Trage, halfkapotte Maxtor HD

Pagina: 1
Acties:
  • 194 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-03 21:50
Mijn 30,7 gig 7200rpm Maxtor HD maakt een tikkend geluid en is nogal erg traag aan het worden. In Windows verschijnen de iconen traag en als ik bij verkenner opstart duurt het 10seconden ofzo. Ik heb met SisSoft Sandra 2000 een test gedaan (sorry dat het BMP formaat is, heb net geformatteerd en het had nix geholpen):

Volgens mij is dit nogal erg slecht voor een 7200rpm HD?
Let ook op de toegangssnelheid.

Nu was ik al naar de pc winkel gegaan en gezegd dat mijn HD een tikkend geluid maakte. Ze zeiden dat dat normaal is en niets om druk over te maken :?. Nu krijg ik dus geen nieuwe HD :(. Ik heb mog 5 maanden garantie op mijn HD zitten. Nu zit ik er dus over te denken om een flinke tik tegen dat ding te geven en dat ie dan dus stuk is >:). En dan terug gaan naar de winkel om te zeggen dat hij niet meer werkt. En dat het tikken in der loop der tijd steeds erger werd en dat hij het nu had begeven :P. Wat vinden jullie hier van? En hoe zit dat met garantie enzo? Krijg ik dan een nieuwe of mag ik een ander merk uitkiezen voor hetzelfde bedrag? Of krijg ik mijn geld terug? :) En zou hij niet eerst naar de Maxtor-fabriek terug moeten om te kijken wat ermee aan de hand is?

edit:

Ik zal zodadelijk een geluidsbestandje erbij maken dat je kunt horen wat voor iritant tikgeluid mijn HD maakt.

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:46
geoon een rma aanvragen bij maxtor, ding op de parkeerstand een klap gevern op bv vloerbedekking (geen zichtbare beschad.) en retouneren naar maxtor, werkt altijd, hun zetten hem aan , de koppen schuren , probleem duidelijk koppen crash, en jij een niewe.., moschten ze hem openhalen, kunnen ze niet zien dat jij er een klap op hebt gegeven, die je dit als die draait, dan krijg je putjes in de disk, nu niet...

niet helemaal eerlijk, maar het werkt altijd >:)

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Verwijderd

Enkele maanden terug had ik ook last met een 30,7 Maxtor 7200 rpm IDE drive... af en toe hoorde je een fysieke klik, waarna je de schijf 'weer op toeren' hoorde komen.
Ik zou zeggen: check eens of er bad sectors op zitten. Zo ja: ding is dood aan het gaan... bij mij zag ik eerst 30 KB bad sectors of zo, maar nadat ik 'm expres eens flink liet werken was dat al heel snel opgelopen naar 4,5 GB (!) aan bad sectors :?
Heb een zgn. refurbished 'nieuwe' gekregen (ding was pas 3 maanden oud).
Overigens zit op een maxtor 3 jaar garantie, da's wel weer netjes.

• benchMarc
Op zondag 14 januari 2001 16:53 schreef Tikay het volgende:
Enkele maanden terug had ik ook last met een 30,7 Maxtor 7200 rpm IDE drive... af en toe hoorde je een fysieke klik, waarna je de schijf 'weer op toeren' hoorde komen.
Dat is precies wat ik ook heb: KLIK, trrrrrrrrrrrrRRRRRRRRRRR, dan ratelt ie ff heel snel en gaat hij weer door.

Hoe kan ik de schijf checken op bad sectors?

• benchMarc
Wat is btw een RMA dan voor iets?

• Overspeed
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-03 22:06
RMA = Return Material Authorization, maw: terugsturen naar fabrikant.

Link: http://www.maxtor.com/products/diamondmax/customerservice/RMA.htm

edit:
verkeerde link :(

Er is in Nederland niets beter beveiligd dan de snelwegen m.b.v. mobiele flitsteams, flitspalen, (on)opvallende surveillance-auto's, etc. Als er in mijn huis wordt ingebroken, dan kan ik beter de A2 oprennen dan 112 bellen.

• therobber
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
Op zondag 14 januari 2001 16:56 schreef benchMarc het volgende:

[..]
Dat is precies wat ik ook heb: KLIK, trrrrrrrrrrrrRRRRRRRRRRR, dan ratelt ie ff heel snel en gaat hij weer door.

had ik ook wel s maar dat kwam gewoon door dat er iets mis was met mijn voedings stekertje ander stekkertje gekocht en het was weer ok
daarna nog een keerjte gehad bleek de IDE kabel er langzaam uitgegaan tezijn

en schijf is gewoon nog snel 34 mb's dussee kapot s ie niet

ROB DIE 3 maxtor schijven heeft

6.35wP Solar | 20,64kWH Zendure (2 x Hyper2000 + Ac2400+) | Tesla M3H LR 750

Verwijderd

Op zondag 14 januari 2001 16:56 schreef benchMarc het volgende:

[..]

Ik gebruikte gewoon in een DOS venster chkdsk c:
ALS er bad sectors zijn wordt dat ik het overzichtje dat je krijgt gemeld...
Ik denk toch dat je hetzelfde probleem hebt (je hebt een goede backup mag ik hopen?). 'T is een relatief harde mechanische klik waarna je het toerental weer hoort oplopen... dan inderdaad ff prrrttt (heads in beweging?) en alles gaat weer verder...
Ik had eens een keer tijdens het terugzetten van een ghost image dat 'ie letterlijk om de 10 seconden wel een keer dit euvel had....
Succes.

• benchMarc
Ok het geluidsbestand is klaar :) Klik hier voor het fragment. (~ 500kb)

• benchMarc
Die kleine tikjes komen heel vaak en dus af en toe zo'n grote klik.

• benchMarc
Maar wat hebben jullie met die klikkende HD's gedaan? Gewoon teruggestuurd?

• Nowhere
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-12-2025
Klinkt idd vrij stuk...........
ik zou z'n rma gaan aanvragen

Suc6

www.kuiphuis.nl

Verwijderd

Op zondag 14 januari 2001 18:39 schreef benchMarc het volgende:
Maar wat hebben jullie met die klikkende HD's gedaan? Gewoon teruggestuurd?
Ik had 'm een maand of 2-3 toen ie stuk ging. Er mee terug gegaan naar Grafi-Call. Daar kreeg ik voor de 4-6 weken die het ging duren een leendisk van 20 GB mee, nette service van ze.
Na week of wat kon ik een 'nieuwe' (volgens mij refurbished) identieke 30,7 disk ophalen.
De harddisk in die MP3 klinkt niet echt goed inderdaad. Bij mij was de tik nog harder voor m'n gevoel (moeilijk te beoordelen a.d.h.v. zo'n mp3'tje natuurlijk).
Heb je nou al gechecked op bad sectors? Da's de beste indicatie. Printje van maken en meegeven met de HD.

• benchMarc
Nee, als ik chkdsk c: doe zegt hij gewoon dat ik beter scandisk kan nemen:
Dit station is niet met CHKDSK gecontroleerd.
U moet SCANDISK gebruiken om dit station te controleren.

Volume WIN2K gemaakt op 05-01-2001 18:37
Het volumenummer is 2714-19F6

6.830.288 kB totale schijfruimte.
5.215.224 kB beschikbaar.

4.096 bytes in elk cluster
1.707.572 totaal aantal clusters op schijf
1.303.806 beschikbare clusters op de schijf

655.360 bytes geheugen
558.016 bytes beschikbaar

Gebruik in plaats van CHKDSK SCANDISK. SCANDISK is een betrouwbaar hulp-
programma dat veel meer schijfproblemen kan opsporen en herstellen.
Wat is dat voor onzin? Als ik chkdsk wil dan wil ik dat ook en geen klote scandisk. Dus ik kan niet checken op bad sectors :(

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
checkdisk controleert geen bad sectors. SCANDISK wel. anders ff NDD van norton proberen, die kan veel beter testen.

Verwijderd

Gewoon ff maxdiag van de maxtor site halen (zit in de maxblast diskette) en de readscan uitvoeren....geeft ie dan een foutmelding, schrijf ff de foutcode op en ga ermee terug naar de winkel. Een winkel met een beetje service ruilt hem dan gewoon om. Bij MyCom worden ze (indien nog leverbaar) en hij is niet ouder dan 1 jaargewoon omgeruild voor een nieuwe.

Verwijderd

Op zondag 14 januari 2001 19:59 schreef benchMarc het volgende:
Nee, als ik chkdsk c: doe zegt hij gewoon dat ik beter scandisk kan nemen:
Aha, Win9x.
Affijn in dit overzicht staan geen bad sectors. Je moet wel je andere partitie(s) ook op deze manier checken...

• benchMarc
Ik heb weer een nieuwe ontdekking gedaan. Als de HD koud is is hij veeeeeel sneller dan waneer de pc 10 min aan staat.

Screenshot van koude HD:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~jvanhoof/hdkoud.jpg

Screenshot van warme HD:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~jvanhoof/hdwarm.jpg

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Denk toch dat er iets niet helemaal in orde is. Het beste kun je gewoon een RMA aanvragen bij Maxtor. Dan moet je hem opsturen en als je mazzel hebt krijg je een nieuwe terug:)

• benchMarc
Nu staat de PC 30min aan. Ik zal nu nog eens testen.

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~jvanhoof/hdd30.jpg

Het blijkt dus als de HD eenmaal warm is (hij voelt een beetje lauw, meer niet) dat dan de Sequential Read ontzettend achteruit gaat.

• benchMarc
Op maandag 15 januari 2001 07:33 schreef Bulldog het volgende:
Denk toch dat er iets niet helemaal in orde is. Het beste kun je gewoon een RMA aanvragen bij Maxtor. Dan moet je hem opsturen en als je mazzel hebt krijg je een nieuwe terug:)
2 weken ofzo zonder HD :( :( :r
Ik sla hem liever kapot zodat ze in de winkel zien dat ie stuk is. Wordt hij misschien meteen omgeruild.

• Bulldog
  • Niet online
Op maandag 15 januari 2001 07:37 schreef benchMarc het volgende:

[..]
2 weken ofzo zonder HD :( :( :r
Ik sla hem liever kapot zodat ze in de winkel zien dat ie stuk is. Wordt hij misschien meteen omgeruild.
Shit, als je maar één HD hebt dan is dat wel een probleem ja. Dan kun je denk ik het beste terug naar de winkel gaan en vriendelijk vragen of ze hem om willen ruilen.

• benchMarc
Mja de vorige keer toen ik ging tikte de HD ook. Hadden ze die tests gedaan die je van de maxtor site kunt downen... Er mankeert nix zeiden ze. Ik kon hem opsturen naar Maxtor of houden :(

• Bulldog
  • Niet online
Op maandag 15 januari 2001 07:45 schreef benchMarc het volgende:
Mja de vorige keer toen ik ging tikte de HD ook. Hadden ze die tests gedaan die je van de maxtor site kunt downen... Er mankeert nix zeiden ze. Ik kon hem opsturen naar Maxtor of houden :(
Hm, als ze zo moeilijk doen in de winkel dan word het tijd om de wissel-truck te gebruiken>:) Koop nog zo'n exact dezelfde HD, en breng de stukke harddisk vervolgens een paar dagen later weer terug met de mededeling dat je hem toch liever niet wilt hebben...:) Zelf al een paar keer gedaan en het werkt perfect:7

edit| typo

• benchMarc
Op maandag 15 januari 2001 07:47 schreef Bulldog het volgende:

[..]
Hm, als ze zo moeilijk doen in de winkel dan word het tijd om de wissel-truck te gebruiken>:) Koop nog zo'n exact dezelfde HD, en breng de stukke harddisk vervolgens een paar dagen later weer terug met de mededeling dat je hem toch liever niet wilt hebben...:) Zelf al een paar keer gedaan en het werkt perfect:7

edit| typo
LOL :D Mja dan denken ze van: Had je maar eerder moeten bedenken dat je die niet wilt hebben. Ik sla m'n HD denk ik gewoon kapot en bel dan die winkel op: Ja m'n HD is dood gegaan. Dat tikken was alleen maar erger geworden en nu doet hij het helemaal niet meer, de kop zal wel beschadigd zijn ofzo. En dan zeggen ze weer: breng je hele pc maar hierheen en dan kijken we wel. En dan doe ik dat: ratel, kras piep enzo... Mja hijs kapot. Ik: Krijg ik nu meteen een nieuwe? :P

• Metzie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-03 13:44

Metzie

Nyaano !

De computerwinkel war ik in gewerkt heb deed ook RMA van harddisk met bad clusters, die vallen namelijk ook onder fabrieksgarantie.

Hoe je je hdd of andere pc apparatuur ene stille dood kan geven:
Zo'n elektriche keukenaansteker (zo'n ding waar je in knijpt, en dan krijg je vonkjes) als je die tegen je hdd houd en de stroom lekker laat "vloeien" dan is hij kapot zonder dat het op te merken valt.

http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.

Verwijderd

gaaf die mp3 :-)
ben wel blij dat ik ze zo niet kan maken hehe

• cruncher
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-03 21:31

cruncher

wanna crunch someone?

Mja, kheb hetzelfde probleem ook met een Maxtor schijf.
Je hoort een harde tik en drive valt stil, kheb zelf daarna stroomkabeltje eraf gehaald en erweer opgezet (pc aangelaten) en hij kwam weer op toeren... :?
Schijf was ook enorm traag geworden, khaalde ook iets van 7000 bij ssandra, mijn 2 jaar oude 10gb was 2x zo snel...
Volgens mij is dit niet een eenmalig probleem ofzo maar gewoon een ontwerpfout.
Trouwens bij Computer-land doen ze niet moeilijk, binnen de garantietermijn kun je hem gewoon omruilen voor een nieuwe (direkt zonder wachttijd ofzo);)

can you read my mind?

Verwijderd

Op maandag 15 januari 2001 13:31 schreef cruncher het volgende:
Je hoort een harde tik en drive valt stil, kheb zelf daarna stroomkabeltje eraf gehaald en erweer opgezet (pc aangelaten) en hij kwam weer op toeren... :?
Jij durft... geen vonken gezien? Voeding niet opgeblazen?

• cruncher
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-03 21:31

cruncher

wanna crunch someone?

Neu, geen vonken ofzo. Kan dat dan met zo'n laag voltage? :o
Kheb daar weinig verstand van maar kweet nu wel dat die HD het langzaam aan het begeven is... :'(

can you read my mind?

• UvaJari
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-03 11:51

UvaJari

A3 = prettig

Ik heb dat ook eens gehad, toen maxtor (in Ierland) gebeld en zij stuurden alvast een nieuwe op, zodat ik m'n gegevens (of wat daar nog van over was) kon overzetten op de nwe disk. Moest serie nummer van de schijf en creditcard nummer geven (logisch, want anders zou je een "gratis" hdd kunnen krijgen,als je de "kapotte" niet terug zou sturen)

The 2nd is the first loser! || "Of those who say nothing, few are silent." - Thomas Neill

• benchMarc
Op maandag 15 januari 2001 08:18 schreef Metzie het volgende:
Hoe je je hdd of andere pc apparatuur ene stille dood kan geven:
Zo'n elektriche keukenaansteker (zo'n ding waar je in knijpt, en dan krijg je vonkjes) als je die tegen je hdd houd en de stroom lekker laat "vloeien" dan is hij kapot zonder dat het op te merken valt.
En als je hem dan terug in je PC zet... Gaat er dan nix anders kapot meer?
Pagina: 1