Lange bootprocedure versnellen, hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 14:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Na een weekje campzone met mijn lan-pc (shuttle ding) erger ik me bij thuiskomst weer dood aan hoe snel mijn werkstation opstart. Dat is namelijk zachtst gezegd traag te noemen.

Ik heb een MSI K7T Turbo Ver.3 moederbord. Dit is een vrij oud mobo (daterend 2001/02 met SDRAM, AMD Duron 1200 proc)
Daarop zit een RAID controller die ik niet gebruik, het heet Fastbuild Utility 1.32 van het merk Promise Technology, versie 2.00.1030.23.
Ik wil die RAID controller graag uitschakelen, want dat is één van de vele dingen die het opstarten zo vertragen.
Nadat hij zijn memory heeft getest en harddisks heeft herkend, krijg ik eerst het scherm 'Fastbuild Utility... blablabla' en gaat hij z'n IDE's scannen op RAID configuraties. Dat hoeft niet! Er staat onder 'Press ESC to configure blablabla' maar dan kom ik in een DOS-like menu terecht waarin ik geen andere optie heb dan die met een willekeurige toets weer te verlaten omdat er simpelweg geen RAID configuratie is aangesloten.
Ik heb de bios geupgrade naar een versie uit 2002... even zien, de versie had deze naam:
LastBiosK7TTurboVer3_6330v35.exe. Helaas biedt dit me ook weer geen mogelijkheid om ergens die RAID controle uit te zetten, die schijnt hij te moeten doorlopen. Ik kan de boot sequence aanpassen, en ik kan aangeven wat ik eerder wil laten aanspreken: SCSI of RAID, maar ik heb beide niet :z .

Verder vermoed ik dat het hebben van oud geheugen een forsche vertraging is. Mijn shuttle werkt op DDR geheugen en deze nog op SDRAM. Sterker nog, hij featuret 3 256MB reepjes waarvan ik niet weet of ze merkloos of niet zijn, en ik ben er niet zeker van of ze wel allemaal PC133 zijn. Kan dit de boel tijdens het booten erg vertragen?

Tijdens het in beeld hebben van de Windows XP laadbalk is hij ook erg traag, evenals met het schermen opbouwen daarna. Dwz. hij houdt lange zwart-scherm tussenpauzes, hij blijft niet hangen op half opgebouwde interfaces ofzo. Ook in Windows is de computer 'goed te doen' (Photoshop, 3Dsoftware en muziek tegelijk aan trekt ie prima).

Ook heb ik uitgezocht dat mijn PC niet op slaapstand kan, omdat het moederbord alleen maar ACPI types S1 (Power On Suspend) en S3 (Suspend To Ram) ondersteunt, terwijl Windows pas vanaf S4 (Suspend to Harddrive) Hibernate mogelijk maakt. Is er nog een weg om dit te omzeilen? Zoals je weet heb ik dus al de laatste bios versie, en het upgraden naar een bios van een slightly ander mobo (een hogere versie van de K7T) lijkt me erg leip, bovendien zetten ze er vooraf niet bij welke ACPI types hij ondersteunt.

Kan iemand me wat meer duidelijkheid geven over mijn irritaties en wat ik er mogelijk aan kan doen? :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Kun je die raid controller ook niet uitschakelen in het bios onder 'integrated devices' oid? Dat is toch wel de normale gang van zaken.

Verder maakt het geheugen denk ik niet zo'n denderend verschil bij het opstarten. In je bord kan bovendien ook geen DDR ram, dus ik zou het eerst even zo laten. Ook verschil tussen PC133/PC100 cas2 cas3 etc. etc. merk je in de praktijk bijna niet. Vooral niet tijdens het opstarten.

Hibernate kan wel gewoon met dit moederbord. In het bios hoef je niks in te stellen. In windows moet je bij energieopties ergens instellen dat ie hibernate (slaapstand) aan moet zetten. Daarna kun je als je op afsluiten drukt kiezen voor 'hibernate' (evt. eerst shift indrukken en dan 'standby')

[ Voor 18% gewijzigd door Palomar op 05-08-2005 12:06 ]

Verwijderd

http://66.96.84.4/support/mnu_exe/mbd_mnu/E6330v30A.exe

In de PDF 6330-3.pdf, op pagina 3-8/3-10 staat een boot order, check of je daar de promise niet vermeld hebt.

Als dat niets oplost, dan zou je in de utility zelf kunnen kijken of daar iets in te stellen is. Hoe dan ook, ik heb nog nooit meegemaakt dat het *niet* instelbaar is.

Voor de rest zou je met diverse benchmarks uit kunnen zoeken welke delen van je PC traag zijn in vergelijking met andere systemen uit die tijd. Rest nog de algemene virus- en spyware inspectie.

Je zou een keer de bootlogs kunnen nakijken of daar een progje voor gebruiken die analyses maakt van je bootprocedure (moet je even zoeken, staat ergens in de FAQs)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je zou ook eens kunnen kijken of je het proggie bootvis ergens vandaan kunt halen, dat blijkt nogal wat sneller te kunnen maken. Zelf nooit gebruikt, gezien ik nog steeds windows2000 draai :P.

Wat je daarnaast zou kunnen kijken is of je de snelheid van je geheugen in kunt stellen. Als deze op 133MHz staan dan loopt dit asynchroon met je FSB van je cpu. Is op zich niet zo'n probleem, maar het blijkt sneller te zijn als beide op 100 lopen.

In de bios kun je je RAID controller vast wel uitzetten of het is wellicht met een jumper gedaan (helaas kan ik het zo niet terug vinden en ik heb mijn eigen 6330 nog niet terug).
Als je dat uitzet dan denk ik dat je systeem al een stuk sneller opstart.

• Koekje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

Wat je kan proberen is in je Bios/op je moederbord (als deze de volgende opties ondersteund) bepaalde settings aan/uit te zetten.

"kan anders heten of niet aanwezig zijn"

Fastboot (error checking?): aan/uit (problemen worden niet gezocht, geen memchecks etc)
Promise: Bootrom uit. (Bootable HD's worden niet herkend tijdens het "opstarten")
Halt on error: (kan ook anders heten: uit)
Andere onboard dingen die je niet gebruikt uit: (boot on lan dat soort dingen)
Stel je Bootvolgorde logisch in, Eerst HD daarna niets (of floppy oid).

Tijdens het opstarten bij windows:

Probeer veel onnodige functies uit te zetten bij BV msconfig.
Defragmenteer
Herinstall, wat mijn ervaring is, is dat een installatie gewoon slomer wordt na verloop van tijd.

Upgrades, geen idee of je een poweruser bent maar als je je echt ergert aan opstarttijd kan je natuurlijk investeren in een snellere HD al zou ik dit als laatste optie zien, Hoeveel RPM is deze HD?

Verdere dingen, heb je bepaalde dingen gedaan tijdens de LAN waardoor je PC sloom geworden is, probeer deze eventueel indien mogelijk en praktisch terug te draaien.

:)

[ Voor 5% gewijzigd door Koekje op 05-08-2005 12:37 ]

There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Palomar schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 12:03:
Kun je die raid controller ook niet uitschakelen in het bios onder 'integrated devices' oid? Dat is toch wel de normale gang van zaken.
Bij Integrated Peripherals kan ik hem niet vinden. Ik kijk nu even die PDF door, want in mijn biosscherm zie ik hem nooit en staat er ook verdomd weinig uitleg bij, misschien dat ik hem in de handleiding wel vind :P
Zie, die handleiding had ik veel eerder moeten hebben; ik heb dit mobo ooit van Papa Eend gekregen incl. processor, en het zit nu al zo'n 3 jaar in mijn PC mét alle bijbehorende problemen; ik heb er namelijk nog meer, maar daar heb ik mee leren leven.
Verder maakt het geheugen denk ik niet zo'n denderend verschil bij het opstarten. In je bord kan bovendien ook geen DDR ram, dus ik zou het eerst even zo laten. Ook verschil tussen PC133/PC100 cas2 cas3 etc. etc. merk je in de praktijk bijna niet. Vooral niet tijdens het opstarten.
Ok. Ja, dit zijn de enige reepjes die ik heb, maar als het het waard zou zijn zou ik op de HCC of viavia nog wel aan reepjes SDRAM van een goed merk willen komen, en dan gelijk er 512's in gooien ofzo (ik weet niet tot hoe hoog SDRAM gaat, geloof ik niet eens tot 1Gb).
Hibernate kan wel gewoon met dit moederbord. In het bios hoef je niks in te stellen. In windows moet je bij energieopties ergens instellen dat ie hibernate (slaapstand) aan moet zetten. Daarna kun je als je op afsluiten drukt kiezen voor 'hibernate' (evt. eerst shift indrukken en dan 'standby')
Ja, dat weet ik allemaal. Ik heb Hibernate ook allang ingesteld in Windows :) gewoon bij energiebeheer. Er is ook ruimte op de schijf, hiberfil.sys ofzo is aangemaakt, no problemo.
Ik heb echter wel bij de rest van energiebeheer het schema zo ingesteld dat hij dingen 'nooit uit' zet, hardeschijven, monitor enzo. Maar dat lijkt me ook logisch, ik zit hier aan vaste stroom + UPS, hij hoeft niet elke vijf minuten uit te schakelen :P
Maar zodra ik dus in hibernate ga, lijkt hij Windows af te sluiten maar blijft op het inlogscherm hangen, hoe lang ik ook wacht. Hij doet gewoon niks meer, hdd's blijven aan maar processen niet, alle fans en voeding blijven aan, beeldscherm ook. En het enige wat ik dan kan doen is hard uitzetten; frappant dan wel dat hij de volgende keer weer gewoon opstart zonder checkdisk te draaien.
Promise & SCSI Boot Order
Values can be set to Promise, SCSI / SCSI, Promise
Kloterig is dat ik niet uit de manual kan kopiëren, Adobe reader maakt het onleesbaar als ik het copy :? maar dat zijn de enige twee opties onder Advanced Bios Features.

Even kijken bij Advanced Chipset Features.
Koekje schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 12:36:
Wat je kan proberen is in je Bios/op je moederbord (als deze de volgende opties ondersteund) bepaalde settings aan/uit te zetten.

"kan anders heten of niet aanwezig zijn"

Fastboot (error checking?): aan/uit (problemen worden niet gezocht, geen memchecks etc)
Promise: Bootrom uit. (Bootable HD's worden niet herkend tijdens het "opstarten")
Halt on error: (kan ook anders heten: uit)
Andere onboard dingen die je niet gebruikt uit: (boot on lan dat soort dingen)
Stel je Bootvolgorde logisch in, Eerst HD daarna niets (of floppy oid).
Done, HDD-0 staat eerst, daarna CDROM geloof ik. Boot Up Floppy Seek heb ik uitgezet, sowieso, maar dat is volgens de handleiding alleen om te weten of het een 40'er of een 80'er is: niet nodig.
Tijdens het opstarten bij windows:
Probeer veel onnodige functies uit te zetten bij BV msconfig.
waar zet k die uit? en wat regelt dat ding?
Defragmenteer
Goed plan. Ik zal onder etenstijd even mijn C:\ aan het defragmenteren gooien.
Herinstall, wat mijn ervaring is, is dat een installatie gewoon slomer wordt na verloop van tijd.
Yeah I know, deze installatie dateert van 19 december 2003. Wel een schone trouwens, geen upgrade, en nooit virussen gehad. Maar ik heb daar even geen zin in de komende tijd, sorry ;)
Upgrades, geen idee of je een poweruser bent maar als je je echt ergert aan opstarttijd kan je natuurlijk investeren in een snellere HD al zou ik dit als laatste optie zien, Hoeveel RPM is deze HD?
7200 toeren, 8mb cache, 80 gig disk.
Ik ben niet echt een poweruser op deze machine, daar het mijn werkstation is - hij begint al wat oud te worden - en ja, een kopje thee drinken tijdens het opstarten, ach.
Verdere dingen, heb je bepaalde dingen gedaan tijdens de LAN waardoor je PC sloom geworden is, probeer deze eventueel indien mogelijk en praktisch terug te draaien.
:)
Ik geloof dat je me niet goed begrijpt, ik heb 2 computers (stiekem 3 zelfs, vrij ongewoon voor een meisje :P ) ... dit is mijn werkstation en is niet meegeweest naar de lanparty.
Mijn lanparty-PC is een shuttle met een duron 1800 en ddr-geheugen, ja dat start wel binnen een minuutje op :9 . Deze niet! Hij doet er denk ik zo'n 2, 3 minuten over. En dat stoort me elke keer als ik weer even op mijn lanparty-pc heb gewerkt! Deze moet ook zo snel gaan! (al is hij ruim 2 jaar ouder).

Maargoed ik ga die manual weer even doorspitten. :)
Bedankt tot dusver :* zo merk je maar weer, geef je veel informatie over specs dan krijg je ook superduidelijke hulp _O_

offtopic:
<patsmodus> laatste correctie: ik heb 5 pc's, 1 pentium, 2 amd's en 2 386's. En dan nog een amd van mijn ouders die ook onder mijn beheer staat. </patsmodus>

[ Voor 37% gewijzigd door Dark Blue op 05-08-2005 13:03 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Gaan we weer, ik heb nu wat dingen uit de manual gehaald die ik wil wijzigen, echter nog dus de vraag of het kan en of het moet, want ik begrijp de manual ook niet op alle punten :P

Ik moet alles uit de manual overtikken want hij is mooi beveiligd, dus here goes.

= Advanced Bios Features =

Promise & SCSI Boot Order
The field allows you to determine the boot priority of the attached SCSI card and Promise IDE RAID device when First, second or third boot device is set to scsi. Settings are Promise, SCSI and SCSI, Promise. Default value is Promise, SCSI.

Edit: Boot order staat nu op: HDD, CDROM, CDROM. Laatste is gezet op Promise / SCSI. Kan geen andere optie kiezen.

= Advanced Chipset Features =

DRAM Timing by SPD
The DRAM Timing is controlled by the dram timing registers. the timings programmed into this register are dependent on the system design. slower rates may be required in certain system designs to support loose layouts or slower memory.

Edit: Staat aan. Andere instellingen zijn grijs, niet te veranderen.

Onchip USB
Set the option to enable or disable the onchip USB controller. the default setting is enabled.
usb keyboard support
Set to enabled if your system has an USB controller and you have an usb keyboard.

Edit: Onchip USB staat aan, USB keyboard / Mouse staan uit.

= Integrated Peripherals =

Edit: Wat hieronder stond staat op AUTO, Block mode staat aan. Ga ik niet wijzigen. :P

= Power Management Setup =

IPCA Function
This item allows you to enable disable the advanced configuration and powermanagement (ACPI). The settings are enabled and disabled.

Gewoon aan laten staan toch? Of moet ik hem juist hier uitzetten zodat hij vanuit Windows werkt?

Wake Up Events: VGA
When enabled, you can set VGA to awaken the system.

Ik haal deze even aan omdat ik nog een probleem met mijn moederbord heb: als ik de computer aan zet met de aanknop, start alles op, behalve de monitor. Hij denkt geen signaal te krijgen, en ik zie werkelijk niks, niet eens boot ofzo. Hij blijft zwart. Druk ik op de resetknop, dan start de compu opnieuw op en zie ik wél beeld en blijft hij ook aan.
Ik heb nog nooit gesnapt waarom hij niet gelijk bij het aanzetten beeld geeft, maar ik weet uit ervaring dat veel mensen dit probleem hebben en op fora enzo zijn deze vragen ook altijd onbeantwoord; men wijt het aan een kabelbreuk of aan de monitor, maar mijne doet het bij alle monitoren. Serieus, ik druk dus elke ochtend op Aan, en dan direct op Reset, en dan start mijn beeldscherm mee op. Ik ga deze optie uitproberen, het klinkt omgekeerd maar dit kan misschien dat monitor probleem verhelpen.
Btw, ik heb mijn monitor op een apart geaard stopcontact aangesloten, en ik heb speciaal een 400 watt voeding in mijn pc gezet, nog geen soelaas.

Edit: Aangezet, maar hij blijft kloten: zet ik de PC gewoon aan, dan geeft hij geen beeld. Na een hamertje resetbutton gaat de monitor zonder kuren aan.

IRQ's Wake up Event / IRQ's Activity Monitoring
Ik heb deze op default laten staan; het is een rijtje IRQ's waarvan er enkele op enabled, anderen op disabled staan. Zie de manual 3 page 3-25. Door interruptie van deze IRQ;s blijft de pc aan. Zou het helpen om ze allemaal op Disabled te zetten, dat mijn PC dan misschien WEL naar slaapstand gaat als ik daarvoor kies? Zou hij op dit moment bij het intreden van de slaapstand gewoon 'wakker blijven' in het inlogscherm, omdat er nog steeds interrupts binnenkomen?
Ik wacht eerst op antwoord, hier ga ik zelf niks aan veranderen nog fftjes. Wil wel dat mn pc nog gewoon aangaat :D
  • IRQ3 (com2) - enabled
  • IRQ4 (com1) - enabled
  • IRQ5 LPT2 - enabled
  • IRQ6 floppy disk - enabled
  • IRQ7 LPT 1 - enabled
  • IRQ8 RTC Alarm - disabled
  • IRQ9 IRQ2 Redir - disabled
  • IRQ10 SCSI 1 - disabled
  • IRQ11 SCSI 2 - disabled
  • IRQ12 PS2/Mouse - enabled
  • IRQ13 Coprocessor - enabled
  • IRQ14 Harddisk - enabled
  • IRQ15 Reserved - disabled
Misschien IRQ 12 uitzetten zodat hij niet meer zich laat wakker houden door PS2/Mouse?
Ik beweeg mijn muis nog wel eens als ik naar Hibernate ga, misschien dat hij daarom blijft hangen?

= PnP/PCI Configurations =

PnP OS Installed
When set to YES, BIOS wil only intialize te PnP cards used for booting (VGA, IDE, SCSI) The rest of the cards will be initialized by the PnP operating system like Windows 95 or 98 (lol). When set to NO, BIOS will initialize all the PnP cards, So, for non-PnP operating system (DOS, Netware) this option must be set to YES.

Gaat-ie misschien mijn RAID éindelijk overslaan óf mijn monitor bij het indrukken van de startknop laten aangaan :z

Edit: op YES gezet. Echter, hij blijft de RAID check doorlopen bij het opstarten.

= Frequency / voltage control =

Auto Detect DIMM / PCI CLK
To reduce the occurence of electromagnetic interference (EMI) the BIOS detects the presence or absence of components in DIMM and PCI slots and turns of system clock generator pulses to empty slots.

Betekent volgens mij dat hij geen overbodige pulses gaat sturen naar lege sloten of geheugenbankjes, lijkt me best handig, want dat is toch niet nodig. Aanzetten?

Edit: Grayed out. Kan ik niet wijzigen.

Goed, sorry voor de lange lap, maar ik wil mn PC niet mollen, en toch eens jullie mening horen.
Als je quote, please overbodige delen weglaten. :* :)

[ Voor 22% gewijzigd door Dark Blue op 05-08-2005 14:47 ]

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb wel eens met een computer gehad dat die zo langzaam was met opstarten. De configuratie:
AMD Athlon XP2000+
512 MB DDR geheugen
Asus A7V266-M
80 gb hd 7200rpm 8mb

De starttijd voor Windows XP was 4 minuten.

Alles getest en werkte snel(geen fouten(geheugen ook vervangen en alles)). Ik had Bootvis erover heen gehaald en niets kunnen vinden behalve Norton maar die had ik al daarna weggehaald en toen nog 4 minuten. Toen heb ik het bord vervangen door een Asus A7S8X-MX moederbord met een 80 gb S-ata schijf en weer alle drivers/software erop gezet en ja hoor weer 4 tot 8 minuten nu. Zonder enige driver deed de computer binnen 20 seconden erover. Gezocht en gezocht en ja hoor ik had het probleem gevonden. Logitech Cordless toetsenbord/muis icm met de software van Logitech gaf zoveel problemen en kon deze na installatie niet meer verwijderen. Dus moest ik weer Windows XP opnieuw installeren.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ik heb geen Logitech meuk op mijn computer, ook geen Norton Antivirus.
Ik heb net Bootvis eroverheen gejaagd en ik zag geen verbetering (hoewel hij pas na de tweede reboot ging inventariseren wat er sneller kon... moet de versnelling nu nog komen dan?)

Ik ben nu bezig met een defragmentatie van mijn C: schijf, hij is op 29% ... *gaap*.

Still aan het defragmenteren, hij is nu aan het comprimeren, 93% ... weet niet of hij na dit comprimeren weer verder gaat met het defragmenteren, maar hij lijkt nu aardig klaar :z
Groot blauw vlak in tegenstelling tot de streepjescode die ik er eerst had staan :P

[ Voor 29% gewijzigd door Dark Blue op 05-08-2005 16:23 ]

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Wat mij binnen schoot was. Ik heb een AMD Athlon 1300 mhz(100 mhz fsb) systempje laatst ook geupgrade(alles nieuw) behalve de processor. Daar heb ik ook een Asus A7S8X eronder gezet met 512 mb ddr maar ik vond dat de computer daar ook vrij traag ging opstarten. Dit duurde ook 2 minuten. Er was wel Panda software geinstalleerd en op zich geen problemen maar het systeem was echt voor de rest zo traag. Toen heb ik een AMD Duron 1600(133) erin gezet en het probleem was verholpen. Het geheugen handmatig naar 333 gezet maar het heeft niets geholpen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Heb je de via 4in 1 chipset drivers geïnstallleerd?(volgens Via kun je hyperion beter op de wat modernere via chipset mobo's gebruiken) dit kan heel wat snelheid schelen.
Verder gebruik ik ipv bootvis het programmaatje tunexp waarmee je de bootsector en de opstart bestanden kunt defragmenteren (dit gaat namelijk niet met een "normaal" defrag proggie) en nog allerlei andere optimalisaties kunt instellen, scheelde bij mij enorm veel opstart tijd .

Verder uit de faq van msi:
Can I disable on-board RAID controller on my K7T Turbo
You cant. But you can use the IDE3/IDE4 as a normal HDD by setting the HDD as "slave"
no hope there :/

[ Voor 19% gewijzigd door blobber op 05-08-2005 18:34 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Pearl
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:16
Ook het progje NT Registry Optimizer\NTREGOPT.EXE is ook een optie om te doen, scheelt ook iets met opstarten.

Ik dacht dat bootvis niet geschikt was voor XPSP2, bij mij in ieder geval werkt de optimizer niet.
Als deze bij jou wel werkt kun je wel zien welke processen de vertraging veroorzaken.

Ook met het progje X-Setup kun je aardig wat instellingen omzetten, daar is ook nog een beetje winst te behalen.

Een specialist weet alles van niks en een generalist weet niks van alles.

• Koekje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

waar zet k die uit? en wat regelt dat ding?
Je kan ook bij services bepaalde dingen uitzetten, er zijn genoeg guides te vinden welke services/programma's en hoe uitgeschakeld kunnen worden, het uitschakelen zorgt ervoor dat de pc sneller loopt minder ram verbruikt, maar ook beperkt wordt het aantal mogelijkheden van je pc (die je niet gebruikt).
Ik weet niet in hoeverre het uitschakelen van services de boottime beinvloed maar het kan alleenmaar een positief effect hebben op de prestaties tijdens het werken in windows.
Goed plan. Ik zal onder etenstijd even mijn C:\ aan het defragmenteren gooien.
Ok
Yeah I know, deze installatie dateert van 19 december 2003. Wel een schone trouwens, geen upgrade, en nooit virussen gehad. Maar ik heb daar even geen zin in de komende tijd, sorry ;)
Het is een algemene tip, het is maar net hoe je je aan de boottijd ergert en of het niet aan andere dingen ligt.
7200 toeren, 8mb cache, 80 gig disk.
Ik ben niet echt een poweruser op deze machine, daar het mijn werkstation is - hij begint al wat oud te worden - en ja, een kopje thee drinken tijdens het opstarten, ach.
Dat is een HD die voor normaal gebruik snel zat is als er nou een 5200RPM/4200 HD in zou zitten normaal dat het booten niet zo snel zou gaan (mijn laptop :( )
Ik geloof dat je me niet goed begrijpt, ik heb 2 computers (stiekem 3 zelfs, vrij ongewoon voor een meisje :P ) ... dit is mijn werkstation en is niet meegeweest naar de lanparty.
Mijn lanparty-PC is een shuttle met een duron 1800 en ddr-geheugen, ja dat start wel binnen een minuutje op :9 . Deze niet! Hij doet er denk ik zo'n 2, 3 minuten over. En dat stoort me elke keer als ik weer even op mijn lanparty-pc heb gewerkt! Deze moet ook zo snel gaan! (al is hij ruim 2 jaar ouder)
Oke, Ik had begrepen uit het verhaal dat je deze pc had meegenomen naar een lan en dat deze er sloom van terug kwam, niet helemaal goed begrepen dus (vanwaar dat LAN-feest-verhaal dan? :P ).

There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:21

MrDrako

nep ict'er

Dat met die monitor die uit blijft heb ik ook al eens gehad met wat industriele servers,
hierbij was het een hardware fout van het moederbord, nieuwe bios geprobeerd, andere proc,
al de andere functies (lan enzo) waren onboard dus verder niet getest.

100x heen en weer gestuurd naar fabrikant, uiteindelijk bleek dat een bepaalde revisie (van het moederbord) slecht was.

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
blobber schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 18:24:
Heb je de via 4in 1 chipset drivers geïnstallleerd?(volgens Via kun je hyperion beter op de wat modernere via chipset mobo's gebruiken) dit kan heel wat snelheid schelen.
Verder gebruik ik ipv bootvis het programmaatje tunexp waarmee je de bootsector en de opstart bestanden kunt defragmenteren (dit gaat namelijk niet met een "normaal" defrag proggie) en nog allerlei andere optimalisaties kunt instellen, scheelde bij mij enorm veel opstart tijd .

Verder uit de faq van msi:

[...]

no hope there :/
Mmm, nou goed, dan kan ik dat RAID gewoon niet uitzetten. Mijn PC is vandaag al zowaar 2 seconden sneller geworden!
Ik draai nu even TuneXP en heb zojuist de bootfiles gedefragmenteerd. Wel vaag zeg, hij start gewoon een DOS box en je vraagt je af wat die doet.... :X

Ik ben nu UltraFast Booting aan het uitvoeren, wonder what thát does :X ... het maakt me een beetje bang.
Hmm, ik zie het zo wel. Ik hoop dat het werkt :)

Bedankt voor alle antwoorden verder :) Het heeft me al een stuk geholpen.
Misschien moet ik ook maar gewoon naar een ander mobo op zoek gaan; op campzone had ik er al bijna een te pakken. Ik wil gewoon van die RAID af, ik snap dat andere mensen met een kaarsje op zoek gaan naar borden waar je dit op kunt draaien omdat het nu zo hip is, maar ik heb het gewoon niet nodig en het vertraagt de boel :P
Koekje schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 19:33:
Oke, Ik had begrepen uit het verhaal dat je deze pc had meegenomen naar een lan en dat deze er sloom van terug kwam, niet helemaal goed begrepen dus (vanwaar dat LAN-feest-verhaal dan? :P ).
Oh, aangenaam kennis te maken dan, ik ben Dark Blue, de dame van de lange verhalen en de nutteloze inleidingen :P
MrDrako schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 20:20:
Dat met die monitor die uit blijft heb ik ook al eens gehad met wat industriele servers,
hierbij was het een hardware fout van het moederbord, nieuwe bios geprobeerd, andere proc,
al de andere functies (lan enzo) waren onboard dus verder niet getest.

100x heen en weer gestuurd naar fabrikant, uiteindelijk bleek dat een bepaalde revisie (van het moederbord) slecht was.
Jup en dat is waarschijnlijk deze K7T ook... :{ heb er vaker over gelezen, foutjes in het hibernaten enzo.)
Palomar schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 12:03:
Ik wil nog wel graag van Palomar weten waarom hij er zo zeker van is dat het bij dit mobo wel kan. S1 en S3 bewijzen namelijk dat het gewoon niet kan, de computer kan zijn geheugen niet naar harddisk schrijven ook al wil Windows dit wel. Dit kan pas vanaf S4, zie deze post:
http://episteme.arstechni...2&f=77909774&m=5560975395

Shit hey, door die TuneXP is dat ding mijn C:\ drive nu WEER aan het formatteren terwijl dat vanmiddag nog gebeurd is. En vanmiddag had ik er visuals bij, hij doet het nu in een dos-box. Dank u TuneXP :X ....

Verwijderd

sommige mobo's proberen eerst te booten van externe usb-devices.
in dat geval kan kan je de timeout verlagen.

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Dark Blue schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 22:35:
[...]
Ik draai nu even TuneXP en heb zojuist de bootfiles gedefragmenteerd. Wel vaag zeg, hij start gewoon een DOS box en je vraagt je af wat die doet.... :X
Ik ben nu UltraFast Booting aan het uitvoeren, wonder what thát does :X ... het maakt me een beetje bang.
Hmm, ik zie het zo wel. Ik hoop dat het werkt :)
Is idd vaag, hij gebruikt een command line proggie voor het defrag werk, eerste keer dat ik het aanzette dacht ik dat hij was vastgelopen omdat er niets leek te gebeuren, maar plotseling verdween dat cmd venstertje weer :)
Oh, aangenaam kennis te maken dan, ik ben Dark Blue, de dame van de lange verhalen en de nutteloze inleidingen :P
:D
Shit hey, door die TuneXP is dat ding mijn C:\ drive nu WEER aan het formatteren terwijl dat vanmiddag nog gebeurd is. En vanmiddag had ik er visuals bij, hij doet het nu in een dos-box. Dank u TuneXP :X ....
Oeps :X dat heeft ie bij mij nog nooit gedaan, misschien was hij de vorige keer nog niet klaar :?
Als hij in een loop zit,moet je even in regedit naar hklm-software-microsoft-windows-currentversion-run
of runonce of runonceEx kijken of daar een entry is blijven staan (die tunexp had moeten weghalen)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• heuveltje
  • Laatst online: 19:08

heuveltje

KoelkastFilosoof

Dark Blue schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 22:35:
[...]

Mmm, nou goed, dan kan ik dat RAID gewoon niet uitzetten. Mijn PC is vandaag al zowaar 2 seconden sneller geworden!
pagina 2,25 uit de manual
jumper j23 en/disabled ide controllers 3 en 4
ik denk dat dat is wat je zoekt :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

ik zal eerst eens kijken waar het probleem ligt: tel eens hoe lang het duurt voordat windows gaat laden (dus tot je harde schijf begint te rammelen ;)). Duurt dat lang, dan zal je in de bios moeten zijn (ide's handmatig instellen zodat ie niet scant, snel je geheugen laten checken, raid stuff uitzetten, bootvolgorde instellen).
Duurt het daarna lang dan zal je bij je windows moeten kijken (netwerkinstellingen als ie op een ip wacht, bootvis draaien, defragmenteren (of clean install), msconfig even onnodige rommel uitzetten.)

overgens zal je als je cpu een fsb van 100 heeft, je geheugen even op 100 moeten zetten in de bios zodat ie synchroon loopt.
Of je moet je cpu over clocken van 100 fsb > 133 fsb zodat het sneller synchroon loopt.

natuurlijk even standaard stuff als nieuwe driverstjes voor chipset/vga/lang/etc

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2005 12:49 ]

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
heuveltje schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 12:39:
[...]

pagina 2,25 uit de manual
jumper j23 en/disabled ide controllers 3 en 4
ik denk dat dat is wat je zoekt :)
Maar die komt uit de manual van versie 2 dan, ik heb versie 3. Ik kan allicht even kijken of ik die jumper ook heb, dan kan ik hem omzetten (of nippeltje eraf halen? :? hoe doe je dat met jumpers, gewoon zorgen dat ie geen verbinding maakt?)
Edit: Ah d'oh het staat erin :+
Verwijderd schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 12:45:
ik zal eerst eens kijken waar het probleem ligt: tel eens hoe lang het duurt voordat windows gaat laden (dus tot je harde schijf begint te rammelen ;)). Duurt dat lang, dan zal je in de bios moeten zijn (ide's handmatig instellen zodat ie niet scant, snel je geheugen laten checken, raid stuff uitzetten, bootvolgorde instellen).
IDE's handmatig instellen? Niet laten scannen? Would be nice. Maar hij vindt zn harde schijf vrij snel, ik bedoel, voor het laden van zijn RAM dus: die heeft hij zo te pakken.
Duurt het daarna lang dan zal je bij je windows moeten kijken (netwerkinstellingen als ie op een ip wacht, bootvis draaien, defragmenteren (of clean install), msconfig even onnodige rommel uitzetten.)
Bootvis gedraaid ja... en ja, de defragmentatie in de DOS box hield zelf op ;) en Bootvis is ook niet in een loop gekomen.
overgens zal je als je cpu een fsb van 100 heeft, je geheugen even op 100 moeten zetten in de bios zodat ie synchroon loopt.
Of je moet je cpu over clocken van 100 fsb > 133 fsb zodat het sneller synchroon loopt.
Haha, ik en overclocken, haha. Mooi niet :P
Ik wil wel kijken of ik al het geheugen op 100 fsb kan laten lopen als de cpu ook die snelheid heeft... maar ik geloof dat ik niet aan die instellingen kon komen, die waren 'greened out' ipv grayed out :P

Holy shit, in die Manual 2 staan echt leuke dingen!!! Ik heb namelijk ook nooit begrepen waarom die USB dinges aan de voorkant van mn kast nooit werkte, ik ga uitzoeken of ik de power switch wel goed heb aangesloten... en ik ga eens kijken of ik een IR device'je kan vinden want ik heb gewoon IR op mn moederbord :? :P Heersend! _O_

[ Voor 11% gewijzigd door Dark Blue op 08-08-2005 14:18 ]

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 11:28
^^ Durons lopen op 133mhz, iig die van 1400 en 1600, die van 1200 of lager zou ik niet zo durven zeggen....
Well het punt is dat je eigenlijk *niets* op autoidetect moet laten staan, gewoon alles hard instellen, je veranderd je setup toch niet vaak blijkt wel, dus het geeft geen problemen(als je een hdd hard instelt en je haalt um eruit gaat ie er 30 seconden of zo op zitten wachten 8)7 ) Scheelt niet veel maar toch iets :P

Overigens vinnik 3minuten boottijd wel HEEL lang, zelfs voor een duron :P

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• TXC
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-12-2025

TXC

DRAM Timing by SPD
The DRAM Timing is controlled by the dram timing registers. the timings programmed into this register are dependent on the system design. slower rates may be required in certain system designs to support loose layouts or slower memory.

--------------------------------------------------------------------------------

Edit: Staat aan. Andere instellingen zijn grijs, niet te veranderen.
De andere instellingen kun je veranderen als je de DRAM Timing op USR o.i.d. insteld ipv SPD. Dan kun je je geheugen timings aanpassen, maar als je niet weet wat je geheugen ondersteunt en je systeem draait stabiel kun je het beter zo laten.

Met msconfig (al eerder genoemd) kun je op het tabblad "opstarten" programma's aan en uitzetten die met Windows worden gestart. Je kunt het beste zoveel mogelijk uitzetten (behalve wat je zeker weten nodig hebt) en daarna kijken wat je mist. Je kunt het namelijk zo weer aanzetten door het vinkje terug te plaatsen.

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ik zit hier op dit moment met een vaag probleem;
de mobo handleiding die hierboven staat strookt niet met het mobo dat ik voor mijn neus heb!!! 8)7

Ik zit hier jumper J23 te zoeken maar die zit er simpelweg niet op, ook niet de plek waar hij zou móeten zitten. Mijn vriend staat hier naast breed te grijnzen want ik geloof niet dat er moederborden worden veranderd zonder de handleiding te veranderen? Maargoed, om het gemakkelijk te houden geef ik hem nu maar gelijk, maar ik vind het gewoon totaal onlogisch; hop we slopen even wat functionele jumpers van het mobo af, we stempelen er de zelfde naam op als zijn 200 voorgangers en we verkopen het bord alsof hij een van die voorgangers is. Why!?
Als het beestje een naampje heeft moet hij toch ook aan dat naampje voldoen, er staat al Ver.3 op, hoeveel meer sub-verschillende revisies mobo's komen daar dan nog uit voort? 8)7

Anyway, ik kan de J23 jumper niet vinden, niet tussen de twee onderste PCI sloten, noch op een andere plek op het bord.
En mijn vriend er maar bij staan lachen... grmbl. :( :P

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Klinkt als de wet van behoud van ellende, elke keer dat je een oplossing denkt te vinden, komt er weer een ander probleem voor in de plaats :)

• Pearl
Als je het niet hardwarematig kunt uitzetten kan dat via het bios, vermoed ik, vandaar dat er geen jumperplaats voor is, toch?

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Pearl schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 22:59:
Als je het niet hardwarematig kunt uitzetten kan dat via het bios, vermoed ik, vandaar dat er geen jumperplaats voor is, toch?
Als je het topic had doorgelezen, blijkt dat niet in het bios uit te schakelen te zijn :)

• heuveltje
  • Laatst online: 19:08

heuveltje

KoelkastFilosoof

Dark Blue schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 15:25:
de mobo handleiding die hierboven staat strookt niet met het mobo dat ik voor mijn neus heb!!! 8)7

Ik zit hier jumper J23 te zoeken maar die zit er simpelweg niet op, ook niet de plek waar hij zou móeten zitten.
Lol jij zal ook eens geen vaag probleem hebben he :)
(dit had je gewoon zaterdag tegen midas moeten zeggen, die had er ter plekke 1 opgesoldeerd/ramt :))

is er helemaal niks, of staan er nog pinnetjes ?

update : Weird ik zit hier met hetzelfde bord voor me neus(maar dan zonder raid).
en er is idd geen plek voor een j23 te bekennen :?
(j22 is trouwens ook met de noorderzon vertrokken zie ik nu)

De online manual die gepost was is trouwens wel van v.3
dit maakt het wel heel wazig :)
een foutje ook, maar compleet verdwenen jumpers :?

Mail msi eens ?
mmm hijs al niet eens meer terug te vinden op de msi site :(

[ Voor 42% gewijzigd door heuveltje op 09-08-2005 01:50 . Reden: update ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Pearl
blobber schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 23:46:
[...]

Als je het topic had doorgelezen, blijkt dat niet in het bios uit te schakelen te zijn :)
Ik volg dit al een poosje, daar de TS nogal wazig is >:) had ik er ook vermoed bijgezet, daar die mogelijkheid misschien toch over het hoofd gezien werd. :O

Normaal gesproken :*) kun je deze optie of via een jumper of via het bios uit/inschakelen.

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
heuveltje schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 01:49:
[...]

Lol jij zal ook eens geen vaag probleem hebben he :)
(dit had je gewoon zaterdag tegen midas moeten zeggen, die had er ter plekke 1 opgesoldeerd/ramt :))

is er helemaal niks, of staan er nog pinnetjes ?

update : Weird ik zit hier met hetzelfde bord voor me neus(maar dan zonder raid).
en er is idd geen plek voor een j23 te bekennen :?
(j22 is trouwens ook met de noorderzon vertrokken zie ik nu)

De online manual die gepost was is trouwens wel van v.3
dit maakt het wel heel wazig :)
een foutje ook, maar compleet verdwenen jumpers :?

Mail msi eens ?
mmm hijs al niet eens meer terug te vinden op de msi site :(
Hey, ook hoi :P
Precies, wat jij zegt, er zitten geneens pinnetjes op die plek; er zit een zwart chipje net erachter, maar geen jumper 23.
MSI mailen kan ik inderdaad nog doen, maar ik ben op het moment met een Tweaker in onderhandeling over het overkopen van een nieuwer moederbord...
Pearl schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 10:40:
[...]

Ik volg dit al een poosje, daar de TS nogal wazig is >:) had ik er ook vermoed bijgezet, daar die mogelijkheid misschien toch over het hoofd gezien werd. :O

Normaal gesproken :*) kun je deze optie of via een jumper of via het bios uit/inschakelen.
Ik ben niet wazig :P ik heb in een post hierboven m'n halve BIOSsettings al overgetypt en laten zien wat ik er allemaal aan kan doen.
Als je het niet gelooft mag je zelf de handleiding downloaden en mij aanwijzen waar die optie in het bios dan zit; het moet iets hebben van het uitzetten van IDE Channel 3 en 4. :D

Ik snap dat mensen die het BIOS zo niet voor zich hebben en ook dat mobo niet echt kennen denken van 'he, daar heb je weer zo'n vrouw aan het sleutelen, kan d'r toch niks van, ziet van alles over het hoofd...' maar neem van mij aan, ik heb al vaker met dit bijltje gehakt (als je goed gelezen had, ik heb een stuk of vijf PC's waarvan 4 ofzo zelf samengesteld) en ik zie echt niks over het hoofd, en die jumpers zítten er echt niet. :D Ook mijn vriend heeft het BIOS doorgespit, hij is al een aantal jaar ingenieur in informatica, en is een man mocht dat er toe doen :+ ... forget it! het mobo kan het gewoon niet heb ik gemerkt! :D

• Pearl
Dark Blue schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 18:54:
[...]
Ik ben niet wazig :P ik heb in een post hierboven m'n halve BIOSsettings al overgetypt en laten zien wat ik er allemaal aan kan doen.
Als je het niet gelooft mag je zelf de handleiding downloaden en mij aanwijzen waar die optie in het bios dan zit; het moet iets hebben van het uitzetten van IDE Channel 3 en 4. :D

Ik snap dat mensen die het BIOS zo niet voor zich hebben en ook dat mobo niet echt kennen denken van 'he, daar heb je weer zo'n vrouw aan het sleutelen, kan d'r toch niks van, ziet van alles over het hoofd...' maar neem van mij aan, ik heb al vaker met dit bijltje gehakt (als je goed gelezen had, ik heb een stuk of vijf PC's waarvan 4 ofzo zelf samengesteld) en ik zie echt niks over het hoofd, en die jumpers zítten er echt niet. :D Ook mijn vriend heeft het BIOS doorgespit, hij is al een aantal jaar ingenieur in informatica, en is een man mocht dat er toe doen :+ ... forget it! het mobo kan het gewoon niet heb ik gemerkt! :D
Had idd dat manual gedownd, kon het ook niet vinden, althans niet in de bios uitleg, wel met die jumper, en dat heeft ie niet. 8)7

Ik bedoelde dat het manual deze optie niet gaf terwijl die mogelijkheid er misschien wel was in de bios daar die optie van de jumper er niet was, in vond het aardig zacht van mij geschreven. O-)
Normaal ben ik een boer.

Sorry dat ik je wazig noemde, ervaring misschien. :D

En nee, heb net zo veel vertrouwen in mannen als in vrouwen. ( weinig, dus ) >:)

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 11:28
Dark Blue schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 15:25:

Anyway, ik kan de J23 jumper niet vinden, niet tussen de twee onderste PCI sloten, noch op een andere plek op het bord.
En mijn vriend er maar bij staan lachen... grmbl. :( :P
pfff je bent niet de enige ik heb zelf een keer mijn mobo uit de kast gehaald om mijn bios reset jumper te vinden...bleek dat ding helemaal geen reset jumper te hebben 8)7

Kan zij dat je of een nieuwere revisie van een mobo hebt of een 'non-pro' bordje waar vanalles afgesoldeerd is...

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Rey Nemaattori schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 00:51:
Kan zij dat je of een nieuwere revisie van een mobo hebt of een 'non-pro' bordje waar vanalles afgesoldeerd is...
Gek dus, dat het mobo boekje niet per revisie wordt herdrukt... of dan tenminste online gezet wordt. Grmbl.

en ik krijg nog altijd eens een keer een foto van jou en je vriendin, schiet es op met zoeken - als je hele mobo's in die kast vindt, moet een foto ook kunnen ;)

Overigens goed nieuws, ik heb over enkele dagen een nieuw moederbord, een Shuttle, (waar ik dan zelf nog geheugen bij aanschaf) ... dankjewel Terw_Dan :*

Pagina: 1