Nieuw all-round systeem, aantal twijfels

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:44

PromoX

Flying solo

Topicstarter
M'n systeem is bijna 3 jaar oud en wat mij betreft aan vervanging toe. Ook met dit nieuwe systeem zal ik zo'n 2 tot 3 jaar verder willen. Voor het nieuwe systeem zal ik een budget hebben van rond de 1100 euro.

Naast de standaard office en internet werkzaamheden zal het systeem natuurlijk gebruikt gaan worden voor games:
• Football Manager 04/05 (en misschien toekomstige versies)
• Pro Evolution Soccer 4 (en toekomstige versies)
• Joint Operations
• Battlefield 2 (misschien)
• andere nieuwe games die ik het spelen waard ga vinden?

Daarnaast zal ik misschien ook weer wat tijd gaan steken in het "produceren" van muziek, dit met behulp van Reason, Fruity Studio en audio bewerkingsprogramma's.

Naast de dingen die ik er mee ga doen zijn er ook een aantal dingen die ik waarschijnlijk niet ga doen:
• Overklokken: dit heeft niet mijn interesse, dit laat ik wel aan de echte tweakers over.
• Upgraden: zal ik waarschijnlijk ook niet doen. M'n huidige systeem is in 3 jaar tijd ook niet veranderd.

Nu duidelijk is wat ik er wel en niet mee ga doen, over naar de specs met daarbij een korte onderbouwing:

Processor
AMD Athlon 64 3000+ Venice Boxed

Aangezien de prijs van snellere processoren een stuk hoger ligt gekozen voor een 3000+. Voor de koeling zal er gebruik gemaakt gaan worden van de bijgeleverde koeler. Misschien niet de stilste, maar waarschijnlijk goed genoeg.

Moederbord
Asus A8N-E

Ik ga geen SLI draaien, dus gekozen voor de niet-SLI versie van dit Asus moederbord. Lijkt me een goed bordje voor weinig geld.

edit: heeft uiteindelijk toch de beste prijs/kwaliteitsverhouding.

Geheugen
Corsair TWINX 1024-3200C2 1024 MB, PC3200, Kit of 2
Kingston ValueRam 2048 MB, PC3200, 400 MHz, 3, Kit Of 2

Ook het geheugen is iets waar ik m'n twijfels bij heb. Op dit moment gekozen voor iets duurder geheugen. Dit dus gewijzigd in 2 GB en Kingston ValueRam. Zou goed genoeg moeten zijn zolang ik niet ga overklokken.

edit: Heb uiteindelijk dus ook gekozen voor het duurdere geheugen.

Harde schijven
2x Seagate Barracuda 7200.7 Plus With NCQ, 160 GB, 8 MB cache

Harde schijven is iets waar ik erg over heb zitten twijfelen. Op deze schijven zit 5 jaar garantie en deze lijken me derhalve dus wel een goede keus. Gekozen 160 GB, aangezien deze maar 8 euro meer kost dan de 120 GB versie.

De schijven zullen niet in raid opstelling gedraaid gaan worden. De tweede schijf zal vooral gebruikt worden voor het maken van de nodige backups.

edit: Ook hier is uiteindelijk niets aan veranderd.

Videokaart
Asus nVidia GeForce 6600 GT, 128 MB
XFX nVidia GeForce 6600 GT, 128 MB
LeadTek Winfast PX6600 GT TDH 128 MB

Op dit moment speel ik de meeste spellen in zo laag mogelijke settings. Dit om het allemaal nog enigszins goed te draaien. Dit systeem met deze kaart zal een hele verbetering zijn. In eerste instantie dacht ik aan een normale 6600, maar ik denk dat een GT versie het geld wel waard zal zijn. Met dit systeem zal een 128 MB kaart wel voldoende zijn.

edit: Gekozen voor de Leadtek aangezien deze met de standaardkoeler veel stiller zou zijn in vergelijking met de XFX.

Geluidskaart
SoundBlaster Audigy II ZS

Hier valt weinig aan toe te voegen.

DVD brander
NEC ND-3540

Die keren dat ik wat branden, zou deze NEC dat uitstekend moeten kunnen doen.

DVD speler
MSI D16-B2 Zwart

Valt ook weinig over te zeggen. Misschien dat ik m'n huidige slot-in drive van pioneer nog wel overbouw. Geen dvd speler, aangezien deze slecht/niet leverbaar was en er op korte termijn geen goed alternatief was in het zwart.

Diskettestation
NEC 3,5 Inch Diskettestation Zwart

Waarschijnlijk overbodig, maar kost niet veel en wie weet komt het toch nog 's van pas.

Behuizing
Antech Sonata Life style 2

Dit mag natuurlijk niet ontbreken. Deze kast is dan uitgevoerd in het lelijke zwart, maar de positieve punten (voldoende koeling, geringe geluidsproductie, goede voeding) zijn voor mij belangrijker. Met dat zwart leer ik wel leven.

Monitor
Geen

Op dit moment hou ik m'n bestaande 19" Philips 109P4. Deze zal dit jaar waarschijnlijk nog wel vervangen gaan worden door een 17" TFT.

Toetsenbord
Logitech Dual Access PS/2
Logitech Internet Pro Keyboard PS/2, Zwart

Een vrij standaard toetsenbord van Logitech. Heb ik op dit moment ook en dat bevalt me wel.

edit: Hier toch uiteindelijk een ander toetsenbord gekozen. Op dit toetsenbord zit volgens mij ook geen F-lock.

Muis
Logitech Pilot Wheel Mouse Optical
Logitech Premium Opt. Wheel Mouse Black

Hetzelfde geldt voor de muis. Een vrij standaard muis voor weinig geld. Muizen met verhogingen, verlagingen en/of extra knoppen zijn niets voor mij.

edit En ook hier een andere keus gemaakt. Dit is een precies dezelfde muis zoals ik al heb en wat prijs betreft maakt het, net als bij het toetsenbord niets uit.

Nou, dit was het wel geloof ik. Alles bij elkaar zal dit zo'n 1000 euro gaan kosten. Maar ik heb zo m'n twijfels bij een aantal onderdelen. En ik hou van m'n budget nog ongeveer 100 euro over. Voor dat geld zou ik één (of meerdere) onderdelen kunnen verbeteren:

Processor
Voor 50 euro meer is de 3200+ te koop. Sneller in benchmarks, maar zal ik die extra snelheid ook merken in mijn dagelijkse gebruik?

Geheugen
Zoals al gezegd, overklokken begin ik niet aan. Misschien dat Valueram/Valueselect geheugen voor mij ook wel voldoende is of is het gekozen duurdere geheugen standaard ook al merkbaar sneller?

Daarnaast is 1 GB op dit moment voldoende, maar ik zou natuurlijk ook alvast voor 2 GB kunnen gaan.

Harde schijven
Hier had ik dus ook al twijfels over, misschien een ander merk, 16 MB cache, sata 2?

Videokaart
Snellere kaarten met een nVidia chipset vallen volgens mij buiten het budget. Alternatief zou een kaart met een Ati chipset zijn, bv de Radeon X800, maar dit lijkt me de investering niet waard als ik bv kijk naar de VGA Charts van Tom's Hardware.

Iets anders?
En zo ja, wat dan?

Zelf kan ik dus maar moeilijk bepalen wat nu de beste investering is. Nu hoop ik dus dat jullie nog wat goede adviezen hebben, waar ik het extra geld het beste aan uit kan geven. Waar zal de meeste prestatiewinst te behalen zijn voor wat ik met het syteem ga doen?

Commentaar over de rest van het systeem is natuurlijk ook altijd welkom :). Alvast bedankt !

[ Voor 27% gewijzigd door PromoX op 21-08-2005 16:57 ]

And I'm the only one and I walk alone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie topic start!
En dit is de eerste keer dat ik eens niets op te merken heb op een systeem. Volgens mij is alles heel goed! Alle onderdelen zijn goed in balans met elkaar en er gaat geen uitschieter of bottleneck tussenzitten.
Ik heb hetzelfde geheugen en dezelfde processor en ik kan je zeggen dat de boxed koeling voor de processor meer dan volstaat (men CPU is nog niet boven de 39° geweest) :9
Verder zijn deze hd's toch SATA2, niet ? (tot zover we de term SATA2 mogen gebruiken...) Er zit toch NCQ op. Verder zou je idd misschien kunnen gaan voor schijven met 16MB cache, maar de deze gaan het ook heel goed doen hoor.
Ook de grafische kaart is volgens mij de beste in combinatie met de rest van je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:58
Toch zou ik nog nadenken over die hardeschijven, als je er toch al 2 exact dezelfde koopt zou ik ze in een raid1 array zetten. Voordeel is dat je 1) automatisch backups heb en 2) een iets hogere snelheid. Raid0 (als we dat raid mochen noemen) is welliswaar sneller maar niet echt veilig te noemen.

De hardeschijf is het traagste onderdeel van de pc, daarom moet je hier eigenlijk niet op besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-10 14:38
idd goed uitgebalanceerd, als je niet gaat upgraden kan je er ook wel goedkoper geheugen instoppen (kingston/corsair value bijvoorbeeld). en 2 schijven waarvoor 1 backup schijf. dit kan natuurlijk met raid level 1 en 2 identieke schijven, dan heb je een échte backup van de andere schijf (mirror). maar als het gaat voor het opslaan van veel data, gaat het duidelijk niet om echte prestaties. dan kan je ook een 250-300gb schijf instoppen die minder snel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webinn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06 12:44
Hi,
Kwestie van processor: ik heb zelf een 3500 en ik merk echt wel het verschil met en 3000... als je nog een paar euros over hebt, mss een idee ? ;)
Voor de rest, proper systeempje :)

ow ja, ik mis nog een case? of zie ik erover?

[ Voor 12% gewijzigd door webinn op 07-08-2005 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akino
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-02 17:17

Akino

Dr. Opteron

Voor audiosoftware te draaien zou ik niet keizen voor een AMD,maar deze dan weer wel om te gamen.
Het is waar voor jou de hoogste prioriteit ligt

Wat tweak ik...... http://www.amels-holland.com/range/amels-272/#1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromoX

PromoX

Flying solo

Topicstarter
Bedankt voor de reacties tot nu toe :).
Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 09:34:
Verder zijn deze hd's toch SATA2, niet ? (tot zover we de term SATA2 mogen gebruiken...) Er zit toch NCQ op. Verder zou je idd misschien kunnen gaan voor schijven met 16MB cache, maar de deze gaan het ook heel goed doen hoor.
De schijven stonden niet als sata2 op de site van Salland, maar het verschil zal ook vast niet zo bijzonder zijn, want ik zie niet iedereen ineens sata2 schijven kopen. Ik zal 's op zoek gaan naar wat info over sata. En gevonden: nieuws: Misvattingen over "SATA II" opgehelderd.
Ook de grafische kaart is volgens mij de beste in combinatie met de rest van je systeem.
Een 6600 GT zal het ook wel worden dan. Een wat duurdere kaart heeft toch meteen een veel slechtere prijs/prestatieverhouding geloof ik.
Icey schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 09:42:
Toch zou ik nog nadenken over die hardeschijven, als je er toch al 2 exact dezelfde koopt zou ik ze in een raid1 array zetten. Voordeel is dat je 1) automatisch backups heb en 2) een iets hogere snelheid. Raid0 (als we dat raid mochen noemen) is welliswaar sneller maar niet echt veilig te noemen.

De hardeschijf is het traagste onderdeel van de pc, daarom moet je hier eigenlijk niet op besparen.
Raid 0 zou ik zeker niet gaan doen. Raid 1 misschien wel, maar dan lever ik meteen de helft in aan opslagcapaciteit. Op dit moment heb ik 2 schijven van elk 80 GB, 160 GB in totaal en heb nu nog zo'n 40 GB vrij, dus het hoeft geen probleem te zijn, maar het kan wel krap worden in de toekomst.
jpvk007 schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 09:48:
idd goed uitgebalanceerd, als je niet gaat upgraden kan je er ook wel goedkoper geheugen instoppen (kingston/corsair value bijvoorbeeld).
Ik denk dat je overklokken bedoelt? Ik zou inderdaad voor wat goedkoper geheugen kunnen gaan, maar dit scheelt echter maar 20 euro voor 1024 MB.
En 2 schijven waarvoor 1 backup schijf. dit kan natuurlijk met raid level 1 en 2 identieke schijven, dan heb je een échte backup van de andere schijf (mirror). maar als het gaat voor het opslaan van veel data, gaat het duidelijk niet om echte prestaties. dan kan je ook een 250-300gb schijf instoppen die minder snel is.
Zie ook het voorgaande. Een echt grote schijf van rond de 250 GB lijkt me onnodig, omdat ik met m'n huidige schijven nog genoeg ruimte vrij heb. Ik verwacht niet dat ik in de nabije toekomst ineens veel meer ruimte nodig zal hebben. Ik zal me nog wel 's gaan verdiepen in de verschillende raid mogelijkheden, met daarbij de voor- en nadelen.
webinn schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 09:52:
Hi,
Kwestie van processor: ik heb zelf een 3500 en ik merk echt wel het verschil met en 3000... als je nog een paar euros over hebt, mss een idee ? ;)
En een snellere processor is dus zeker een optie, een 3200+ of 3500+ zal ook zeker binnen het budget vallen. Ik vraag me dan wel af of het de verhoudingen tussen de verschillende onderdelen dan nog wel kloppen, vooral die met de videokaart.
ow ja, ik mis nog een case? of zie ik erover?
Behuizing
Stond er dus al bij :).
Akino schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 09:58:
Voor audiosoftware te draaien zou ik niet keizen voor een AMD,maar deze dan weer wel om te gamen.
Het is waar voor jou de hoogste prioriteit ligt
De verhouding games-audio is op dit moment ongeveer 100%-0%. Hoe die verhouding er in de toekomst uit komt te zien is afwachten, maar games zal wel de prioriteit hebben. Een AMD zal het dus wel gaan worden.

De videokaart staat dus nu wel zo ongeveer vast. Maar als ik dan Ervaring Ati Radeon X800 256MB (GEEN XT/PRO etc.) lees, begin ik toch weer te twijfelen...

De grootste vraagtekens zet ik op dit moment nog bij:
De processor, een snellere versie is niet zo heel veel duurder.
Het geheugen, en dan vooral de hoeveelheid. Ik las ergens op GoT dat een spel als Battlefield veel sneller laadde met 2 GB en dat is natuurlijk wel prettig.

[ Voor 7% gewijzigd door PromoX op 07-08-2005 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"De schijven stonden niet als sata2 op de site van Salland, maar het verschil zal ook vast niet zo bijzonder zijn, want ik zie niet iedereen ineens sata2 schijven kopen. Ik zal 's op zoek gaan naar wat info over sata. En gevonden: nieuws: Misvattingen over "SATA II" opgehelderd."

-> even een korte samenvatting ;)
SATAII bestaat dus eigenlijk idd niet, maar deze term wordt meestal gebruikt voor SATA-300 schijven of ook voor SATA-150 schijven met NCQ aan boord. Waar je als consument vooram op moet letten als je een beetje een moderne schijf wilt, is dat die genoeg cache heeft, en best ook NCQ (zeker voor multitasking). De NCQ wordt rendabeler naarmate er meer cache op de schijf zit. Verder kan je ook nog naar SATA-300 schijvn zoeken, maar dit is volgens mij eigenlijk nog niet nodig, mits de schijf nog niet eens aan 150 snelheid geraakt (behalve misschien heel af en toe op piekmomenten), dus daarvoor zou ik geen hd laten liggen...
Ik denk dat je wel heel goed zit met de barracuda schijven.

"De videokaart staat dus nu wel zo ongeveer vast. Maar als ik dan Ervaring Ati Radeon X800 256MB (GEEN XT/PRO etc.) lees, begin ik toch weer te twijfelen..."

-> hmm, dat zou ik zelf, gevoelsmatig dan, niet doen, ik zou bij de 6600GT met 128MB blijven. Bij de videokaarten van de range waarin jij ze zoekt, gaat de 256MB ipv 128MB nog niet echt een verschil geven in prestaties (behalve dan natuurlijk als je in 1600*1200 wilt spelen...)en volgens mij blijft de 6600GT met 128MB de beste op gebied van prijs/prestaties. DE XFX heeft dan ook nog eens 2 DVI poorten, en is heel goed van kwaliteit, heb ik al vaker gehoord.

"De processor, een snellere versie is niet zo heel veel duurder.
Het geheugen, en dan vooral de hoeveelheid. Ik las ergens op GoT dat een spel als Battlefield veel sneller laadde met 2 GB en dat is natuurlijk wel prettig."

-> dit is idd, waar. Nargelang het budget het toelaat, kan je hierin idd hoger gaan. In dit geval zou ik eerst gaan voor 2GB geheugen en dan zien hoeveel je nog over hebt voor een snellere processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromoX

PromoX

Flying solo

Topicstarter
Harde schijven
De harde schijven blijft een twijfelgeval, maar op dit moment kies ik nog voor de barracuda's.

Processor
Zou misschien nog voor een iets snellere versie kunnen kiezen, ook al ga ik dan wel over m'n budget heen..

Geheugen
Kingston ValueRam 2048 MB, PC3200, 400 MHz, 3, Kit Of 2
Dit dus gewijzigd in Kingston ValueRam. Zou goed genoeg moeten zijn zolang ik niet ga overklokken en daarbij dus meteen gekozen voor 2 GB.

Videokaart
nVidia GeForce 6600 GT, 128 MB
Een 6600 GT dus waarschijnlijk. Vanwege het toekomstige tft scherm zal ik trouwens ook geen echt hoge resoluties kunnen spelen.
Het merk blijft dus nog even een vraagteken. Heb wel het idee dat er tussen de verschillende merken, op de koeler na, verder weinig verschil zit. Die xfx lijkt met dual dvi wel een goede optie, wordt ook veel verkocht als ik kijk naar het 6600 (GT) topic.

De rest van de onderdelen ben ik ook wel zo ongeveer zeker van en/of zijn waarschijnlijk niet zo spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromoX

PromoX

Flying solo

Topicstarter
En weer een update.

Zoals in de startpost te zien is, ga ik weer terug naar m'n oorspronkelijke samenstelling. Ik heb nog me nog 's verdiept in het geheugen verhaal en het lijkt me dat het voordeel van 2 GB voor mij gering zal zijn.

Het merk van de videokaart is nog even een vraagteken, maar dit zal waarschijnlijk een Asus of een XFX worden. Die XFX was in ieder geval wel een goede tip, dat dual DVI spreekt me wel aan. Het merk van de videokaart wordt nu waarschijnlijk Leadtek.

En het extra geld? Dat zal ik waarschijnlijk aan 1 of 2 snellere harde schijven besteden. En daarnaast misschien een nog iets snellere processor. Aangezien ik wat schijven betreft ook niet echt een keus kan maken laat ik deze ook maar zo.

Het volledige systeem komt er dus zo uit te zien:

Processor
Moederbord
Asus A8N-E
Geheugen
Corsair TWINX 1024-3200C2 1024 MB, PC3200, Kit of 2
Harde schijven
Videokaart
Leadtek nVidia GeForce 6600 GT, 128 MB
Geluidskaart
SoundBlaster Audigy II ZS
DVD brander
NEC ND-3540
DVD speler
MSI D16-B2
Diskettestation
NEC 3,5 Inch Diskettestation
Behuizing
Monitor
Geen
Toetsenbord
Logitech Dual Access PS/2
Muis
Logitech Pilot Wheel Mouse Optical

[ Voor 12% gewijzigd door PromoX op 09-08-2005 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orionpax
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-05-2024
Heel gekke gedachte misschien. Maar is een raptor als primaire schijf geen optie? Dit geeft meer herrie maar ook beter prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-10 16:14
Is het geen goed idee om, omdat je met muziek-software etc aan de gang wilt, een andere geluidskaart te kopen dan die Audigy? Ik heb gehoord dat voor dat soort doeleinden toch betere kaartjes te koop zijn, met name Terratec etc (iets met lage ASIO latency , of iets in dien aard), mss is dit waard om ff uit te zoeken.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromoX

PromoX

Flying solo

Topicstarter
orionpax schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 19:30:
Heel gekke gedachte misschien. Maar is een raptor als primaire schijf geen optie? Dit geeft meer herrie maar ook beter prestaties.
Het systeem dat ik nu heb maakt behoorlijk wat lawaai. Ik heb daar nu, bij het uitkiezen van een aantal onderdelen, wat meer op gelet. Vandaar dat ik nu kies voor de Antec kast, welke behoorlijk stil schijnt te zijn.

Daarom valt voor mij de XFX videokaart ook af, aangezien de koeler van die kaart ook behoorlijk wat lawaai schijnt te maken. De Leadtek moet een stuk stiller zijn volgens Het GeForce 6600 (GT) topic! Deel 9.
Visgek24 schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 19:34:
Is het geen goed idee om, omdat je met muziek-software etc aan de gang wilt, een andere geluidskaart te kopen dan die Audigy? Ik heb gehoord dat voor dat soort doeleinden toch betere kaartjes te koop zijn, met name Terratec etc (iets met lage ASIO latency , of iets in dien aard), mss is dit waard om ff uit te zoeken.
Voor mij zal een Audigy wel voldoende zijn, waarschijnlijk ook wat beter geschikt voor games. De Terratec zou inderdaad wel een betere geluidskwaliteit hebben, hoewel dat natuurlijk ook wel weer van de gebruikte speakers afhangt.

edit: het systeem is besteld, ik zal morgen de definitieve lijst van onderdelen plaatsen. Er zijn nog een paar kleine dingen gewijzigd.

edit 2: Dit is het dus uiteindelijk geworden, zie ook de gewijzigde startpost:
AMD Athlon 64 3000+ Venice 1.8 GHz, 2000 MHz, Boxed
Asus A8N-E
Corsair TWINX 1024-3200C2 1024 MB, PC3200, 400 MHz, 2, Kit Of 2
LeadTek Winfast PX6600 GT TDH 128 MB
Creative SoundBlaster Audigy II ZS OEM
Seagate Barracuda 7200.7 Plus With NCQ 160 GB, 7200 Rpm, 8 MB, Serial ATA/150
MSI D16-B2, Zwart Retail, Zwart
NEC ND-3540 Zwart
Antec Sonata Lifestyle II Zwart, 450 W, 1 X 120mm
Logitech Internet Pro Keyboard PS/2
Logitech Premium Opt. Wheel Mouse Black OEM
NEC 3,5 Inch Diskette Station Zwart

Er was, zoals disco stu, ook aal aangaf weinig aan te merken op wat ik in eerste instantie gekozen had. De onderdelen waar ik over heb zitten twijfelen zijn uiteindelijk niet gewijzigd.

Misschien dat ik nog wel een korte review met wat foto's ga plaatsen.

[ Voor 32% gewijzigd door PromoX op 21-08-2005 16:58 ]

Pagina: 1