[Access} Probleem met linken?

Pagina: 1
Acties:
  • 90 views sinds 30-01-2008

• Harrie21
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-12-2024
Het volgende is het geval,

Ik maar gebruik van 2 tabellen, tblclubs en tblwedstrijden. Hieruit moet ik een eindstand maken waarin alle gewonnen, gelijk en verloren wedstrijden geteld worden. Om dit te doen moet ik een zestal querry's maken, thuisgewonnnen, uitgewonnen, thuisgelijk enz.

Nu heb ik dit bijna voor elkaar met de volgende sql code (thuisgewonnen)
SELECT tblwedstrijden.Thuisploeg AS Ploeg, Count(*) AS gespeeld, Count(tblwedstrijden.Thuisploeg) AS gewonnen, 0 AS verloren, 0 AS gelijk, Count(*)*3 AS punten, Sum(tblwedstrijden.dv) AS voor, Sum(tblwedstrijden.dt) AS tegen
FROM tblwedstrijden
WHERE (((tblwedstrijden.dv)>[dt]))
and datum>#08-08-2004#
GROUP BY tblwedstrijden.Thuisploeg;
Probleem hiermee is alleen dat tblwedstrijden.thuisploeg een clubID nummer is. Dit is ook de link met de tabel tblclubs. De naam van de club moet alleen gegeven worden en niet die code. De naam staat onder tblclubs, dan club. Daarom dacht ik het volgende:
SELECT tblclubs.club AS Ploeg, Count(*) AS gespeeld, Count(tblwedstrijden.Thuisploeg) AS gewonnen, 0 AS verloren, 0 AS gelijk, Count(*)*3 AS punten, Sum(tblwedstrijden.dv) AS voor, Sum(tblwedstrijden.dt) AS tegen
FROM tblwedstrijden, tblclubs
WHERE (((tblwedstrijden.dv)>[dt]))
and datum>#08-08-2004#
GROUP BY tblwedstrijden.Thuisploeg;
NU krijg ik alleen de melding dat ik een querry probeer uit te voeren waarbij de opgegeven expressie Ploeg geen deel uitmaakt van een statische functie. Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen?? Ik heb het met inner join's enzo geprobeerd, maar ik krijg dan geen effect!!!

Sup

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dit probleem heeft nog steeds met group by te maken en je kan best meer dan 8 minuten wachten voordat je een nieuw topic begint. :>

Dit komt dus weer door group by omdat club niet in je group by staat. Thuisploeg stond dat wel, vandaar dat de 1e query wel lukte. Oplossing: spelen met group by, of anders gewoon Thuisploeg selecteren en een subquery in de select clause erbij om club op te halen. (en nog wat variaties wellicht)

{signature}

• Harrie21
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-12-2024
Thanks, je bent een engel!!!

En ik zal in het vervolg inderdaad langer wachten :D

Sup

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:26
Harrie21 schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 11:08:
Thanks, je bent een engel!!!

En ik zal in het vervolg inderdaad langer wachten :D
Niet langer wachten, maar eens logisch nadenken, of de manual er even bij nemen en het kopje over GROUP BY eens lezen (of een tutorial doornemen natuurlijk over group by)

https://fgheysels.github.io/

Dit topic is gesloten.