Toon posts:

Pc instabiel

Pagina: 1
Acties:
  • 256 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heren en dames,

Ik zit met een probleem met mijn nieuwe pc.

Onderdelen:

754 AMD Athl64 3000+ 2.0GHz BOX
Asus K8V-X GL/AGP 754
Power Supply 500W ATX Techsolo/MS-Tech
Connect3D ATI Radeon 9550 256MB
512 MB DDR/400 PC3200 Kingston 2x

Nu is het probleem dat de pc vaak vast slaat, vaak al na het opstarten. of hij start gewoon meteen opnieuw op, of hij gaat gewoon uit :/ Alles aan de pc is gloednieuw, op de DVD-brander en de 200 gb schijf van maxtor na. Ik heb de pc samen met mijn broer in elkaar gezet. Ik heb de onderdelen van Gistron.nl.
Ik zat zelf te denken aan de temperatuur van het mobo. Daarom had ik Pc Alert 4 gdld. En die gaf aan dat mijn cpu 129 graden werd. Dit vind ik zelf iets te veel van het goede, aangezien de temperatuur gemeten werd vlak nadat ie opgestart was en bij een cpu-gebruik van ongeveer 4%.

Weten jullie zo waar het aan zou kunnen liggen?

Bij voorbaat dank.

• Ilya
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
129graden lijkt me HEEL sterk.. dan slaat ie allang uit.

• Pompiedom
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-04 13:35

Pompiedom

Don't panic

Wat geeft de temperatuur aan in de bios?
Heb je al gekeken naar biosupdates (misschien incompatibilteit ram geheugen?)

Temperatuur kan een probleem zijn, zeker als deze fout uitgelezen word, als je de beveiliging hebt ingeschakeld in de bios kan het zijn dat hij wanneer hij deze 'foutieve' temperatuur bereikt de pc uitschakeld terwijl dit onterecht is.

We create our own reality

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

/me Welkom op GoT *

PC-Alert geeft overduidelijk een verkeerde waarde aan. Beter is om even de waarde in het BIOS uit te lezen.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Waar kun je die temperatuur vinden in de bios? Ik heb al wel gezocht maar heb het niet gevonden :X

Verwijderd

post ook eens de amperages van die voeding op de +3.3 +5 en +12 V lijnen. Staat meestel o peen sticker erop geplakt.

• mandroid
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 07:50
zet ook eens automatisch heropstarten bij een fout uit :
systeemeigenschappen, tabblad "advanced", klik op settings bij "Startup and recovery" en dan doe je het vinkje weg bij "Automatically restart"

Verwijderd

Topicstarter
+ 3.3 = 28A
+ 5 = 38A
+12 = 17A

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:21
Redelijk magere voeding, maar zou in principe moeten voldoen. Als je een ander exemplaar (misschien minder watt, maar meer ampére op de 12-Volt lijn) hebt liggen, test het daar even mee uit. Maar wat voor restart is het? Een korte BSOD gevolgd door een restart (misschien met piepje) of schakelt de computer zichzelf gewoon uit?

Verwijderd

129 graden Fahrenheit misschien?? Is zo'n 50-60 graden celsius (gokje)

Edit =53.8 graden Celsius

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2005 20:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
The__Virus schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 20:22:
Redelijk magere voeding, maar zou in principe moeten voldoen. Als je een ander exemplaar (misschien minder watt, maar meer ampére op de 12-Volt lijn) hebt liggen, test het daar even mee uit. Maar wat voor restart is het? Een korte BSOD gevolgd door een restart (misschien met piepje) of schakelt de computer zichzelf gewoon uit?
Verschilt. De ene keer schakelt ie gewoon uit. Een andere keer krijg ik in een flits een blauw scherm te zien en start ie daarna compleet opnieuw op. En anders start ie gewoon in 1 keer compleet opnieuw op en als laatste optie heb ik dat hij gewoon helemaal vastloopt :/

Verwijderd

Heb je wel echt een 500 Watt voeding gekregen?
Wat al eerder is gezegd: Probeer de voeding te ruilen voor een A-merk voeding

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het goed heb is het een voeding tot maximaal 500 watt...

Verwijderd

Topicstarter
ff gecheckt:

CPU temp: 34 graden celsius
MB temp: 28 graden celsius
CPU fan speed: +/- 3040 RPM

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Het is zeker geen geweldige PSU maar voor de configuratie zoals in de startpost staat zal het voldoende zijn.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Maar wat zouden andere voor de hand liggende oorzaken kunnen zijn behalve de voeding? Want het is dus niet de temperatuur..

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:21
Ati drivers mogelijk, probeer de nieuwste (5.7) eens. Maar denk toch echt dat het je voeding is. Hij zal wel niet veel gekost hebben en daarom ook lang niet zo stabiel/veilig/krachtig zijn als een dure voeding

P.s. Hoewel dit virusje zelf een voeding van 50 euro heeft, maar die perfect zijn overgeklokte 3500+ kan draaien. (Huntkey LW6500-H3, ATX 2.0, 17A + 19A op 12V)

[ Voor 8% gewijzigd door The__Virus op 05-08-2005 22:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat voor voeding raden jullie me aan dan? Niet te duur graag :P

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 18:36:
Wat voor voeding raden jullie me aan dan? Niet te duur graag :P
Dezelfde die je nu hebt, prijs € 0,00. Die moet gewoon voldoende zijn. (kijk eens voor de grap naar mijn configuratie)

Als er geen grote afwijkingen voorkomen in de waarden zou ik hem absoluut niet vervangen. Installeer eens MBM (motherboard monitor) en log de diverse lijnen.

Wil je alsnog je geld weggooien en de voeding vervangen kijk dan eens in het topic Welke voeding heb ik nodig? Deel 12

Waarschijnlijk ligt je probleem totaal ergens anders. Ik gok op het geheugen want dit, normaal zeer stabiele, MB staat bekend erg kieskeurig te zijn wat de modules betreft.

[ Voor 39% gewijzigd door Guardian Angel op 06-08-2005 19:20 ]

ARME AOW’er

• gjkamstra
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Het kan natuurlijk ook gewoon een slecht/defect exemplaar van deze voeding zijn....

Hier had een grappige signature moeten staan, maar helaas: geen inspiratie

Verwijderd

Het kunnen inderdaad heel veel dingen zijn de belangrijkste zijn al genoemd.

In de faq van wos kun je vinden hoe je je bsod's kan gaan lezen

Mochten de dingen die hierboven al genoemd zijn niet werken kun je ook nog een keer proberen je randapparatuur allemaal uit te schakelen.

Verwijderd

Foutje :/

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2005 19:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
ff wat info opgezocht met behulp van AMD CPUinfo

[img=http://img92.imageshack.us/img92/2747/cpuinfo8ud.th.jpg]

Zou het kunnen dat de processor te snel draait? Aangezien current processor speed 2004 Mhz is en de max speed 2000...

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2005 15:17 ]

• Cipri
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

Cipri

Of niet natuurlijk...

Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 15:16:
ff wat info opgezocht met behulp van AMD CPUinfo

[img=http://img92.imageshack.us/img92/2747/cpuinfo8ud.th.jpg]

Zou het kunnen dat de processor te snel draait? Aangezien current processor speed 2004 Mhz is en de max speed 2000...
Dat maakt niets uit, zo'n kleine fluctuatie zit er altijd in :)

-=[ Murlocs Ate My Boots]=- Sylvanas Alliance - EU - Orosei lvl 100 Paladin

Verwijderd

Die 200GB Maxtor hardeschijf, dat is een SATA schijf neem ik aan, hoe heb je de voeding daarvan aangesloten?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 15:30:
Die 200GB Maxtor hardeschijf, dat is een SATA schijf neem ik aan, hoe heb je de voeding daarvan aangesloten?
Ehm, het is geen SATA schijf, tenminste niet als zodanig aangesloten, als ik zo naar rechts kijk (de kast in).. En de voeding is aagesloten met het bijbehorende stekkertje.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2005 15:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, hij liep net weer eens vast en ik kreeg weer eens een BSOD zoals jullie dat zo leuk noemen :) .
Heel verhaal over van alles en nog dat de pc was afgesloten wegens een fout, bladiebla.
Ik kreeg de volgende stopmelding, ik citeer:

*** STOP 0x0000008E (0xC000001D, 0xbf810169, 0xA8A76884, 0x00000000)

*** Win32K.sys - Adress BF810169 base at BF80000, Datestamp 422511a2

Wat betekent dit? Ik heb al wel ff gekeken bij de faq over het uitlezen van BSOD's, maar daar staat deze uiteraard niet tussen :/ (het zou me ook eens gemakkelijk gemaakt worden O-) )

Verwijderd

http://www.msdn.com/ ;)

http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;827663

Ziet er uit dat service pack 2 er nog niet opstaat ;)

Verwijderd

Topicstarter
Service Pack 2 staat er wel op.

Volgende BSOD die ik kreeg:

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

Controleer hard- en software.

Technische Informatie:

*** STOP: 0x00000050 (0xBF8F5B06, 0x00000008, 0xBF8F5B06,0x00000000)

*** Win32k.sys - Address BF8F5B06 base at BF800000, Datestamp 422511a2

Verwijderd

http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;222635

Lijkt me sterk dat dit er ook mee heeft te maken, maar zo te zien is er duidelijk wat anders aan de hand.
Heb je de hardeschijf al eens getest op bad sector met Maxblast?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 16:11:
http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;222635

Lijkt me sterk dat dit er ook mee heeft te maken, maar zo te zien is er duidelijk wat anders aan de hand.
Heb je de hardeschijf al eens getest op bad sector met Maxblast?
Ik heb nog nooit NetMeeting gebruikt.. Dus dat zal het idd niet zijn..

Nee, nog niet getest.. Zal het eens proberen. Gewoon te dl-en bij..?

Verwijderd

Oplossing is duidelijk

deze mobo's claimen op een hogere snelheid te kunnen draaien dan ook echt kan. Probeer voor de gein eens je geheugen één snelheid lager te zetten. 99% kans dat het dan wel werkt. Heb het ook gehad met mijn eerste 64 Bits mobo. Inmiddels aan het derde systeem met 64 bits bezig en nu is dat probleem eindelijk opgelost.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 16:18:
Oplossing is duidelijk

deze mobo's claimen op een hogere snelheid te kunnen draaien dan ook echt kan. Probeer voor de gein eens je geheugen één snelheid lager te zetten. 99% kans dat het dan wel werkt. Heb het ook gehad met mijn eerste 64 Bits mobo. Inmiddels aan het derde systeem met 64 bits bezig en nu is dat probleem eindelijk opgelost.
En hoe doe ik dat?

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-05 22:02

jotheman

Was like that when I got here!

Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 16:18:
Oplossing is duidelijk

Eerst zien dan geloven... Heb er nog nooit van gehoord moet ik zeggen.
Ik heb 'tzelfde probleem gehad, bij mij was een schijf van m'n raid0 aan z'n laatste levensdagen bezig, aldus MaxBlast (3 dagen, ja serieus, nadat de garantie is verlopen...)

I see dead pixels...

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 16:14:
[...]

Ik heb nog nooit NetMeeting gebruikt.. Dus dat zal het idd niet zijn..

Nee, nog niet getest.. Zal het eens proberen. Gewoon te dl-en bij..?
Yep zelfs als een ISO dus kan je een cd'tje fikken.

Zou voor dat eerst even wat hierboven staat proberen, lijkt me zeer aanemelijk, geheugen problemen voorzaken ook dit soort fouten.

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal leuk en aardig dat MaxBlast, maar ik heb dus geen diskette-station :/

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

AzzKickah

06-CENSORED

Ik heb een zelfde soort probleem met mijn PC, niet echt vergelijkbaar of zo, behalve dat ik ook AMD heb. Ik verdenk zelf mijn moederbord. Misschien bij jou ook?

Verwijderd

Topicstarter
AzzKickah schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 16:30:
Ik heb een zelfde soort probleem met mijn PC, niet echt vergelijkbaar of zo, behalve dat ik ook AMD heb. Ik verdenk zelf mijn moederbord. Misschien bij jou ook?
Het moet toch niet gebeuren dat mijn mobo nou al naar de klote zou zijn.. ding is nog geen maand oud..

Verwijderd

Topicstarter
Volgende BSOD:

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Tech info:

*** STOP: 0x0000000A (0x00000028, 0x00000002, 0x00000000, 0x8051E9D7)

• AzzKickah
  • Nu online

AzzKickah

06-CENSORED

Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 16:33:
[...]

Het moet toch niet gebeuren dat mijn mobo nou al naar de klote zou zijn.. ding is nog geen maand oud..
Ik werk in een elektronica-winkel en het is echt verbazingwekkend dat mensen echt denken dat spul van minder dan 2 maand oud niet kapot kan.

Alles kan kapot! Iets kan kapot zijn als je het hagelnieuw uit de doos haalt!

Dus ja, dit kan gewoon gebeuren. Maar daarom bestaat er zoiets als garantie :)

Verwijderd

Topicstarter
AzzKickah schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 16:45:
[...]

Ik werk in een elektronica-winkel en het is echt verbazingwekkend dat mensen echt denken dat spul van minder dan 2 maand oud niet kapot kan.

Alles kan kapot! Iets kan kapot zijn als je het hagelnieuw uit de doos haalt!

Dus ja, dit kan gewoon gebeuren. Maar daarom bestaat er zoiets als garantie :)
Ik snap ook wel dat het kapot kan (duhuh :P ) Maar als mn mobo kapot zou zijn zou die het toch helemaal niet meer doen of ben ik nou weer achterlijk :/

• AzzKickah
  • Nu online

AzzKickah

06-CENSORED

Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 16:47:
[...]

Ik snap ook wel dat het kapot kan (duhuh :P ) Maar als mn mobo kapot zou zijn zou die het toch helemaal niet meer doen of ben ik nou weer achterlijk :/
Achterlijk wil ik je niet noemen maar op deze manier is dat wel verleidelijk haha ;)

Nee een onderdeel op je moederbord kan best defect zijn, terwijl je PC nog wel 'doet' (half dan). Bijvoorbeeld 1 van de 3 geheugenbankjes kan defect zijn, waardoor je, als je er geheugen in stopt, constant een hangend of rebootend systeem hebt.

Misschien andere factoren nog op je mobo... Kan zoveel zijn :)

Verwijderd

Topicstarter
AzzKickah schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 16:50:
[...]

Achterlijk wil ik je niet noemen maar op deze manier is dat wel verleidelijk haha ;)
Leef je uit, word niet zo snel boos :P
Nee een onderdeel op je moederbord kan best defect zijn, terwijl je PC nog wel 'doet' (half dan). Bijvoorbeeld 1 van de 3 geheugenbankjes kan defect zijn, waardoor je, als je er geheugen in stopt, constant een hangend of rebootend systeem hebt.

Misschien andere factoren nog op je mobo... Kan zoveel zijn :)
Owjah, op die manier, had ik niet zo snel aan gedacht. Word momenteel een beetje kierewiet hier 8)7

maar ff back 2 business: Hoe zet ik mijn geheugen 1 standje lager dan?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2005 16:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
En wederom weer een foutmelding:

IRQL_etc

*** STOP: 0x0000000A (0x86CF9118, 0x00000002, 0x00000001, 0x805001B2)

Het zijn wel telkens verschillende foutmeldingen.. Dat zou dus in principe betekenen dat er een hoop mis is :/

Verwijderd

Zeker iets mis met je hardware, al de meldingen in de BSOD die je krijgt slaan nergens op.

Vaak is dit niet direct gerelateerd aan je moederbord, maar aan wat je erin stopt ;-).

Best kans dat je geheugen dus niet naar behoren presteert, standje lager zou best eens kunnen helpen. Hoe dit kan is als het goed is te vinden in de handleiding die met je Asus bordje meekwam :)

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-05 21:19
Draai memtest86 eens. www.memtest86.com Gewoon iso downloaden en die op een cd fikken, ding is bootable dus geen floppie drijf nodig :)

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Verwijderd

Voordat je de Memtest draait zou je trouwens nog eens kunnen proberen allebei je geheugenreepjes in de gele slots te steken, mocht dit nog niet het geval zijn.

Probeer ook eens een enkel reepje, of een reepje van een ander merk dat 'officieel' gesupport is (kan je ook in de handleiding vinden, Asus maakt goede handleidingen :P

Verwijderd

Topicstarter
Volgens het boekje van Asus worden de reepjes van Kingston 512 mb gewoon ondersteund..

Verwijderd

Kingston maakt zelfs geen chips, het is slechts een vendor, dus je moet naar het serie nummer op de chips kijken of deze overeenkomt met het serie nummer gegeven bij de manufacturer van de chips van de Kingston reepjes (waarschijnlijk Infineon).

• KaMiKaZe
Ik had laatst 2 x 512 Kingston met Elpida chips, kan inderdaad verschillen per module

Verwijderd

Topicstarter
Kingston reepjes van infineon worden ook ondersteund :)

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Zoals ik al eerder zei, ik denk dat de oorzaak bij het geheugen ligt. Probeer het eens met ander geheugen of met 1 module. Niet geschoten....

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Na enige tijd hier ff een update:

Ik ben inmiddels van XP Pro teruggestapt naar XP Home.
Het is een kleine verbetering, want hij loopt niet meer zo vaak vast / start niet meer zo vaak uit zichzelf op. Maar het gebeurt dus nog wel. Mijn broer was dit weekend thuis en die had het er over dat dit MB er af en toe problemen mee heeft om USB apparaten fatsoenlijk te laten draaien. Nu heb ik er 2 USB apparaten aan hangen, namelijk een webcam en een USB-printer. Maar de USB printer heeft dus wel een eigen voeding.

Zoals ik al zei houdt ie het nu langer vol. Maar nou is mijn vraag: hoe komt dat? Het enige wat ik heb gedaan is van Pro naar Home overstappen..

• KaMiKaZe
Nog steeds stronteigenwijs is het niet ? Waarom draai je nou gewoon niet even Memtest86 om in ieder geval te testen of die geheugens van je 100% zijn, anders kun je wel blijven gissen wat het is.

nogmaals : www.memtest86.com -> iso downloaden -> iso naar cd branden -> booten met de cd en testen -> uurtje wachten en je weet het

succes

Verwijderd

Topicstarter
Ok, memtest gedownload, gebrand naar cd, pc opnieuw opgestart, F8 voor booten via cd. Goede station aangegevene en vervolgens start ie gewoon op :/ Of hoort dat zo :?

• KaMiKaZe
Je hebt waarschijnlijk gewoon het bestand 1 op 1 naar cd gebrand. Je moet vanuit je brandprogramma kiezen (nero oid) voor een image naar schijf branden.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Ik weet niet of iemand het heeft genoemt. Als je cpu/mem of moederbord net instabiel is(lees niet compleet) door wat dan ook. Kan het helpen voltages te verhogen.

Vcore voor de cpu, 1-2 stapjes hoger (0.025volt?)
Vddr voor geheugen 0.1~0.3 volt hoger(is ook soms nodig met bijplaatsen van extra geheugen)
Northbridge/chipset 0.1~0.3 volt hoger.

Voor het geheugen kan ook gelden(bij meerdere latjes) de command rate setting(1t & 2t) op 2t of op disabled te zetten(1t==enabled) En heel soms moet je zelfs de andere geheugenlatencies zoals de cas en tras hoger(losser) zetten om het stabiel te krijgen...

En verder, al die foutmeldingen kunnen door dezelfde hardware komen. Dus meerdere foutmelding bij 1 corrupte hardwarecomponent. Een overgeclockte (of te weinig volt krijgende) cpu kan dit dus allemaal veroorzaken, maar het kan dus ook 1(of allbei) van je geheugen latjes zijn.
Als dat het allemaal niet is, cpu testen met prime95 en ddr met memtest86+ dan kan het zijn dat de harddisk de veroorzaker is of een slechte windows install met oude of slechte drivers.

Ook zou het kunnen zijn dat 1 vd hardwarecomp zoals een losse pci kaart(geluidskaart/netwerk/modem) de veroorzaker is.

Is dit alles het niet?!@!!?!?!?! Dan is het moederbord instabiel cq naar zn grootje...

[ Voor 37% gewijzigd door ToFast op 15-08-2005 01:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ben nu memtest aan het draaien en hij heeft 3 errors gevonden. Bij test 8. Dit geeft ie aan:

Error 1:
Failing Address: 0003b7dfcb4 - 951.9MB
Good: ffffffff
Bad: 0000ffff
Err-Bits: ffff0000
Count: 1

Error 2:
F A: 0003b7dff34 - 951.9MB
G: ffffffff
B: 0000ffff
E-B: ffff0000
C: 1

Error 3:
F A: 0003d61bfd8 - 982.6MB
G: ffffffff
B: ffff0000
E-B: 0000ffff
C: 1

En het lijkt erop dat ie nu met testen gestopt is want hij blijft bij Pass op 86% hangen en bij Test op 35%.. En de tijd tikt ook niet meer door.. :/

• KaMiKaZe
Nou het lijkt me duidelijk dat dat geheugen redelijk gaar is, gewoon terug naar de winkel waar je het gekocht hebt, en daar aangeven dat je het geheugen hebt getest en dat het errors geeft en daarna zelfs hangt. Bijna alle geheugen heeft tegenwoordig levenslange garantie dus echt moeilijk moeten ze daar niet over doen.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, heb de test overnieuw gedaan (is nog bezig), en hij heeft nu bij test 5 al 4 errors gevonden.. Nu vraag ik mij af waarom ie die net niet heeft gevonden :/

• ToFast
Dat is wel vaker zo dat hoelanger hij aan staat, des te meer fouten.
Maar probeer eens je vddr(geheugenvoltage) iets te verhogen. Dit zou zomaar het probleem kunnen oplossen(ja ook de errors in memtest86 dus) of die caslatencies zoals ik al eerder aangaf(en command rate)

EN zodra je 1 error krijg hoef je niet door te gaan testen, het is gewoon niet goed(ingesteld..?)

[ Voor 16% gewijzigd door ToFast op 15-08-2005 17:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik was ff aan het eten en ondertussen was de pc nog aan het testen. Ik neem aan dat er met 27 errors iets goed fout zit. Ik ga dalijk ff kijken voor die voltages enzo.. Kan ik dat gewoon in de bios doen..?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Dat zei ik al ruim een week geleden. Het geheugen is de oorzaak. Weg met die rommel.

ARME AOW’er

• ToFast
Guardian Angel schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 18:29:
Dat zei ik al ruim een week geleden. Het geheugen is de oorzaak. Weg met die rommel.
How how how, het hoeft geen rommel te zijn en het hoeft niet perse weg. Eerst maar eens wat settings losser zetten en command rate op 2t(==disabled) en voltage verhoging.

Verwijderd

Topicstarter
Maar ToFast zegt dat ik die problemen evt ook op kan lossen door de voltages wat hoger te zetten. Weet nu alleen nog niet hoe.. O-)

Verwijderd

je geheugen is sowieso slecht en zal in de winkel dan ook omgeruild worden... waarom proberen om het dan met voltage aanpassingen toch te doen draaien? als het niet werkt zoals het moet, laat je het gewoon vervangen. Veel eenvoudiger, en beter een nieuw stuk dan een defect dat opgelapt is...

edit: als je dan toch met voltages wil spelen... in je bios kan je ze wel allemaal vinden, gewoon ff door de menu's lopen

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2005 19:05 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

ToFast schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 18:51:
[...]
How how how, het hoeft geen rommel te zijn en het hoeft niet perse weg. Eerst maar eens wat settings losser zetten en command rate op 2t(==disabled) en voltage verhoging.
Dit MB heeft een prima autodetectie voor het geheugen en de voltages maar deze zijn ook manueel in te stellen.

Mijn ervaringen hiermee zijn dat het e.e.a. behoorlijk nauw luistert en instabiliteit het gevolg is. Misschien heeft de TS straks een betere ervaring, je weet maar nooit.

Ik zou gaan voor nieuw geheugen, immers het is een nieuwe PC en als de verkoper dit geheugen heeft geleverd en het blijkt niet compatibel te zijn ligt het probleem bij hem en zal hij toch echt geheugen moeten leveren dat wél samenwerkt met dit MB.

ARME AOW’er

• ToFast
ach nee man. Er gaat niks kapot als je wat voltages verhoogt. De levensduur neemt ook haast niet af, misschien van 100jaar naar 98jaar. Boeiend :D:D

Nee het hoeft niet aan het geheugen te liggen, misschien geeft zijn mobo net te weinig stroom aan zn mem bijvoorbeeld etc etc.

Dus gewoon ff testen met vddr(mem) voltage verhoging. En manuele instellingen voor de latency settings Cas/tras en vooral belangrijk ook command setting op 2t zetten, of disabled.

• ToFast
ToFast schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 19:48:
ach nee man. Er gaat niks kapot als je wat voltages verhoogt. De levensduur neemt ook haast niet af, misschien van 100jaar naar 98jaar. Boeiend :D:D

Nee het hoeft niet aan het geheugen te liggen, misschien geeft zijn mobo net te weinig stroom aan zn mem bijvoorbeeld etc etc.

Dus gewoon ff testen met vddr(mem) voltage verhoging. En manuele instellingen voor de latency settings Cas/tras en vooral belangrijk ook command setting op 2t zetten, of disabled.
Mocht niks baten dan terug met het geheugen.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe moet ik die voltages psies verhogen dan?

• ToFast
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 20:02:
Hoe moet ik die voltages psies verhogen dan?
Ja gewoon verhogen met +/- of page up/page down, 0.1~0.3volt extra...voor vddr(mem)

[ Voor 3% gewijzigd door ToFast op 15-08-2005 21:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, hier weer ff een update:

Ik heb nu de voltages iets verhoogd en de command setting op disabled gezet en vooralsnog lijkt het te werken. Met alleen de command setting veranderen werkte het niet. Maar daarna heb ik ook nog dan die voltages verhoogd en sindsdien is hij nog niet weer uitgevallen (staat nu de hele dag al aan).

Ik hou jullie op de hoogte :)

• ToFast
Nou perfect.
Dan zou ik toch nog eens memtest86+ testen voor het zekere. En ook op command rate 1t, oftewel enabled want command rate 1t is toch wel een stukje sneller dan 2t voor je algemene geheugenbandbreedte.

En probeer ook uit te zoeken aan welk voltage(s) het ligt. Is het bijvoorbeeld niet noodzakelijk dat het core(vcore) voor de cpu wordt verhoogd, of de chipset. Verhoog die dan ook niet, heeft geen nut en de componenten verbruiken alleen maar meer watt==warmer..

En als het bijvoorbeeld alleen vddr(geheugenvoltage) is kijk dan ook waar de grens zit. Als hij met 0.1v hoger nu dus perfect loopt is het klaar, maar heb je gelijk 0.3v hoger gedaan kijk dan of 0.2 of 0.1 ook nog goed werken(memtest86+)

[ Voor 55% gewijzigd door ToFast op 16-08-2005 23:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Is een strak idee. Ik ga het morgen wel eens ff uittesten. Iig alvast bedankt voor de hulp :>
Pagina: 1