Toon posts:

Interferentie firewire aansluiting laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een M-Audio Audiophile firewire geluidskaart aangesloten via firewire met m'n laptop.
Standaard zit er geen firewire poort op m'n laptop dus heb ik een firewire cardbus gekocht en er in geplugged.

Nu hoor ik een constante ruis redelijk hard over m'n monitors (speakers om te 'monitoren') met daarin een tikje om de seconde. Dezelfde tik kan ik horen als ik linksonder m'n laptop luister. Waarschijnlijk de HD.

Is deze (waarschijnlijk) interferentie te voorkomen? Het is nl. erg storend en heb ook een vermoeden dat het ook de oorzaak is bij een nog harder kort gekraak bij HD activiteit.

Gezien ik volgende week een liveoptreden moet doen met de laptop (voor het eerst) vind ik dit zwaar balen :'(

PS: Ik had een soortgelijke interferentie met m'n vorige externe geluidskaart (een Edirol UA-25 via usb)
PS2: Het betreft een Toshiba L10-103 laptop

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2005 20:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb even de voeding van de laptop eruit gehaald zodat hij op batterij verder gaat en toen was de ruis helemaal weg. Kan dit een aarde-probleem zijn?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 20:38:
Heb even de voeding van de laptop eruit gehaald zodat hij op batterij verder gaat en toen was de ruis helemaal weg. Kan dit een aarde-probleem zijn?
Wat als je de stekker erin steekt en de batterij eruit haalt?
Zitten de stekkers van het audiokaartje in dezelfde of de die van de laptop?
Zit er verder andere hardware op de laptop?

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 20:38:
Klinkt als een klassiek ground loop probleem. Raar, ik dacht dat firewire galvanisch gescheiden was.
http://www.z74.net/FAQ-Brom.txt

Verwijderd

Topicstarter
Hey bedankt voor dat artikel!

Het is inderdaad dat probleem. Ik heb het getest door een ongeaard stekkerblok te gebruiken en inderdaad, de ruis/brom was weg.

Nu moet ik dat artikel nog even goed doorlezen en kijken of een ongeaard stekkerblok gebruiken voor een laptop ook 'dom' is. Helemaal als ik moet optreden wat in een tent plaatsvindt.

Heel erg bedankt!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Veel succes met je optreden, en doe voorzichtig met elektriek, vooral in deze natte omstandigheden.

Heeft je lappie een ingebouwde voeding of een externe adaptor daarvoor?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt.

De laptop gebruikt een externe adaptor.
Pagina: 1