Meer dan 2GB per proces adresseren?

Pagina: 1
Acties:
  • 566 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hammernode1
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-08-2025
Tweakers!

Ik zit met het volgende probleem, ik ben iets aan het tekenen in 3d Studio max, en mijn ram/memory zit na het laden van de scene op 1,84 gb. Ga ik nu wat bewerkingen dan gaat dit nog een stukje omhoog tot aan de 1,97 gb en dan zegt tie "out of memory" waarna 3ds gesloten wordt.

Is er op dit moment een Windows versie te krijgen die meer dan 2gb per proces/applicatie kan adresseren? Ik zit te denken aan 4 of 8 gb? Ik wil het model eigenlijk niet versimpelen, vandaar.

Alvast bedankt!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
/3gb switch in je boot.ini zetten

A wise man's life is based around fuck you

• Hammernode1
Bedankt! ik had ook al zoiets gelezen. Ik neem aan dat ik dan wel 4 of 3 gb ram in m'n bak moet zetten? Buiten dat nog andere opties? ik wil eigenlijk meer dan 3 :P het boeit me niet of ik andere hardware moet kopen of zo. :)

• dotcode
  • Laatst online: 16:44

dotcode

///\00/\\

Windows64 bit gaan draaien, maar ik vraag mij af of 3d max wel boven de 2gig kan. Er zit namelijk een limit aan dat processen in de eerste twee gig kunnen aloceren. Ze moeten namelijk iets gaan doen om aan te geven dat ze in het gebied boven de 2gig iets willen gaan doen. Het memory hier werkt iets anders qua allocering dan er onder.

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:27
Hammernode1 schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 16:24:
Bedankt! ik had ook al zoiets gelezen. Ik neem aan dat ik dan wel 4 of 3 gb ram in m'n bak moet zetten? Buiten dat nog andere opties? ik wil eigenlijk meer dan 3 :P het boeit me niet of ik andere hardware moet kopen of zo. :)
Let er wel op dat de executable Large Adress Aware moet zijn anders staat Windows het extra gebruik niet toe! Eventueel is dit Large Adress met een resource kit tool of Visual Studio aan te zetten (het is een bitje in de exe header).

Extra info: Executables that can use the 3-GB address space are required to have the bit
IMAGE_FILE_LARGE_ADDRESS_AWARE set in their image header.

To set this bit, you must use Microsoft Visual Studio Version 6.0 or later
and the Editbin.exe utility, which has the ability to modify the image
header (/LARGEADDRESSAWARE) flag. For more information on setting this flag,
see the Microsoft Visual Studio documentation.

editbin instructions
If you are running a version of Windows which supports more than 2Gb per process, you can let executables use it by marking their headers suitably. If you have Visual Studio use
editbin /LARGEADDRESSAWARE \path\to\rwxxxx\bin\Rgui.exe
editbin /LARGEADDRESSAWARE \path\to\rwxxxx\bin\Rterm.exe

and check this by
dumpbin /headers \path\to\rwxxxx\bin\Rgui.exe
dumpbin /headers \path\to\rwxxxx\bin\Rterm.exe

You should see a line like
Application can handle large (>2GB) addresse

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:27
dotcode schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 16:28:
Windows64 bit gaan draaien, maar ik vraag mij af of 3d max wel boven de 2gig kan. Er zit namelijk een limit aan dat processen in de eerste twee gig kunnen aloceren. Ze moeten namelijk iets gaan doen om aan te geven dat ze in het gebied boven de 2gig iets willen gaan doen. Het memory hier werkt iets anders qua allocering dan er onder.
Als je 64 bit Windows gebruikt kunnen ook 32 bits processen > 2Gb virtueel geheugen adresseren, dit geld iig voor de AMD 64 bits, voor intel weet ik het niet zeker.

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Erik schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 16:18:
/3gb switch in je boot.ini zetten
Deze optie hebben we (een tijdje terug) op enkele Oracle-databaseservers geprobeerd. Helaas liepen we toen tegen bugs aan, waardoor het proces alsnog crasht boven de 2Gb. Al zoekende op internet vonden we ergens een statement (ik heb geen bron bij de hand) waarin vermeld werd dat volgens Microsoft de /3Gb-optie nog steeds in beta-fase is (in Windows2k Advanced Server).

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• Hammernode1
Bedankt voor de tips! Die van visual 6.0 gaat me net iets boven m'n pet eigenlijk. Maar dat van 64 bits Windows zie ik wel zitten. Ik lees nu ergens anders dat je dan met 3ds bijna de gehele 4 gig kunt pakken. Ik ga het proberen!

Nogmaals bedankt!

Verwijderd

pven schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 16:41:
[...]

Deze optie hebben we (een tijdje terug) op enkele Oracle-databaseservers geprobeerd. Helaas liepen we toen tegen bugs aan, waardoor het proces alsnog crasht boven de 2Gb. Al zoekende op internet vonden we ergens een statement (ik heb geen bron bij de hand) waarin vermeld werd dat volgens Microsoft de /3Gb-optie nog steeds in beta-fase is (in Windows2k Advanced Server).
oh? Dat is nieuws voor mij: http://www.microsoft.com/...rm/server/PAE/PAEmem.mspx

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik ben hard zoekende naar de bron, maar het wil nog niet erg.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Verwijderd

/3gb is volgens mij geen beta alleen het is niet supported door microsoft.

pven; wel even 'use_indirect_data_buffers=true' in je init.ora. Werkt perfect hier i.c.m /3b /pae (8.1.7)

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 18:00:
/3gb is volgens mij geen beta alleen het is niet supported door microsoft.

pven; wel even 'use_indirect_data_buffers=true' in je init.ora. Werkt perfect hier i.c.m /3b /pae (8.1.7)
het is wel degelijk supported door Microsoft. Kijk maar naar de link die ik hierboven gepost heb.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Cool da's een zware, heb je al geprobeerd je scene "lichter" te maken? Geef es wat uitleg waar hij uit bestaat? Want bij bewerken al zo veel dan gaat renderen nu helemaal niet zeker...

specs

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 18:10:
[...]

het is wel degelijk supported door Microsoft. Kijk maar naar de link die ik hierboven gepost heb.
http://www.microsoft.com/...bf-b877-e14ae443ecbf.mspx : The /3GB switch should not be used on Windows 2000 Server or Windows Server 2003 Standard Edition because it is unsupported

maar http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;833721 zegt daar weer helemaal niks over. Ben de draad een beetje kwijt...

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 18:56:
[...]

http://www.microsoft.com/...bf-b877-e14ae443ecbf.mspx : The /3GB switch should not be used on Windows 2000 Server or Windows Server 2003 Standard Edition because it is unsupported

maar http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;833721 zegt daar weer helemaal niks over. Ben de draad een beetje kwijt...
Niet supported op Standaard Editie, wel op alle andere edities.
http://support.microsoft.com/?id=291988 geeft het het duidelijkst weer:
Caution Microsoft supports using the /3GB switch in Windows Server 2003, Standard Edition in a production environment for use by Active Directory. For other applications, Microsoft supports using the /3GB switch in Windows Server 2003, Standard Edition only in a production environment if the application vendor has tested in this environment and if the vendor is willing to support the customer who is using this functionality. Microsoft Exchange Server 2003 and Microsoft SQL Server 2000 are supported in production using this functionality. Contact your application vendor regarding their application. The /3GB switch can cause some applications to have problems that are related to address dependencies or to a reduction in kernel space. Except in the cases described here, the /3GB switch in Windows Server 2003, Standard Edition is only for development and testing purposes.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2005 19:52 ]

• Hammernode1
Precies Gladiool :)

De scene bestaat uit een halve tank, verder kom ik dus nog niet. Die tank is voor 90% gebouwd met experimentele nurbs software. (Ik (beta)test dat tot aan de limiet uit merk ik.....)

Ik probeer nu alle minder zichtbare elementen te "verlichten" en de echt zware onderdelen, die helemaal af zijn te converteren naar poly's. (op zich jammer, het was echt super geweest als ik alles als nurbs had kunnen laten staan. Maar goed, ik kan dit weekend zo snel geen 64bits pc regelen, en wil zondag avond eigenlijk wel een tank klaar hebben. (het model iig, textuur komt later...) Als ik em klaar heb (of krijg...) post ik het wel in het 3d forum, dat ik 2 jaar geleden voor het laatst bezocht heb... ahum... :)

verder ga ik binnenkort dus over op een 64 bits systeem. Ik kan 1 ding niet hebben: creatief zijn binnen de grenzen van de apparatuur.... argh :r

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Expirimentele nurbs software? Welke dan?

Dus na het laden van de file bevind zich alleen in de scene al die nurbs? Hoeveel poly's geeft max dan aan? En hoeveel objecten? Alles een origineel object, of ook instances?

In princiepe zijn nurbs wiskundige forumules, die je in je viewport ziet doordat ze benaderd worden door poly's, misschien helpt het om de viewport resolutie van de nurbs te verlagen.

Heb je anders een screenshotje, ik ben wel benieuwd eigenlijk :)

[ Voor 12% gewijzigd door maratropa op 05-08-2005 20:19 ]

specs

• Hammernode1
Ik besef dat ik hiermee wel een beetje offtopic ga, misschien kan een mod dit verplaatsen als het uit de hand loopt?

Anyway:
In de viewports staat alles al op coarse. Kan ik niet zo heel veel meer aan veranderen.

Hier een screenshotje, de wapens zijn oudere modellen van mezelf, die zijn via truespace in 3ds gekomen. De nurbs zien er in een viewport ongeveer zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.clawhammer.nl/mehu/tanktopwire.jpg

Ik zal eens kijken of ik de top en de zijkant van de tank in 1 scene kan mergen. dat heb ik dus vanmiddag al zitten proberen, zonder succes..argh

• Hammernode1
Ik heb denk ik een oplossing, ik moet als ik een onderdeel in een scene helemaal af heb deze omzetten naar mesh. Ik heb net zitten testen, maar het eindresultaat is hetzelfde. Tenzij je extreem gaat close uppen. (b.v. bij 1cm van het object weergeven in een render van 1024X768.)

Anyway dat omzetten scheelt een bult geheugen, ik weet nu ook waarom, van de nurbs objecten werd de historie/topology bijgehouden, zodat je tot aan spline niveau terug kunt om dingen te wijzigen.

Ik ben nu redelijk blij, en ga morgen beginnen met het omzetten. Ik hoop dat de totale tank nu ongeveer 1 gb groot wordt, kan de "Homekeeper" toch nog het levenslicht zien. :)

Mods: Kan dit topic verplaatst worden naar het 3D gedeelte? Alvast bedankt! Zo niet maak ik daar een nieuwe. :)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Maak maar even een nieuw topic - het is handiger om dit in WOS te houden zodat andere mensen met dezelfde vraag er nog iets aan hebben :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 19:39:
[...]

Niet supported op Standaard Editie, wel op alle andere edities.
http://support.microsoft.com/?id=291988 geeft het het duidelijkst weer:

[...]
Houdt dit in, dat een SBS machine met AD, SQL 2K en Exch.2003 dus niet de /3gb switch mag hebben?
Dan is m'n volgende vraag natuurlijk: moet ik van de 2 GB intern geheugen er dan een reep uit halen om de performance van Exchange te garanderen? :?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 10:47:
[...]

Houdt dit in, dat een SBS machine met AD, SQL 2K en Exch.2003 dus niet de /3gb switch mag hebben?
Dan is m'n volgende vraag natuurlijk: moet ik van de 2 GB intern geheugen er dan een reep uit halen om de performance van Exchange te garanderen? :?
uit http://support.microsoft.com/?id=823440:
Note You do not have to use the /3GB switch on Microsoft Windows Small Business Server 2003-based computers. We do not recommend that you use the /3GB switch parameter in the Boot.ini file for Exchange Server computers that are also Active Directory domain controllers or global catalog servers.
Pagina: 1