Toon posts:

Welke AV receiver moet ik nemen?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.406 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag een goede receiver kopen, maar weet niet welke het beste is van de volgende 3:

Pioneer vsx-915
Kenwood KRF-7090D
Onkyo TX-SR503E

Ik hoop dat iemand mij wil helpen.

Verder zou ik graag willen weten hoe je 7.1 geluid tot stand brengt.

Gr. Tim Fernandez _/-\o_

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-02 09:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Al onderzoek gedaan? Zoja, vertel erover... zonee, doe dat, en kom dan pas terug.

Welke je moet kiezen moet je zelf weten. "Beste" is veel te subjectief. Iedereen gaat wat anders roepen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Ik stel deze vraag juist omdat ik via onderzoek er niet echt uit kom. Volgens mij zijn deze 3 receivers allen goed, maar ik wil graag weten of iemand ervaring heeft met 1 van deze zodat ik mijn oordeel kan vormen.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:47

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 16:21:
Ik stel deze vraag juist omdat ik via onderzoek er niet echt uit kom. Volgens mij zijn deze 3 receivers allen goed, maar ik wil graag weten of iemand ervaring heeft met 1 van deze zodat ik mijn oordeel kan vormen.
Mooi dat je zelf al onderzoek hebt gedaan, maar als je daar niks van vertelt dan kunnen wij verder ook weinig zinnigs zeggen. Sowieso kennen wij jou situatie en wensen niet, dus vallt er überhaubt niks te helpen ;)

Dus als je even duidelijk aangeeft waar je hem voor gaat gebruiken, wat je eisen zijn enzo en vervolgens even wat uitgebreider ingaat op hoe die drie mogelijkehden deze eisen invullen enzo, dan kan er misschien nog iemand iets zinvols toevoegen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een receiver kopen voor in de toekomst en daarom kies ik voor receivers die 7.1 geluid aan kunnen. Ik zie steeds in reviews dat ze alle drie goed worden beoordeeld, maar dan lees ik weer dat kenwood niet de beste spullen maakt en dan weer dat die van pioneer niet echt goed is.

Is het sowieso verstandig om een receiver te kopen die 7.1 aan kan?

Verwijderd

Topicstarter
Voor in de toekomst in mijn huisje met woonkamer van 35m2

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:47

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

7.1 heeft in principe alleen nut als je speakers achter je kunt plaatsen:

code:
1
2
3
4
5
X  X  X

X  O  X

X     X

Waarbij X een speaker is en O de luisteraar. (de Subwoofer ff buiten beschouwing gelaten).

Dus als je bank met z'n rug tegen een muur staat heb je er niks aan.

[ Voor 15% gewijzigd door Orion84 op 06-08-2005 16:44 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Is het verstandiger om nu een 7.1 aan te schaffen of lijkt het je verstandiger om een goede 5.1 set aan te schaffen?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-02 09:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Aan 7.1 heb je behoorlijk weinig. Vrijwel geen enkele DVD heeft een 7.1 geluidsspoor, de receiver verzint dus de extra kanalen. Daarnaast heb je extra speakers nodig. Je kunt dat geld liever sparen en uitgeven aan een duurdere (per stuk) 5.1 setup.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-02 06:29
idd heb je niks aan 7.1 kanalen, omdat je meestal 5.1 en maximaal 6.1 (dolby digital ex/dts-es) op een dvd hebt. scheelt je meteen 2 rear speakers, dus kan je meer geld besteden aan je front en center speaker. ik zie trouwens geen marantz sr5500 of denon 1905 in je lijstje staan. dat zijn ook een heel prettige versterkers, directe concurrent van de onkyo 503e, voor een scherpe prijs (349/379 bij correct).
welke je moet nemen kan ik, en een tijdschrift, niet voor je beslissen. je moet gewoon gaan luisteren. ze hebben elk een eigen klankbeeld, voor ieder wat wils.
je kan natuurlijk ook zoeken naar een "oud model" versterker, aangezien er ieder jaar een nieuw model komt, kan je in bepaalde perioden voor >50% korting zwaardere versterkers kopen. (mijn marantz 7300 was bijv van 1199 voor 500, en de opvolger (sr7400) had een 7.1 ipv 6.1 versterker als grootste verschil)

Verwijderd

Als je dat straks in je kamer van 35m2 wil hebben zullen je toch een redelijk krachtige versterker moeten nemen. Kijk eens naar de pioneer 1015 of yamaha 757...

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:23

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Verwijderd schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 16:09:
Ik wil graag een goede receiver kopen, maar weet niet welke het beste is van de volgende 3:

Pioneer vsx-915
Kenwood KRF-7090D
Onkyo TX-SR503E

Ik hoop dat iemand mij wil helpen.

Verder zou ik graag willen weten hoe je 7.1 geluid tot stand brengt.

Gr. Tim Fernandez _/-\o_
De Onkyo 503 heb ik hier tijdelijk staan omdat mijn 6 series helaas defect is (nu in reparatie). Ik zou de 5 serie niet aanraden. Punt 1 omdat deze nogal een stap terug is van de "doorsnede" 6 serie. Punt 2 omdat hij behoorlijk wat minder vermogen en mogelijkheden heeft. Ook het aantal I/O poorten is beperkt. De prijs is echter niet eens zo veel lager dan de 6 serie.

Naast mogelijkheden / prijs etc is ook het geluid belangrijk. Een Onkyo klinkt toch anders dan een Pioneer met dezelfde speakers.

Wat mij betreft zou ik dus voor de Onkyo 6 serie gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Bor op 06-08-2005 19:29 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 19:08:
Als je dat straks in je kamer van 35m2 wil hebben zullen je toch een redelijk krachtige versterker moeten nemen. Kijk eens naar de pioneer 1015 of yamaha 757...
Whuh voor 35m2 een krachtige versterker. ik weet niet hoor maar 7 x 5 meter is 35 m2 en dat is niet erg veel. Dus een overkill receiver is gewoon niet handig. Dan is de VSX 915 al meer als voldoende van Pioneer. Pioneer levert een stabiele versterker die een goed vermogen beheerst. Daarnaast met de stemmicrofoon kan je het apparaat redelijk goed afstellen.

Onkyo daar en tegen is een merk wat hele stabiele versterkertrappen heeft op 8Ohm. Maar welke speakers gaan erop als ik vragen mag? Want ook dat kan nog wel eens bepalen voor welke versterker je moet kiezen.

• Bor

Bor

Zet anders eerst eens op een rij wat jij belangrijk vind. Hoeveel in- en uitgangen heb je nodig (digitaal (coax of optisch) vs analoog). Noteer de voordelen en nadelen van de receivers en ga eens in de winkel kijken. Hoe belangrijk is voor jou bv bedieningsgemak? Welke speakers heb je / ga je kopen?

Verwijderd

Orion84 schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 16:44:
7.1 heeft in principe alleen nut als je speakers achter je kunt plaatsen:

code:
1
2
3
4
5
X  X  X

X  O  X

X     X

Waarbij X een speaker is en O de luisteraar. (de Subwoofer ff buiten beschouwing gelaten).

Dus als je bank met z'n rug tegen een muur staat heb je er niks aan.
De rear luidsprekers moet je iets meer naar achtere plaatsen, en de twee achter luidsprekers moeten iet meer naast elkaar staan.
Zo
code:
1
2
3
4
5
X  X  X

O   
X     X
 X   X

Op de manier van dit plaatje vindt ik het mooi erklinken bij de meeste films omdat de meeste mixxen gebaseerd zijn op 5.1.
code:
1
2
3
4
X  X  X

O   
X     X

Ik weet niet sinds waneer men bedacht heeft om de rear luidsprekers naast zicht te zetten, maar zal me niet verbazen dat het bedacht is sinds 6.1 en 7.1 bedacht is voor consumenten.
In iedergeval indt ik een goed geplaatse 5.1 set beter klinken dan een slecht geplaatse 7.1. Het koste je in iedergeval veel meer tijd om een 7.1 luidspreker set goed te plaatsen.

Ik ben zeer teverden over de Denon 1905, zeer mooi klinkende eindtrappen en heeft vele extras zoals mogelijk voor aparte stereo luidsprekers. compsite en s-video conversie naar RGB wat er handig is voor bij een CRT projector, je kan zelf installen bij welke weergaves je de sub aan of uit wilt.
Ja kan jammer genoeg alleen niet instellen dat ik in het profiel Direct speaker B gebruik en voor de rest speaker A de 7.1 set. De Denon 1705 heb ik ook gehad alleen ik vond de dac die er in zit te veel ruizen. De 1905 heeft preouts maar lijkt me erg nuteloos in verband met de erg goede eindtrappen. Het is wel een warme klinkende receiver.
Ik raad je aan om de zilvere versie te neme omdat de zwarte goude letters heeft in de plaats van wit. De Denon 1905 heeft mij 300,- gekost.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2005 19:46 ]

• Bor

Bor

Zoals je nu al ziet raad iedereen zijn eigen receiver aan. Daar heb je helaas weinig aan. Ik heb voordat ik mijn systeem kocht ook gepost, gelezen en nog meer gezocht. Uiteindelijke conclusie was "je kunt het beter zelf uitzoeken. Iedereen raad zijn eigen systeem aan en kraakt anderen, vaak onterecht, af". Ga naar winkels, ga luisteren, testen en maak op basis van die bevindingen je beslissing.

Wat betreft 7.1 geluid: bijna geen enkele bron heeft echt 7.1 signaal. Daarnaast vind ik het zelfs discutabel of het echt mooier is in een redelijk kleine huiskamer. Wil je echt 8 (!) speakers plaatsen met bijbehorende bekabeling etc? Heb je uberhaubt budget voor 8 goede speakers? Als ik naar de receivers kijk die je nu opnoemt vraag ik het mij af (no offence natuurlijk).

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben heel blij met deze respons, en heb besloten te gaan voor een (wat duurdere) 5.1 set die als optie misschien 7.1 aankan. Duurder betekent natuurlijk niet altijd beter, maar goed...

Ik zat te denken aan de TSS-450 5.1 speakerset van Infinity of aan de Canton Movie 10 MX II of JBL SCS-200.5. Deze setjes zien er leuk uit, oog wil ook wat, en zijn niet duur! Of het geluid goed is.....?

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ga dan ook 's luisteren! Je kunt ons niet vragen welk geluid goed is, dat is zoooo persoonlijk. Ik ben wat dat betreft net als jij hoor, lui vanaf m'n bank reviews lezen over computerhardware enzo, maar bij Hifi kun je gewoon niks met reviews, hoogstens 's gaan luisteren of product X echt zo goed is als de reviewer beweert (en dan kun je als leek nog zonder problemen vinden dat het bagger klinkt, da's nml een mening). Geluid is dus subjectief en de enige manier waarop je een keuze kunt maken is via luisteren, veel luisteren. Overigens is 5.1 geen schande, zolang alle kant-en-klare setjes voor de doorsnee consument nog vrijwel alleen in 5.1 te krijgen zijn, zullen de filmbedrijven niet zo stom zijn om ineens geen 5.1 te gaan ondersteunen ;)

Edit: Ohja, 'k vond, om toch maar ff m'n mening te geven, de Canton subwoofer nogal tegenvallen qua power...

[ Voor 7% gewijzigd door Grrrrrene op 06-08-2005 21:44 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-02 17:32
over dat 7.1 enzo, ik heb nog geen enkele dvd gezien die dat soort geluid heeft. Heel soms zie je eens een dvd met 6.1 dts es ofzo (Lord Of The Rings, en de Se7en SE hebben het iig) Ik zou gewoon voor een versterker gaan die je zelf het beste vind klinken. Ik weet niet wat je butget is, maar anders moet je ook eens naar Nad gaan kijken, bevalt mij iig zeer goed.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
7.1 is gewoon 6.1 met het achterkanaal over 2 speakers, qua geluidssporen is het nog steeds 6.1, de achterspeakers zijn mono :) Als het geluid van recht achter (6.1) zou komen, zitten je oorschelpen als het ware in de weg, met 7.1 komt het net wat beter binnen, heel simpel gezegd.

(of heb ik dat nou mis en is het tegenwoordig achter wel stereo?)

[ Voor 29% gewijzigd door Grrrrrene op 06-08-2005 22:34 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• OJ_Simpson
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-12-2023
Een receiver moet je in combinatie met je boxen eerst eens gaan beluisteren, zoals al door anderen aangegeven. Ik ben zeer tevreden met de oudere Onkyo 595 serie met Infinity Alpha boxen set. Ik heb die set nu zo'n 3 jaar en nog steeds geen spijt van de toch wel dure aankoop.

Nog een tip: zo'n set koop je niet voor een paar jaartjes. Boxen kunnen echt lang mee, dus besteed voldoende tijd en geld bij een goeie selectie!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:34

JvS

Ik heb hem zelf ook

Policy mbt het kopen van versterker en luidspreker vragen

Verder zou je eens in een winkel kunnen informeren en de FAQ van AV lezen, daar staat veel over geluidsformaten.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.