Ik heb een Wavecom wmod2 gsm-module die aangesloten is aan een COM-poort.
Ik heb een applicatie geschreven die via AT commando's communiceert met de module,
en ik kan op die manier sms berichten versturen en ontvangen. Hier ligt het probleem
ook niet.
Indien de modem enkele dagen niet gebruikt wordt, verliest hij zn verbinding met het
gsmnetwerk. Ik vermoed dat de gsm-operator simpelweg inactieve verbindingen gewoon
verbreekt, en dat een normale gsm dit voorkomt door periodiek voor synchronisatie te
zorgen (Als je gsm naast boxen ligt, hoor je soms activiteit, terwijl je toch geen sms of
oproep ontvangt, en ik vermoed dat dit die synchronisatie is).
Ik ben dus op zoek naar een AT-commando waardoor ik de gsm-module kan laten
synchroniseren met het gsm netwerk.
Ik dacht dat de signaalsterkte van de verbinding opvragen voldoende zou zijn, maar dit
is niet het geval
Met het commando CREG kan je controleren of de gsm module geregistreerd is op
het netwerk, maar de documentatie is niet duidelijk genoeg (althans voor mij niet
) of
ook met behulp van CREG een verbinding behouden kan blijven:
CREG:
This command is used by the application to know the registration status of the mobile.
AT+CREG? : Query current status
AT+CREG=0: Disable network registration unsollicited result code
AT+CREG=1: Enable network registration unsollicited result code
AT+CREG=2: Enable network registration and location information unsollicited result code
Ik dacht eerst dat AT+CREG=1 misschien ervoor zou zorgen dat de verbinding automatisch
actief bleef, maar wijzigingen via CREG lijken meer over resultaten te gaan dan over
effectief de verbinding zelf. Ik weet niet echt wat ze bedoelen met 'unsollicited result code'
iemand die mij verder kan helpen?
Ik heb een applicatie geschreven die via AT commando's communiceert met de module,
en ik kan op die manier sms berichten versturen en ontvangen. Hier ligt het probleem
ook niet.
Indien de modem enkele dagen niet gebruikt wordt, verliest hij zn verbinding met het
gsmnetwerk. Ik vermoed dat de gsm-operator simpelweg inactieve verbindingen gewoon
verbreekt, en dat een normale gsm dit voorkomt door periodiek voor synchronisatie te
zorgen (Als je gsm naast boxen ligt, hoor je soms activiteit, terwijl je toch geen sms of
oproep ontvangt, en ik vermoed dat dit die synchronisatie is).
Ik ben dus op zoek naar een AT-commando waardoor ik de gsm-module kan laten
synchroniseren met het gsm netwerk.
Ik dacht dat de signaalsterkte van de verbinding opvragen voldoende zou zijn, maar dit
is niet het geval
Met het commando CREG kan je controleren of de gsm module geregistreerd is op
het netwerk, maar de documentatie is niet duidelijk genoeg (althans voor mij niet
ook met behulp van CREG een verbinding behouden kan blijven:
CREG:
This command is used by the application to know the registration status of the mobile.
AT+CREG? : Query current status
AT+CREG=0: Disable network registration unsollicited result code
AT+CREG=1: Enable network registration unsollicited result code
AT+CREG=2: Enable network registration and location information unsollicited result code
Ik dacht eerst dat AT+CREG=1 misschien ervoor zou zorgen dat de verbinding automatisch
actief bleef, maar wijzigingen via CREG lijken meer over resultaten te gaan dan over
effectief de verbinding zelf. Ik weet niet echt wat ze bedoelen met 'unsollicited result code'
iemand die mij verder kan helpen?