(laptop) welke van de 2?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plukke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-09 18:39
Na een paar topics gestart en nog veel meer gelezen te hebben hier op GoT ben ik uiteindelijk bij de keuze tussen 2 laptops aangekomen. Beiden thinkpads R50e, maar met verschillende specificaties (en prijskaartjes)

Model nr 1:

Processor
merk Intel
processor family Intel Celeron Mobile
type Celeron Mobile
snelheid 1,4 GHz
bussnelheid 400 Mhz
cache omvang 0.512 MB Kb
RAM
standaard 256MB
Harddisk
capaciteit 30GB
type ATA-100 (Enhanced IDE)
CD/DVD drives
CD/DVD Drives DVD-ROM
CD lees snelheid 24 x
DVD lees snelheid 8 x
Beeldscherm
soort XGA TFT LCD
resolutie 1024x768 pixels
omvang 14.1 inch
Video
type Intel Extreme Graphics 2
geheugen video-adapter 64 MB
Audio
speakers 1 x 1W
Modem
type Y
snelheid 56 Kbps
Netwerk
aanwezig Ethernet/Fast Ethernet
Interfaces
Aansluitingen -1 (EPP)-2 USB 2.0-External Display-Headphone/Line out-RJ-11-RJ-45-AC adapter-External microphone
Toetsenbord & Muis
muis TrackPoint with "Press-to-Select"
Soort toetsenbord Full size
Energiebeheer
batterijtype 6 Cell Lithium-Ion
Gebruiksduur 3,5 hrs uur
Besturingssysteem
versie Windows XP Home
Afmetingen
standaard 314 x 260 x 33 mm
Gewicht
standaard 2700 g
Garantie
soort 1 jaar garantie, Customer Carry-in Repair of ThinkPad EasyServ.
Overige
gebundelde software Access IBM, IBM Access Connections, IBM Rescue and Recovery with Rapid Restore,Norton AntiVirus 2004, PC Doctor diagnostics, Adobe Acrobat Reader
security features -Hard disk drive password-IBM Security Slot-Power-on password-Supervisor password

Model nr 2

Processor
merk Intel
processor family Intel Pentium Mobile
type Intel Pentium M 715
snelheid 1500 Mhz
bussnelheid 400 Mhz
RAM
soort PC2700 DDR SDRAM
standaard 256 MB
Harddisk
capaciteit 40 GB
RPM 5400 RPM
type ATA-100 (Enhanced IDE)
CD/DVD drives
CD/DVD Drives CD-RW/DVD-ROM Combo V
CD lees snelheid 24 x
CD schrijf snelheid 24 x
CD herschrijf snelheid 24 x
DVD lees snelheid 8 x
Beeldscherm
soort XGA TFT LCD
Video
type Intel Extreme Graphics 2
Audio
speakers 1 x 1W
Modem
snelheid 56 Kbps
type Y
Netwerk
aanwezig Ethernet/Fast Ethernet/IEEE 802.11b/IEEE 802.11g
Interfaces
Aansluitingen -1 (EPP)-AC adapter-External microphone-External Display-Headphone/Line out-RJ-11-RJ-45-2 USB 2.0
Toetsenbord & Muis
muis TrackPoint with "Press-to-Select"
Soort toetsenbord Full size
Energiebeheer
batterijtype 6 Cell Lithium-Ion
Gebruiksduur 4,0 hrs uur
Besturingssysteem
versie Microsoft Windows XP Home Edition
Afmetingen
standaard 332 x 269 x 38 mm
Gewicht
standaard 3000 g
Garantie
soort One year parts and labor (system battery: one year).
Overige
security features -Hard disk drive password-IBM Security Slot-Power-on password-Supervisor password

Het moge duidelijk zijn dat model 2 duurder is, maar dat blijft binnen het budget. Waarom kan ik maar niet kiezen tussen deze 2 laptops?

Ten eerste de grootte en het gewicht, een erg belangrijke factor aangezien ik hem elke dag mee ga slepen naar college etc. Ten tweede, de 14,1" notebook heeft geen wifi aan boord, een cruciale tekortkoming maar dat zou door een los insteekkaartje inhet PCIIA (oid) opgelost kunnen worden

Dan zit er nog een verschil in de cpu, ga ik voor een tragere celeron-M of ga ik voor de energiezuinige en snellere P-M?

Verder is de 10 GB extra op het 2e model ook weer aantrekkelijk. Zoals jullie kunnen lezen, ik kan de knoop nou niet echt doorhakken. Misschien dat jullie mij kunnen helpen. Hier een "dat zou ik graag zien in een laptop lijstje", misschien dat dat kan helpen een advies te geven

=> Lange accuduur
=> Stevig, compact, makkelijk mee te nemen
=> geen uitsekende dingen en klepjes die kunnen afbreken, gewoon openklappen en werken.

Er gaat niet mee gegamed worden of iets in die aard al is wat rekenkracht achter de hand nooit weg natuurlijk. Helaas is het zo dat je bij een laptop eigenlijk alleen een repeje geheugen kunt vervangen zonder soldeerwerk of een nieuw moederbord (correct me if i'm wrong) dus ik zou natuurlijk graag voor de rappere pentium mobile gaan. Maarja, die 15" behuizing..........

Een 14,1"+ wifi of een P-M is ineens schrikbarend duur, je betaalt zo een meerprijs van 500 euro, geen idee waarom, akls het in een 15" kan dan kan dat toch ook in een 14,1"? Ik kan echter nergens een 14,1"Thinkpad vinden met de specs van de 15" variant onder de 950 euro.

okee dan, laatste vraag, kun je die CPU's ook terug klokken zodat hij nog minder stroom verbruikt? Lijkt me wel toch......

[ Voor 5% gewijzigd door plukke op 05-08-2005 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
2.7kg of 3kg maakt imo echt niet zoveel uit, eigenlijk moet je het allebei eens tillen in een tas om te kijken wat je beter vindt.

Voor dat wifi kaartje hoef je het niet te laten denk ik: http://mycom.nl/MyCom/Sto...uctID=44927&productType=1
Zo duur kan dat niet zijn.
okee dan, laatste vraag, kun je die CPU's ook terug klokken zodat hij nog minder stroom verbruikt? Lijkt me wel toch......
Hij schakelt geloof ik automatisch terug naar 600 of 800 mhz, zeker wanneer je alleen wat aan het internetten bent schakelt ie em omlaag zonder dat je het merkt.

edit: ik zou bij allebei ook nog kijken voor een extra 256MB ram, is best belangrijk en als ik moest kiezen koos ik de 2e

[ Voor 11% gewijzigd door flashin op 05-08-2005 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plukke
Klopt, die wifi kaartjes had ik ook al gevonden maar, uitstekende dingen die kapot kunnen, kaartje vergeten terwijl je toch wel graag zou willen mailen etc etc....

Ik denk dat ik toch maar voor de 15" variant ga, een snellere cpu, langere batterijduur en onboard wifi lijkt me de meerprijs wel waard......

Geheugenuitbreiding had ik zelf ook al aan gedacht, echter die kun je later zelf er nog bijprikken, een snellere CPU in een laptop solderen of wat anders vervangen lijkt me onmogelijk.........

[ Voor 25% gewijzigd door plukke op 06-08-2005 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:36
duidelijk de pentium M, is sneller en zuiniger. Wel iets zwaarder maar niet veel.

Daarnaast kun je met RMClock voltage van cpu verlagen, waardoor die nog wat zuiniger wordt.

Geheugen kun je idd later nog bij prikken. bij IBM kost dat veeels te veel. Gewoon zelf doen :)

[ Voor 23% gewijzigd door PASware op 06-08-2005 12:50 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plukke
Toch nog twijfels.... Die mini PC kaartjes voor WiFi, hoe ver steken die uit buiten de behuizing als ze erin zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-10 20:48
plukke schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 17:12:
Toch nog twijfels.... Die mini PC kaartjes voor WiFi, hoe ver steken die uit buiten de behuizing als ze erin zitten?
Die kaartjes zitten IN de laptop, dus steken niet uit. Antenne is vaak weggewerkt in de monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Idd, de meeste mensen hebben maar 1 zo'n soort kaart en laten hem er altijd in zitten. De antenne zou nog aan de buitenkant opklapbaar kunnen zijn, dan steekt je kaartje er 1cm uit ofzo

Bij dat voorbeeld wat ik gaf bij mycom steekt dus alleen het zwarte gedeelte uit. Oftewel daar heb je geen last van

[ Voor 26% gewijzigd door flashin op 07-08-2005 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-06 00:59

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Heb je weleens een iBook overwegen? Vooral die 12" iBook is ideaal voor college's. Je kunt er gewoon Office:mac draaien. Er zit standaard Airport Extreme (=54 mbit wifi), Bleutooth in. Tenslotte een accu die tot 6 uur mee gaat. Dit allemaal in een mooie witte stevige behuizing van 2,2 kg.
Prijs is 1039 euro, maar er lopen studentenacties. Waarbij je als student korting krijgt en nog eens 150 euro bij aankoop van een mac+iPod.

Deze iBook is dus echt een veel beter keus qua OS en hardware. Dan die 2 IBM's van jou.
Zo hebben ze beide 256 ram, terwijl de iBook 512 mb heeft en met een vrije slot kun je later nog eens uitbreiden. De iBook heeft Radeon 9550 met 32 mb, niet de nieuwste. Maar duidelijk beter dan dat onboardzooi :r En verder is iBook zeer compleet, zowel hardware als software.

Specs 12" iBook van www.apple.nl

1,33-GHz PowerPC G4
512 KB L2-cache (op 1,33 GHz)
512 MB DDR333 SDRAM
12,1-inch TFT-beeldscherm
Een resolutie van 1024 x 768
ATI Mobility Radeon 9550
32 MB DDR-videogeheugen
40 GB Ultra ATA-schijf
Dvd/cd-rw-speler
Ingebouwde AirPort Extreme-kaart
Ingebouwde Bluetooth 2.0+EDR
Scrolling Trackpad
Sudden Motion Senso

Als je nog vragen hebt, stel ze op Appletalk! :)
Apple Talk }:O

[ Voor 46% gewijzigd door O.D.Smolik op 07-08-2005 17:46 ]

Pagina: 1