[Grub] RTC en timeout=

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-09 17:13
Ik heb een:
Chaintech 6SSA2 mobo
P3 450MHz

Nu lijkt de RTC hiervan kapot te zijn, omdat nergens de klok loopt (Ook niet in het bios dus, blijft altijd exact hetzelfde), en omdat /dev/rtc timeout doet.

De pc is ingedeeld met 2 linux distro's, geexbox en debian. Met als bootloader grub. Het interesseerd me niet dat ik geen RTC tijd krijg in linux (kan evt nog via npt server), maar grub boot niet automatisch een distro na 3 sec. (menu.lst: timeout=3). Dat is wel de bedoeling, omdat deze bak een HTPC moet worden met vrijwel alleen een Remote Wonder (geexbox). Nu zoek ik dus een manier om geen rtc tijd te gebruiken voor grub, maar een andere manier.

Heb gedacht om lilo te gaan gebruiken, maar weet niet of dat uberhaupt het probleem op zal lossen.
Heeft iemand een oplossing/idee? Ben redelijk linux noob overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-09 21:37

Niek

f.k.a. The_Surfer

Uit het andere topic:
Om even te reageren: timeout 0 maken is toch dat er niets word gekozen totdat je zelf met tobo kiest?
Nope, timeout = 0 betekend dat er direct de default boot optie wordt geladen.
Als je wilt dat hij blijft hangen totdat je iets kiest moet je simpelweg de timeout regel uitcommenten.

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geez
Er zou een Remote Wonder aan te komen te hangen, zonder tobo/muis dus. Geexbox heeft remote wonder support, maar als hij in grub stil blijft staan kan ik geen <enter> doen, omdat de remote nog niet werkt in grub.
Door er een tobo/muis aan te hangen als ik iets wil aanpassen, kan ik dat via debian doen.
Maar met timeout=0 en geex als default kan ik nooit meer menu.lst editen, omdat geex puur media afspeeld, meer niet. Of moet ik in grub een knop oid. inhouden ?

Weet iemand of lilo ook afhankelijk is van de RTC voor zijn timeout tot het booten van de default distro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:41

deadinspace

The what goes where now?

geez schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 13:12:
Door er een tobo/muis aan te hangen als ik iets wil aanpassen, kan ik dat via debian doen.
Maar met timeout=0 en geex als default kan ik nooit meer menu.lst editen, omdat geex puur media afspeeld, meer niet. Of moet ik in grub een knop oid. inhouden ?
Als je shift, ctrl of alt ingedrukt houdt terwijl GRUB langskomt, dan zou je alsnog moeten kunnen kiezen (dat kun je testen door de default op Debian te zetten en de timeout op 0). Anders kun je altijd nog met een resquecd oid aan de slag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geez
Heb timeout=0 gedaan, en default=1 (==debian). Dit werkt, maar nu kan ik dus geexbox niet booten, omdat het inhouden van of ctrl, of alt, of shift, of zelfs allemaal tegelijk, niet werkt. Hij boot dan _altijd_ debian. Dan is mn dualboot niet meer bruikbaar dus..

Lastig probleem, damn :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:41

deadinspace

The what goes where now?

Hrm, ik heb me vergist ja, met LILO werkte dat wel. Je zou iig dus LILO kunnen proberen (al dan niet met een 0-timeout).

Is het daarnaast niet mogelijk om menu.lst vanuit geex aan te passen? Als je in die menu's custom dingen kunt zetten, dan zou je een entry "Boot debian" oid kunnen toevoegen, en die entry een andere menu.lst over /boot/grub/menu.lst heen kunnen kopieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geez
Heb zojuist lilo installed. De timer daarin loopt wel :)
Nu nog de lilo config aanpassen om geexbox toe te voegen :O

Moest eerst een crosslink kabel vinden/halen om internet/lilo op die bak te krijgen, en kwas grub gewend.

edit:
In grub ziet mn geexbox entry er zo uit:

title GeeXBoX [hda2/vmlinuz]
root (hd0,1)
kernel /vmlinuz root=/dev/hda2 rw init=linuxrc boot=hda2 splash=silent vga=0x315 video=vesafb:ywrap,mtrr
initrd /initrd.gz
boot

Het lukt me niet helemaal dit in lilo te krijgen, kan iemand het 'converten'?

edit2:
Na een boel gekloot ziet hij er zo uit:

lba32
boot=/dev/hda
map=/boot/map

image=/boot/vmlinuz-2.6.8-2-386
label="Lin 2.6.8-2-386
initrd=/boot/initrd.img-2.6.8-2-386
read-only
root=/dev/hda3

image=/boot/geex/vmlinuz
label="GeeXBoX"
initrd=/boot/geex/initrd.gz
root=/dev/hda2/

Nog even mijn partition table:
hda1 /boot 25mb
hda2 /geexbox 25mb
hda3 / 3gb
hda4 /media 36.9gb
(Vanuit Debian gezien)

Ik krijg een soort root error. De kernel van geexbox boot wel. Debian werkt perfect.

edit3:
image=/boot/geex/vmlinuz vga=0x315
label="GeeXBoX"
root=/dev/hda2
append="root=/dev/hda2/ init=linuxrc boot=hda2 video=vesafb:ywrap,mtrr"
initrd=/boot/geex/initrd.gz

Hiermee kom ik al wat verder, maar na even krijg ik een error dat de second stage niet gestart kan worden..? Any ideas anyone?

edit4:
Heb intussen vanmiddag de makers van geexbox een mailtje gestuurd, misschien dat die een oplossing weten..

[ Voor 139% gewijzigd door geez op 08-08-2005 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geez
Mkay, gelukt!
Reinstall van geexbox gedaan en nog bijna een uur gekloot met lilo 8)7
Maar het werkt!
cp lilo.conf lilo.conf.bak :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parasietje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-06-2024

Parasietje

linux-geek

Sorry voor het kicken van dit topic, maar nog even een alternatieve oplossing voor in het archief:

Je kan ook van IN een linux distro het default OS in grub vastzetten. Gebruik hiervoor het commando "grub-set-default". Dan kan je dus in geekbox een knopje binden op je remote: reboot in Debian. Dat voert "grub-set-default 1; reboot" uit, en het is opgelost! ;-).
In grub moet de default dan op "saved" staan.

Lees misschien even http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Remote_Kernel_Upgrade

WebDAV in Vista is horribly broken. Ik wil het fixen, maar ben nog steeds op zoek naar de tarball met de source...

Pagina: 1