[XP] Bestandstoegang sterk vertraagd

Pagina: 1
Acties:

• Jerdenberg
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-03 11:45
Systeem:
ASUS P4P800SE
P4 2600
2*512MB dual channel Twinmos
Hitachi 80MB PATA
Club3D 9600XT
HD verdeeld in C:/D:/E:/F:
Windows XP Home SP2 up to date; Pagefile van 1534 MB op F:
Word 2000, Corel Essentials

Probleem: Als ik een Word-bestand van ~1MB open via dubbelklikken staat het vrijwel direct op het scherm. Sluit ik daarna Word en open ik een ander, vergelijkbaar bestand via dubbelklikken dan lukt dat nog eens, maar de volgende keer duurt het bijna 15 seconden voordat het bestand geladen is, en dat blijft zo tot ik XP opnieuw start. Echter, als ik in Word blijf en een vergelijkbaar bestand open blijft de laadtijd normaal.

Voor kleine tif-bestanden en Corel Photopaint geldt hetzelfde m.b.t. dubbelklikken, maar daar treedt de vertraging ook op als ik binnen Photopaint blijf en een ander bestand open (in tegenstelling tot wat bij Word gebeurt).

De computer is virusvrij, er draaien geen andere toepassingen behalve de software voor geluid etc.

Ik heb geprobeerd wat er gebeurt als ik 1 geheugenmodule verwijder (geen verschil), hyperthreading uitzet (geen verschil), de pagefile door XP laat beheren (geen verschil), en hoe dezelfde versies van Word en Corel essentials het doen onder XP op een Asrock P4VT8+ met CelD315 (iets langzamer bij de eerste keer starten, maar niet langzamer bij de volgende keren).

Dit lijkt me een geheugenbeheerprobleem, maar is het dan van XP of van het moederbord, en is het te verhelpen met bepaalde instelllingen van XP, moet ik aannemen dat er iets aan het moederbord mankeert, of moet ik het in een heel andere richting zoeken?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Even voor de zekerheid - hoe weet je dat je virus en spyware vrij bent? :)
Verder - heb je dit probleem in safe modus ook? :)

• Jerdenberg
Even voor de zekerheid - hoe weet je dat je virus en spyware vrij bent? :)
Trend housecall (beide OK)
Verder - heb je dit probleem in safe modus ook? :)
Kan ik niet meer testen, want nadat ik maar alvast wat overbodige services had uitgeschakeld volgens het Blackviper-lijstje was het probleem verdwenen. Wel raar, maar omdat er op de machine gewerkt wordt laat ik het liever zo dan te gaan proberen het probleem te reproduceren.

Dank voor de reactie

• Jerdenberg
Nadat ik print spooler weer had ingeschakeld trad het probleem weer op. Print spooler uit, probleem weg, etc.

Het probleem treedt niet op in veilige modus, maar dan wordt print spooler ook niet geladen ...

De vraag is dan toch weer, is het (deze installatie van) XP of toch iets met geheugenbeheer van het moederbord of zo? En wat doe ik eraan, want zonder print spooler is niet echt handig??

• elevator
  • Niet online

elevator

Heb je uberhaupt printers geinstalleerd staan? :)

• Jerdenberg
Ja, wel twee (HP5000 en Epson Photo Ex, via netwerk).

De HP5000 is standaard printer, heb even geprobeerd of het hielp om "rechtstreeks naar de printer afdrukken" in te schakelen i.p.v. via wachtrij, maar dat maakt niets uit. Op de andere computers met XP in hetzelde netwerkje treedt het probleem helemaal niet op.

• elevator
  • Niet online

elevator

en als je als test eens beide printers deinstalleert? :)

• Jerdenberg
Tja, na de-installatie van de printers is het probleem weg.

Ik heb de drivers van beide printers verwijderd, en ook de serverpoort naar de netwerkprinter, daarna de HP5000 weer ge-installeerd, en daar was het probleem ook weer. Zou het met de netwerkverbinding via de on-board interface te maken kunnen hebben?

• elevator
  • Niet online

elevator

Probeer het eens door het ding op LPT1: te zetten?
Of probeer eens "stock" drivers (eg: een generieke HP Deskjet oid driver) ? :)

• Jerdenberg
Zal het na werktijd eens proberen met een HP5000 zogenaamd op LPT1 en als dat niks doet met iets deskjet-achtigs ...

Met een HP5000 zogenaamd op LPT1 als de standaardprinter en de "echte" HP5000 als niet-standaard netwerkprinter blijft het probleem inderdaad weg.

Toch wel raar, vooral omdat de processorbelasting etc. niet extreem hoog werd bij de netwerk-HP als standaardprinter, en het ook niet uitmaakte of ik een bestand op de harde schijf van de XP-computer opende of een bestand op het netwerk.

[ Voor 63% gewijzigd door Jerdenberg op 12-08-2005 22:55 ]

Pagina: 1