Van TFT terug naar CRT

Pagina: 1
Acties:
  • 245 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik zit met een probleem, en dat is mijn TFT. Ik ben vanaf het begin al niet echt blij met het TFT scherm dat ik heb. Voornamelijk omdat ik veel games speel heb ik gekozen voor een TFT scherm met een 'snel' TN paneel. (ProLite E435S-B van iiyama).
Alleen nu merk ik achteraf toch enige vorm van ghosting en detailvermindering in diverse games, ook zijn de kleurovergangen niet mooi in veel games. Om de volgende redenen zou ik weer over willen stappen naar een goede 19" CRT monitor:
- 16,2 Miljoen kleuren, er zijn zelfs wallpapers waar de kleurovergangen er niet op uitzien.
- Detailvermindering in games bij snelle bewegingen
- De resolutie, ik zou graag op een resolutie van minimaal 1600x1200 werken, omdat ik op de een of andere manier 1280x1024 nog wat te groot vind.

Door deze punten dacht ik er aan om deze weg te doen (of ouders gaan hem gebruiken) en zelf weer (heb ooit een Philips 109S40 gehad) een 19" CRT scherm te nemen, bij voorkeur een met een Trinitron beeldbuis, aangezien ik dan hoge resoluties kan draaien voor niet meer dan 250 euro (iiyama Vision Master 455 gezien dan).

Nou viel me echter op dat er niet veel CRT's meer te koop zijn, is dat omdat ze bijna niet meer gekocht worden? Ben ik te laat om nog een CRT te nemen?

Mijn vraag is dus, zal ik weer een CRT nemen? Een TFT scherm van goede kwaliteit is een stuk duurder dan een CRT, maar CRT's worden niet meer gemaakt lijkt het wel, krijg ik dan geen problemen met de garantie etc.?

Zijn er ook meer mensen die deze stap hebben overwogen of zelfs uitgevoerd hebben? (De meeste zullen uiteraard liever een TFT gebruiken, ik ook, maar dan moet het wel een goede TFT zijn ;) ).

[ Voor 20% gewijzigd door Frietsaus op 06-08-2005 23:13 ]

Verwijderd

Naar mijn weten is de ProLite E435S-B van iiyama een beetje een mislukking geweest.
Komt niet echt goed uit de tests.

Ik denk dat de Samsung 930BF iets voor jouw is.
Deze wil ik zelf ook gaan kopen.

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-07 12:28
Wil je echt goede kleurweergave? Pak een 24" Dell. (hoewel men zegt dat de 2005fpw beter kleurenweergeeft. Vind ik dat je na paar kleine instelleingen aan de 2405fpw echt het betere scherm hebt :) en de resolutie is machtig :))
Die heeft een erg goed samsung pannel.

Ik heb al veel tft's gezien / gehad. Maar nog nooit gaf een scherm zo mooi zwart weer :)
Sommige spelletjes zijn nu pas speelbaar :o

[ Voor 30% gewijzigd door Roberto op 07-08-2005 10:14 ]

Verwijderd

RS_003 schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 10:13:
Wil je echt goede kleurweergave? Pak een 24" Dell. (hoewel men zegt dat de 2005fpw beter kleurenweergeeft. Vind ik dat je na paar kleine instelleingen aan de 2405fpw echt het betere scherm hebt :) en de resolutie is machtig :))

Ik heb al veel tft's gezien / gehad. Maar nog nooit gaf een scherm zo mooi zwart weer :)
Is idd mooi scherm maar de echte gamer zal hier zeker ghosting op zien.

Anders had ik hem ook gekocht. _/-\o_

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-08 12:54
Ik heb het gevoel dat ghosting een stukje marketing is, net zoals een fps die boven de 75 moet liggen omdat het anders onspeelbaar zou zij, terwijl je ogen er maar 30 (o.i.d.) kunnen 'zien'.

• salient
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-07 21:53

salient

Want omdat ik herhaal

Ik heb zelf een TFT scherm gehad en ik heb uiteindelijk toch besloten om een CRT (Philips Brilliance 202P4) te kopen. Ik doe heel veel met fotobewerking en een TFT kan gewoon niet tippen aan een goede CRT, daarbij is een CRT nog goedkoper ook.
Bijkomend voordeel (in mijn geval dan) is dat na een woninginbraak m'n CRT er gewoon nog stond, en de TFT wel meegenomen was, niet in de laatste plaats ook omdat die 22" een dikke 25kg weegt natuurlijk :)
Maar als ruimte en stroomverbruik zwaarder wegen dan kleurweergave, dan is een TFT een ideale oplossing.

--

Verwijderd

Ik heb een nieuwe Syncmaster 930bf en daarnaast nog mijn oude PHilips 109p4.
De 930bf is echt helemaal top en de 109p4 geeft voor mijn gevoel dus echt minder beeld.
Ik zie geen ghosting en de kleuren zijn helemaal top en een zeer goede lichtopbrengst.
Er is maar 1 voordeel aan de 109p4 en dat is de hogere resoluties maar dat kan me gestolen worden.
De 930bf is echt een aanrader!

Verwijderd

Icey schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 10:28:
Ik heb het gevoel dat ghosting een stukje marketing is, net zoals een fps die boven de 75 moet liggen omdat het anders onspeelbaar zou zij, terwijl je ogen er maar 30 (o.i.d.) kunnen 'zien'.
Please zeg dit nou niet ghosting is er wel degelijk.
En limit jij je fps maar is naar 30fps dan zal je zien dat dit niet genoeg is.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 10:34:
[...]

Please zeg dit nou niet ghosting is er wel degelijk.
En limit jij je fps maar is naar 30fps dan zal je zien dat dit niet genoeg is.
Inderdaad, 30 of 100 fps merk je wel ZEER goed.. Meeste games zijn idd. niet te spelen onder de 80fps en dan nog maar te zwijgen over de die-hard online gamers.

• Frietsaus
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 10:11:
Naar mijn weten is de ProLite E435S-B van iiyama een beetje een mislukking geweest.
Komt niet echt goed uit de tests.

Ik denk dat de Samsung 930BF iets voor jouw is.
Deze wil ik zelf ook gaan kopen.
Daar zit vast zo'n 16,2M kleuren paneel in, en ik heb het idee dat detailvermindering zal blijven in de meeste TFT's, persoonlijk vind ik een 19" CRT een betere koop, goedkoper, perfecte kleurweergave en ruimte/hitte/gewicht is absoluut geen probleem. Ook zal deze monitor denk ik niet hoger dan 1280x1024 kunnen draaien.
RS_003 schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 10:13:

Super mooi scherm, zou hem graag willen maar ben alsnog bang voor ghosting/detailvermindering. Ook de prijs houdt mij een beetje tegen, aangezien ik dan toch liever een 19" CRT koop. Toch bedankt.
ssalient schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 10:31:
Ik heb zelf een TFT scherm gehad en ik heb uiteindelijk toch besloten om een CRT (Philips Brilliance 202P4) te kopen. Ik doe heel veel met fotobewerking en een TFT kan gewoon niet tippen aan een goede CRT, daarbij is een CRT nog goedkoper ook.
Bijkomend voordeel (in mijn geval dan) is dat na een woninginbraak m'n CRT er gewoon nog stond, en de TFT wel meegenomen was, niet in de laatste plaats ook omdat die 22" een dikke 25kg weegt natuurlijk :)
Maar als ruimte en stroomverbruik zwaarder wegen dan kleurweergave, dan is een TFT een ideale oplossing.
Fijn om te zien, een CRT zal hier zeker geen probleem zijn. (Zal alleen de poten van mijn relatief zwakke tafel weer moeten veranderen).
Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 10:33:
Ik heb een nieuwe Syncmaster 930bf en daarnaast nog mijn oude PHilips 109p4.
De 930bf is echt helemaal top en de 109p4 geeft voor mijn gevoel dus echt minder beeld.
Ik zie geen ghosting en de kleuren zijn helemaal top en een zeer goede lichtopbrengst.
Er is maar 1 voordeel aan de 109p4 en dat is de hogere resoluties maar dat kan me gestolen worden.
De 930bf is echt een aanrader!
Da's het probleem, ik vind de 1280x1024 resolutie te groot, ik hou van veel desktop ruimte, zeker als ik bezig ben met mijn Counter-Strike server.

Voorlopig hou ik het bij een nieuwe CRT, maar welke. De iiyama Vision Master Pro 455 leek me wel wat, de 454 is mij iets te duur voor een 'verouderde' CRT monitor, alhoewel dit een super monitor is heb ik de extra's van de 454 niet nodig. Als iemand nog ervaringen of tips heeft, graag.

• jvd-nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:54
Hou er wel rekening mee dat die 455 bij 1600x1200 ook maar 75 Hz aan kan, om te gamen natuurlijk niet ideaal, en op mn dekstop ben ik persoonlijk ook al gewend aan 95 Hz (1440x1080, LG F900P), geeft een stuk rustiger beeld.

• Frietsaus
  • Niet online
Klopt, maar gamen doe ik ook niet op 1600x1200, eerder 1280x1024. 1600x1200@75 is zat voor mij, aangezien ik ook altijd op mijn 17" werkte op 1280x1024@60 draaide, het zal dus sowieso beter zijn.

Weet je toevallig ook met wat voor beeldbuis die LG monitoren werken? Die is namelijk goedkoper met hogere resoluties? :?

[ Voor 10% gewijzigd door Frietsaus op 07-08-2005 11:35 ]

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-07 07:50
ik ben laatst overgestapt van een pro454 (19" pyama crt) naar een 930bf (19" tft) en wat me vooral opvalt is hoe rustig het beeld voor je ogen is. Vroeger zat ik voor mn school nogal vaak achter dat elektronen kanon, en dan mag hij nog wel op 100hz staan, krijg toch koppijn na een tijd.
die mindere kleuren kunnen me dan gestolen worden (waar ik trouwens niks van heb gemerkt).

ik denk dat de TS net de verkeerde tft heeft uitgekozen. deze bevalt me echt prima.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:43

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Probeer het zelf, je ziet het verschil echt hoor.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Tegenwoordig zie ik zelfs al 75hz crt schermen al knipperen ;) .
Dus ik zal maar eert even goed bedenken of je nog wel een CRT wil, veder is elke TFT anders. Je hebt zeer goeie TFT schermen voor grafische werk of game. Het punt is dat men vaak goedkope tft schermen met dure crts worde vergeleken en, gaat gewoon niet.

Vooral de scherpte en dat het beeld 100% plat is vind ik heerlijk aan een tft, zonder dat die lelijke kalbiratie lijnen door het beeld. Daarom gebruik ik veel liever een goede tft voor grafische werk dan een crt. Een goede tft verloopt niet op ten duur terwijl je een crt eigelijk minimaal 1 keer per jaar opnieuwe moet laten afstellen omdat ze zo verlopen en dan nog geven ze geen 100% juiste weergave. En je zit dan ook mee dat je een video kaart moet hebben met een goeie analoge uitgang.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2005 11:46 ]

• Frietsaus
  • Niet online
Ik zal dan wel de verkeerde TFT hebben, maar goed, aangezien ik hogere resoluties wil gaan draaien (in Windows vooral) ga ik liever terug naar een leuke 19" CRT monitor. Ik weet het: Goed spul kost veel geld. Maar een Dell 24" TFT wordt me iets té. Een 19" TFT monitor zit nog steeds vast aan 1280x1024. Vandaar leek een CRT mij de beste keus.

Nog bedankt iedereen, ik zoek nog steeds ervaringen. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 11:44: En je zit dan ook mee dat je een video kaart moet hebben met een goeie analoge uitgang.
voor een tft niet dan...(of DVI)

• Bor

Bor

Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 11:44:
Tegenwoordig zie ik zelfs al 75hz crt schermen al knipperen ;) .
Dus ik zal maar eert even goed bedenken of je nog wel een CRT wil, veder is elke TFT anders. Je hebt zeer goeie TFT schermen voor grafische werk of game. Het punt is dat men vaak goedkope tft schermen met dure crts worde vergeleken en, gaat gewoon niet.

Vooral de scherpte en dat het beeld 100% plat is vind ik heerlijk aan een tft, zonder dat die lelijke kalbiratie lijnen door het beeld. Daarom gebruik ik veel liever een goede tft voor grafische werk dan een crt. Een goede tft verloopt niet op ten duur terwijl je een crt eigelijk minimaal 1 keer per jaar opnieuwe moet laten afstellen omdat ze zo verlopen en dan nog geven ze geen 100% juiste weergave. En je zit dan ook mee dat je een video kaart moet hebben met een goeie analoge uitgang.
Ik heb zelf een 22" CRT en denk er op dit moment absoluut niet over om een TFT aan te schaffen. De calibratielijnen zie je naar een paar dagen niet eens meer. Sterker nog, ik moet echt zoeken wil ik ze vinden in mijn scherm. Mijn beeld is ook plat, mijn kleuren beter dan een TFT, true black, etc etc. Ik vind, behalve de omvang en het energieverbruik, een TFT geen voordelen hebben maar wel nadelen. Neem alleen al het "native resolutie" verhaal (waar TS ook last van heeft).

Maar goed, dat is een andere discussie.

Ik begrijp in ieder geval prima dat TS terug wil :)

[ Voor 3% gewijzigd door Bor op 07-08-2005 11:52 ]

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Wil je die Prolite nog verkopen? welke kleur heb je? Ben wel geintresserd, ben minder veeleisend zo te zien :p

• Frietsaus
  • Niet online
Bor de Wollef: jij begrijpt mij. ;)

Ikbensander: ik zal er even over nadenken, een keuze als deze, sja maak je niet zomaar. :P

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-12-2025
Heb ook in dezelfde situatie gezeten maar ben ook voor een CRT gegaan erg lekker hoor 1600x1200 bij 85hz. Nee voor mij geen TFT gezien.

• jvd-nl
Nokko schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 11:31:
Weet je toevallig ook met wat voor beeldbuis die LG monitoren werken? Die is namelijk goedkoper met hogere resoluties? :?
Die F900P van mij is gemaakt met LG's Flatron beeldbuis (behalve dat ie plat is kan ik je er werkelijk niks zinnigs over vertellen). Hij geeft de kleuren natuurlijk wel erg mooi weer. Qua kleurweergave vind ik 'm wel te vergelijken met m'n oude Hansol 701A (dat was destijds een van de beter modellen meen ik me te herinneren). Vind 'm persoonlijk beter dan de modellen van Samsung in de prijsklasse waarmee ik vergeleken heb.

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Als je liever 1200x1600 hebt zul je naar 20" moeten. Daar zitten niet echt interresante schermen meer voor gaming. Je zult dan zeker naar een 19" CRT terug moeten, of een dual monitor setup nemen. Als dat niet hoeft, of je gaat voor de dual monitor stup, heeft Samsung vor jou een paar hele mooie monitoren klaarstaan:

De 173P Plus:
8ms, en een waanzinnig contrast van 1500:1. (hoogste ter wereld) Volgens de eerste tests is hier weinig kot geen ghosting op te zien, en het zal beter zijn dan de Iiyama. Heeft 16,7 miljoen kleuren, en samen met het contrast zullen je achtergrondjes 10 keer beter zijn op deze TFT.

De 770P (750P):
Op de CeBit gepresenteerd als 750P maar gaat uiteindelijk 770P heten, omdat een vroegere CRT van hun al zo heette. Zelfde contrast, maar nu maar 6ms reactietijd (PVA panel!!) Samen met 10bits gammacorrectie zal de kwaliteit nog wat beter zijn. Hier zal ook vrijwel geen ghosting te zien zijn, zeker minder dan de Iiyama.

De enige nadelen van deze TFT's is de prijs 400 respectievelijk 500 euro. (verwacht) De 770P zou nog wat lager kunnen uitvallen, maar de 173P niet. Je moet het er voor over hebben. :) Zeker als je er 2 moet kopen is het een waanzinnig bedrag.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• jvd-nl
Als 20" te duur wordt voor jou kun je ook nog gewoon voor een 19" gaan. Met de nieuwste nVidia driver kun je dan zelf een resolutie ingeven. Vandaar dat ik 'm hier op 1440x1080 heb draaien, 1600x1200 vind ik gewoon net wat te klein op een 19".

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Dan heb je te weinig ervaring kennelijk, want 60 hz zie ik onmiddelijk en 70 a 75 zie ik ook nog. Altijd als ik bij andere mensen op de computer iets fix, zet ik de monitor op minimaal 75 hz als het mogelijk is. Die mensen zitten dan al een half jaar tegen 60 Hz aan te kijken. IK krijg daar na een uur hoofdpijn van of je zit mee te knipperen met je ogen. Ghosting als marketing is trouwens een contradictie van de eerste orde want de monitorfabrikanten willen dat iedereen op TFT overstapt en kwalitatief goede schermen zijn zo duur dat er vast meer winst te behalen is op een TFT. Ga maar eens een potje UT2004 spelen met 30 frames p/s tegen iemand die 90 plus haalt. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door under-world op 07-08-2005 12:53 ]

• Bor

Bor

jn0077 schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 12:44:
Met de nieuwste nVidia driver kun je dan zelf een resolutie ingeven.
Dat is leuk maar dan moet de monitor die "door jou op te geven resolutie" wel aankunnen.

• jvd-nl
Bor de Wollef schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 12:48:
[...]

Dat is leuk maar dan moet de monitor die "door jou op te geven resolutie" wel aankunnen.
Als ie 1600x1200 aan kan zal iets minder ook wel lukken ;)

• Frietsaus
  • Niet online
@ jn0077
Is het een perfect platte beeldbuis of een bolle beeldbuis met een platte glasplaat ervoor? Zie je op een witte achtergrond ook twee verticale horizontale lijnen net als bij Sony's Trinitron?

@ spk2go
Ziet er erg leuk uit, maar om die in een dual setup te zetten wordt mij 'iets te gek', zowel qua prijs als ruimte. Één monitor is geen probleem, maar twee gaat problemen geven op mijn bureau.

[ Voor 5% gewijzigd door Frietsaus op 07-08-2005 13:01 ]

• jvd-nl
Nokko schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 12:50:
@ jn0077
Is het een perfect platte beeldbuis of een bolle beeldbuis met een platte glasplaat ervoor? Zie je op een witte achtergrond ook twee verticale lijnen net als bij Sony's Trinitron?
Ik heb echt m'n best gedaan, maar ik zie hier totaal geen lijnen. En het is een perfect platte beeldbuis. LG F900P

Edit: geinig, op die site van LG vermelden ze als Recommend Resolution 1280x1024 @ 85Hz. Dat terwijl de monitor in principe 100Hz kan bij deze resolutie. 1600x1200 lukt 'm op 85Hz. Mijn 1440x1080 op 95.

[ Voor 17% gewijzigd door jvd-nl op 07-08-2005 12:56 ]

• under-world

under-world

ooh-la dots

Flattron heeft geen lijnen en is ook een hele mooie beeldbuis.

• Frietsaus
  • Niet online
Ok perfect, dan wordt dat em waarschijnlijk mocht ik tot de aanschaf overgaan. Lijkt me dan een betere koop dan de 455 van iiyama.

• jvd-nl
Helemaal mee eens, toen ik bezig was met een nieuwe monitor vond ik die iiyama's behoorlijk tegenvallen.

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-07 10:50

BruT@LysT

Fear and Loathing

Wat mijn ervaring wel is met CRT buizen, dat de 19" varianten toch vaak voor 'multimedia' achtige doeleinden worden gebruikt en daardoor de kwaliteit nogal tegenvalt in vergelijking met de duurdere 21"/22" modellen aangezien die veelal voor professionele doeleinden worden gebruikt. Dit valt vooral op door de veel betere convergentie (strakke overlappen van de 3 kleuren) en super goeie geometrie. Mijn 21" dell 1626HT uit 1999 (die overigens een SONY trinitron buis heeft) is daarin echt een uitblinker. Geen kromme hoeken, helemaal niets. Hoewel dit soort dingen vaak goed in te stellen zijn op duurdere modellen kan het wel eens zo slecht afgesteld zijn dat dit niet helemaal 100% goed te krijgen is of het je extreem veel moeite kost om goed te calibreren. Overigens draai ik op 1600x1200 87Hz (Met powerstrip het maximale eruit gehaald!)
Overigens kwam ik laatst in de pricewatch een 21" siemens scherm tegen voor 125 euro, dat is hetzelfde scherm als die van mij, er staat alleen siemens aan de voorkant (overigens staat er bij mij niets meer op, heb hem helemaal opnieuw gespoten! :D)
Maar dat is bijvoorbeeld een koopje voor een heel erg leuk pro/gaming scherm, echt een aanrader.

Over het 19" CRT verhaal, nou had ik laatst voor iemand een heel duur 19" scherm gekocht, diegene was er blij mee hoor, maar ik vond hem zo ontzettend tegenvallen, niet erg scherp, slechte convergentie en slechte geometrie, heel erg jammer. Je moet ook bij CRT's heel goed opletten wat je koopt. Oudere schermen kunnen best veel beter zijn dan nieuwere schermen. Let daar goed op. EN zoals ik al zei, als je het kunt betalen neem dan een 21"/22" scherm, die zijn vaak professioneler. Ik maak ook elk scherm open, das een handicap van mij, ik WIL weten wat er in schuil gaat, er is veel troep tegenwoordig. Opletten dus.

Overigens vind ik hier op tweakers het pro 'Iiyama' gehalte altijd wat aan de hoge kant, ik heb mijn hele leven iiyama al gezien als een budgetmerk die niet uitzonderlijk goeie monitoren maakt, maar wel betaalbaar, dat zal ook wel de reden zijn dat ze zo populair zijn, maar ik houd er niet zo van.

[ Voor 13% gewijzigd door BruT@LysT op 07-08-2005 13:15 ]

• Bor

Bor

jn0077 schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 12:50:
[...]

Als ie 1600x1200 aan kan zal iets minder ook wel lukken ;)
Dat is niet altijd waar. Een crt heeft ook bepaalde ondersteunde resoluties. Hier was laatst nog een topic met iemand die een resolutie (lager dan 1600x1200 terwijl zijn monitor dat wel ondersteunde) niet op zijn Iilyama kon draaien.
Overigens vind ik hier op tweakers het pro 'Iiyama' gehalte altijd wat aan de hoge kant, ik heb mijn hele leven iiyama al gezien als een budgetmerk die niet uitzonderlijk goeie monitoren maakt, maar wel betaalbaar, dat zal ook wel de reden zijn dat ze zo populair zijn, ik houd er niet zo van.
Join the club. Ik heb precies hetzelfde idee :)

[ Voor 31% gewijzigd door Bor op 07-08-2005 13:14 ]

• under-world

under-world

ooh-la dots

BruT@LysT schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 13:10: Overigens vind ik hier op tweakers het pro 'Iiyama' gehalte altijd wat aan de hoge kant, ik heb mijn hele leven iiyama al gezien als een budgetmerk die niet uitzonderlijk goeie monitoren maakt, maar wel betaalbaar, dat zal ook wel de reden zijn dat ze zo populair zijn, maar ik houd er niet zo van.
Iiyama maakt topspul en crap. Vandaar dat de meningen verdeeld zijn over dit merk. Iiyama's range van producten is zo breed dat je dat merk niet de hemel in kan prijzen of de afgrond in kan praten op basis van eigen ervaringen. Koop je het allerduurste van Iiyama of die goedkope 150 euro CRT's dan praat je over totaal verschillende producten en doelgroepen.

• Domokoen
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-07 09:54
Eindelijk, mensen met smaak :)
Hoe zijn Dell 21" monitoren? Deze zie ik nog niet genoemd in dit topic, en ik heb een 2e handsje gezien voor €100,-.

• Frietsaus
  • Niet online
Lijkt me wel goed, als ze een Trinitron beeldbuis hebben. Ik ben waarschijnlijk zover dat ik een LG F900P neem, ik zal Challenge computers even een mailtje sturen of de levertijd lang is.

• under-world

under-world

ooh-la dots

Dell is meestal Sony. Kijk of je het exacte typenummer kan achterhalen voor de specs. 1 en ander hangt ook samen met de leeftijd van de monitor en waarvoor je hem wilt gebruiken. Voor gaming zijn mindere specs minder erg dan dat je aan DCC (digital content creation, Photoshop, Illustrator, 3dmax, Aftereffects etc.) doet. Dit soort oudere bakken is erg mooi als goedkoop mega-gaming scherm.

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Volgens mij voldoet de Iiyama Prolite 811S aan al je eisen, behalve de resolutie (1280x1024)
T'is een 19" TFT met een S-IPS panel, ubergeile kleuren, reactiesnelheid van 25 ms, no ghosting, stroking oid, perfect voor CS source, doom (goede zwartweergave). Inkijkhoek is ook perfect, alleen zwart ziet er vanaf de zijkant uit als paars.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• jvd-nl
jealma schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 13:49:
Volgens mij voldoet de Iiyama Prolite 811S aan al je eisen, behalve de resolutie (1280x1024)
T'is een 19" TFT met een S-IPS panel, ubergeile kleuren, reactiesnelheid van 25 ms, no ghosting, stroking oid, perfect voor CS source, doom (goede zwartweergave). Inkijkhoek is ook perfect, alleen zwart ziet er vanaf de zijkant uit als paars.
Lees de draad voor je blaat ;)

De TS zegt toch echt duidelijk dat hij een hogere resolutie dan de door jou genoemde wil. Daarnaast is 25ms niet echt weinig te noemen om lekker te gamen. Kleuren zijn per definitie slechter dan bij CRT's.

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

zoals ik al zei, heb ik een 21" dell, mits een dell gewoon gebasseerd is op een model van Sony kan het een perfecte monitor zijn. Maar dan nog, niet elk type is hetzelfde. Over de iiyama's, ik heb zelf ook nooit een iiyama gehad, ik ken alleen wel een hele hoop mensen met 22" iiyama's omdat in deze flat waar ik woon veel menschen met grafische vormgeving bezig zijn. Het zijn gewoon niet 'mijn' monitoren, ik heb er zelf dan ook niet veel ervaring mee, (enkel een kritische blik) het is de smaak in de mond zeg maar :D, Dat zijn van die trekjes die je van je ouders meekrijgt, en mijn vader was mijn grote voorbeeld op gebied van kennis en ervaring met PC's (die ik inmiddels allang voorbij gestreefd ben ;) ). Hetzelfde geldt voor mijn voorkeur voor Honda's (Acura) :P, kan het gewoon niet laten.
Ik geef dan ook alleen maar mijn visie, daarmee kunnen er nogsteeds genoeg iiyama's op de markt zijn die wel heel erg goed zijn, tuurlijk. Afgezien daarvan heeft elk merk zijn budgetmodellen, Sony is ook niet altijd geweldig, en is extreem duur als het om zeer goeie monitoren gaat. En daar biedt zo'n monitor van Dell weer de uitkomst, mijn pa had er gewoon stuk of 10 van zijn werk meegenomen, heb er destijds zo'n 1000 gulden per scherm voor kunnen krijgen, :P :P
Heb er zelf natuurlijk ook 1 gehouden.
Mijn punt was meer dat ik het idee krijg dat er op tweakers vol lof over iiyama monitoren wordt gepraat. Zodra het over CRT's gaat komen die 21"/22" bakbeesten van iiyama weer om de hoek, niet echt mijn voorkeur, dat was alleen maar wat ik wilde zeggen.

[ Voor 16% gewijzigd door BruT@LysT op 07-08-2005 14:03 ]

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
jn0077 schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 13:54:
[...]

Lees de draad voor je blaat ;)

De TS zegt toch echt duidelijk dat hij een hogere resolutie dan de door jou genoemde wil. Daarnaast is 25ms niet echt weinig te noemen om lekker te gamen. Kleuren zijn per definitie slechter dan bij CRT's.
Lees mijn post voordat je reageert: 25 ms is goed zat, want een S-IPS scherm haalt ook daadwerkelijk 25 ms bij alle kleurovergangen, bij een TN panel is dat alleen van zwart naar wit, de kleuren zijn nog steeds rond de 25 a 30 ms. :D

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Verwijderd

Koop een Sony VAIO scherm en je hebt werkelijk een prachtige kleurweergave. Het enigste nadeel van het scherm is dat het wel licht van buitenaf refelecteerd, maar dat kan je simpel oplossen door het scherm op een goede plaats te zetten. :*)

• under-world

under-world

ooh-la dots

En vergelijk dan even ook de prijzen van een top-CRT 21 inch met de prijzen van deze modellen. auw.. :> :+ Van dat verschil kun je misschien beter een leuke videokaart voor 3d (6800/x800) of 2d (Matrox Parhelia) kopen. Prijs lijkt mij een niet onbelangrijk punt. Hoewel, voor de 1 is 300 euro wat voor de ander 50 euro is bij wijze van spreken.

[ Voor 15% gewijzigd door under-world op 07-08-2005 14:08 ]

• jvd-nl
jealma schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 13:57:
[...]

Lees mijn post voordat je reageert: 25 ms is goed zat, want een S-IPS scherm haalt ook daadwerkelijk 25 ms bij alle kleurovergangen, bij een TN panel is dat alleen van zwart naar wit, de kleuren zijn nog steeds rond de 25 a 30 ms. :D
Maar waarom zou je een TFT willen als CRT's altijd beter én goedkoper zijn, wanneer volume/massa/energieverbruik geen rol spelen?

• Frietsaus
  • Niet online
Kijk jn0077 dat is de reden! Voorlopig houdt ik het dan maar bij een CRT monitor, dan kijk ik daarna wel verder of er goede schermen te koop zijn. Persoonlijk vind ik dat goedkopere TFT's totaal niet beter zijn dan goede CRT's. (Zelfde prijsklasse uiteraard).

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

jn0077 schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 14:06:
[...]

Maar waarom zou je een TFT willen als CRT's altijd beter én goedkoper zijn, wanneer volume/massa/energieverbruik geen rol spelen?
Vind ik ook, als je je dan toch in eerste instantie al scheelbetaald aan een dure TFT, en je wilt vervolgens een goeie CRT, wat is dan het probleem om een high-end CRT te kopen?, Het blijft erg betaalbaar vergeleken met een goeie TFT, en daarbij is die CRT dan wel in elk grafisch opzicht uitstekend te noemen.

[ Voor 3% gewijzigd door BruT@LysT op 07-08-2005 14:12 ]

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
De belangrijkste reden waarom ik wel een TFT zou willen ipv een CRT is om van de refresh rate ellende af te zijn. :| Ik heb een goeie LG FT795+ die een erg mooi beeld geeft op 1152x864@100 Hz, geen probleem voor 2D werk dus.

Ik speel echter veel Quake 3 en daarin is sprake van een afhankelijkheid van het hebben van 125 FPS (m.a.w. de physics (je eigen snelheid in het spel) zijn frame rate afhankelijk). 125 FPS halen in Q3 is ook geen probleem, echter wil ik niet spelen zonder vsync, wat dus betekent dat ik vast zit aan 100 FPS (gelijk aan mijn refresh rate). Reden hiervoor is dat ik als ik geen vsync gebruik, erg duidelijk tearing zie (onderbroken beeld omdat terwijl de monitor het beeld nog maar gedeeltelijk verticaal ververst heeft, er alweer een nieuw frame getoond wordt). Met vsync worden alle 3D spellen op elke monitor waar ik op gespeeld heb in mijn waarneming véél soepeler.

• Frietsaus
  • Niet online
Heb zojuist te horen gekregen dat de LG F900P niet meer beschikbaar is, Ik ga nog even kijken bij andere winkels. En nee, tweedehands is eigenlijk geen optie, op de een of andere manier vertrouw ik dat niet.

• jvd-nl
Da's vervelend... Wel vreemd dat LG 'm dan nog gewoon in het huidige assortiment op haar website heeft staan

• Frietsaus
  • Niet online
Ik zal Perfect Systems nog even mailen of morgen bellen, ik hoop toch echt dat zij hem nog wel kunnen leveren. Een 17" wordt me eigenlijk te klein.

Verwijderd

Waarom denk je niet eens aan een Dual-view opstelling, dan koop je gewoon een 19" CRT (ik zou 21" of meer nemen maar goed) monitor en je houdt je TFT. Zo heb je VEEL desktop ruimte, en game je op de CRT.

• Frietsaus
  • Niet online
Omdat ik daar de ruimte niet voor heb.

Verwijderd

kijk ik zit nu ook met die probleem, ik heb een vp191b, hij is ontzettend mooi qua design en wel scherp en zo in vgl met m'n 17 inch crt...
Toch heb ik wat ghosting...

Maar het grootste probleem voor mij is dat m'n ogen veeleer vermoeid zijn en in m'n linkeroog is er precies een adertje gespronen, sinds ik m'n tft heb...
ikzelf vind een crt rustiger om naar te kijken...

enkele andere voordelen :

zwart is zwart
geen vaste resolutie
geen backlight leakage
rustiger om naar te kijken
geen ghosting waarneembaar

nogmaals tft's zijn heel leuk, maar m'n ogen denken daar blijkbaar anders over...

is een Dell 1230 aan te raden (22") , veel gaming en zo...

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-07 14:17
Sinds een tijdje ben ik aan het kijken voor een CRT. Ik heb al zoveel gelezen dat ik er echt niet wijzer van wordt.

Waarom betaal je nu nog voor een 21inch CRT zoveel geld? Waarom is het verschil tussen 19inch CRT zo groot.

Kijk hier onder maar.

Iiyama Vision Master 1451 LS902UT 19" € 157,95
Iiyama Vision Master Pro 453 HA901D 19" € 623,08

Natuurlijk ga ik er geen ruim 600 euro voor geven, ik zat meer te denken aan 350 euro. Zoals dit:

Philips 109P20 19" € 340,-
of
Iiyama Vision Master Pro 454 HM903DTA 19" € 378,-

Maar wat is nou het verschil tussen een scherm van 150 euro en 350. Volgens mij alleen de Hertz.

Ik wil een CRT kopen voor de resolutie, een TFT is ook mooi maar daar draai je maximaal op een 19inch 1280 en ik zat meer te denken aan 1600. Ik wil namelijk ook een dure kaart halen en die wil ik wel volledig benutten.

Trouwens het liefste ga ik voor een 21inch CRT maar dat is onbetaalbaar....

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:50

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Waarom niet iets 2e hands? ik heb zelf een HP P1100 en dat is een lekker 21" bakbeest (1600x1200@85Hz) met Sony Trinitron (niet volledig vlak) gekocht 2 jaar geleden voor €199 gekocht, nu is die nog maar €75 bij de winkel waar ik de mijne had gekocht PC-Depot (site is niet up-to-date, beste is telefonisch of gewoon langsgaan) in Halfweg. Daar hebben ze veel goede 2e hands schermen, ik heb daar ook een Compaq P920 gekocht, 19" met erg mooie reso's en kleuren en wel helemaal vlak, en een niet al te diepe achterkant :). voor €99,-. ze hebben nu een IBM 21" staan, in goede staat, dus voor geïnteresseerden :) of zoek op inet naar andere 2e hands sites...

Home Assistant Configuratie V&A

• Jesp_J
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-06 14:49
IIyame Vision Master Pro 514 is een top scherm.

Resolutie's:
2048 x 1536 / max. 88 Hz
1840 x 1440 / max. 94 Hz
1600 x 1280 / max. 106 Hz
1600 x 1200 / max. 113 Hz

En wat ik ook ergens las in dit topic is dat 30 fps te weinig is voor games. Ik denk dat dit wel klopt maar om nou minimaal 80 nodig te hebben vind ik overdreven dan kun je dus de meesten spellen niet meer doen. 50 is meer dan genoeg.

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-07 14:35
De 485S heeft een TN paneel.. Vind je het gek dat de kleuren vertieft zijn.
Verder is het meestal zo dat als je van CRT op TFT overstapt, je ghosting ziet. Of dat veel of weinig is hangt van de games af en het type paneel wat in de LCD zit.

Ik heb zelf de volgende monitoren (gehad) (ik sla de minder belangrijke over):
- Iiyama 19" CRT 1600x1200 @ 100Hz
- Iiyama 22" CRT 1600x1200 @ 100Hz
- Acer 19" TFT 1280x1024 @ MVA paneel
- Iiyama E481S @ S-IPS paneel

MVA kan wat mij betreft tippen aan alles behalve ghosting in vergelijking met die 2 Iiyama's.
Kleuren zijn beter, helderheid is beter, contrast misschien niet. Zwart is wel zwarter op de CRT maar zeker niet storent. Gamen moet je er alleen niet mee proberen, ghosting zuigt aan alle kanten.

S-IPS is oke voor games, maar heeft duidelijk minder kleuren dan een MVA paneel. Helderheid zuigt op deze Iiyama en het contrast is oke maar kan beter.

TN is CRAP. Wat een rot panelen... Kleuren zijn enorm flets, inkijkhoek is bagger, ghosting is er nog steeds maar iets minder. Contrast is redelijk en helderheid is redelijk, maar dat is relatief.

CRT:
Oke kleuren, goed contrast, slechte helderheid, wel enorm scherp.

Nog iets, als je eenmaal een goeie TFT gewend bent en je gaat terug naar een CRT dan krijg je tranende ogen.. althans ik en een aantal vrienden van mij wel :P

Ik zou als ik jou was niet teruggaan naar een CRT maar kijken naar een overdrive MVA paneel. Ze zijn nu nog redelijk duur, ongeveer 400 euro voor een 17" maar dan heb je wel dé monitor.

57696520646974206c65657374206973206e657264

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-07 15:45
ik heb sinds dat ik een eigen PC heb ook een flatron dat waren 3 oudere 17" (2x geruild) en nu heb ik de F700P
maar ik wil ook een 19" dus dacht ik never change a winning team en denk dat ik de F900P ga halen/bestellen

wel vreemd dat op de site van LG veel 19" modellen staan maar in nederland amper te krijgen

ik heb 2 sites gevonden waar ze nog verkocht schijnen te worden,

http://hd.nl/product_info.php?product_id=F900P
http://www.goedkoopste.nu/?id=8881&kieskeurig=ok

alleen staan er verschilende specs bij, maar ik neem aan dat het model gewoon hetzelfde is.

eenmaal een 100% vlak beeld en je kunt gewoon niet meer terug naar dat bolle loepje beeld van vroeger. (ik had ook tussendoor een TFT gehad (benq F783 12ms) maar ben er weer van af gestapt :r daarom wil ik ook geen 4ms beeld testen (dan wacht ik wel op een SED) maar eerst toch wat meer kijkvlak :*)

[ Voor 23% gewijzigd door Bulls op 28-11-2005 00:06 ]

• Aham brahmasmi
'k Heb laatst eens in de MM gekeken naar de TFT's die er stonden. De 4 ms Samsung 730BF (TN) is idd niet om aan te zien. Zal best goed zitten qua ghosting maar de verticale kijkhoek is 0° als je wilt dat de kleuren constant blijven als je een beetje schuin op je stoel gaat zitten. Zo'n 173P daarentegen is wel een mooi schermpje.

Wel jammer dat er nooit een flatscreen zal komen dat echte multi-scan heeft zoals een CRT. Dat gaat nou eenmaal niet als je vaste pixels hebt die met transistors aangestuurd worden. Hopelijk wordt er nog wat op gevonden om het te verbeteren op SED/OLED schermen want ik denk dat die dezelfde interpolatie-onscherpte zullen hebben als LCD's.

Ik hou het nog wel even op mijn Flatron 795FT+ en F700P. :)

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:50

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zoek anders is een winkel met de Samsung 770P/970P, dan schijn je pas echt mooi beeld te krijgen :P, moet hem zelf nog ergens zien :)

Home Assistant Configuratie V&A

• Frietsaus
  • Niet online
Voorlopig ben ik trouwens van het CRT-idee af. Ik weet me nu wel aardig te redden met een TFT. Ik wacht, zoals vele wel op nieuwe technieken als SED en OLED. :)

Verwijderd

:? Ben ik de engiste die lagere resolutie's er beter vind uitzien op een TFT tot zo ver een CRT ? Op een crt worden lage resolutie's elktijd zo blokkerig wat ik veel storend vind. Maarja ik laat ook me beeld resize naar 1280*1024 door me videokaart waardoor het er veel beter uit ziet.

• Aham brahmasmi
Verwijderd schreef op maandag 28 november 2005 @ 16:48:
:? Ben ik de engiste die lagere resolutie's er beter vind uitzien op een TFT tot zo ver een CRT ? Op een crt worden lage resolutie's elktijd zo blokkerig wat ik veel storend vind. Maarja ik laat ook me beeld resize naar 1280*1024 door me videokaart waardoor het er veel beter uit ziet.
Juist niet blokkerig, maar er zit veel ruimte tussen de pixels. Een CRT is eigenlijk té scherp op lage resoluties, terwijl een een TFT dan interpoleert waardoor je scherpte verliest (blur). CRT's hebben daarentegen weer mooie afgeronde lijnen op hoge resoluties en niet kartels zoals TFT's op native resolutie.

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-07 15:45
Aham brahmasmi schreef op maandag 28 november 2005 @ 19:32:
[...]
Juist niet blokkerig, maar er zit veel ruimte tussen de pixels. Een CRT is eigenlijk té scherp op lage resoluties, terwijl een een TFT dan interpoleert waardoor je scherpte verliest (blur). CRT's hebben daarentegen weer mooie afgeronde lijnen op hoge resoluties en niet kartels zoals TFT's op native resolutie.
daarvoor is antialiasing uitgevonden.

en ik heb maar een Samsung Syncmaster 997MB besteld.
die is ook 100% vlak en ook omdat ik van de F900P slechte recenties heb gelezen over vervorming en defecten (mijn eerdere LG's heb ik ook vaak defecten mee gehad)

• Aham brahmasmi
AA kost rekenkracht. ;)

Dat van die problemen met F700/900P schermen heb ik ook gelezen. Ik heb zelf twee Flatron's (waaronder de F700P) met perfect beeld.

Verwijderd

WSaeNoTSoCK schreef op maandag 28 november 2005 @ 21:02:
[...]
ik heb maar een Samsung Syncmaster 997MB besteld.
Zijn er reviews van dit scherm? Het is nog één van de weinige 19" CRT's die te koop is maar er lijkt weinig info over te vinden zijn.

Ik zie trouwens in je sig dat je 'm niet (meer) hebt?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2006 00:00 ]

• Aham brahmasmi
Jesp_J schreef op woensdag 07 september 2005 @ 10:24:
En wat ik ook ergens las in dit topic is dat 30 fps te weinig is voor games. Ik denk dat dit wel klopt maar om nou minimaal 80 nodig te hebben vind ik overdreven dan kun je dus de meesten spellen niet meer doen. 50 is meer dan genoeg.
Quake 4 is gelocked op 60 fps. Het is best te spelen en als je vsync aanzet ziet het er nog soepel uit ook. Vsync zorgt echter voor merkbare vertraging (lag) in de muis input (in Quake 3 ook) dus dat is uit den boze. In Quake 3 is het verschil tussen 60 en 125 fps toch wel overduidelijk te zien. 125 fps is gewoon vele malen vloeiender omdat je de bewegingen als ononderbroken waarneemt. Bij 60 fps is dat gewoon niet het geval.

• Janssen
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
Aham brahmasmi schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 00:09:
[...]
Quake 4 is gelocked op 60 fps. Het is best te spelen en als je vsync aanzet ziet het er nog soepel uit ook. Vsync zorgt echter voor merkbare vertraging (lag) in de muis input (in Quake 3 ook) dus dat is uit den boze. In Quake 3 is het verschil tussen 60 en 125 fps toch wel overduidelijk te zien. 125 fps is gewoon vele malen vloeiender omdat je de bewegingen als ononderbroken waarneemt. Bij 60 fps is dat gewoon niet het geval.
Bij Q3 zijn de physics zelfs gekoppeld aan de fps. Dit betekent dat je met een hoge fps plaatsen kunt bereiken die je met een lage fps niet kunt bereiken.

Verwijderd

Het is eigelijk een soort bug, daardoor kan je heel makelijk cheaten door het een FPS te gaan spelen van zo 500.

• Aham brahmasmi
Janssen schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 11:31:
[...]

Bij Q3 zijn de physics zelfs gekoppeld aan de fps. Dit betekent dat je met een hoge fps plaatsen kunt bereiken die je met een lage fps niet kunt bereiken.
Dat heeft er niet mee te maken hoe soepel het eruit ziet. :X Bijna iedereen gebruikt 125 fps omdat je daar idd aardig sneller mee gaat dan op lager fps. Met 333 fps ga je nog sneller, maar de belangrijkste mods forceren je fps op 125 of hebben de fps-afhankelijkheid van de physics zelfs opgelost (CPMa) met betere physics code. Bovendien wordt je op vrijwel elke server met punkbuster gekicked als je 333 fps gebruikt.

/offtopic

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-07 23:17

Madrox

Oh, Pharaoh!

Een 2de hands CRt is idd ook een optie. Heb zelf al weer zo'n 2 jr een 2de hands 17inch Eizo, voor € 95,- op de kop getikt. Ziet er nog steeds super strak uit; in tegenstelling tot "budget" merken die steeds geliger worden.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Pagina: 1