Toon posts:

Acer Aspire BIOS checksum error

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds vanochtend start mijn Acer Aspire 1604 niet meer op. De laatste keer heb ik de accu verwijderd terwijl de laptop gevoed werd door de netstroom adapter. Verder kan ik geen reden bedenken waarom het BIOS kaduk gegaan is.
Het opstarten blijft beperkt tot drie piepjes (1 lange, 2 korte) wat duidt op een BIOS checksum fout. Hij geeft in het geheel geen beeld meer. De laptop blijft wel zoeken naar een floppy, waardoor ik misschien een rescue ROM op een floppy kan terugzetten. Weet iemand waar ik deze vandaan kan halen en hoe die file moet heten? Of is het nu al hopeloos en kan ik beter de laptop naar acer opsturen?

Het gaat hier om een PhoenixBios versie 4.0 (volgens de handleiding).

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:21
Heel vreemd, ik kan de BIOS vinden van 1600 en 1610, maar de Acer-site kent de 1604 niet eens. Zat er geen rescuediskette bij toen je de laptop kocht? Of een cd-rom? Probeer ze er allemaal gewoon eens in te doen. Verder zou je de BIOS kunnen resetten, alhoewel ik niet zeker weet of dat wel kan bij deze laptop... Je kan misschien beter eerst bellen met Acer om te vragen wat het probleem is en of ze een oplossing weten (misschien kunnen zij je die eventuele diskette sturen) en anders aanspraak maken op eventuele garantie.

Verwijderd

Topicstarter
The__Virus schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 11:39:
Heel vreemd, ik kan de BIOS vinden van 1600 en 1610, maar de Acer-site kent de 1604 niet eens. Zat er geen rescuediskette bij toen je de laptop kocht? Of een cd-rom? Probeer ze er allemaal gewoon eens in te doen. Verder zou je de BIOS kunnen resetten, alhoewel ik niet zeker weet of dat wel kan bij deze laptop... Je kan misschien beter eerst bellen met Acer om te vragen wat het probleem is en of ze een oplossing weten (misschien kunnen zij je die eventuele diskette sturen) en anders aanspraak maken op eventuele garantie.
Ik denk dat die BIOS van de 1600 wel volstaat (1604 is gewoon een soort 1600, neem ik aan). En zo niet, veel erger kan het niet worden ;). Wat voor file is dat? Ik heb zelf wel een BIOS flasher gevonden, maar die werkt onder Windows, dus daar heb ik momenteel niet zoveel aan. Oudere versies zijn wel voor in DOS, maar ik zou niet weten hoe ik die zou kunnen gebruiken. Rescue CD zit er wel bij, maar dat is alleen om windows te herstellen...

• The__Virus
ftp://ftp.support.acer-eu...awdflash/awdflash826b.zip

DOS flash programma, moet de goede zijn (als het goed is :+)

MAAR... Ik kon alleen BIOS-updates voor in Windows vinden en die van de 1600 is voor de 1600 en 1606 dus grote kans dat hij het toch NIET doet... Maar ja je kan het beter proberen als het mogelijk is... Ik zoek nog even verder :+

• The__Virus
OK sry editten lukte ff niet dus doe ik het zo:

ftp://ftp.support.acer-eu...ios/as1610-ver2_0_dos.zip

das voor de 1610, maar dat is wel een BIOS die voor een Floppy is bedoeld, dus in DOS kan worden gebruikt met floppy. Het probleem is alleen dat je BIOS.bat moet draaien, dus moet je een Win98SE opstartdiskette (voorkeur voor die) en daar de autoexec.bat aanpassen. Daarin verwerk je dan 'call BIOS.bat' of iets dergelijks. Dat aanpassen moet vaker worden gedaan, miss. dat google je een beetje kan helpen waar je dat moet plaatsen (heb daar verder nooit wat mee gedaan). Ik wens je veel succes!

Verwijderd

Topicstarter
dank je! Ik ga in ieder geval nog even klooien met die bios ROMs op floppy.

• Robin4
  • Laatst online: 11:34
Kan je er geen externe monitor aan hangen?

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 17:16
Je moet niet kijken naar een bios voor je laptop maar naar een bios voor het moederbord, draai eens cpu-z en kiijk welke mobo je hebt, daarna zoek je met google naar de juiste bios.

Verwijderd

Topicstarter
dat zou ik graag doen, maar dat ding wil niet booten vanwege die error. Externe monitor heb ik ook geprobeerd, maar daar kwam ook niks op te staan.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik ben weer wat verder gekomen. Flashen met phlash16 lijkt niet echt te werken, maar uniflash geeft een beter resultaat. Er komt een mooi geluidje op het eind en in de log staat dat het spul geflashed is (Dat is met de ROM van versie A0Z, want latere versies hebben alleen een WPH file die niet direct past en ook niet goed geflashed wordt). Daarna reboot ie en doet ie verder nog niks. flashen lijkt niet echt te werken blijkbaar. Of moet ik de checksum nog weer resetten oid?

iemand een idee wat het kan zijn?

• The__Virus
Je kan idd je BIOS weer even resetten, maar als het scherm telkens zwart blijft, dan heb je een foute flash... Zal misschien kunnen komen omdat de BIOS niet SPECIFIEK voor dat mobo/die comp is... Misschien dat Acer je een herstelbios kan sturen of iets dergelijks. Neem eens contact met hen op en leg het probleem voor, zij kunnen je vast de goede BIOS geven (mits je computer het weer gaat doen...)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb net een ROM weggeschreven naar de BIOS en dezelfde weer opgeslagen in een file (beiden met gebruikmaking van uniflash). De MD5 hashes van de originele file en zn kopie die in de BIOS geflashed is verschillen. Kan ik hieruit concluderen dat de BIOS chip kapot is?

• The__Virus
Zou een foute flash kunnen zijn. Weet niet of de hashes hetzelfde moeten zijn, daar heb ik geen idee/verstand van...
Pagina: 1