Toon posts:

Glare/colorshine e.d. versus gewoon tft

Pagina: 1
Acties:
  • 798 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben me aan het orrienteren en zou graag de voor en tegens op een rijtje willen zetten van een zogenaamd glare/colorshine/crystalclear/crystalbrite scherm. Zo heeft iedere fabrikant een andere benaming gegeven aan deze speciale schermen terwijl niet duidelijk is of er ook verschillen zijn in de toegepaste technieken en het uiteindelijke resultaat.
Binnen het merk Asus worden ook nog eens verschillende benamingen toegepast n.l. Glare en Color Shine. Niet duidelijk is het of dit om hetzelfde gaat of om een andere techniek.
  • Wat doet deze "Glare" techniek met de inkijkhoek zowel horizontaal als vertikaal ?
  • Moet men het "Glare" scherm binnenshuis ook eerder bijdraaien i.v.m. reflectie ?
  • Moet men het "Glare" scherm voorzichter behandelen met het oog op krassen ?
  • Is een notebook met "Glare" scherm altijd duurder t.o.v. het zelfde notebook zonder ?
  • Heeft een "Glare" scherm effect voor brildragers ?

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
*schop* van Complete Systemen & Laptops naar Videoplanken & Beeldkanonnen :) Beeldschermen... goh. :P

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
Dit gaat dus over laptopschermen neem ik aan ?

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• n-i-x
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-05 20:35
Als ik die namen hoor, dan denk ik aan net zoiets als Sony met hun X-bright doet.
Dat is een speciale laag voor het scherm die de inkijkhoek een beejte vergroot, maar waardoor je ook meer last van reflecties krijgt.
Als dit klopt, dan zijn dit de antwoorden op je vragen:
Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 15:33:
* Wat doet deze "Glare" techniek met de inkijkhoek zowel horizontaal als vertikaal ?
Vergroten.
* Moet men het "Glare" scherm binnenshuis ook eerder bijdraaien i.v.m. reflectie ?
Ja, maar zover ik het zelf heb kunnen zien is het nog steeds minder dan bij een normale beeldbuis/monitor.
* Moet men het "Glare" scherm voorzichter behandelen met het oog op krassen ?
Sony´s X/bright heeft een glasplaat, en is daarmee juist minder kwetsbaar.
Van de varianten op deze techniek weet ik niet of ze een glasplaat hebben, maar ik weet wel dat je over het algemeen eerder uit moet kijken voor dode pixels dan voor krassen.
Er zijn fabrikanten die een soort van beschermend laagje bovenop het scherm doen om het te beschermen, maar dit hangt niet echt samen met die zogenaamde glare.
*Is een notebook met "Glare" scherm altijd duurder t.o.v. het zelfde notebook zonder ?
Dat kan je zelf uitzoeken door naar de prijzen te kijken toch?
* Heeft een "Glare" scherm effect voor brildragers ?
Ja, maar dit effect is hetzelfde als het effect voor niet brildragers.

[ Voor 21% gewijzigd door n-i-x op 05-08-2005 19:48 . Reden: Laatste vraagje toevoegen en quotes een beetje inkorten om ruimte te besparen...en typfouten in het editvakje verbeteren. ]

Verwijderd

Ik heb sinds kort de Asus A6va met Glare scherm. Op mijn gewone PC heb ik een normale 17" CRT monitor en ik moet zeggen een glare scherm is heerlijk. Zeker ook in vergelijking met een TFT monitor. Het scherm oogt veel helderder dan TFT of CRT.

Het enig nadeel is dat je niet in de zon met zo'n scherm moet zitten. Dat verminderd de kijkhoek en de scherpte.

Verwijderd

Topicstarter
Excuses voor het verkeerd plaatsen. :o

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 20:57:
Ik heb sinds kort de Asus A6va met Glare scherm. Op mijn gewone PC heb ik een normale 17" CRT monitor en ik moet zeggen een glare scherm is heerlijk. Zeker ook in vergelijking met een TFT monitor. Het scherm oogt veel helderder dan TFT of CRT.

Het enig nadeel is dat je niet in de zon met zo'n scherm moet zitten. Dat verminderd de kijkhoek en de scherpte.
Zal dit laatste een probleem geven in een zonnige huiskamer, of is het effect daar hetzelfde met een gewone TFT?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 06:35:
[...]

Zal dit laatste een probleem geven in een zonnige huiskamer, of is het effect daar hetzelfde met een gewone TFT?
Nope, ik heb een acer 1951A en die heeft ook glare. En ik vind het super mooi uitzien. Als je voor de scherm zit en je kijkt naar een donker plaatje (etc.) dan zie je jezelf wel. Als het het een lichte kleur is zie je jezelf wel. Maar bij gewoon internetten of dergelijks zie ik mezelf toch niet. Maar ik vind het niet storend, mijn vader vind het juist lelijk. Tis maar wat jezelf wit. Maar , ik heb geen last van als er veel licht in mijn kamer is. Je ziet het niet mits weer donkere plaatjes (etc.) zijn, dan zie je je zelf. Maar ik wil liever de glare dan de normale plastic (?) scherm. Want, als daar licht op valt. Zie je het heel goed want het is mat en daar schijnt het licht over een grote gebied. [rml]Rufus-Seal in "[ 19" TFT] De Ultieme TFT - Deel 9"[/rml] , bekijk maar mijn post. Je ziet het veel glimmen maar als je dichtbij zit merk ik niets.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2005 23:28 ]

• n-i-x
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-05 20:35
Of met andere woorden: het is vrij persoonsgebonden en eigenlijk moet je gewoon een keertje een winkel binnenlopen om te kijken wat je het beste ligt.
Als je nou gewoon een winkel binnenloopt waar ze veel monitoren hebben staan, dan zal er vast wel ergens een sony tussenstaan, en de sony's hebben volgens mij allemaal wel zo'n glare laag.

Verwijderd

Topicstarter
XiN schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 00:11:
Of met andere woorden: het is vrij persoonsgebonden en eigenlijk moet je gewoon een keertje een winkel binnenlopen om te kijken wat je het beste ligt.
Als je nou gewoon een winkel binnenloopt waar ze veel monitoren hebben staan, dan zal er vast wel ergens een sony tussenstaan, en de sony's hebben volgens mij allemaal wel zo'n glare laag.
Ik heb de schermen wel gezien dus ik weet hoe het eruitziet, ook als ze aan staan. Ik zit echter nu binnen achter een Ilyama Prolite E481S van 19 inch zonder "Glare" en vraag me af hoe het is om daadwerkelijk met een "Glare"scherm te werken, zeker gezien het feit dat een laptopscherm niet in de buurt komt van de Ilyama wat betreft kijkhoek. (n.b. 1/2 uur in de winkel weegt niet op t.o.v. de dagen ervaringen van anderen)

Ik zie echter meer positieve al negatieve reacties dus ik denk dat ik er ook maar voor ga ! ;)
bedankt voor de reaties i.i.g. :)

• rob.reichardt
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-05 18:34
ik heb vorige week een Acer AL1751As gekocht (met CristalBrite)
helder beeld, diepe kleuren, echt mooi
is misschien een kwestie van smaak, maar ik vind hem super

Rob

Rob

Pagina: 1