Toon posts:

welke koeler moet ik nemen voor een AMD Athlon 4000+ ?

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik heb een amd athlon 4000+ en wil een fan met heatsink hebben...

ik zit te twijfelen tussen twee versies (eigenlijk 4):

Zalman CNPS7700-Cu
Zalman CNPS7700-AlCu

Zalman CNPS7000-Cu
Zalman CNPS7000-AlCu

mijn mobo is een asus a8n-sli deluxe

welke kan ik het beste nemen? of zal ik de standaard fan nemen die in de boxed versie van de processor zat nemen?

persoonlijk zit mij het gewicht een beetje dwars (bijna een kilo aan je mobo!!)

bij voorbaat dank

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2005 15:57 ]

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:23
Wil je overklokken ja/nee?
In hoeverre is stilte belangrijk voor je?
Waarom alleen Zalman koelers overwegen?
Hoe belangrijk is prijs voor je?

WEBN & chill (@IBKR)

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Ik zou sowieso voor de 100% coperen versies gaan de ALCU versies kun je dumpen, die zijn zwaarder, doch koelen beter. Gewicht is voor A64 geen probleem, door de gaten in het mobo kun je er wel en kilootje of 5 aan hangen, mits het mobo goed bevestigd is ofcourse. Vooral bij socket A en de oudere pentium mobos was het probleem dat koelers met socket en al van het mobo werden gerust, da's dus nu allang niet meer aan de orde :)

Ik zie trouwens weinig verschil tussen de 7000 en de 7700, alleen de grootte(dus het gewicht ;) ), daar dat eigenlijk geen punt is zou ik voor de 7700 gaan: betere koeling(thermal resistance 0.14 vs. 0.27 in silent mode) :)

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• jotheman
  • Laatst online: 05-02 22:20

jotheman

Was like that when I got here!

Gewicht hoef je niet bang voor te zijn, dat ken ie hebben. Maar de 7700 is flink groot en steekt (en behoorlijk wat gevallen) tegen de voeding aan. Mocht je dus weinig ruimte hebben tussen socket & voeding; neem dan de 7000. De 7000 presteert iets minder omdat ie ook iets minder groot is, heel veel scheelt 't echter niet... Als je de ruimte tussen voeding & socket niet zeker weet in te schatten zou ik voor de 7000 gaan. Ik persoonlijk zou voor die paar euro de Cu nemen, volledig van koper, geleid wat beter enzo.

I see dead pixels...

Verwijderd

Topicstarter
NU ben ik nog niet van plan te gaan overclocken, maar miss als het een beetje veroudert, dan wel. het gaat er maar om dat het FLINK koelt, dat de proc miss ook wat langer meegaat.

Waarom alleen Zalman?
omdat dit goed aangeschreven is en bekend is, maar andere merken zijn ook welkom.

Stilte is niet belangrijk en de prijs maakt ook niet zoveel uit, het moet alleen geen waterkoeling worden, want dat is een beetje te ingewikkeld voor mijn primitieve breintjeB)
dus het gewicht maakt niet uit voor het mobo?

bij voorbaat dank _/-\o_

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2005 17:05 ]

Verwijderd

CNPS7700-Cu
- Dimensions : 136(L) x 136(W) x 67(H)mm
- Weight : 918g
- Base Material : Pure Copper
- Dissipation Area : 3,268 cm2
- Bearing Type : 2-Ball
- Speed : 1,000 ~ 2,000rpm ¡¾ 10%
- Thermal Resistance : 0.19 ~ 0.24¡ÆC/W
- Noise Level : 20 ~ 32dB ¡¾ 10%

CNPS7000B-Cu
- Dimensions : 109 (L) x 109 (W) x 62 (H) mm
- Weight : 755g
- Base Material : Pure Copper
- Dissipation Area : 3,154 cm2
- Bearing Type : 2-Ball
- Speed : 1,350 ~ 2,600 rpm ¡¾ 10%
- Thermal Resistance : 0.27 ~ 0.20 ¡ÆC/W
- Noise Level : 18.0 ~ 27.5 dB ¡¾ 10%

Ik zou de 7700 nemen, ik heb zelf nu de 7000CU, maar als ik een nieuwe pc ga halen dan gaat er een 7700 op ;)

Verwijderd

Topicstarter
ok thanks voor reacties, maar is de standaard koeler in de boxed versie niet goed genoeg, of zouden jullie sowieso wel een andere nemen?

• DeadKennedy
Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 17:01:
ok thanks voor reacties, maar is de standaard koeler in de boxed versie niet goed genoeg, of zouden jullie sowieso wel een andere nemen?
Ik zou sowieso een andere nemen, en idd voor de 7700cu gaan.

WEBN & chill (@IBKR)

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:00
Als geluid je niet uitmaakt en je nu nog niet wilt OCen dan zie ik geen reden nu al geld uit te geven. Neem lekker de boxed en kijk tegen de tijd dat je je proc wat sneller wilt eens wat voor'n koeler je nodig hebt/voor jou ideaal is.

Verwijderd

Topicstarter
onkl schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 17:05:
Als geluid je niet uitmaakt en je nu nog niet wilt OCen dan zie ik geen reden nu al geld uit te geven. Neem lekker de boxed en kijk tegen de tijd dat je je proc wat sneller wilt eens wat voor'n koeler je nodig hebt/voor jou ideaal is.
zit idd wat in ja:D
thanks, ik ga nu ff vooruit nog met de boxed versie:P

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Ik zou voor de 7700 alcu gaan. Deze heeft wel de 120mm fan met de bijbehorende sterke airflow en lage geluidsproductie, maar niet het gewicht van de Cu versie. De Alcu wordt maar een paar graad warmer dan de Cu, dus daar hoef je het ook niet voor te doen.

En de Alcu is ook nog eens goedkoper dan de Cu. :)

Goud is geen geld

• Benotti
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik zou eens kijken naar de arctic freezer 64.

Erg stil, erg goed, en goedkoop (minder dan 20 euros)

Verwijderd

Had zalman niet de 7700 reeks ontwikkeld voor de nieuwere processoren op redelijk wat ghz?
Aangzien de TS hier toch met een 4000 zit zou k sowieso voor de 7700 reeks gaan alcu of cu moet de TS zelf uitmaken of het prijsverschil hem die enkele graden verschil waard is... Ik zou persoonlijk gaan voor de alcu versie.

Natuurlijk rest er dan ook de vraag waarom wil je een andere cpu koeler? Voor stnd gebruik volstaat de boxed koeler ruim hoor, wil je voor meer stilte gaan en wil je eventueel beetje gaan overclocken dan is de zalman zeker aan te raden.

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt,

heeft iemand ervaring met de arctic freezer 64

bij voorbaat dank

Verwijderd

Het is namelijk zo dat de 7700 even goed koelt dan de 7000B. Soms doet de 7700 het net een graadje beter dan de 7000B en op full load zelfs 2 graadjes maar daarvoor hoef je het al niet te doen.

Verder is het zo dat de koperen versie ook maar slechts soms eens 1 graad beter koelt dan de alcu versie dus daarvoor hoef je het ook al niet te doen. Als je processor op full load draait wel eens 2 graadjes beter omdat koper dan de warmte sneller kwijtgeraakt (betere geleiding)

Ook is het zo dat op full load de 7700 meer lawaai maakt dan de 7000B
Nog een nadeel van de 7700 is dat je telkens de koeler araf moet halen als je eens het ram wilt versteken of ander ram wilt inpluggen.

Wat is dan het grote voordeel van de 7700 reeks zou je dan zeggen?
Het voordeel is dat je het ram erbij koelt. Ideaal voor high end ram + overklokking dus
Dit is eigenlijk het actieve alternatief om zowel de processor als het ram te koelen.
Zoals je weet kan je ook zo van die passieve stukjes kopen om over je ram te steken.
Of soms zit daar al zo een plaatje bovenop. Wel om eerlijk te zijn heeft dat misschien 2 graden verschil als resultaat. Maar met de 7700 kan je het ram rechtstreeks koelen wat een positief effect heeft op overklokprestaties en op de algemene warmte in je kast.
Je hebt ook een ietsie pietsie betere airflow voor de componenten rond de processor.
Die Hard Overclockers die koelen op lucht zouden deze dus zeker kunnen overwegen.
Vooral omdat het de stilste high end cpu koeler is die goed koelt en als bonus nog eens je ram erbij koelt. Uiteraard zijn er betere aparte processorkoelers maar die kosten dan nog es meer en maken ook meer lawaai.
En uiteindelijk zoeken we als airluchtkoelingsfanaten toch een koeler die volgende kenmerken heeft :
stil, krachtig, niet te duur, bonus =ramkoeling
Enige echte nadeel: koeler telkens verwijderen als je wilt prutsen aan het ram omdat ie zo groot is.

Wil je echter slechts enkele honderden Mhzen overklokken en ben je niet echt gericht om je amd systeem op te drijven naar +3000 Mhz dan zou ik toch voor de 7000B reeks gaan

Besluit:
niet of licht overklokken (tot +/- 400 Mhz) = Zalman CNPS7000B alcu
geld genoeg en niet of licht overklokken (tot +/- 400 Mhz) = Zalman CNPS7000 cu
overklokken is je hobby en je kan nooit ver genoeg gaan: Zalman CNPS7700 alcu
overklokken is je hobby en daarbij speelt elke graad verschil: Zalman CNPS7700 cu

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2005 15:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 15:33:
Het is namelijk zo dat de 7700 even goed koelt dan de 7000B. Soms doet de 7700 het net een graadje beter dan de 7000B en op full load zelfs 2 graadjes maar daarvoor hoef je het al niet te doen.

Verder is het zo dat de koperen versie ook maar slechts soms eens 1 graad beter koelt dan de alcu versie dus daarvoor hoef je het ook al niet te doen. Als je processor op full load draait wel eens 2 graadjes beter omdat koper dan de warmte sneller kwijtgeraakt (betere geleiding)

Ook is het zo dat op full load de 7700 meer lawaai maakt dan de 7000B
Nog een nadeel van de 7700 is dat je telkens de koeler araf moet halen als je eens het ram wilt versteken of ander ram wilt inpluggen.

Wat is dan het grote voordeel van de 7700 reeks zou je dan zeggen?
Het voordeel is dat je het ram erbij koelt. Ideaal voor high end ram + overklokking dus
Dit is eigenlijk het actieve alternatief om zowel de processor als het ram te koelen.
Zoals je weet kan je ook zo van die passieve stukjes kopen om over je ram te steken.
Of soms zit daar al zo een plaatje bovenop. Wel om eerlijk te zijn heeft dat misschien 2 graden verschil als resultaat. Maar met de 7700 kan je het ram rechtstreeks koelen wat een positief effect heeft op overklokprestaties en op de algemene warmte in je kast.
Je hebt ook een ietsie pietsie betere airflow voor de componenten rond de processor.
Die Hard Overclockers die koelen op lucht zouden deze dus zeker kunnen overwegen.
Vooral omdat het de stilste high end cpu koeler is die goed koelt en als bonus nog eens je ram erbij koelt. Uiteraard zijn er betere aparte processorkoelers maar die kosten dan nog es meer en maken ook meer lawaai.
En uiteindelijk zoeken we als airluchtkoelingsfanaten toch een koeler die volgende kenmerken heeft :
stil, krachtig, niet te duur, bonus =ramkoeling
Enige echte nadeel: koeler telkens verwijderen als je wilt prutsen aan het ram omdat ie zo groot is.

Wil je echter slechts enkele honderden Mhzen overklokken en ben je niet echt gericht om je amd systeem op te drijven naar +3000 Mhz dan zou ik toch voor de 7000B reeks gaan

Besluit:
niet of licht overklokken (tot +/- 400 Mhz) = Zalman CNPS7000B alcu
geld genoeg en niet of licht overklokken (tot +/- 400 Mhz) = Zalman CNPS7000 cu
overklokken is je hobby en je kan nooit ver genoeg gaan: Zalman CNPS7700 alcu
overklokken is je hobby en daarbij speelt elke graad verschil: Zalman CNPS7700 cu
thanks voor duidelijke reply en de hoge 'overtuigingsgraad'.

ik ben eruit en heb toch geld zat:*)(naja mijn ouders dan:P) en ik ga dan ook voor de 7000AlCu

heel erg bedankt8)

Verwijderd

ik heb ook een zalman cnps7000b alcu

die koeler presteerde in het begin niet echt goed, maar toen ik hem er eens van haalde om te kijken naar het batchnummer van mijn processor en hem er daarna weer op vijsde verbeterden mijn temperaturen enorm. Kheb geen idee hoe dat komt omdat die koeler er toch al goed op stond veronderstel ik. De PCboer had hem al geassembleerd, dusjah. Maar tussen die koeler en de processor zit er zo een wit plakkerig spul en ik heb er wel wat moeten afvegen om dat batchnummer te lezen dus ik denk dat het daaraan ligt.

Ik heb een amd64 3500+ overklokt van 2200 Mhz naar 2550 Mhz (slechte processorversie maarjah)
op 1.424 V en die wordt 33-35 graden idle als ik wat internet msn en liekes afspeel en die wordt tijdens het encoden van een film (duurt zo een 8 uur op hoogste kwaliteit) maximum 45 graden met als je dan nog eens muziek afspeeld en internet tegelijkertijd soms eens een piekje van 47 graden voor enkele seconden Als het warm weer is wordt hij dan wel gewoon tijdens het encoden 46graden met als je ook muziek en internet tegelijkertijd soms eens een piek van 49 graden.
Mijn pckast staat wel half open en ik heb 2 120 mm casefans.

Kheb nadat ik mijn eerste post hier had gemaakt nog eens gevraagd aan een vriend die van de 7000B alcu versie naar de 7700 alcu gegaan is en nu blijkt dat die cu versie toch 3 graden minder warm wordt bij 100 % cpu load. Dus misschien toch nog niet zo een slecht idee om een 7700 te nemen.
Ik ga in mijn volgende systeem alleszinds ook zo eentje nemen. De prijs zal over een aantal jaar toch al ietsje gedaald zijn en dan ga ik toch een betere processor kopen met LAAG batchnummer zodat ik ietsje verder kan overklokken.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2005 18:16 ]

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:58

Wildfire

Joy to the world!

Verwijderd schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 18:12:

[..]

Maar tussen die koeler en de processor zit er zo een wit plakkerig spul en ik heb er wel wat moeten afvegen om dat batchnummer te lezen dus ik denk dat het daaraan ligt.
Je hebt toch wel alle oude koelpasta verwijderd en vervangen door flinterdun laagje nieuwe koelpasta voordat je de koeler terugplaatste?

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

Wildfire schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 01:02:
[...]

Je hebt toch wel alle oude koelpasta verwijderd en vervangen door flinterdun laagje nieuwe koelpasta voordat je de koeler terugplaatste?
euhm nee niet echt. Is dat misschien schadelijk? Kheb da nie echt in mijn kast staan zo koelpasta.
Is da erg?

• XII
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-06-2025

XII

Begint, eer ge bezind

Als je echt de boxed 4000 koeler, die met de heatpipes dus, hebt, wat loop je dan te mekkeren.

Geluid? zet je temperatuursturing in je bios aan.
Lagere temps? Scheelt tov. de 7700Cu 1 tot 2 graden.
Uiterlijk? Schroef er een 8cm Ledfan op, en hij ziet er ook flitsend uit.
Enige wat wel helpt is ander koelprut ertussen, AS5, Nanotherm etc.

Succes.

Die zalmans maken na een jaartje ook een takke herrie.

Sorry voor het botte reageren, maar de boxed koeler van de 4000, is echt goed.
Het enige dat echt verbetering geeft zijn:
De dikke fans van Tornado, Vantec etc, maar deze maken een takke herrie.
Een koelerlichaam met een heel groot oppervlak; XP120, XP90/XP90C, Hyper48 etc.
Koelpasta Arctic Silver5, Nanotherm NXT, Arctic Ceramic etc.

Of een combinatie uit diverse onderdelen zoeken, die voor jou het beste werkt.
Grote koeler, met een langzaam draaiende fan, of omgekeerd.

Die Arctic koelers zijn niet slecht, zien er leuk uit, maar presteren net zo goed als jouw boxed.
En wat overclocken betreft, met de boxed koeler, en een goede 8CM fan kom je ook een heel eind.

[ Voor 46% gewijzigd door XII op 07-08-2005 01:38 ]

AMD64 3000Winnie@275,Neo2Plat, 1g Plat-rev2-2,5-3-3-10,X800Pro@XTPE

Verwijderd

XII schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 01:24:
Die zalmans maken na een jaartje ook een takke herrie.
Echt niet waar hoor. Wel is het zo dat er wat stof tussen kan komen maar dat kan je gemakkelijk verhelpen door het even af te stoffen. Geluidsproductie blijft echter even laag

• XII
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-06-2025

XII

Begint, eer ge bezind

Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 01:28:
[...]

Echt niet waar hoor. Wel is het zo dat er wat stof tussen kan komen maar dat kan je gemakkelijk verhelpen door het even af te stoffen. Geluidsproductie blijft echter even laag
Mag ik vragen hoe lang jij al met Zalmans draait?
Het zijn goede koelers, maar de kwaliteit van de ventilatoren vindt ik minder.
Na een jaar draaitijd maken ze steeds meer lawaai, en dan maak ik mijn systemen regelmatig schoon.
Ik heb inmiddels gedraaid, en draai nog met; 2x 7000Cu(Rma voor)7000B-Cu(Rma voor)en nu 7700Cu.
Heb inmiddels de fan van de 7700 vervangen door een 12cm Papst.
De Rma`s zijn gedaan door de leverancier, en de service van Zalman is uitstekend.
Maar net als met alles in COMPUTERLAND, er is altijd beter.

AMD64 3000Winnie@275,Neo2Plat, 1g Plat-rev2-2,5-3-3-10,X800Pro@XTPE

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:58

Wildfire

Joy to the world!

Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 01:13:
[...]

euhm nee niet echt. Is dat misschien schadelijk? Kheb da nie echt in mijn kast staan zo koelpasta.
Is da erg?
Koelpasta zit niet voor niets tussen een cooler en de CPU... het zorgt voor een betere overdracht van de hitte. Elke keer als een cooler van de CPU af is geweest, moeten de cooler en CPU worden schoongemaakt en voorzien worden van een nieuw -flinterdun- laagje koelpasta.

Een CPU zonder koelpasta -of met de oude koelpasta er nog op- is niet aan te raden.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

Hahaha die gozer doettie er geen koelpasta tussen 8)7 ik zie eigenlijk geen enkele reden waarom je nou opeens een nieuwe koeler nodig moet hebben voor je pc omdat je niet eens wat dat er koelpasta tussenmoet. De amd 4000 heeft bij zijn stock koeling een heatpipe:

http://www.hwupgrade.it/articoli/1100/test_overclock_s.jpg

Die dingen links, dus ik denk dat hij genoeg koelt, heb je wel eens gekeken wat de tempraturen waren eigenlijk ?
Maarja als ik dan toch een koelertje voor me pc moest kopen zou mijn keuze denk ik uitgaan naar de CNPS9500 kweet niet echt de prijs maar deze ziet dr gewoon mooi uit + de warmte word meteen je kast uitgeloosd dus dat is natuurlijk helemaal fijn

Trouwens jullie zeggen wel dat je meer dan 4000mhz kunt overclocken maar dit hoeft niet zo te zijn, mijn 3500ClawHammer is met nog geen 10mhz over te clocken dus dat schiet ook niet op :(

Met wat kun je het beste je koelpasta eraf vegen ? gewoon met een tissue en daarna met alcohol ff schoonmaken ?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2005 03:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 18:12:
ik heb ook een zalman cnps7000b alcu

die koeler presteerde in het begin niet echt goed, maar toen ik hem er eens van haalde om te kijken naar het batchnummer van mijn processor en hem er daarna weer op vijsde verbeterden mijn temperaturen enorm. Kheb geen idee hoe dat komt omdat die koeler er toch al goed op stond veronderstel ik. De PCboer had hem al geassembleerd, dusjah. Maar tussen die koeler en de processor zit er zo een wit plakkerig spul en ik heb er wel wat moeten afvegen om dat batchnummer te lezen dus ik denk dat het daaraan ligt.

Ik heb een amd64 3500+ overklokt van 2200 Mhz naar 2550 Mhz (slechte processorversie maarjah)
op 1.424 V en die wordt 33-35 graden idle als ik wat internet msn en liekes afspeel en die wordt tijdens het encoden van een film (duurt zo een 8 uur op hoogste kwaliteit) maximum 45 graden met als je dan nog eens muziek afspeeld en internet tegelijkertijd soms eens een piekje van 47 graden voor enkele seconden Als het warm weer is wordt hij dan wel gewoon tijdens het encoden 46graden met als je ook muziek en internet tegelijkertijd soms eens een piek van 49 graden.
Mijn pckast staat wel half open en ik heb 2 120 mm casefans.

Kheb nadat ik mijn eerste post hier had gemaakt nog eens gevraagd aan een vriend die van de 7000B alcu versie naar de 7700 alcu gegaan is en nu blijkt dat die cu versie toch 3 graden minder warm wordt bij 100 % cpu load. Dus misschien toch nog niet zo een slecht idee om een 7700 te nemen.
Ik ga in mijn volgende systeem alleszinds ook zo eentje nemen. De prijs zal over een aantal jaar toch al ietsje gedaald zijn en dan ga ik toch een betere processor kopen met LAAG batchnummer zodat ik ietsje verder kan overklokken.
dat 'plakkerige spul' is juist om de warmte goed af te voeren naar de fan en heatsink ;) deze moet je er juist niet afhalen :X

Verwijderd

XII schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 02:01:
[...]

Mag ik vragen hoe lang jij al met Zalmans draait?
Het zijn goede koelers, maar de kwaliteit van de ventilatoren vindt ik minder.
Na een jaar draaitijd maken ze steeds meer lawaai, en dan maak ik mijn systemen regelmatig schoon.
Ik heb inmiddels gedraaid, en draai nog met; 2x 7000Cu(Rma voor)7000B-Cu(Rma voor)en nu 7700Cu.
Heb inmiddels de fan van de 7700 vervangen door een 12cm Papst.
De Rma`s zijn gedaan door de leverancier, en de service van Zalman is uitstekend.
Maar net als met alles in COMPUTERLAND, er is altijd beter.
ik draai al zalmans 7000 zolang ze er zijn (3 jaar of zo?).
Heb er nu 6 draaien, de oudste is een 7000A CU van toen ie net uit was (gepreordered destijds), die is nog steeds 100% geruisloos, en ook de rest is niet meer geluid gaan produceren.
De meeste van mijn zalmans draaien 24/7, in servers en werkstations.

Als er nu eentje herrie gaat maken dan wordt ie gewoon vervangen door een nieuwe van hetzelfde type, ik ben namelijk uitermate tevreden over de zalman koelers.

Voordeel van de 7700 tov de 7000 is inderdaad voornamelijk dat het ram koelt, de cpu zelf wordt bij mij niet meer als 3 graden koeler (gemeten als gemiddelde over meerder dagen).
Het verschil tussen AlCu e Cu is ook ongeveer dat of zelfs nog iets minder.
Dat betekend dat een 7700 Cu maximaal 5 graden koeler draait als een 7000 AlCu (bij mij toch), en dat dan nog voornamelijk bij hoge temperaturen. Bij lagere temperaturen wordt het verschil kleiner.
En inderdaad, bij mij maakt een 7700 iets meer geluid bij full speed als een 7000 bij full speed.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 10:21:
[...]

dat 'plakkerige spul' is juist om de warmte goed af te voeren naar de fan en heatsink ;) deze moet je er juist niet afhalen :X
Khad er echt maar een petieterig beetje afgekrabt en daarna weer wat opgengesmeerd. Op dit moment is de CPU 33 graden dus kdenk niet dat het zo erg is. Maar kga over 2 weken toch eens die nieuwe arctic cooling mx1 kopen. Hopelijk haal ik hiermee nog betere temps :P

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-01 23:05

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

a) een 4000 heeft geen heatpipe koeler erbij maar een gewone net als op een 3500 bijv , dus ik weet niet waar dat verhaal vandaan komt, alleen de fx55 heeft die.
ik heb al meerdere gehad maar nooit zo'n koeler erbij.

B) kijk eens naar de thermalright xp90 of 120 met een 92mm of 120mm fan, erg stil en koelt zo goed dat je tegen waterkoeling temps aanloopt,......superdingen.

heb een xp 90 met een a/c ryan 8cm fan en mijn 3700@2900mhz word nog geen 40graden....super!!

.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• dr snuggles
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 15:16:
ok bedankt,

heeft iemand ervaring met de arctic freezer 64

bij voorbaat dank
Ja ikke. Mijn Arctic freezer 64 houdt mijn 3000+@4000+ nu op ~52 graden tijdens het stress testen (100% cpu load). De koeler staat bij mij wel op 7V ipv 12V, zodat ie minder hard draait en niet meer hoorbaar is (mijn computer maakt minder lawaai dan een gemiddelde laptop).

Ik vind het zelf een zeer goede koeler, vooral vanwege zijn stilte, prestatie en prijs. Doordat de arctic freezer lekker groot is, koelt hij zelfs goed als de fan uitstaat :P (57 graden op 100% stress na 10 min).

Vergelijkingssite over koelers: MadShrimps. Vanwege deze site vond ik de Zalman zijn geld niet waard. De Zalman is meer dan twee keer zo duur en maakt 10dB meer herrie. 10dB lijkt niet veel, maar elke 3dB betekent een verdubbeling in herrie. Het valt mij trouwens op dat veel mensen op dit forum voor Zalman gaat (of het nu over voedingen of koelers gaat). Wel grappig :).

edit, check djmurcielago hieronder :).

[ Voor 12% gewijzigd door dr snuggles op 07-08-2005 15:46 ]

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
Omdat je dus eigenlijk niet mag jatten, zoals ze zelf zeggen:
Afbeeldingslocatie: http://www.arctic-cooling.com/pics/products/10_big.jpg
k heb em zelf ook en hij houd m'n athlon 64 3000+ op 28 graden idle, 52 graden stressed (na 10 uur dvd rebuilder)
hij kost niet veel, maar koelt dus zeer goed

[ Voor 18% gewijzigd door Murcielago op 07-08-2005 15:42 ]

PSN: djmurcielago

Verwijderd

djmurcielago schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 15:40:
[...]

[afbeelding]
k heb em zelf ook en hij houd m'n athlon 64 3000+ op 28 graden idle, 52 graden stressed (na 10 uur dvd rebuilder)
Die ziet er wel relax uit omdat de warmte meteen naar buiten word getransporteerd :9

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 12:44:
a) een 4000 heeft geen heatpipe koeler erbij maar een gewone net als op een 3500 bijv , dus ik weet niet waar dat verhaal vandaan komt, alleen de fx55 heeft die.
ik heb al meerdere gehad maar nooit zo'n koeler erbij.

B) kijk eens naar de thermalright xp90 of 120 met een 92mm of 120mm fan, erg stil en koelt zo goed dat je tegen waterkoeling temps aanloopt,......superdingen.

heb een xp 90 met een a/c ryan 8cm fan en mijn 3700@2900mhz word nog geen 40graden....super!!

.
Past dat wel in je PC?
*ken dit soort koelers niet*, maar moet er een fan boven ofzo?

Zou je mij dat kunnen uitleggen :?

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2005 21:25 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 16:56:
NU ben ik nog niet van plan te gaan overclocken, maar miss als het een beetje veroudert, dan wel. het gaat er maar om dat het FLINK koelt, dat de proc miss ook wat langer meegaat.

Waarom alleen Zalman?
omdat dit goed aangeschreven is en bekend is, maar andere merken zijn ook welkom.

Stilte is niet belangrijk en de prijs maakt ook niet zoveel uit, het moet alleen geen waterkoeling worden, want dat is een beetje te ingewikkeld voor mijn primitieve breintjeB)
dus het gewicht maakt niet uit voor het mobo?

bij voorbaat dank _/-\o_
Je wilt nog niet gaan overklokken, stilte is niet belangrijk, en je (ouders) hebt geld zat.
Nou dan heb je helemaal geen andere koeler nodig!!!!!!!!! Als ie wat veroudert, koop je maar een nieuwe pc met nieuwe processor en nieuwe koeler. Waarom koep je eigenlijk een boxed CPU (met koeler) als je er toch een andere koeler op wilt zetten.
Man zeg, van alle slotjes die ik al heb gekregen? 8)7

• ZaNe88521
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
Het grootste voordeel van de 7000 is dat er een LED versie is.

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-02 19:03
Ik heb zelf ook een 4000+ met een 7700-cu, en dat past allemaal. Het blok komt niet buiten de randen van het mobo uit.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-01 23:05

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 19:55:
[...]

Past dat wel in je PC?
*ken dit soort koelers niet*, maar moet er een fan boven ofzo?

Zou je mij dat kunnen uitleggen :?
jah past gewoon in je pc, zooooo groot zijn ze ook weer niet, maar koelen super, zoek maar eens naar thermalright xp90 in google
in de praktijk koelen ze beter als in de meeste reviews word vermeld.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• DeadKennedy
djmurcielago schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 15:40:
[...]

[afbeelding]
Ik heb hem ook, bevalt goed. A64 1800mhz 1,4v @ 2333 1,58v ~29 graden idle, max temp ~45 graden stressed. Koel, goedkoop, stil.

WEBN & chill (@IBKR)

Verwijderd

Ik zou de standaard Full Copper koeler nemen die bij een Dual Core AMD wordt geleverd, Boxed AMD dus.. Degene mét Heatpipes!

Hier 4000+ San Diego @ 34 Graden Idle :D
Pagina: 1