CPU overclocken, kan het geen kwaad?

Pagina: 1
Acties:
  • 8.997 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bartosiej
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-02 09:15
ik ben van plan om me CPU over te clocken dus toen ben ik ff gaan googlen en toen kwam ik op de volgende site terecht:
http://www.experts-exchan.../Desktops/Q_21376221.html

Ik heb precies hetzelfde probleem, alleen ik heb een intel p4 630 3.0GHz (2mb L2 cache, FSB: 800Mhz) processor

Ik heb hetzelfde probleem als hem, ik kan in de bios ook de FSB waarde niet veranderen.

Daar zeggen ze ook dat je dmv 'dip switches' en 'jumperfreemode' de waarde wel kunt veranderen, ik heb alleen geen idee wat ze hier mee bedoelen.

Ook zeggen ze dat als je de FSB verandert, dat dat dan ook alles veranderd (PCI, AGP, chipset en zelfs de clockrate van IDE hardeschijven)

Hij raadt aan om niet over te clocken...

Klopt het wat daar allemaal staat, kan ik beter niet gaan overclocken?

alvast bedankt,

bartos

[ Voor 3% gewijzigd door bartosiej op 05-08-2005 23:04 ]

Verwijderd

Lees effe de faq van deze sub topic ;)

Hier dus

Verder helpt de zoek functie hier vaak beter dan Google. (echt waar :*) )

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2005 23:08 ]

Verwijderd

Lees eerst dit stukje eens, de basics van overclocken.

Natuurlijk loop je altijd een (klein) risico wanneer je oc'd. Echter gedaan met beleid en verstand is het risico minimaal. Daarom: succes ermee :D

Mja, was ik toch te traag met typen :P

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2005 23:10 ]

• bartosiej
mijn cpu temperatuur is nu standaard 75 graden na het gamen zelfs 78 graden

het is dus waarschijnlijk niet slim om te gaan OC-en, of kan het geen kwaad?

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik weet niet wat de standaard temps zijn voor zon proc, maar dit lijkt me wel heel erg aan de hoge kant.

Verwijderd

Ik zou eerst eens veel (en nog meer :P) lezen over oc.
Zoek met termen als problemen + over clocken, 'je cpu naam' + oc.

Verder moet je af vragen of het een hobby is (wordt) of omdat je een snelle pc wil.
Een zichtbaar snellere pc zal je niet zo snel krijgen als beginnende oc'r, laat staan de risico's.

Verder zal de hulp van een vriend, oom, (whatever) bij het pc'en ook helpen.

Eens goed je Bios rondkijken zal ook een begin zijn ;)

• bartosiej
ok ik zal morgen eens gaan beginnen met wat dingen te lezen!

maar ik neem niet aan dat die temperaturen normaal zijn.

en wat bedoel je met 'goed in je bios kijken', geloof je niet dat de cpu temperature 78 graden is?

Verwijderd

Misschien is overclocken op het moment voor jou geen goede keus, je zult er geen merkbaar sneller systeem uit slepen, en gezien je een prescott hebt, zul je met je standaard koeling niet zoveel uit kunnen slepen. Misschien je moederbord gegevens posten?

• bartosiej
ik heb een P5GD1 moederbord.

Er zit geen standaardkoeler op de processor, er zit een CNPS7700-Cu zalman koeler op (http://www.mycom.nl/MyCom...uctID=78377&productType=1).

max rotatiesnelheid per minuut zou 2000 moeten zijn, alleen in de bios zie ik dat het 1900 is :S, maar dat zal ook niet veel uitmaken.

Verder heb ik nog:
Geheugen: 512MB Corsair
Videokaart: Extreme N6200 Gamers Edition (16x PCI EXPRESS, 128 MB)
Voeding: 360W ASUS
Hardeschijf: 200GB Maxtor SATA 6L200M0 8MB Buffer
Dvd-brander: ASUS DRW-1608P (Double-Layer)
Dvd-lezer: PIONEER DVD-ROM DVD-116

Alles (behalve de dvd-lezer) heb ik 2 weken geleden gekocht en alles is dus nog er nieuw!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:33

R-B

Blokkert

je temp is wel ERG hoog.. veel te hoog nu al idle.. kijk dat eerst maar is na ;)

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

• bartosiej
ik denk dat het aan me kast ligt, dat er niet voldoende koude lucht bij komt, kan dat?

• bartosiej
hier een screenshot van na een potje CSen:
Afbeeldingslocatie: http://www.gratizwebtoolz.nl/images/temperature.jpg

• moser
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03-2022

moser

And then there was silence

ik zou eerste eens kijken naar de verbinding CPU-koeler en kijken of het koelblok weldegelijk warm wordt.

Er is een zeer groot temperatuursverschil tussen je kast en je CPU (40 graden)

A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.

• bartosiej
Temp1 is het moederbord en Temp3 is de kast toch?

Verwijderd

Gooi je kast eens open en kijk dan eens hoe warm die wordt. Heb je wel koelpasta gebruikt bij het installeren van de koeler en zoja niet te veel?

Verwijderd

ik weet wel zeker dat die temps verkeerd zijn, alleen al door dat vlammetje ervoor.
mijn cpu is een p4 northwood 2.53 ghz @ 2.75 (overigens door de FSB te verhogen aangezien de mulitlier gelockt is) en die draait idle op 30 graden, stressed max 45 graden. Idle is mijn casetemp 25-28 graden. Met stock cooler overigens.

Heb je die zalman er zelf op gezet of heb je die door de winkel ofzo er op laten zetten? want ik denk idd ook dat hij ergens slecht contact maakt. Misschien te veel/te weingig koelpasta o.i.d. erop zitten.

Als je de FSB overclockt kan dat nie zo veel kwaad hoor. Vooral als je net begint ga je meestal toch nie t meteen dik overclocken. Persoonlijk vind ik het ideaal dat ik de FSB kan oc-en. Dan gaat alles wat sneller lopen en dat verschil merk je tog wel een beetje, vooral als je een game draait die je pc net wel of net niet aan kan.

Ik zou zeggen: controleer die koeler eens goed, en dan zou die temp toch wel een graadje of 20 naar onder moeten gaan lijkt me. Succes ermee!

• bartosiej
als ik de kast eraf haal en er een ventilator opzet (tegen de achterkant van de kast), dan is de temperatuur als ik gewoon aan het surfen ben ongeveer 55 graden en als ik Counter strike: source speel 72graden.

Maar ook met die 55 graden staat er nog steeds een vlammetje voor.. :S

Die koeler heb ik zelf geinstalleerd, met koelpasta, ik denk dat ik het er mischien te dik op heb gedaan, hoe kan ik dat controleren?

Ohja en wat zijn die 'Speeds' linksonder de temperatuur. Kan ik bijvoorbeeld Speed01 en Speed04 niet op 100% zetten?

[ Voor 34% gewijzigd door bartosiej op 06-08-2005 13:09 ]

• Alsem
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-01-2022
bartosiej schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 13:07:
als ik de kast eraf haal en er een ventilator opzet (tegen de achterkant van de kast), dan is de temperatuur als ik gewoon aan het surfen ben ongeveer 55 graden en als ik Counter strike: source speel 72graden.

Maar ook met die 55 graden staat er nog steeds een vlammetje voor.. :S

Die koeler heb ik zelf geinstalleerd, met koelpasta, ik denk dat ik het er mischien te dik op heb gedaan, hoe kan ik dat controleren?

Ohja en wat zijn die 'Speeds' linksonder de temperatuur. Kan ik bijvoorbeeld Speed01 en Speed04 niet op 100% zetten?
maak ens een tekening van je fans in je kast en welk kant ze op blazen?

• bartosiej
ik heb wat foto's gemaakt: (klik op de foto voor de grote versie)

Afbeeldingslocatie: http://www.gratizwebtoolz.nl/fotos/1_s.jpg
zo probeer ik me kast koel te houden :P

Afbeeldingslocatie: http://www.gratizwebtoolz.nl/fotos/2_s.jpg
mijn kast van een bovenaanzicht

Afbeeldingslocatie: http://www.gratizwebtoolz.nl/fotos/3_s.jpg
dit is mijn zalman processorkoeler van bijna 1kg : :o

Afbeeldingslocatie: http://www.gratizwebtoolz.nl/fotos/4_s.jpg
Dit is de airflow fan die zit aan de andere kant van het rooster van het volgende plaatje

Afbeeldingslocatie: http://www.gratizwebtoolz.nl/fotos/5_s.jpg
dit is de voorkant van mijn computer...

Ik hoop dat jullie alles goed kunnen zien, je kan ook op de fotos klikken!!

Verwijderd

Ik denk dat het een combinatie is van factoren:
-Ik zie amper airflow in je kast, er is nauwelijks rechtstreekse flow, alles word bekneld door veel draden, of roosters, dit kan je oplossen door er een paar goeie casefans in te zetten
-Je CPU staat tegenover je voeding....dit is echt verschrikkelijk, nu krijgt je CPU koeler warme lucht uit de voeding! Dit is niet op te lossen, behalve door je voeding ergens buiten de kast neer te zetten, of een andere kast kopen
-Je CPU is verkeerd geinstalleerd, te dikke koelpasta is goed mogelijk, op een zalman is dit ook totaal overbodig, aangezien de bodem ontzettend vlak is, kortom, er staat ook nog is te weinig kracht op richting je processor, draai de schroeven is wat steviger aan!

Wat ik zou doen, een nieuwe grotere kast kopen, en de processor opnieuw installeren

• bartosiej
heel erg bedankt voor je reactie!

Dus wat ik het beste kan doen is:
- een nieuwe kast kopen
- casefans kopen
- nieuwe airflow fan kopen

Welke kast raad je me aan?

volgens mij is het juist goed dat je voeding tegenover je cpukoeler staat, omdat de warme lucht juist wordt opgezogen en aan de andere kant van je voeding eruit gaat..

[ Voor 34% gewijzigd door bartosiej op 06-08-2005 14:15 ]

Verwijderd

Ik ben zelf in het bezit van de Coolermaster Centurion 5 CAC T-05 en ben daar erg tevreden over

Hier een foto van mijn opbouw: Afbeeldingslocatie: http://img316.imageshack.us/img316/4162/p10505679ia.th.jpg

Maar er zullen zat kasten zijn die ook een goeie airflow geven, maar met coolermaster zit je altijd goed....

En nee, koelingen die al warme lucht opzuigen zijn nooit goed....die zalman koeler moet juist airflow krijgen van bovenaf, zoals bij mij het geval is (het kleine koelertje links) bij een pentium is dit nog belangrijker, aangezien die veel warmte stoken, ik zou dus een speciale duct maken om de airflow naar je zalman te maken.

Edit, mijn temperaturen:
Ik heb een winchester 3200+ (2,0Ghz)
Overgeclocked naar 2,6 Ghz

Temps:
CPU: 33 graden
Kast: 25 graden
moederboard: 33 graden

als ik de koperen koelvinnen van mijn zalman 7000 aanraak zijn ze nauwelijk warm, dit duidt op een goede koeling

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2005 14:37 ]

• bartosiej
heel erg bedankt voor je reactie (alweer).

Ik denk dat ik die ook ga kopen, dit is dezelfde toch:
http://www.mycom.nl/MyCom...uctID=66034&productType=1

ziet er inderdaad goed uit qua koeling.

En (als ik het goed zie) heb jij een grote en een wat kleinere casefan, die koop ik dan ook :P, dan worden dit ze:

Zalman 92mm fan
http://www.mycom.nl/MyCom...uctID=67774&productType=1

Zalman 80mm fan
http://www.mycom.nl/MyCom...uctID=67766&productType=1

en dan moet ik nog een goeie airflow koeler zoeken..

dan zullen me temperaturen wel redelijk dalen toch?

Verwijderd

Je temperaturen zullen dan zeker dalen een grote en ene kleine fan steken maakt opzicht niet zo veel uit je moet kijken wat in je kast past en op de zijwand. Zorg ervoor dat de fan op de zijwand naar je cpu blaast en dat de fan die aan de achterkant van je case staat de lucht naar buiten zuigt.
Ideaal zou dan zijna als je vanvoor in de case dan ook nog een of meerdere fans zet die verse lucht van voren aanzuigen en dan heb je echt wel een ideale airflow in je case. Zo bolt mijn pc ook, ik heb voor het moment 5 casefans steken 2 vanachter , 2 vanvoor en een aan de zijkant. Temperatuur van de kast zit altijd maar paar °C boven de omgevingstemperatuur en met die zalman 7700 moet je je processor zeker wel kunnen koelhouden en zou toch ook wel een aardige overclock mogelijk moeten zijn. Hou er wel rekening mee dat als je je fsb gaat verhogen dat je ineens ook je ram en pci, en enventueel agp poort ook overclocked. Hangt van moederbord tot moederbord af maar met de betere kan je uitschakelen dat je ook de pci enz mee gaan verhoogd worden, loont de moeite dus om eens naar te kijken.

Oh en als je nu moest denken dat al die casefans enorm veel geluid produceren enz, niets is minder waar lang leve het gebruik van een fancontroller ;) >:) .
Succes ermee.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2005 14:58 ]

Verwijderd

Leuke kast enzo, je betaald alleen voor een voeding die je al hebt :P.
ALs je al een _GOEDE_ voeding hebt kan je beter op wat internet winkels zoeken naar een andere kast, is genoeg keus :9

(niet dat dit een slechte kast is hoor)

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 17:26
Temperaturen zullen met goede airflow in de kast wel dalen ja. Ik oc zelf nu zo ongeveer een jaar of 2 en heb gemerkt dat airflow veel verschil kan maken. Echter de basis moet ook goed zijn, dus zoek eens op google of hier hoe je het beste koelpasta kan aanbrengen. Ik heb zelf pasta van coolermaster. Hier zit zelfs een plastic kaartje bij om de pasta goed te verdelen. Ik weet echter niet of er veel temp. verschil zit tussen het gebruik van artic silver of deze coolermaster koelpasta.

Die coolermaster centurion is qua luchtstroom een stuk beter dan je oude kast. Probeer er wel voor te zorgen dat de ligt die je in je kast blaast ongeveer gelijk is aan de lucht die je uit je kast blaast. Als je alleen in of alleen uitvoer hebt is dat ook weer niet goed.

[ Voor 2% gewijzigd door Gizzy op 06-08-2005 15:07 . Reden: typo ]

flickr - WOT Profile - Game PC

• bartosiej
ja dat zie ik nu net ook!:P

ik ging op pricewatch kijken en toen zag ik dat dit de goedkoopste site was om de kast (zonder voeding) te kopen:
http://www.megawebshop.nl...atie.php?products_id=1148

Er staat ook dat die 2 casefans die ik wilde kopen er gewoon al standaard in zitten :
Ventilatie: 80 x 80 x 20 mm Front Fan ( Intake ) x 1
120 x 120 x 25 mm Rear Fan ( Exhaust ) x 1

Dus ik hoef verder volgens mij geen casefans te kopen..

Verwijderd

Deze kast word ook geleverd ZONDER voeding. Een van de goedkoopste is cool-prices.nl

http://www.cool-prices.nl...id--2,sgid--26,artId--430

De kast is al inclusief een 12 cm casefan, die je ziet op mijn plaatje, en een 8cm casefan die in de voorkant zit, voor de nodige airflow, die is niet helemaal efficient geplaatst, namelijk helemaal onderin, maar met een extra 8cm fan fan in het midden is het perfect

edit: je had het zelf al ontdekt :)
wat ik wel zou doen is een 8cm fan voor in het zijpaneel (die is niet meegeleverd)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2005 15:15 ]

• bartosiej
ik ben nu op me moederbord aan het kijken of die koelers wel allemaal stroom kunnen krijgen, maar er is nog maar 1 plek vrij waar ik een casefan in kan stoppen...

Hoe los ik dat op.?

Verwijderd

OH! en weer heeft de kast de ideale oplossing!!

niet dat ik nou zo'n verschrikkelijke fan van coolermaster ben, maargoed...

de casefans zijn allemaal voorzien van molex verloop stekkertjes, dit betekent dus dat er helemaal geen plekken op het moederbord nodig zijn, alleen wel een extra voedingsstekkertje (zo een die ook in je DVD/CDrom speler zitten) dit kan je trouwens ook zien op mijn foto

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2005 15:22 ]

• bartosiej
haha ok, heel erg bedankt, ik zie alleen geen plek waar zo'n voedingstekkertje in me moederbord past... (of zie ik dat nou helemaal verkeerd)

Ik heb een P5GD1 moederbord

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 14:26:
Ik ben zelf in het bezit van de Coolermaster Centurion 5 CAC T-05 en ben daar erg tevreden over

Hier een foto van mijn opbouw: [afbeelding]

Maar er zullen zat kasten zijn die ook een goeie airflow geven, maar met coolermaster zit je altijd goed....

En nee, koelingen die al warme lucht opzuigen zijn nooit goed....die zalman koeler moet juist airflow krijgen van bovenaf, zoals bij mij het geval is (het kleine koelertje links) bij een pentium is dit nog belangrijker, aangezien die veel warmte stoken, ik zou dus een speciale duct maken om de airflow naar je zalman te maken.

Edit, mijn temperaturen:
Ik heb een winchester 3200+ (2,0Ghz)
Overgeclocked naar 2,6 Ghz

Temps:
CPU: 33 graden
Kast: 25 graden
moederboard: 33 graden

als ik de koperen koelvinnen van mijn zalman 7000 aanraak zijn ze nauwelijk warm, dit duidt op een goede koeling
Als je een tunneel maakrt van karton die van je ene casefan naar de cpu gaat dan scheelt je dat zeker zo 5°C omdat je de de lucht op kamer temp door de cpu koeler blaast in de plaats van de lucht uit je case wat al warmer is.

Verwijderd

hoeft helemaal niet! je kan het uiteinde ook gewoon ergens los neerhangen, deze ingang voor het stekkertje is speciaal voor mijn SLI moederbord, maar als ik hem er uit trek werken mijn ventilatoren net zo hard door, ze hebben namelijk zelf een + en -

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 15:30:
[...]

Als je een tunneel maakrt van karton die van je ene casefan naar de cpu gaat dan scheelt je dat zeker zo 5°C omdat je de de lucht op kamer temp door de cpu koeler blaast in de plaats van de lucht uit je case wat al warmer is.
ik denk niet dat mijn processor er 28 graden van word :P en ik heb het totaal niet nodig, ik heb een AMD processor! bij een pentium 4 had ik het wel gedaan ja, maar zolang mijn processor bij extreme belasting niet heter dan 40 graden word vind ik het prima

• bartosiej
heel erg bedankt, ik denk dat ik die kast nu ff ga bestellen!

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:50

Animal_X

Rodin

Nostalgie dit topic.... Afbeeldingslocatie: http://images.fok.nl/s/emo.gif

[ Voor 14% gewijzigd door Animal_X op 06-08-2005 16:20 ]

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• bartosiej
ik heb nog eens gekeken naar andere behuizingen, is deze behuizing ook goed:
http://www.coolermaster-e...=CAC-T01-EK&other_title=0

want dan kan ik die gewoon halen bij mycom dan hoef ik um niet helemaal te bestellen...

Verwijderd

prima kast hoor, alleen geen 12cm fan, en geen fan voor in het zijpaneel

en hoezo nostalgie? :P

Verwijderd

Socket A en nog de goeie oude ATX stekker :Y)
Maar mijn Barthon 3200+ blijf ik voorlopig houden want zoveel sneller in games is het toch niet met me zelfde video kaart 6800GT en dan een andere cpu.

• bartosiej
Ik heb me nieuwe kast! Ik heb alles ook in elkaar gezet en het werkt allemaal supergoed!!

De temps zijn nu:
Moederbord: 28 graden
Kast: 21 graden
CPU: 48 graden

Dus de temps zijn helemaal okay!

Ik heb ook nog een derde casefan erin gedaan van 8 cm.

Nu vroeg ik me af hoe jij (Kakkarot) je casefans had staan?

Ik heb het nu zo:
- de 12cm fan aan de achterkant van de kast die neemt lucht op (heb ik niks aan veranderd)
- de 8cm fan aan de voorkant helemaal onderin neemt volgens mij ook lucht op (heb ik ook niks aan veranderd)
- de 8cm fan aan de zijkant van de kast die blaast de warme lucht uit de kast.

Ohja en op dat plaatje waarin jij je kast liet zien leek het net alsof er een deur in je kast zat :S

Hoe doe je die dan open?

Alvast bedankt,

bartos

Verwijderd

Moet die grote 12 cm fan niet de lucht uit je kast blazen?
Die zit namelijk redelijk bovenin de kast en warme lucht stijgt op.
Laat je de fan voorin de kast lucht in de kast blazen en de fan achterin de kast de lucht eruit blazen.

of zie ik het verkeerd?

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

SgtStrider

Fractal Switchover!

Ik vind de temperaturen wel een beetje _erg_ hoog. Zelfs met foute airflow. Mijn kast heeft echt 0 airflow, en ik heb een Intel 2,8Ghz overclocked naar 3,6Ghz met stock cooler. Mijn CPU temp is idle 42 graden, en load 48 graden (MAX). Ik zou dus even naar wat andere dingen gaan kijken, misschien is je thermal diode stuk ?

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

• bartosiej
Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 00:05:
Moet die grote 12 cm fan niet de lucht uit je kast blazen?
Die zit namelijk redelijk bovenin de kast en warme lucht stijgt op.
Laat je de fan voorin de kast lucht in de kast blazen en de fan achterin de kast de lucht eruit blazen.

of zie ik het verkeerd?
Sorry ik heb het fout gezien, de 12cm fan blaast wel de lucht uit me kast, ik zal nu de 8cm aan de wand ff omdraaien en kijken of de temperaturen dalen..
SgtStrider schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 00:15:
Ik vind de temperaturen wel een beetje _erg_ hoog. Zelfs met foute airflow. Mijn kast heeft echt 0 airflow, en ik heb een Intel 2,8Ghz overclocked naar 3,6Ghz met stock cooler. Mijn CPU temp is idle 42 graden, en load 48 graden (MAX). Ik zou dus even naar wat andere dingen gaan kijken, misschien is je thermal diode stuk ?
Volgens intel zou mijn temperatuur gemiddeld 66 graden moeten zijn, de temperatuur mag max. 85 graden worden.

(ik denk) dat mijn processor toch een stukie nieuwer is als die van jouw. (die van mij heeft ook x64-extensies en 2MB L2 cache), ik weet niet zeker of dat het is hoor, je kan ook best gelijk hebben..
Pagina: 1