Toon posts:

5400RPM hardeschijven niet meer verkrijgbaar? 7200RPM optie?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zie topic titel, mijn 100gb 5400 rpm HD uit mijn Home theatre is helaas overleden, maar een vervanging is moeilijk te vinden. Hoe zit het eigenlijk met de geluidsproductie van de huidige 7200rpm hardeschijven. want ik wil natuurlijk zo stil mogelijk, en de 7200rpm hd in mn hoofd pc (maxtor 40gb d740x) maakt toch wel een hoog irri toontje.
Of is die van die nieuwste schijven vergelijkbaar met de stilheid van mn oude 100gb 54000RPM HD?

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:04

GVR

Zoek eens wat info over de Samsung spinpoints. Een van de stilste HD's van dit moment.

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-03 04:27
De meeste 7200 toeren schijven hebben de mogelijkheid om Acoustic Management te gebruiken. Hiermee kan men dan met een tooltje de performance en het geluidsnivo in stellen.

Dit instellen kan op een pc gebeuren waarna het in je apparaat gebouwd kan worden.

-

Verwijderd

Ik heb een maxtor 250 GB SATA 7200 RPM en kan niet echt zeggen dat hij veel geluid maakt, natuurlijk hoor je hem wel als hij druk bezig is, maar storend? nee. Ligt er maar net aan wat jij teveel herrie vindt. Een vriend van me heeft ook een wat oudere 7200RPM en die hoor je inderdaad beter, zoiets staat toch nooit stil. Er zijn altijd fabrikanten die weer een stillere uitvinden om meer klanten te lokken B)

Verwijderd

Topicstarter
Ik neem aan dat bij films kijken toch wel een hoop HD activiteit plaatsvind (Films vanaf HD)

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03:59
Relatief weinig aangezien hoeveel data is nou 12mbit (minder meestal) de HD staat meestal uit ze neus te vreten.
Een moderne samsung 7200 rpm is stiller dan een ouder 5400 schijf.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Je kunt ook een 100GB notebookschijf overwegen. Die zijn wel duurder maar zijn ook absoluut stiller.

http://www.tweakers.net/p...ction=&Landfilter=Benelux

Verwijderd

Maxtor D740X staan ook wel bekend als verschrikkelijk lawaaiige schijven, ik heb zelf zowel een D740X 40 GB als een Diamondmax 10 160 GB en die Diamondmax 10 is echt onhoorbaar als je ze naast elkaar legt. In mijn eigen (stille) PC hoor ik die Diamondmax 10 nét als hij idle is, een onopvallend geruis, meer niet. Het lijkt me sterk dat je dat hoort als hij in een gesloten behuizing zit en je er een eindje vanaf zit in je kijk- en luisterruimte.

Ik zou me eerder zorgen maken over de warmteontwikkeling van de vervangende schijf, aangezien dat in een afgesloten ruimte eerder een probleem wordt. Dan kun je kijken naar die Samsung-schijven, want die scoren op alle punten vrijwel het beste: idle noise en warmteontwikkeling.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Samsung maakt trouwens ook nog steeds 3,5" 5400rpm schijven met P-ATA aansluiting (80, 120 en 160GB).

Heb zelf een wat oudere 60GB variant, en da's echt een oase van rust als je het vergelijkt met 7200rpm (Maxtor/WD) schijven uit dezelfde periode.
De nieuwere Samsung 7200rpm versies zijn ook nog altijd stuk stiller dan concurrentie vind ik.

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb zelf Seagate Barracuda 7200.8 schijven (SATA en PATA) en die zijn absoluut stil, zeker in semi-idle mode. Die hoor je echt nauwelijks.
Pagina: 1