Toon posts:

MySQL datetime veld

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al gezocht in het forum maar kan toch niet een antwoord vinden op m'n vraag.
In mijn MySQL db heb ik een veld van het type datetime. Hierin wil ik automatisch (middels een functie) de datum en tijd laten invoegen. Wanneer ik een ingevoegd record selecteer kan ik wel 'functies' gebruiken om hierin automatisch datum/tijd in te laten voeren.

Bij eigenschappen van het veld kan ik slechts length/values en default velden invullen, dus geen functies. Is er een manier om automatisch het datetime field met de huidige datum te laten invullen ZONDER dat je deze explicitiet in je SQL statement moet opnemen ?

Ps. een Timestamp field heb ik niets aan.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-04 13:12
Ik denk niet dat het mogelijk is voor datetime. Je zult in de statement altijd now() of een tijd gegenereerd door je applicatie moeten opnemen.

TIMESTAMP kan dat wel. Waarom kan je geen TIMESTAMP gebruiken?

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

Topicstarter
omdat timestamp zich steeds update, dat is nu juist niet de bedoeling.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-05 19:54

Bosmonster

*zucht*

Voor zover ik weet kan dit inderdaad niet met MySQL (correct me if i'm wrong :P).

Voor automatische timestamp (zoals je het nu wilt gebruiken) heb je.. de timestamp :)

Anders moet je het expliciet zetten met datefield=NOW()

[edit]
spuit 11 (moet eens vaker refreshen)

Wat is overigens het probleem met bij je INSERTS een NOW() toe te voegen?

[ Voor 22% gewijzigd door Bosmonster op 05-08-2005 11:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Probleem met het updaten van de SQL statements dat er 8 verschillende apps van de DB gebruik maken waaronder 2 app. op handhelds. Dus 'even' wijzigen is er helaas niet bij.

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-05 23:21

ripexx

bibs

Bosmonster schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 11:06:
Voor zover ik weet kan dit inderdaad niet met MySQL (correct me if i'm wrong :P).

Voor automatische timestamp (zoals je het nu wilt gebruiken) heb je.. de timestamp :)

Anders moet je het expliciet zetten met datefield=NOW()

[edit]
spuit 11 (moet eens vaker refreshen)

Wat is overigens het probleem met bij je INSERTS een NOW() toe te voegen?
Klopt als een bus
The DEFAULT clause specifies a default value for a column. With one exception, the default value must be a constant; it cannot be a function or an expression. This means, for example, that you cannot set the default for a date column to be the value of a function such as NOW() or CURRENT_DATE. The exception is that you can specify CURRENT_TIMESTAMP as the default for a TIMESTAMP column as of MySQL 4.1.2. See Section 11.3.1.2, “TIMESTAMP Properties as of MySQL 4.1”.
Dus of een timestamp gebruiken of wachten op versie 5 met triggers ofzo ;)

buit is binnen sukkel

Pagina: 1