[XP] Deel van geheugen uitschakelen*

Pagina: 1
Acties:

• telefoontoestel
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-06-2024

telefoontoestel

Maak me gelukkig....Bel!!

Topicstarter
Ik heb de laatste tijd erg veel last van fouten in mn systeem (nieuwe hdd en alles vers geinstalleerd) en kom vaak tegen dat het eventueel een memory probleem kan zijn. Nu heb ik MemoryTest86 gedraaid en in test #5 krijg ik een aantal fouten (meestal maar 1 per run). Wat mij hierin opviel was dat het elke keer in de dezelfde address range viel. Hieronder een lijstje van de adressen:
00016016750
00034016750
0003a016750
zoals te zien is het laatste deel, 016750, telkens gelijk. Het lijkt me dus dat dit in een adress groep hoort, want het viel mij verder op dat het elke keer om een deel van het geheugen ging eindigend op xxx.3MB.

Nu vraag ik me af hoe ik dit specifieke deel zou kunnen uitschaken met Windows.
Ik heb in vergelijkbare topics hier op GoT en verder op internet alleen kunnen vinden dat je een deel van je geheugen kunt uitschakelen met het gebruik van MemExclude in de MSConfig, maar daarmee schakel je enkel een deel uit. Nu gaat het in dit geval om een specifieke address range en kom ik nergens wat erover tegen.Kan iemand mij mss een tip geven over hoe het te behandelen.

telefoontoestel

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:16
Volgens mij kan het niet, gewoon garantie claimen of een nieuwe module komen

Verwijderd

Ik zal zelf niet met zo'n reepje willen werken al zou je geheugen kunnen uitschakelen. Dikke kans dat je na verloop van tijd steeds meer problemen krijgt.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
In Windows XP kun je met behulp van het bestand boot.ini op C:\ aangeven hoeveel geheugen Windows moet gebruiken bij het opstarten.
Dit doe je met de parameter /maxmem=xxx, waar xxx dan een waarde in MB's is.

Makkelijker is het om dit even via MSConfig aan te passen:

Start -> Uitvoeren -> msconfig -> Tabblad boot.ini -> Geavanceerde opties...

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/r.vannoort/GoT/msconfig.JPG

Zet daar een vinkje en vul de door jouw gewenste waarde in.

Dit geeft een antwoord op je vraag, maar dat neemt natuurlijk niet weg dat je beter gewoon nieuw geheugen kunt aanschaffen :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• telefoontoestel
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-06-2024

telefoontoestel

Maak me gelukkig....Bel!!

Topicstarter
Dat laatste had ik idd al uitgevonden, zoals ik al aangegeven had (MSConfig). Ik weet alleen niet bij welk deel van het geheugen die specifieke adressen horen. Ik heb het probleem inmiddels wel op een specifiek reepje terug gevonden, dus zal een RMA moeten aanvragen (was juist een vrij nieuw reepje). Nu maar hopen dat zij dezelfde fouten terug vinden, zodat ik geen extra kosten hoef te betalen.

telefoontoestel

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik geloof dat Linux wel een module had om slechte geheugen stukken over te slaan, maar ik ken eigenlijk niet zoiets voor Windows :)

Persoonlijk zou ik er overigens ook niet aan willen beginnen :)
Pagina: 1