Toon posts:

6800Ultra/350W

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is een voeding van 350W voldoende voor één 6800Ultra? Volgens een Wattage calculator zou een 6800Ultra zo'n 77W gaan verbruiken en dan heb ik een totaal van 270W voor mijn volledig systeem.

Als ik een andere voeding nodig heb, welke moet ik dan nemen??
Ik had dus gedacht om een voeding van meer dan 500W te nemen, omdat ik later misschien nog 2de 6800Ultra zal bijsteken.

Weet iemand misschien waar ik een voeding van 500W of meer kan vinden aan redelijke prijs(40/60Euro)??
Ik had gedacht aan een voeding van LC-Power van 550W, maar dat is een verkeerde keuze zeker??
http://www.bestseller-computer.de/?ID=7636

Mijn systeem:

AMD Athlon64 3500+ 2200MHz S939 Venice
2GB Ram
Gigabyte K8N Pro-SLI AMD Socket939 ATX PCI-Express16x
HD 20GB
DVD-rom
350W voeding FSP GROUP INC

Alvast bedankt.

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08 21:48

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Die Low-budget voedingen halen nooit continue die 550W. Als je een redelijke voeding wil zal je toch iets meer moeten uitgeven en bijvoorbeeld bij Tagan of Zalman kijken. Verder zou ik ook even in het topic Welke voeding heb ik nodig? Deel 12 kijken

[ Voor 18% gewijzigd door Erazzzer op 05-08-2005 19:30 ]

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
+500 watt voeding vind je nooit voor die prijs. Geen echte tenminste, wel als je praat over piek. En dat wil je niet hebben. Geef wat meer uit en koop een goede Tagan, Coolermaster 450/480 Watt dat zal zo'n 2e ultra ook nog trekken. :)

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-08 23:33
Een 350W voeding kan niet de volledige 350W leveren, en die 350W bestaat ook niet alleen maar uit de 12V lijn, die in dit geval telt. Jouw voeding kan 16 Ampère leveren op de 12V lijn. Dat resulteert in 12 x 16 = 192W. Vermenigvuldig dat nog eens met de efficiëntie van je voeding (zo tussen de 70 en 75%) en je weet hoeveel je ter beschikking hebt. Als je een voeding wilt die voldoende biedt kun je kijken naar de Tagan 380W of CoolerMaster ExtremePower 430W. Beiden hebben een aantrekkelijke prijs waar je wél kwaliteit voor krijgt. Laat je die misleiden door het Wattage. Q-Tec 550W's liggen voor rond de € 40 in de winkel, maar evenaren nog geen 360W kwaliteitsvoeding.

[ Voor 32% gewijzigd door Z-Dragon op 05-08-2005 20:37 ]

^ Wat hij zegt.

Verwijderd

Topicstarter
Is dit een goede voeding van coolermaster:
http://euromaxi.bekz.be/index.asp?show_detail=1&NR=13204

En ik heb nog 1 vraag:

Ik moet dus ook nog mijn moederbord bestellen, maar is Gigabyte wel de juiste keuze voor een moederbord??
Ik ben zeker niet van plan om ooit mijn CPU te overclocken.
http://users.pandora.be/r...be/rodcad/N_art_6706.html

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 21:10:
Is dit een goede voeding van coolermaster:
http://euromaxi.bekz.be/index.asp?show_detail=1&NR=13204

En ik heb nog 1 vraag:

Ik moet dus ook nog mijn moederbord bestellen, maar is Gigabyte wel de juiste keuze voor een moederbord??
Ik ben zeker niet van plan om ooit mijn CPU te overclocken.
http://users.pandora.be/r...be/rodcad/N_art_6706.html
Jup dat is gewoon een degelijke voeding :)
En dat moederbord lijkt me ook wel een puike keuze.
Je kan trouwens ook gewoon de naam in typen van je voeding of moederbord in google & dan Review erachter zetten. Vervolgens lees je die en heb je een indruk van hoe goed het product is

[ Voor 19% gewijzigd door Satch op 06-08-2005 09:53 ]

Verwijderd

Z-Dragon schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 20:35:
Een 350W voeding kan niet de volledige 350W leveren, en die 350W bestaat ook niet alleen maar uit de 12V lijn, die in dit geval telt. Jouw voeding kan 16 Ampère leveren op de 12V lijn. Dat resulteert in 12 x 16 = 192W. Vermenigvuldig dat nog eens met de efficiëntie van je voeding (zo tussen de 70 en 75%) en je weet hoeveel je ter beschikking hebt. Als je een voeding wilt die voldoende biedt kun je kijken naar de Tagan 380W of CoolerMaster ExtremePower 430W. Beiden hebben een aantrekkelijke prijs waar je wél kwaliteit voor krijgt. Laat je die misleiden door het Wattage. Q-Tec 550W's liggen voor rond de € 40 in de winkel, maar evenaren nog geen 360W kwaliteitsvoeding.
De efficientie van een voeding mag je hierin niet meerekenen, omdat hier reeds mee rekening is gehouden bij het vermelden van de wattages van voedingen. M.a.w : een 500W voeding levert netto 500W (dus die 70 of 75 procent is reeds die 500W), en bruto (dus als je het warmteverlies meetelt) zal die dan 650W of 700W of iets dergelijks gaan verbruiken.

Dus je hoeft geen rekening te houden met de efficientie van de voeding als je een bep wattage wil kiezen, omdat dit al de netto-wattages zijn. Je houdt natuurlijk wel best rekening met de efficientie van de voeding bij het kiezen van een voeding in het algemeen !
Kijk echter ook niet zomaar naar het aantal watt, maar kijk ook eens hoe deze wattages zijn verdeeld over de verschillende voltlijnen. Voor een extra 6800ultra heb je vooral extra 12V power nodig, en 2 apparte 12V rails zijn hierbij ook al aan te raden.
Kijk ook naar de "combined power" die de voeding kan leveren.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2005 10:19 ]

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-08 20:52
Ik heb zelf zo'n anderhalve week geleden een Asus 360 watt voeding in mijn systeem gehangen. Deze voeding was redelijk goedkoop (36 euro oid) en heeft genoeg sap voor mijn computersysteem:

AMD Athlon XP 2400+ op 2300 Mhz bij 1,85 vcore
Asus A7N8X moederbord
2x 512 PC 3200 Kingston
WD 160 GB 7200 RPM
Maxtor 80 GB 7200 RPM
LG DVD speler
Asus DVD brander
Asus Geforce 6800LE met de core als GT en het geheugen op 6800 snelheid :)
Verder nog een Creative soundblaster Live kaartje

Voltages zijn:
vcore: 1,85
3,3v: 3,28
5v: 4,97
12v: 11,92

Het viel me op dat de ampereages zowat gelijk zijn aan die van een Zalman 400 watt voeding welke toch ongeveer 2,5x zo duur is. Imo dus een echte aanrader, wel moeilijk te vinden in Nederland maar bij de Vobis hebben ze hem

Hoort dit overigens niet thuis in het welke voeding heb ik nodig topic?

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

leuk deze uitleg maar weinig van toepassing hier denk ik.
je zegt tegen hem koop maar een asus 360 watt voeding.
leuk maar hij wil er over een tijdje een 2de 6800ultra erbij doen, dus heeft ie dan weer een nieuwe voeding nodig ;)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• pleasure
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Je zou een huntkey 500watt atxv2.0 voeding kunnen nemen. Ze zijn niet duur en van goede kwaliteit. Een dikke 30 ampère op de 12v geeft hij en dat is wel nodig ook met 2 x 6800ULTRA.

Verwijderd

Huntkey is erg goed, maar of die dat ook trekt vraag ik me af. Hij heeft in iedergeval maar drie kebales met molexxen. Maar een handige tweaker klikt wel even een extra molex op de kabels die je toch nooit gebruikt zodat je die voor de video kaart kan gebruiken.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 07:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

een tagan 480 van 76,- in de prijswatch kan gewoon 2x ultra een amd 4000+ 2x 512 bankjes en 2x 400gb s-ata schijven, en een berg cfl voeden.......geen probleem heb je nog over zelfs..

en de gigabyte is lekker bordje, heb de k8nxp sli en loopt super, vooral op video.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• GH45T
chucky666 schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 10:35:
leuk deze uitleg maar weinig van toepassing hier denk ik.
je zegt tegen hem koop maar een asus 360 watt voeding.
leuk maar hij wil er over een tijdje een 2de 6800ultra erbij doen, dus heeft ie dan weer een nieuwe voeding nodig ;)
Dat klopt ja, maar het ging mij voornamelijk om het volgende gedeelte:
Hoort dit overigens niet thuis in het welke voeding heb ik nodig topic?

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
GH45T schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 10:26:
Het viel me op dat de ampereages zowat gelijk zijn aan die van een Zalman 400 watt voeding welke toch ongeveer 2,5x zo duur is. Imo dus een echte aanrader
Hmmmmja. Die Asus zou volgens specs dus ongeveer hetzelfde moeten leveren als de Zalman. Maar wat weet je over de stabiliteit van de spanningen (nee, kun je niet aflezen met een handig progje, moet je meten met een scope), het gedrag bij brownouts en blackouts, het inschakelgedrag enz. enz. enz.? De kwaliteit van een voeding is niet afhankelijk van het totale afgegeven vermogen maar zit in heel andere eigenschappen waarover zelden of nooit (misschien bij militair spul) gegevens beschikbaar zijn.

• GH45T
koraks schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 13:11:
[...]

Hmmmmja. Die Asus zou volgens specs dus ongeveer hetzelfde moeten leveren als de Zalman. Maar wat weet je over de stabiliteit van de spanningen (nee, kun je niet aflezen met een handig progje, moet je meten met een scope), het gedrag bij brownouts en blackouts, het inschakelgedrag enz. enz. enz.? De kwaliteit van een voeding is niet afhankelijk van het totale afgegeven vermogen maar zit in heel andere eigenschappen waarover zelden of nooit (misschien bij militair spul) gegevens beschikbaar zijn.
Ik geloof het je graag maar ik heb helaas niet de meetapparatuur om dit te meten. Ik kan echter wel mijn ervaring posten en ik denk dat ik kwa stroomverbruik niet het lichtste systeem heb wat je kunt hebben. Het is ook weer niet enorm zwaar maar goed. Ik post dit ook alleen maar als extra informatie, zoals eerder al gepost ging het om de vraag of dit niet beter thuishoort in het welke voeding heb ik nodig topic. Het verbaast me altijd dat mensen met doorsnee systemen met voedingsvragen meteen worden doorverwezen naar een centraal topic, maar zodra er nieuwe exotische componenten in de computer zitten mag een eigen topic open blijven. Dit is geen commentaar op iemand maar het verbaast me gewoon soms.
Pagina: 1