router route verkeerd?

Pagina: 1
Acties:

• Passenger
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 11:41
Ok, ik heb weer es wat wazuhgs, en een kennis van mij heeft hetzelfde probleem.. zal het even stapsgewijs weergeven:

- Heb een linux router met SuSE 7.0, en standaar routing gebruikt die je in kunt schakelen in je /etc/rc.config (dus geen ipchains).

- Mijn router heeft als ip 192.168.0.1, en mijn 3 clients hebben de ip's keurig oplopend.

- Heb een domeinnaam (www.sbpro.nl)

Als ik nou vanaf een client, naar een bep. domeinnaam gaat die niet bestaat (neem als voorbeeld, www.somehow.nl) dan kom ik uit op www.sbpro.nl ?! en zo zijn er nog meer domeinnamen waar ik op mijn eigen website terecht kom! en dit heb ik op alle cliënts, dus het ligt niet aan 1 cliënt...

daarbij komt nog eens, als ik een ping geef vanuit mn client, naar www.somehow.nl, zie ik als ip, 212.204.220.120, oftewel, het ip adres van www.sbpro.nl

geef ik echter een ping vanaf mn router naar www.somehow.nl dan krijg ik keurig netjes: "unknown host" te zien...

iemand die het snapt? ik vat m nie meer

(kweenie of t zinnig is om te vermelden, maar ik zit bij chello, en verkrijg dus mn ip e.d. via dhcp)

• Passenger
zondag middag... zou je toch spitsuur verwachten op GoT, maar niemand met een idee? :) :)

Verwijderd

Heeft denk ik weinig met routes te maken, maar met dns instellingen.

• Passenger
dns settings staan op de router en op de clients hetzelfde, dus dat kan t haast niet zijn

• Passenger
ff draadje naar boven halen... heeft nog steeds niemand enig idee?

Verwijderd

Ik gok idd op nameserver probs, je draait zelf een nameserver? je clients wijzen naar het IP van je server? maar in /etc/resolv.conf staat als nameserver niet 127.0.0.1 ?

Dan kan het zijn als je * DNS entries maakt dat jouw probleem zich voordoet

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
- Heb een linux router met SuSE 7.0, en standaar routing gebruikt die je in kunt schakelen in je /etc/rc.config (dus geen ipchains).

- Mijn router heeft als ip 192.168.0.1, en mijn 3 clients hebben de ip's keurig oplopend.
Weet je zeker dat je geen ipchains gebruikt? Kan je eens de uitvoer van ipchains -L en van route posten? Dan hebben we een lijstje met je routing tabellen en je ipchains regels. Misschien dat dat helpt. Gebruik je trouwens nog een proxy-server of gaan die clients direct het internet op?

• Passenger
Op zondag 14 januari 2001 22:42 schreef fkooman het volgende:
Ik gok idd op nameserver probs, je draait zelf een nameserver? je clients wijzen naar het IP van je server? maar in /etc/resolv.conf staat als nameserver niet 127.0.0.1 ?

Dan kan het zijn als je * DNS entries maakt dat jouw probleem zich voordoet
ik gebruik geen eigen dns server.. heb op de clients gewoon dezelfde servers ingesteld als op mn router in /etc/resolv.conf (die overigens via dhcp verkregen wordt ?).. zo moet t toch of niet?

• Passenger
Op zondag 14 januari 2001 23:53 schreef vink het volgende:

[..]
Weet je zeker dat je geen ipchains gebruikt? Kan je eens de uitvoer van ipchains -L en van route posten? Dan hebben we een lijstje met je routing tabellen en je ipchains regels. Misschien dat dat helpt. Gebruik je trouwens nog een proxy-server of gaan die clients direct het internet op?
ik gebruik geen proxy, dus clients direct t internet op...

nou hep ik es ipchains -L gedaan, en dan krijg ik me daar toch een berg met regeltjes trug! niet normaal... kan t wel posten, maar t wordt dan wel een hele lange post :) hehehe
ik neem dus aan dat de standaard aangegeven firewall in SuSE (die je aan kunt zetten in /etc/rc.config :?) _toch_ ipchains gebruikt?

• Passenger
verder niemand ideeën meer?

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
Je hebt denk ik twee opties:
1) Zoek het script dat die ipchains-regels toevoegt. Kijk wat het precies doet en of daar iets vreemds gebeurt. Het is niet onbelangrijk dat je weet wat er aan firewall-regels op je machine staan ;)

2) Hier heb je waarschijnlijk meer aan: start tcpdump, ethereal of een andere packet sniffer, en kijk wat er precies voor verkeer van- en naar welke DNS-servers gaat. Dan is het probleem zo opgelost.
Pagina: 1