[AT-Commando's] gsm verbinding behouden

Pagina: 1
Acties:
  • 767 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• schoene
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:44
Ik heb een Wavecom wmod2 gsm-module die aangesloten is aan een COM-poort.
Ik heb een applicatie geschreven die via AT commando's communiceert met de module,
en ik kan op die manier sms berichten versturen en ontvangen. Hier ligt het probleem
ook niet.
Indien de modem enkele dagen niet gebruikt wordt, verliest hij zn verbinding met het
gsmnetwerk. Ik vermoed dat de gsm-operator simpelweg inactieve verbindingen gewoon
verbreekt, en dat een normale gsm dit voorkomt door periodiek voor synchronisatie te
zorgen (Als je gsm naast boxen ligt, hoor je soms activiteit, terwijl je toch geen sms of
oproep ontvangt, en ik vermoed dat dit die synchronisatie is).
Ik ben dus op zoek naar een AT-commando waardoor ik de gsm-module kan laten
synchroniseren met het gsm netwerk.

Ik dacht dat de signaalsterkte van de verbinding opvragen voldoende zou zijn, maar dit
is niet het geval
Met het commando CREG kan je controleren of de gsm module geregistreerd is op
het netwerk, maar de documentatie is niet duidelijk genoeg (althans voor mij niet :p) of
ook met behulp van CREG een verbinding behouden kan blijven:

CREG:

This command is used by the application to know the registration status of the mobile.

AT+CREG? : Query current status
AT+CREG=0: Disable network registration unsollicited result code
AT+CREG=1: Enable network registration unsollicited result code
AT+CREG=2: Enable network registration and location information unsollicited result code

Ik dacht eerst dat AT+CREG=1 misschien ervoor zou zorgen dat de verbinding automatisch
actief bleef, maar wijzigingen via CREG lijken meer over resultaten te gaan dan over
effectief de verbinding zelf. Ik weet niet echt wat ze bedoelen met 'unsollicited result code'

iemand die mij verder kan helpen?

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Raakt je telefoon de verbinding met het netwerk kwijt, of raakt je computer de verbinding met je telefoon kwijt? Een telefoon die gewoon aan staat moet normaal gesproken niet z'n verbinding met het netwerk kwijt raken namelijk...

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Kuhlie schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 15:09:
Raakt je telefoon de verbinding met het netwerk kwijt, of raakt je computer de verbinding met je telefoon kwijt? Een telefoon die gewoon aan staat moet normaal gesproken niet z'n verbinding met het netwerk kwijt raken namelijk...
Inderdaad. Maar hij gebruikt geen telefoon maar een GSM modem.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-04 17:30

ranzige pad

kwaaak kwaak

Daar moet toch een AT string voor zijn, de handleiding beslaat een dikke 500pagina's. (heb in het voorjaar ook moeten klooien met zo'n ding)

Maar het ligt allemaal aan het type:
http://www.wavecom.com/mo...php?fuseAction=publicArea
Daar kun je de manuals downloaden met AT commando's

[ Voor 42% gewijzigd door ranzige pad op 05-08-2005 15:22 ]

HT & NAS & Inventaris

• schoene
Het is dus idd de verbinding met het gsm-netwerk die verbroken wordt. Ik kan nog zonder problemen communiceren met de modem, maar sms berichten verzenden en ontvangen werkt niet meer.

Ik heb de documentatie met de bijhorende at commandos, maar ik vind niet meteen een commando.
De documentatie per commando is zowiezo al niet altijd even duidelijk, en als je dan denkt van een
bepaald commando dat dit het kan zijn, moet je om te testen al weer enkele dagen wachten, omdat de
module natuurlijk niet meteen zn verbinding kwijt is. Vandaar dat ik het hier vraag, omdat ik hoop dat
iemand dit misschien van buiten zou weten.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-04 22:08
SMS berichten worden niet verzonden over een verbinding, voor zover ik me herinner. Ik vermoed alleen dat "verbinding" niet de term is die je zoekt. In GSM is dat een specifieke term die gebruikt wordt voor een 8kb/s slot (of meerdere slots, in het geval van EDGE/GPRS).

"Registratie" klinkt als de betere term. Een GSM netwerk weet in principe van alle bekende GSMs waar ze zijn, ook als die geen verbinding hebben. Dat is handig, want je hebt veel te weinig radiocapacitieit om verbindingen met alle mobieltjes te houden.
GSM's horen zichzelf periodiek te melden. Normaal gesproken is dat helemaal geen issue, omdat een mobieltje zichzelf ook meld als het in een andere cel terecht komt. Gewone mobieltjes doen het spontaan, als ze stil liggen. Raakt de batterij op, dan melden ze zichzelf af etcetera.

Het lijkt erop dat jouw modem niet beweegt ;) en ook zichzelf niet periodiek meldt. Is het een optie om een stay-alive message te implementeren? Een mislukte poging om een SMS te sturen houdt je netwerkverbinding actief, maar kost niets. Nummer "06" bestaat zeker niet ;) Overigens is 5 cent/dag ook nog wel te betalen, en dan weet je zeker dat je verbinding nog werkt.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• schoene
lol. Das inderdaad wel een creatieve oplossing, maar het is natuurlijk leuker als de registratie (niet verbinding dus ;) ) op een correcte manier behouden kan blijven. Ik zou graag weten hoe een
gewoon mobieltje zich periodiek meldt zodat ik dit kan simuleren. Maar het is zeker een workaround.

Verwijderd

Met AT+CREG kan je de verbinding niet behouden nee maar geeft u wel de status van registratie op het netwerk.

AT+CREG? geeft u de status:
1 geregistreerd
0 niet geregistreerd

Met AT+COPS? kan je normaal dan zien op welk netwerk je geregistreerd bent.

Met AT+CREG=1 krijg je die status unsollicited wat wil zeggen dat je ongevraagd de status van de registratie krijgt bij verandering van die status.

Die periodieke synchronisatie waarover je spreekt zijn location updates naar het netwerk toe. Als het netwerk die niet krijgt dan kan het wel zijn dat het netwerk u eraf gooit. Zolang uw GSM die location updates doet zie ik geen reden waarom het netwerk u eraf zou gooien.

Dan om een SMS te versturen moet je geen 'verbinding' hebben maar simpel weg geregistreerd zijn met het netwerk. Een AT-commando om de registratie staande te houden heb ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord.

Je kan bv iedere dag voor even naar uw voice-mail bellen met ATD. Kost je niets. Maar dat is maar een oplap middel voor uw echt probleem. Probeer er achter te komen waarom je van het netwerk gaat. Kan je met dat ding logs maken?

• schoene
ik vreesde er al voor dat er geen specifiek at-commando voor was, en dat eigenlijk de module er zelf
voor verantwoordelijk was. Ik had ook een firmware gekregen, die het probleem zou moeten oplossen,
maar na 1 dag ging het al weer fout. Mogelijks was dit toevallig (kleine stroomonderbreking bvb), want
nu blijft de modem al enkele dagen geregistreerd zonder dat er smsen zijn verzonden of ontvangen.
Als het toch niet opgelost is, vind ik elke dag de voicemail bellen of een sms sturen eigenlijk niet echt
een oplossing, en wordt de modem overboord gegooid en schaf ik een ander aan.
Bedankt voor de hulp alleszins.
Pagina: 1