Schakeling werkt niet met relais

Pagina: 1
Acties:
  • 1.026 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felixje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10-2023
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/38
Deze schakeling werkt gewoon, maar als ik een relais aansluit en ik zet er dan stroom op dan springt het relais dicht, en ook als je op de knop drukt gebeurt er niets. Als je een spanningsmeter aansluit zonder het relais werkt hij gewoon.
Er is een vrijloopdiode aangesloten, hij is weggehaald, en omgedraaid. Daar kan het niet aan liggen.
Verder heb ik de hele schakeling nagekeken, en er is niets te vinden.

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:04
Welk relais heb je gebruikt? Hoeveel volts en amperes?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felixje
naftebakje schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 15:40:
Welk relais heb je gebruikt? Hoeveel volts en amperes?
src-s-6vdc
1a 30vdc 125vac staat erop
hij is van velleman

Ik geloof dat het deze is:
Kenmerken

verzegeld, geschikt voor hoge spanningen
zeer gevoelig en betrouwbaar
klein formaat, voordelige prijs, PCB-montage
toepassingen: communicatie, kantoorautomatisering, instrumenten, meters, computers en industriële toepassingen

Specificaties

spoelspanning: 6Vdc
spoelweerstand: 80 ohm
nom. vermogensverbruik: 450mW
diëlektrische sterkte: 500VAC / 50Hz (1 minuut)
temperatuurbereik: -25°C tot +55°C

[ Voor 58% gewijzigd door Felixje op 06-08-2005 15:45 ]

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 124620

Relais kapot :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felixje
Nee, het relais werkt gewoon, ook met een ander relais doet hij zo raar

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 10:04
Je voed je schema toch ook met 6V, en niet 12V hoop ik.

Toch is het raar dat je relais direct aantrekt, want hij verbruikt nogal wat (0.5A), die transistor is ws kapot gegaan, maar meestal spuwt ie dan eerst wat rook...

Je zal voor T2 een transistor moeten gebruiken die 0.5A kan leveren, bij 6V, om je relais van 6V 450mA goed aan te kunnen sturen.

Een BC 547 kan maar 100mA aan, een BC 817 zou moeten werken (gooi in google "general purpose NPN transistor 500mA", dan vind je em)

oops, is idd mW ipv mA, mijn fout.

[ Voor 27% gewijzigd door naftebakje op 06-08-2005 16:06 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsch
  • Laatst online: 24-07-2024
naftebakje schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 15:54:
Je voed je schema toch ook met 6V, en niet 12V hoop ik.

Toch is het raar dat je relais direct aantrekt, want hij verbruikt nogal wat (0.5A), die transistor is ws kapot gegaan, maar meestal spuwt ie dan eerst wat rook...

Je zal voor T2 een transistor moeten gebruiken die 0.5A kan leveren, bij 6V, om je relais van 6V 450mA goed aan te kunnen sturen.

Een BC 547 kan maar 100mA aan, een BC 817 zou moeten werken (gooi in google "general purpose NPN transistor 500mA", dan vind je em)
vermogensgebruik van 450 mW. 80 ohm bij 6 volt betekend 75 mA. moet geen probleem zijn voor de gemiddelde tor.. Je hebt het relais gewoon in plaats van de led aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felixje
ParaDot schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 16:04:
[...]

vermogensgebruik van 450 mW. 80 ohm bij 6 volt betekend 75 mA. moet geen probleem zijn voor de gemiddelde tor.. Je hebt het relais gewoon in plaats van de led aangesloten?
In plaats van de led ja (er staat voor een led wel veel stroom op, zo'n 6v zonder verwisselen van de weerstand).

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsch
Felixje schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 16:06:
[...]

In plaats van de led ja (er staat voor een led wel veel stroom op, zo'n 6v zonder verwisselen van de weerstand).
Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000038.gif
Ik vermoed dat het probleem zit in R3. het relais heeft 80 ohm weerstand, met 100 ohm erbij maakt dat 180 ohm waardoor er nog maar 6/180 = 33 mA kan lopen. Waarschijnlijk te weinig op het relais te schakelen. Van wat ik zo zie is R3 puur bedoeld om de hoeveelheid stroom door de led te beperken. Door de interne weerstand van het relais is R3 dus niet nodig, die beperkt de stroom teveel waardoor het relais niet kan schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felixje
Maar het relais springt juist meteen aan als er stroom op staat en doet verder niets.

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsch
Felixje schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 16:15:
Maar het relais springt juist meteen aan als er stroom op staat en doet verder niets.
en de spanning over de led/relais is 0 als je niet op de knop drukt? of staat er dan ook spanning? Zo ja dan is volgens mij T1 kapot, zo nee denk ik nog even verder :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576

Felixje schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 16:15:
Dat is dan ook het nadeel bij deze schakeling.
Bij het inschakelen van de voedingsspanning is de spanning over de elco nog 0V, hetzelfde dus als wanneer je de schakelaar indrukt. Dus dat is wel logisch...

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 06-08-2005 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsch
helemaal niet aan gedacht exter. na je ingestelde tijdsduur zou het relais uit moeten gaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb het schakelingetje even opgezet met een 6V / 50mA relais en een voedingsspanning van 12V, werkt perfect.

Je moet trouwens wel de sperspanning van de basis-emitterdiode van T1 in je achterhoofd houden bij je componentenkeuze, de spanning die over R3 komt te staan is dus wel belangrijk en is ook van invoed op de tijd dat het relais aangetrokken blijft.

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 06-08-2005 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felixje
ParaDot schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 16:21:
[...]

en de spanning over de led/relais is 0 als je niet op de knop drukt? of staat er dan ook spanning? Zo ja dan is volgens mij T1 kapot, zo nee denk ik nog even verder :P
Als je geen relais aansluit staat hij op 0, met relais staat er spanning op en slaat het relais dicht.

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felixje
exter: ik heb hem nou werkend, maar als ik de stroom erop zet start hij standaard ingeschakeld, en na de ingestelde tijd schakelt hij uit. Is dat bij jou ook?

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsch
Felixje schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 19:23:
exter: ik heb hem nou werkend, maar als ik de stroom erop zet start hij standaard ingeschakeld, en na de ingestelde tijd schakelt hij uit. Is dat bij jou ook?
Als je de schakeling net "opstart" moet condensator C1 zich nog opladen (die gaat er uiteindelijk via T1 voor zorgen dat de spanning wegvalt), dit is hetzelfde effect als de knop indrukken dus. Dat doet deze schakeling nu eenmaal zo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Felixje schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 19:23:
uiteraard...

Je moet trouwens wel de sperspanning van de basis-emitterdiode van T1 in je achterhoofd houden bij je componentenkeuze, de spanning die over R3 komt te staan is dus wel belangrijk en is ook van invoed op de tijd dat het relais aangetrokken blijft.

[ Voor 52% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 06-08-2005 19:36 ]

Pagina: 1