Toon posts:

Toevoegen draadloos Mac Mini

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb volgens mij een van de allereerste macmini's in NL. Destijds niet leverbaar met een airport kaart. Ik heb al behoorlijk wat apple winkels afgebeld of die los verkrijgbaar is - ik vertrouw mezelf er zeker op dat ik hem kan monteren. Nergens.

Google geeft steeds een belgische site, maar daar wordt ik niet veel wijzer van. Iemand een idee waar ik dit onderdeel los kan kopen?

Ik weet het: ik kan hem ook laten inbouwen, maar dat is niet echt een goedkope grap.

Grappig: sta ik bij Raf op de rijnstraat in Amsterdam. Die hebben een behoorlijk Apple deel. De verkoper had werkelijk geen idee wat ik bedoelde en was ook zeker van mening dat later toevoegen absoluut niet kon. Over goed advies gesproken...

• Pindkaas
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11-2025

Pindkaas

Smeert smeuïg tot...

ik weet niet hoe het in een mini zit, maar als het gewoon een airport extreme kaartje is kan je hem wel tweedehands krijgen op tweedehandsmac.nl oid.

"Luie mensen worden ook moe!"

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:54
Aan de ene kant staat me bij dat je de Mac Mini alleen vanaf de fabriek kon laten voorzien van AP en BT. Echter, tekst op de Apple site lijkt nu toch weer op iets anders te hinten... Van BT ben ik er eigenlijk redelijk zeker van...

Enne... *kuch* Mag ik je mailamac.nl aanraden? Die hebben gewoon APE kaartjes liggen, a 65 euri het stuk...

Liege, liege, liegebeest!

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Waarom koop je niet gewoon een usb wifi stick,
deze kosten bijzonder weinig en kan je voor zowel je Apple als eventuele pc(s) gebruiken.

Als voorbeeld : pricewatch: Asus WL-167g (54Mbps, USB 2.0)
Al vanaf 23,21 euro.

Stukken goedkoper dan apple's inbouw spul en geen hassle factor.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

HaseMike daar ben ik het niet helemaal mee eens... de Sitecom USB sticks werken NIET via Mac OS X. Als jij 1 weet die wel werkt .. please tell me!

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

Is lekker, je hebt maar 2 usb aansluitingen en dan ga je er 1 gebruiken voor wifi. Niet echt ideaal, daar komt bij dat ingebouwde kaartjes vaak betere ontvangst hebben.

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 10:16:
Is lekker, je hebt maar 2 usb aansluitingen en dan ga je er 1 gebruiken voor wifi. Niet echt ideaal, daar komt bij dat ingebouwde kaartjes vaak betere ontvangst hebben.
... als ze gekoppeld zijn aan een antenne. Laptops hebben die vaak aan zijkant(en) van het scherm zitten.

En als je meerdere USB-poorten nodig hebt dan kan je ook een USB Hub kopen.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Pindkaas
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11-2025

Pindkaas

Smeert smeuïg tot...

Kan je niet gewoon een draadje trekken naar die mac mini? Ik neem aan dat er wel meer kabeltjes in gaan dan alleen je internet toch? ik begrijp je wel wanneer je hem ergens headless wilt laten draaien of ergens neer wilt zetten waar geen kabel komen kan. maar verder?

"Luie mensen worden ook moe!"

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-02 20:32
Die 2 rechthoekjes die je hier ziet (linksonder en rechtsboven)
Afbeeldingslocatie: http://www.macminihacks.org/open-up-mac-mini/IMG_3742.JPGklikbaar voor groter

Dat zijn de BT en WiFi antenne's, als je kijkt in 1 van de duizende mac mini openhaal tutorials, wordt er precies uitgelegd wat je allemaal tegenkomt, geen spoor van een WiFi kaart hoor! Volgens mij zit dat allemaal onboard en kan het daarom alleen vanuit de fabriek geleverd worden. De mac dealers willen hem daarom dan ook hebben en zetten er een nieuw mobo in oid?

[ Voor 3% gewijzigd door stevenP op 07-08-2005 11:03 ]

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:22

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

stevenP schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 11:02:
Die 2 rechthoekjes die je hier ziet (linksonder en rechtsboven)
[afbeelding]klikbaar voor groter

Dat zijn de BT en WiFi antenne's, als je kijkt in 1 van de duizende mac mini openhaal tutorials, wordt er precies uitgelegd wat je allemaal tegenkomt, geen spoor van een WiFi kaart hoor! Volgens mij zit dat allemaal onboard en kan het daarom alleen vanuit de fabriek geleverd worden. De mac dealers willen hem daarom dan ook hebben en zetten er een nieuw mobo in oid?
Ehm... Die wifi "antenne" is de Airport Extreme wifi kaart. Zelfde geldt voor de Bluetooth module.

He who controls the Spice, controls the Universe.

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:45

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

• of je koopt een USB-hub met een usb-wifi adapter
• of je koopt een ethernet wifi adapter, maar dan ben je wel de UTP-aansluiting kwijt voor wifi :)

/dev/null

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-02 20:32
MST_Morpheus schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 11:07:
[...]

Ehm... Die wifi "antenne" is de Airport Extreme wifi kaart. Zelfde geldt voor de Bluetooth module.
Ok, zat ik wel in de buurt :+ Dat zijn wel de antenne's en die moeten aan je moederbord.. Maar inderdaad waarom ze die niet los verkopen is wel raar..

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• ItalFrk
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-02 09:10
Op onderstaande link wordt uitgelegd hoe je later Airport en Bluetooth kunt toevoegen. Inclusief links en prijzen:
http://macminiforums.com/forums/showthread.php?t=513

Verwijderd

Topicstarter
ItalFrk schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 14:34:
Op onderstaande link wordt uitgelegd hoe je later Airport en Bluetooth kunt toevoegen. Inclusief links en prijzen:
http://macminiforums.com/forums/showthread.php?t=513
Dank _/-\o_

Dat is precies wat ik zocht!

Aan alle anderen: bedankt voor het meedenken - ik heb mijn ethernet aansluiting echt nodig en ook de externe oplossing was niet echt wat ik zocht. Ik ben redelijk vertrouwd met hardware upgrades en ook de mini is al meerdere keren open gegaan (mem upgrade en een dvd die vast zat in de speler).

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:12

houthakker

Poehé

Specs

• ItalFrk
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-02 09:10
De uitbreidingsmodule voor Airport en Bluetooth is overigens ook gewoon in Nederland verkrijgbaar. Bijvoorbeeld bij www.macstuff.nl.

De Mac Mini Airport Extreme & BlueTooth Upgrade KIT kost daar momenteel € 98,65.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

De Mac mini is altijd met WiFi en BT leverbaar geweest.

Je kunt ze niet zomaar achteraf toevoegen. De reden daartoe is dat als je 'm niet bestelt met AP of BT, je de antenne daarvoor niet ingebouwd hebt zitten.

Wel is er, voor AASP's, een pakketje met BT module + antenne en AP kaart + antenne. AFAIK is er geen los pakketje met alleen AP kaart + antenne.

Mischien kun je ergens op internet zo'n AP antenne vinden, die kaart is verder gewoon de standaard Airport Extreme kaart.

Oh, op dat plaatje hierboven; die grijze dingetjes zijn de antenne's. Een voor BT, de ander voor airport. De kaartjes zelf zitten diep onderin de Mac mini weggestopt.

[ Voor 17% gewijzigd door CyBeR op 14-08-2005 14:15 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Uiteindelijk was het verrassend simpel. Macstuff.nl heeft een kant en klaar uitbreidingspakketje met airport en twee antennes voor ongeveer 100 euro. Er zit geen installatiehandleiding bij, maar het is erg simpel. Mac mini openen, de drie schroefjes + plakbandje bij de voeding losmaken en het deel met de drives eruithalen. Je steekt de airport in het uitbreidingsslot, vastzetten met 2 schroefjes en je plaatst de drives weer terug. Dris schroefjes vastzetten, plakbandje terug en de antennes bovenop in de nokjes klikken. Mac mini weer dicht en alles doet het.

Totale tijd: montage 15 minuten, configuratie 5 minuten

Verwijderd

Ik bouw redelijk vaak Airport en BT in Mac mini's in, kan gewoon pakketje kost 100€ anders mail je maar :)

Ik zie dat ik iets zeg wat net gezegd is :P ik had de laatste posts nog niet gelezen :)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2005 16:16 ]

Pagina: 1