Toon posts:

Vreende UTP kabel problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
UTP-Kabelproblemen

|:(
Ik ben thuis bezig een netwerkje aan te leggen (uiteindelijk 4 pc's, maar nu nog 2) met een 3COM 4-poorts Switch en met 3C905C-TX-M NIC's.

Omdat ik van de ene kamer naar de nader moest en niet op voorhand de precieze lengte wist heb ik afgezien van kabels die je met stekkertje er al aan koopt.
Zelf UTP kabel (CAT 5) gekocht en op lengte gemaakt. Na wat gepruts de stekkertjes eraan, NICs geinstalleerd, aan Switch verbonden en . . . nada!

De switch zelf is aan de "hoofdpc" verbonden met een kort kabeltje waar de stekkertjes al aanzaten (ca. 2 meter).

Die verbinding gaat probleemloos want alle drie de LEDs komen op (Link, Duplex en Speed).

De andere pc stond wat verder weg en had dus meer kabel nodig: ca. 12 meter. Geen probleem dus want volgens de boeken mag het langer mits minder dan 100 meter.

Ik had de andere kabel die naar zolder moet ook al getrokken en van stekkertjes voorzien.

Het volgende doet zich nu voor:

:) Als ik de PC's naast elkaar zet en via de switch verbind en een kort utp kabeltje (2 meter) dan komen alle (2x) 3 LEDs op.
Sharen van drives enzo is mogelijk, de pc's "zien" elkaar.

:? Zet ik de pc terug en verbind hem met de 12 meter lange kabel dan komen de LEDs alle drie knipperend op en blijven ook knipperen, de PC's "zien" elkaar niet.

:'( Zet ik de nog langere kabel voor de derde ertusen (ca 20 meter)dan komen er helemaal geen LEDs meer op, laat staan dat de PC's elkaar "zien"!!

Als ik de kabels doormeet dan blijken ze allemaal prima in orde op alle 8 de adertjes.

Wat zie ik over het hoofd hier?

Verwijderd

Houd er rekening mee dat je utp-kabel niet mag dubbelvouwen, de aderz zitten op een bepaalde manier getwist zodat de kabel afgeschermd is tegen invloeden van buitenaf
is de draaing er uit dan krijg je vreemde dingen....

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik op gelet, is niet het geval!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Heb ja al es andere kabels proberen te gebruiken? Voor zo ver ik kan lezen, komt dit echt door de kabels.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Verwijderd

Vraag of ze in een zaak de kabels voor je maken en testen. Zelf goed kabels meten kan alleen als je een analyzer hebt. Je moet ze nml. met 10/100 Mbps pulsen meten. Probeer anders de connectors eraf te halen en er nieuwe op te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
:? Het er opnieuw opzetten van RJ-45 plugjes heb ik nu al in totaal 8 keer gedaan (ben nu dan ook door de stekkertjes heen).

Het doormeten heb ik met een doormeet apparaat gedaan en de Ohmse waarde gemeten op alle 8 de adertjes, was goed in alle gevallen. (als er draadbreuk zou zijn geweest dan had ik dat opgemerkt0.

Ik weet dat om de kabel goed te testen je een anayser nodig hebt, maar gezien ik wel een goed signaal (alle 3 LEDs op de Switch gaan aan) krijg met een kabel van 3 meter, een flikkerend signaal met een kabel van 12 meter en helemaal geen brandende LEDS met een kabel van ca 20 meter doet toch vermoeden dat het een afstand probleem is.

Maar dat zou weer niet moeten kunnen want zo lang je maar beneden de 100 meter blijft, moet dat goed gaan. De draad is trouwens nieuwe en ik gebruik hem zo van een katrol, dus dat moet goed zijn.

Als jullie echt niets meer weten dan kan ik natuurlijk de kabel weer door alle gaatjes die ik in muren moest boren uit halen en naar een winkel gaan waar ze dat voor mij kunnen doen, maar na 8 keer stekkertje eraf en eraan maken voel ik me al redelijk ervaren op dat gebied . . . .

Nog enige andere suggesties?

• PokkeNoise
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-08-2023

PokkeNoise

leesbaar met bril

Koop een 15 meter kant en klare UTP kabel om te elimineren of het een kabellengte probleem is. Kan me dit niet voorstellen, want heb op mijn eigen netwerk ook kabel-lengtes van 30 meter zelf gefabriceerd en geen problemen met een 100Mbit netwerk.(snel)
Toch wel met zo'n speciale tang de connectors erop gezet? Mijn eerste kabel had ik dus zo niet gemaakt maar met een schroevendraaier de contacten erin gedrukt (geslagen) en dat werkte dus niet :(
Draden 1 op 1 in de connectors gemaakt? (geen cross of zo) het is soms wel eens lastig te zien, vooral bij de witte combinatie kleuren.
Indien gewenst nog wel ergens een norm schema hoe de draden in de connectors moeten.

? weet jij wat.

Verwijderd

Topicstarter
:r Nee, ik heb het natuurljk wel met een daarvoor bedoelde tang gedaan.

Het kleurenschema maakt volgens mij niet zo heel veel uit, mits je dat aan beide zijden van de kabel maar hetzelfde houdt, maar ik heb in ieder geval oranje, blauw, groen en bruin als volgorde genomen (met daartussen de halfwit/half gekleurde natuurlijk).

Ik heb het al met een kabel van 3 meter geprobeerd en dat ging vlekkeloos, maar ja, de pc's staan nu eenmaal verder uit elkaar.

• PokkeNoise
  • Laatst online: 15-08-2023

PokkeNoise

leesbaar met bril

heb nog wel een leuke site voor hardware kabels connectors etc.
www.hardwarebook.net
www.hardwarebook.net/ca_Ethernet10BaseTStraightThru.html
edit:

kan hier ook zien dat het paartje groen/groen-wit op 3 en 6 zitten, is dus gesplitst. daarom misschien probleem?

? weet jij wat.

Verwijderd

de stelling dat de wijze van aansluiten van de kabelparen niet uitmaakt, zolang je ze maar aan beide zijden hetzelfde doet is pertinent niet waar. Dit mag wellicht wel werken op korte afstanden, maar op langere afstanden gaat overspraak meespelen.
Je dient de kabel uit te splitsen in de 4 aderparen. Aderpaar 1 sluit je aan pin 1 en 2. Het tweede aderpaar sluit je aan op pin 3 en 6. Het derde paar sluit je aan op 4 en 5 en het laatste paar op 7 en 8. Dit doe je aan de ander kant ook.
Verder moet je erop letten dat de "untwisting" van de kabels niet verder als 1 cm is gekomen.
Met een dergelijke kabel kun je makkelijk de 100 meter overbruggen (van switch tot PC), zelfs op 100 Mbit full duplex.

Verwijderd

Topicstarter
:P Da's inderdaad anders dan dat mij verteld was, namelijk dat de kleuren naast elkaar moesten liggen zoals ze getwist in de kabel zitten.

Maar ben je niet met me eens dat ingeval van een straight thru kabel het niet uitmaakt zolang je aan beide zijden maar dezelfde combinatie toepast? Het zou natuurlijk anders zijn als de NIC zijde anders was dan de Switch of Hub zijde. Maar volgens deze site is dit niet zo

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Op zondag 14 januari 2001 21:38 schreef corgabriels het volgende:
:P Da's inderdaad anders dan dat mij verteld was, namelijk dat de kleuren naast elkaar moesten liggen zoals ze getwist in de kabel zitten.

Maar ben je niet met me eens dat ingeval van een straight thru kabel het niet uitmaakt zolang je aan beide zijden maar dezelfde combinatie toepast? Het zou natuurlijk anders zijn als de NIC zijde anders was dan de Switch of Hub zijde. Maar volgens deze site is dit niet zo
1. Weet je zeker dat je CAT-5 kabel hebt, en niet een mindere kwaliteit, zoals CAT-4 (voor 16 Mbps TokenRing) of CAT-3 (voor 10 Mbps Ethernet) of nog minder (telefoon-kwaliteit) ?

2. Je MOET de juiste paren goed aangesloten hebben :
paar 1 pennetjes 1 & 2
paar 2 pennetjes 3 & 6 !!!!
paar 3 pennetjes 4 & 5 (worden niet gebruikt voor 10Base-T en 100Base-TX)
paar 4 pennetjes 7 & 8 (worden niet gebruikt voor 10Base-T en 100Base-TX)

Als je de paren naief aangesloten hebt op 1&2, 3&4, 5&6, 7&8 dan gaat de "ontstorende" werking van de twisted-pair verloren, en heb je al gauw problemen, die met toenemende kabellengte ook toenemen.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Grijns
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 12:37
Let echt heeeeel erg goed op dat je PRECIES de klueren combinatie doet zoals voorgeschreven. Ik heb hier in het afgelopen weekend ook me lopen kloten. van pings kwam maar de helft aan maar de ledjes deden het allemaal prima. Nadat ik de connectors er goed had opgezet werkte het wel.

www.littlewhitedog.com/reviews_other_00009.asp
ga daar heen en maak aan beide kanten de standard uitgang. dan moet het werken !

zo dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.littlewhitedog.com/images/reviews/other/00009/568a_normal.gif

Verwijderd

Topicstarter
>:) Ik had nog een kabelschoentje over en dat er aan 1 kant aangezet in de kleurvolgorde die jullie me uitgelegd hebben en voila, alle ledjes branden mooi continu op mijn switch.

Aan de andere pc's kan ik nu nog even niets doen omdat zoals ik al melde met al dat gepruts ik nu door mijn stekkertjes heen was. Later vandaag weer een stel nieuwe halen en kijken of ik de rest van het netwerk ook in de lucht kan krijgen!

THANKS GUYS!

• Grijns
veel gluk !

• Fanman
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:25
Zelf heb ik twee pc's via 1 ftp kabel naar de switch gelegd.
( bespaard veel kabel.)

Als je de tx-,tx+ & rx-,rx+ maar goed aansluit ( en twisting blijven wewaren ) kan er eigenlijk niet veel fout gaan.

The Fanman

• Grijns
Op dinsdag 16 januari 2001 00:06 schreef Fanman het volgende:
Zelf heb ik twee pc's via 1 ftp kabel naar de switch gelegd.
( bespaard veel kabel.)
[....]
UTP neem ik aan ? :P

Verwijderd

ik heb een netwerk kaart, die het doet. die wordt ook herkend, drivers goed geinstalleerd, niet stuk, alles doet het, maar hij WEIGERT data te ontvangen van mijn Duron 700.. .wat ik ook probeer... hier in die dorundoetie het verders prima.. prop ik 'm weer in de PII 400 doetie t wel, alleen wil die niets weten van me Duron.. welk sloti k 'm ook prop zaan welke kabel ik 'm ook hang...

vaag ding..

• a3konijn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-07 08:18
Zou dit ook de reden kunnen zijn, dat mijn netwerk zo traag is???

Ik heb nl alles 1 op een aangesloten met labellengtes van zo'n 10 meter, maar daarmee heb ik dan toch verder geen problemen, behalve die traagheid dan.

• Eric Oud Ammerveld
  • Laatst online: 05-07-2024

Eric Oud Ammerveld

Arduino developing... :)

Op dinsdag 16 januari 2001 00:36 schreef Grijns het volgende:

[..]
UTP neem ik aan ? :P
Nee goofie ,FTP! |:(
*(Ik dacht dat het Foiled Twisted Pair betekende)

FTP is generally used in areas with high levels of EMI.

*(EMI is Electro Mechanische Storing ,voor diegenen die dat niet weten) (8>

It is more expensive to purchase and install than a UTP system. FTP systems (in the US they are ScTP systems) require bonding to ground of the entire system. In most areas UTP works just fine.

*Je hebt ook STP (Shielded Twisted Pair ,die is nogeens extra afgeschermd)

The ANSI standards (CSA in Canada and ISO/IEC 11801 internationally) all set the performance minimums for Cat 5 and single-mode and multi-mode fiber. All cables must meet those minimums (which are the same from standard to standard) to be labeled as Cat 5 etc.

-=@@D=- Macbook Pro 16"

Verwijderd

Topicstarter
:+ Alles opgelost!

Netwerk doet het prima, alleen misschien wat trager dan ik hoopte.

:? Ik had namelijk expres een Switch genomen in plaats van een Hub omdat ik bij de laatste bandbreedte verlies.

Mijn "hoofdPC" is een PentiumIII 800E, de overigen PII 300: is het zo hier dat qua netwerkverkeer de snelheid ook nadelig beinvloedt wordt door de "zwakste" schakel, in dit geval een P2-300?

Verwijderd

Topicstarter
*D Inmiddels nog een mogelijke oorzaak gevonden:

Als je de twist (het in elkaar gedraaid zijn van de 4 aderpaartjes) er te veel uithaalt om de adertjes op de juiste wijze in de plug te frutten als je de plug eraan zet dan heb je al bij korte kabellengtes een risico op overspraak en dus een slechte verbinding.

Het is dus zaak om de ommanteling er zover mogelijk omheen te laten zitten en de 8 adertjes er maar net genoeg uit te laten steken om ze in de plug te krijgen.

Bedankt voor alle antwoorden, en wat mij betreft mag deze posting gesloten worden.

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-08 14:29

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

De daadwerkelijke snelheid heeft ook te maken met je netwerkkaarten en met je harddisk snelheid.

Dus hoe duurder hoe sneller zeg maar.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Pagina: 1