitstuurd moet je RGB + sync uitsturen om een stabiel signaal op je Plasma te krijgen. Je plasma moet dan wel zo'n sync ingang hebben. Effectief heb je dan 4 coax kabels nodig en niet 3. Bij een scart naar vga zit sync er standaard bij.Een DVD speler kan wel YUV (ipv RGBs) uitsturen en dat zal je TV dan ook netjes weergeven.

Een RGB zonder sync zal je TV waarschijnlijk begrijpen als YUV signaal en dan zijn de kleuren sowieso verkeerd omdat signalen niet kloppen. Stel dat je TV wel snapt dat het RGB is dan kloppen de kleuren maar zal je beeld niet stil staan.

[ Voor 18% gewijzigd door BartNL op 06-08-2005 22:57 ]

• Carel
BartNL schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 22:53:
[...]

YUV en RGB zijn alleen qua bedrading deels uitwisselbaar. Wanneer jouw Dbox geen YUV uitstuurd denk ik dat je meer kans maakt met een Scart naar VGA kabel. .
OK, verhaal lijkt me duidelijk, hoewel ik persoonlijk geen id heb wat voor kwaliteit kan kan verwwachten van een scart->vga aansluiting, helaas kan ik het niet eerst testen :) De vga-ingang zelf is iig super strak vanaf mijn pc.

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:02
Je hebt als t goed is 1 SCART aansluiting (staat in je handleiding), 2x component (1x YUV en 1x RGB/YUV) en 1x s-video. Je SCART ondersteunt s-video, composiet en RGB. Wat ondersteunt je D-BOX2? Ondersteunt die ook RGB over SCART??? Ik ken die apparaten niet, heb alleen ervaring met satelliet ontvangers, maar geen D-BOX2.
Je DVD speler deed het ook slecht op de SCART?? het kan kloppen dat je beeld er zo uitziet als composiet, want dat signaal wordt ALTIJD verzonden via je SCART aansluiting, in je instellingen menu kan ik (marantz dv4300) iig de output mode kiezen (SCART RGB of SCART CVBS (=composiet) en tot slot nog YCbCr (component YUV)). Dit zou jou dvd speler waarschijnlijk ook moeten kunnen en je DBOX2 wellicht ook. Dan moet het perfect werken, want het probleem wat je beschrijft klinkt alsof je instellingen van het bronapparaat niet goed zijn. Je TV herkent gewoon het signaal wat doorkomt (RGB of composiet dus)

[ Voor 3% gewijzigd door jpvk007 op 07-08-2005 20:00 ]

• Carel
@JPV

Mijn Dbox kan Svideo RGB en CBVS
Mijn plasma kan RGB en COmposite/component.

AV2 kan dus wel RGB aan zeggen ze, maar bedoelen ze dan alleen een signaal met die 3 kleuren tulps ?
Ik krijg wel beeld, maar dus geen sync erbij zegt mn plamsa en het beeld staat dus niet stil zeg maar.
Ik zie ook dat er scart kabels zijn met 6 pluggen, dus die rgb en dan stereo en als laatstewaarschijnlijk de sync, opzich zou ik de kabel kunnen openmaken en die 3 laatste zelf toevoegen omdat die kwalitatief niet zo spannend zijn.

Edit:
Ik wil dus die 3 kabels toevoegen op mn scart. voor geluid moet ik pin 1 en 2 pakken, maar welke 2 moet ik gebruiken voor die sync ? ik kom dr niet uit? http://www.digitalspy.co.uk/satellite/scart/

[ Voor 19% gewijzigd door Carel op 07-08-2005 21:28 ]

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-02 16:55
die scart met 6 pluggen moet je sowieso niet hebben. Dat is composiet beeld en stereo geluid in / uit. Qua beeldkwaliteit dus het slechtst denkbare signaal.

Op je scart is sync pin17 + pin 19 (of 18/20). Soms moet je blijkbaar nog een signaal nivo aanpassing doen. Bij mij werkt 17/19 zonder aanpassing van een Triple Dragon satelliet ontvanger op een dvdo scaler. Kant/klare scart adapters hebben meestal RGB + H/V dus 5 cinch stekkers of RGB/YUV dus 3 cinch stekkers..

• jpvk007
je dbox kan alleen rgb aan via scart... deze zijn meestal ook met een sync signaal, maar jij hebt geen sync input tegelijk. je moet "gewoon" je scart in je av4 (scart van tv) steken en je dbox zelf instellen op rgb via scart, dit is niet anders dan alle andere tv's. Niet je signaal splitsen in meerdere kabels, want dat ondersteunt hij niet (tenzij je er svideo of composiet van maakt, en dan nog moet je je scart instellen op svideo ipv rgb)

• Carel
jpvk007 schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 00:44:
je dbox kan alleen rgb aan via scart... deze zijn meestal ook met een sync signaal, maar jij hebt geen sync input tegelijk. je moet "gewoon" je scart in je av4 (scart van tv) steken en je dbox zelf instellen op rgb via scart, dit is niet anders dan alle andere tv's. Niet je signaal splitsen in meerdere kabels, want dat ondersteunt hij niet (tenzij je er svideo of composiet van maakt, en dan nog moet je je scart instellen op svideo ipv rgb)
Helaas weinig andere opties dus, maarja, mijn scartingang op mijn plasma wordt gewoon twijfelachtig verwerkt zoals ik al in mn topicstart aangaf. Ik heb momenteel een Oelbach Scart kabel gekocht, dus ik mag hopen dat het daar niet aan zal liggen.

• jpvk007
maar wat stel je in op je dvd speler? kies je wel voor rgb?
mijn philips tv (conventioneel 16:9) laat eerst zien: AV1 cvbs en na 1sec schiet hij over naar een zeer strak beeld en staat er AV1 RGB. Zijn de setup menu's wel haarscherp van je dvd/settopbox?
als dat allemaal klopt moet je anders maar eens kijken of je dit kan laten repareren.

• Carel
jpvk007 schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 12:50:
maar wat stel je in op je dvd speler? kies je wel voor rgb?
mijn philips tv (conventioneel 16:9) laat eerst zien: AV1 cvbs en na 1sec schiet hij over naar een zeer strak beeld en staat er AV1 RGB. Zijn de setup menu's wel haarscherp van je dvd/settopbox?
als dat allemaal klopt moet je anders maar eens kijken of je dit kan laten repareren.
Alles staat goed, maar met een RGB signaal zowel via de DVD(scart) speler alswel mijn dbox scart heb ik gewoon geen sync, wanneer ik met RGB stekker werk naar mijn plasma toe.
Ik heb iig werkelijk waar alle instellings combo's geprobeerd, de conclusie is dat de plasma met een RGB signaal op de RGB aansluiting geen genoegen neemt en verlangt naar een sync.

Het is iig niet stuk, want bij een maat van me met dezelfde plasma hebben we dus hetzelfde euvel.

Menuu is idd via scart gewoon niet strak en zelfs een HDTV video ziet er bagger uit(via PS op een RGB kabel ziet het dr echt uber vet uit) wanneer ik de scart input gebruik van mijn plasma. Zelfs Svideo is beter !

Ik ga zo zelf pin 17 en 19 erbij solderen en hopen dat hier een sync signaal op gebruikt wordt wat mijn plasma blijkbaar vereist :(

[ Voor 15% gewijzigd door Carel op 12-08-2005 14:52 ]

• jpvk007
succes ermee, al snap ik nog steeds niet waarom de tv niet gewoon je dvd speler wil afspelen op scart in rgb modus (dus scart->scart), maar composiet modus dus. ik geloof niet in een brakke scart ingang, aangezien ik dit nergens lees over die hitachi (heeft je maat ook een brakke scart dan???)
als je een sync signaal erbij soldeert, waar wil je die dan voor gebruiken? je hebt toch maar 3 kabels, waarvan de sync op het groene signaal zit. als je sync op composiet wilt hebben, meot je een extra kabel hebben. je kabel is RGsB (3 kabels); sync op composiet is RGBS (zit in je scart verwerkt); verder bestaat er ook nog sync op alle kanalen (RsGsBs =6kabels). welke je moet hebben hangt van je apparaat af. Hier wat info erover: http://www.tissink.nl/htmllos/normen_dvd_video.htm

maar voordat je begint met solderen (ik geloof niet dat dit de oplossing is hoor), heb ik ff snel een fotootje gemaakt van mijn dvd setup menu (marantz dv4300, maar de andere spelers hebben ook zoiets): Afbeeldingslocatie: http://img360.imageshack.us/img360/8851/scart9ux.jpg

sorry voor de beroerde kwaliteit, kon mijn digicam niet vinden dus heb ik mijn gsm maar gebruikt.
waar t iig om gaat is dat ik kan kiezen uit s-video, YCbCr (YUV) en scart: rgb en scart: cvbs. ik heb het signaal op scart: rgb gezet en dan zie je gelijk in beeld ext1: RGB; indien ik hem op iets anders zet zie ik ext1: CVBS.
als je dus met scart->scart de tv niet ziet overschakelen tussen de verschillende modi kan het volgende aan de hand zijn: je scartkabel is brak (zijn alle pinnen wel aangesloten), je ingang is brak (wat je zelf denkt, maar ik heb nog niet gehoord of je iets ziet veranderen als je schakelt met een scartkabel in je tv ipv die hama scart-> rgb kabel), of je tv wil niet in rgb modus switchen (is een speciale pin op je scartblok voor om rgb te activeren meen ik).
probeer aub eerst eens gewoon via scart-> scart en dan met het menu klooien (svideo moet volgens mij sowieso lukken, daar dat geen aparte sync of wat dan ook nodig heeft)

[ Voor 31% gewijzigd door jpvk007 op 12-08-2005 16:58 ]

• Carel
Bedankt voor je hulp JPV , maar geloof het of niet, na mijn soldeer mod werkt het wel opeens. Overigens werkte scart-scart wel, maar scart-rgb kabel dus nooit.
Kwaliteit is wel wat beter momenteel, maar ik weet niet inhoeverre er kwaliteit aan de sync vereist wordt, want dat is momenteel wel een brak kabeltje.
Beide devices staan RBG ingesteld zoals het hoort en blijkbaar gaat er dan automatisch via pin 17/19 een sync signaal lopen die op de composite video zit aangesloten.

En jah bij die maat was scart-scart ook zwaar brak.

Nu heb ik dus een scart met de orginele RGB-tulp kabels eraan en op pin 17/19 de Sync naar een tulp en stereo op pin 1/3 met 4 als gezamelijke ground :)

Nu vraag ik mij nog 1 ding af met progressive scan tegen scart qua kwaliteit, al zou ik moeten becijferen wat het verschil is (met HDTV DVD) zou ik het zo raten:
PS
Kleuren 5
Scherpte 5
Trillingen 7

Scart
Kleuren 10
Schwerpte 10
Trillingen 8,5

Volgens mij blijft dat gewoon een extreem verschil, wat ik niet kan verklaren met deze techniek, het moet vooral op scherpte/trillingen uitmaken, maar waarom die kleuren zo opeens bizar levendig zijn kan ik niet verklaren met die techniek. En ja, ik gebruik zeer dure scart kabels van oelbach etc en de metingen zijn op het oog met stilstaande beelden realtime switchen en 2 dvd spelers onderling getest.

[ Voor 54% gewijzigd door Carel op 12-08-2005 17:33 ]

• jpvk007
netjes dat het zo werkt; weer wat bijgeleerd :)

dus een goede kwaliteit dvd (progressive scan dvd) aangesloten op YCrCb poort (YUV) en progressive scan is de kwaliteit minder dan met rgb. dit is zeker raar, aangezien dat zeker niet zo'n verschil mag maken. progressive scan zou er qua trillingen en scherpte beter uit moeten zien, aangezien er dan 2x zoveel beeldlijnen geprojecteerd worden tov interlaced; losgelaten van het switchen van yuv naar rgb naar yuv... weet je zeker dat je beeld er niet uitziet als composiet? dan kan ik het me voorstellen. er bestaat trouwens geen progressive scan op rgb, alleen op YCbCr/YPbPr. kleuren kunnen idd soms wel wat beter zijn op rgb, omdat dan de kleuren allemaal gescheiden worden en bij component niet

Verwijderd

Hallo,heb ongeveer een zelfde probleem...

Heb een andere tv ( Panasonic Quintrix F 100 Hz Type: TX-28PK10F )aangesloten,deze heeft 3 scart-aansluitingen.
Heb mijn satellietreceiver erop aangesloten en dvd speler.
Als ik kabeltelevisie kijk,werkt de tv goed.
Wil ik sateliet kijken of dvd,heb ik ook goed beeld maar dan staat het geluid loeihard....
Heb elke scartingang geprobeerd,ook andere scartkabels,geen soelaas.
Druk ik op de ''MUTE'' knop van de satellietreceiver,dan blijft dat storend geluid,druk ik op de ''MUTE'' knop van de tv,dan hoor ik niks meer.
Wie weet raad?
Sluit ik de satellietreceiver aan met 3 tulpstekkers (geel-wit-rood) en sluit ik die aan op de voorkant van de tv,wit-gele-rode,dan werkt het wel...
Pagina: 1