[EXCEL 2k2] Voorwaardelijke opmaak, gehele rij

Pagina: 1
Acties:
  • 6.546 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:53

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Topicstarter
Ok, ik heb een excelsheet.

Diverse kolommen met in één kolom een datum. Wanneer deze datum dus
op vandaag of eerder staat, moet de opmaak automatisch "rood" en "vet" worden.

Voor de kolom waarin de datum staat, is dit geen probleem:
Voorwaardelijke opmaak: Celwaarde Kleiner dan of gelijk aan: =vandaag()

Nu wil ik dat alle informatie in de gehele rij (zowel tekst als cijfers, 1 kolom met datum)
rood en vet wordt, als de datum van 1 cel kleiner dan of gelijk is aan de datum van vandaag.

Als ik de hele rij selecteer en de voorwaardelijke opmaak invul, dan worden bijv. bepaalde
cijfer velden al rood gekleurd, terwijl de datum in deze rij nog niet over tijd is.

Ik mis de mogelijkheid om bij voorwaardelijke opmaak, het eerste veld (celwaarde is, of formule is) aan te kunnen geven welke cel dit moet zijn: Als "Celwaarde D8 is kleiner dan of gelijk aan =vandaag()" dan opmaak vet en rood.

Nu wordt elke cel in de rij apart vegeleken met de datum van vandaag.

Ik heb geen idee verder meer hoe dit aan te pakken. Iemand suggesties? Met behulp van de search heb ik bovenstaande voor elkaar gekregen, maar het is nog niet helemaal zoals ik het wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105934

Je moet dan niet bij conditional format Cel Value Is maar Formula Is gebruiken en daar effe de juiste voorwaarde inzetten.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 105934 op 05-08-2005 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:47
Zie deze pagina voor een voorbeeld

http://www.mrexcel.com/archive/Formatting/11030.html

Volgens mij moet je als je 1 conditie hebt waaraan iets moet voldoen een formule maken als =AND($D1=1;TRUE) (in nl excel dus =EN($D1=1;WAAR) ) anders werkt het geloof ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens mij moet je als je 1 conditie hebt waaraan iets moet voldoen een formule maken als =AND($D1=1;TRUE) (in nl excel dus =EN($D1=1;WAAR) ) anders werkt het geloof ik niet
Nope, dat is hier niet nodig.
Conditional Formatting moet het hier doen, gewoon selecteren..Formula Is en daar de cel met de datum =< =vandaag() moet het werken.

Vb. =$A$1<=vandaag() ... waar A1 de datum is waar naar gekeken moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Topicstarter
Nog wat extra informatie:

Het betreft een Nederlandse Excel versie (is helaas niet anders).

Een rij bestaat uit 6 kolommen:
1: Datum waarop de rij is aangemaakt
2: Tekst
3: Getallen
4 + 5: Tekst
6: Datum waarop ik actie moet ondernemen

Blijft nog de vraag wat ik dan als formule in moet vullen. Ik heb nu het volgende staan:
=F20 <= VANDAAG()
F20 is de kolom met nr. 6, datum waarop ik actie moet ondernemen.

Alleen verandert nu alleen de eerste cel van kleur. De rest is standaard rood.
De voorwaardelijke opmaak is naar mijn idee altijd al van het formaat als.....
De voorwaarde is nu toch: als F20 <= VANDAAG () dan (wat ik als opmaak heb opgegeven)?

Edit: Ik heb de dollartekens toegevoegd en nu werkt het! Bedankt!!

[ Voor 6% gewijzigd door Lucky-Shirt op 05-08-2005 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb het even geprobeerd en bij mij werkt het wel :?

Ik weet niet of je de voorwaarde gecopieerd hebt naar andere cellen zoja..dan even een $ gebruiken.

Ik zie de edit ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 105934 op 05-08-2005 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Topicstarter
Toch nog een vraag, wat is nu het verschil met die dollartekens?

Je maakt een opmerking over het kopieren...dat wil ik doen met de dollartekens in de formule. Ik gebruik hiervoor de kwast en kopier zo de celeigenschappen en opmaak naar alle andere rijen. Alleen blijft de formule per rij naar dezelfde cel verwijzen (als ik "normale" formules kopieer in excel, dan veranderen deze wel...). Dus cel F20, ipv dat deze terugloopt (ik heb de onderste rij als test gebruikt,) naar F19, F18 etc..

Nu is het met deze aantallen nog wel handmatig te doen, maar het moet toch in 1x kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:47
deze $ tekens zorgen ervoor dat een bepaalde index niet meeloopt met bijvoobreeld kopieren.
Hieronder een voorbeeld wat er gebeurt als je een formule 1 rij en 1 kollom naar beneden kopieer

Oude waarde in formule Nieuwe waarde in formule
A1B2
$A1$A2
A$1B$1
$A$1$A$1

Jij moet dus iets doen als $F20

[ Voor 4% gewijzigd door brokenp op 05-08-2005 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Topicstarter
Bedankt, maakt een hoop duidelijk. Ik had al in de excel-help gezocht, maar werd daar niet wijzer van. Ik kom alleen maar verwijzing tegen naar valuta. Het is wel zo prettig als je ook weet, waarom iets op een bepaalde manier moet.

Edit: Werkt perfect, nu nog leren hoe ik met VB voor een popup venster kan zorgen als de datum verstrijkt, maar daar moet ik eerst maar eens wat kaas van gaan eten. Dit maakt het alweer een stuk overzichtelijker.

[ Voor 32% gewijzigd door Lucky-Shirt op 05-08-2005 12:25 ]

Pagina: 1