Na een paar topics gestart en nog veel meer gelezen te hebben hier op GoT ben ik uiteindelijk bij de keuze tussen 2 laptops aangekomen. Beiden thinkpads R50e, maar met verschillende specificaties (en prijskaartjes)
Model nr 1:
Model nr 2
Het moge duidelijk zijn dat model 2 duurder is, maar dat blijft binnen het budget. Waarom kan ik maar niet kiezen tussen deze 2 laptops?
Ten eerste de grootte en het gewicht, een erg belangrijke factor aangezien ik hem elke dag mee ga slepen naar college etc. Ten tweede, de 14,1" notebook heeft geen wifi aan boord, een cruciale tekortkoming maar dat zou door een los insteekkaartje inhet PCIIA (oid) opgelost kunnen worden
Dan zit er nog een verschil in de cpu, ga ik voor een tragere celeron-M of ga ik voor de energiezuinige en snellere P-M?
Verder is de 10 GB extra op het 2e model ook weer aantrekkelijk. Zoals jullie kunnen lezen, ik kan de knoop nou niet echt doorhakken. Misschien dat jullie mij kunnen helpen. Hier een "dat zou ik graag zien in een laptop lijstje", misschien dat dat kan helpen een advies te geven
=> Lange accuduur
=> Stevig, compact, makkelijk mee te nemen
=> geen uitsekende dingen en klepjes die kunnen afbreken, gewoon openklappen en werken.
Er gaat niet mee gegamed worden of iets in die aard al is wat rekenkracht achter de hand nooit weg natuurlijk. Helaas is het zo dat je bij een laptop eigenlijk alleen een repeje geheugen kunt vervangen zonder soldeerwerk of een nieuw moederbord (correct me if i'm wrong) dus ik zou natuurlijk graag voor de rappere pentium mobile gaan. Maarja, die 15" behuizing..........
Een 14,1"+ wifi of een P-M is ineens schrikbarend duur, je betaalt zo een meerprijs van 500 euro, geen idee waarom, akls het in een 15" kan dan kan dat toch ook in een 14,1"? Ik kan echter nergens een 14,1"Thinkpad vinden met de specs van de 15" variant onder de 950 euro.
okee dan, laatste vraag, kun je die CPU's ook terug klokken zodat hij nog minder stroom verbruikt? Lijkt me wel toch......
Model nr 1:
Processor |
merk Intel |
processor family Intel Celeron Mobile |
type Celeron Mobile |
snelheid 1,4 GHz |
bussnelheid 400 Mhz |
cache omvang 0.512 MB Kb |
RAM |
standaard 256MB |
Harddisk |
capaciteit 30GB |
type ATA-100 (Enhanced IDE) |
CD/DVD drives |
CD/DVD Drives DVD-ROM |
CD lees snelheid 24 x |
DVD lees snelheid 8 x |
Beeldscherm |
soort XGA TFT LCD |
resolutie 1024x768 pixels |
omvang 14.1 inch |
Video |
type Intel Extreme Graphics 2 |
geheugen video-adapter 64 MB |
Audio |
speakers 1 x 1W |
Modem |
type Y |
snelheid 56 Kbps |
Netwerk |
aanwezig Ethernet/Fast Ethernet |
Interfaces |
Aansluitingen -1 (EPP)-2 USB 2.0-External Display-Headphone/Line out-RJ-11-RJ-45-AC adapter-External microphone |
Toetsenbord & Muis |
muis TrackPoint with "Press-to-Select" |
Soort toetsenbord Full size |
Energiebeheer |
batterijtype 6 Cell Lithium-Ion |
Gebruiksduur 3,5 hrs uur |
Besturingssysteem |
versie Windows XP Home |
Afmetingen |
standaard 314 x 260 x 33 mm |
Gewicht |
standaard 2700 g |
Garantie |
soort 1 jaar garantie, Customer Carry-in Repair of ThinkPad EasyServ. |
Overige |
gebundelde software Access IBM, IBM Access Connections, IBM Rescue and Recovery with Rapid Restore,Norton AntiVirus 2004, PC Doctor diagnostics, Adobe Acrobat Reader |
security features -Hard disk drive password-IBM Security Slot-Power-on password-Supervisor password |
Model nr 2
Processor |
merk Intel |
processor family Intel Pentium Mobile |
type Intel Pentium M 715 |
snelheid 1500 Mhz |
bussnelheid 400 Mhz |
RAM |
soort PC2700 DDR SDRAM |
standaard 256 MB |
Harddisk |
capaciteit 40 GB |
RPM 5400 RPM |
type ATA-100 (Enhanced IDE) |
CD/DVD drives |
CD/DVD Drives CD-RW/DVD-ROM Combo V |
CD lees snelheid 24 x |
CD schrijf snelheid 24 x |
CD herschrijf snelheid 24 x |
DVD lees snelheid 8 x |
Beeldscherm |
soort XGA TFT LCD |
Video |
type Intel Extreme Graphics 2 |
Audio |
speakers 1 x 1W |
Modem |
snelheid 56 Kbps |
type Y |
Netwerk |
aanwezig Ethernet/Fast Ethernet/IEEE 802.11b/IEEE 802.11g |
Interfaces |
Aansluitingen -1 (EPP)-AC adapter-External microphone-External Display-Headphone/Line out-RJ-11-RJ-45-2 USB 2.0 |
Toetsenbord & Muis |
muis TrackPoint with "Press-to-Select" |
Soort toetsenbord Full size |
Energiebeheer |
batterijtype 6 Cell Lithium-Ion |
Gebruiksduur 4,0 hrs uur |
Besturingssysteem |
versie Microsoft Windows XP Home Edition |
Afmetingen |
standaard 332 x 269 x 38 mm |
Gewicht |
standaard 3000 g |
Garantie |
soort One year parts and labor (system battery: one year). |
Overige |
security features -Hard disk drive password-IBM Security Slot-Power-on password-Supervisor password |
Het moge duidelijk zijn dat model 2 duurder is, maar dat blijft binnen het budget. Waarom kan ik maar niet kiezen tussen deze 2 laptops?
Ten eerste de grootte en het gewicht, een erg belangrijke factor aangezien ik hem elke dag mee ga slepen naar college etc. Ten tweede, de 14,1" notebook heeft geen wifi aan boord, een cruciale tekortkoming maar dat zou door een los insteekkaartje inhet PCIIA (oid) opgelost kunnen worden
Dan zit er nog een verschil in de cpu, ga ik voor een tragere celeron-M of ga ik voor de energiezuinige en snellere P-M?
Verder is de 10 GB extra op het 2e model ook weer aantrekkelijk. Zoals jullie kunnen lezen, ik kan de knoop nou niet echt doorhakken. Misschien dat jullie mij kunnen helpen. Hier een "dat zou ik graag zien in een laptop lijstje", misschien dat dat kan helpen een advies te geven
=> Lange accuduur
=> Stevig, compact, makkelijk mee te nemen
=> geen uitsekende dingen en klepjes die kunnen afbreken, gewoon openklappen en werken.
Er gaat niet mee gegamed worden of iets in die aard al is wat rekenkracht achter de hand nooit weg natuurlijk. Helaas is het zo dat je bij een laptop eigenlijk alleen een repeje geheugen kunt vervangen zonder soldeerwerk of een nieuw moederbord (correct me if i'm wrong) dus ik zou natuurlijk graag voor de rappere pentium mobile gaan. Maarja, die 15" behuizing..........
Een 14,1"+ wifi of een P-M is ineens schrikbarend duur, je betaalt zo een meerprijs van 500 euro, geen idee waarom, akls het in een 15" kan dan kan dat toch ook in een 14,1"? Ik kan echter nergens een 14,1"Thinkpad vinden met de specs van de 15" variant onder de 950 euro.
okee dan, laatste vraag, kun je die CPU's ook terug klokken zodat hij nog minder stroom verbruikt? Lijkt me wel toch......
[ Voor 5% gewijzigd door plukke op 05-08-2005 19:05 ]