Ik ben op dit moment bezig met een PHP/MySQL systeem voor het beheren van de frontpage van mijn website. Ik heb een tabel in een database die 2 kolommen heeft, namelijk 'instelling' en 'waarde'. Hierin komen dan verschillende rijen met instellingen. Ik heb de volgende functie geschreven:
En dan heb ik dit formulier:
Ik haal dus met die functie de huidige waardes die in de database staan op en plaats ze dan in het formulier zodat ze aangepast kunnen worden. Alleen ik heb het gevoel dat dat gedoe met die functie zo omslachtig is, omdat ik steeds weer handmatig een variabele maak van de kolom 'waarde' in elke rij. Is er niet een manier om een array te maken in de vorm van $waarde['instelling']? Dus bijvoorbeeld $waarde['aantal_actievetopics'] en $waarde['aantal_mededelingen']?
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, ik vond het moeilijk om het te beschrijven.
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| function InstellingWaarde($instelling) { include("dbconnect.php"); mysql_select_db("frontpage"); $query = "SELECT waarde FROM instellingen WHERE instelling='$instelling'"; $result = mysql_query($query); $rij = mysql_fetch_array($result); $waarde = nl2br($rij['waarde']); return $waarde; } |
En dan heb ik dit formulier:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| $self = $_SERVER['PHP_SELF']; $aantal_actievetopics = InstellingWaarde(aantal_actievetopics); $aantal_mededelingen = InstellingWaarde(aantal_mededelingen); echo " <form action=\"$self?action=updateinstellingen\"> Aantal actieve topics in tracker: <input name=\"aantal_actievetopics\" value=\"$aantal_actievetopics\" type=\"text\" maxlength=\"2\" size=\"2\"><br><br> Aantal mededelingen in tracker: <input name=\"aantal_mededelingen\" value=\"$aantal_mededelingen\" type=\"text\" maxlength=\"2\" size=\"2\"> </form> "; |
Ik haal dus met die functie de huidige waardes die in de database staan op en plaats ze dan in het formulier zodat ze aangepast kunnen worden. Alleen ik heb het gevoel dat dat gedoe met die functie zo omslachtig is, omdat ik steeds weer handmatig een variabele maak van de kolom 'waarde' in elke rij. Is er niet een manier om een array te maken in de vorm van $waarde['instelling']? Dus bijvoorbeeld $waarde['aantal_actievetopics'] en $waarde['aantal_mededelingen']?
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, ik vond het moeilijk om het te beschrijven.
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2005 14:16 ]