[ET] OpenGL fout bij tweede keer opstarten *

Pagina: 1
Acties:
  • 925 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• suizer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-11 21:10
Bij de tweede keer opstarten van wolfenstein ET krijg ik de volgende foutmelding:

GLW_StartOpenGL() - could not load OpenGL subsystem

Deze foutmelding zou betekenen dat de drivers die ik geinstalleerd heb niet goed zijn. Echter! Na een reboot kan ik gewoon opstarten en spelen. Sluit ik het spel af dan kan ik dus niet meer opnieuw opstarten. Het spel start dan op in "wat het lijkt softwaremodus" en loopt vast. een derde keer opstarten resulteerd in bovenstaande foutcode.

In de search heb ik diverse topics over deze foutmelding gevonden, echter in deze topics krijgt men altijd deze foutmelding. Ik krijg hem dus pas na de tweede keer opstarten van een spel.

Systeem:
Pentium 4, 2400 mhz
1024 Mb ddr
asus 6800 GT 256 ddr3

Wat heb ik al geprobeerd:
- drivers volledig verwijderd;
- nieuwe drivers geinstalleerd van nvidia.com
- nog geen herinstall geprobeerd, dit wordt mijn laatste optie.

Verwijderd

Ik heb de titel van je topic iets aangepast zodat het je probleem beter beschrijft :)

[ET] opengl probleem -> [ET] OpenGL fout bij tweede keer opstarten *

Verwijderd

Systeemherstel naar een datum toen wel alles goed was ?

anders herinstall

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-12 12:00
Dat probleem heb ik vroeger ook gehad met quake. Als ik die niet netjes had afgesloten, of het spel klapte eruit, kon ik hem niet opnieuw starten.

Even in je Task Manager kijken of er nog iets open staat van openGL processen, die killen, dan kan je daarna weer fijntjes gamen :Y)

• suizer
Systeem herstel heb ik uit staan dus dat gaat niet lukken. Reinstall is mijn laatste oplossing zoals ik al had aangegeven.

In de task manager staat verder niets open wat met OpenGL te maken kan hebben. Overigens knal ik niet uit het spel ik sluit 'm gewoon netjes af.

Iemand anders nog ideeën? bestaat er misschien een tooltje om OpenGL te resetten of iets dergelijks :X

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Heb je het met alle OpenGL spellen, anders sluit het spel misschien niet netjes af? Al voor een patch gekeken?

• suizer
Ik heb verder naar mijn weten geen spel opstaan dat OpenGL gebruikt.
En een patch voor ET :? ik gebruik gewoon de laatste voor de 3o3 wars (3.2.0. dacht ik) maar die patched verder niets aan de engine imo.

overigens spellen die ik ook draai;
- Farcry
- Deus Ex invisible war (zat bij de videokaart)
- GTA SA
- C&C Generals + Zero hour

-edit-
Ik sluit ET trouwens meestal af met /quit
afsluiten met de "knop" quit geeft geen verschil

[ Voor 14% gewijzigd door suizer op 05-08-2005 19:20 ]

• swuste243
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2022
Ik heb hetzelfde probleem. Als ik gelijk na het booten een game opstart dan werkt het. Start ik later een game of een tweede keer, dan krijg ik de error.

Herinstalleren van nvidia drivers, ouder of nieuwer lost het niet op, zelfs niet als ik tussentijds een driver cleaner er op los laat.

Indien ik met SiSoft Sandra kijk naar de OpenGL settings op het moment dat eea werkt zie ik:
Renderer Information
Manufacturer : NVIDIA Corporation
Video Adapter : GeForce 6800/AGP/SSE2/3DNOW!
Version : 2.0.0
Video Acceleration : Yes, Hardware ICD
Multi-Texturing : 4 Unit(s)
.......

Op het moment dat het niet werkt zie ik met sandra:
Renderer Information
Manufacturer : Microsoft Corporation
Video Adapter : GDI Generic
Version : 1.1.0
Video Acceleration : No
Multi-Texturing : No

Het klopt dus dat de games op dat moment niet werken.

Op de één of andere wijze wordt zo te zien de video adapter gewisselt.
In m'n device manager zie ik maar één display adapter: NVIDIA Geforce 6800.

Aan mn Asus V9999GE hangt een IIyama ProLite E435S lcd en m'n tv. De tv aansluiting gebruik ik niet binnen m'n XP OS dat ik gebruik voor gaming. Ik heb ook een XP Media edition OS in dual boot waar ik de tv wel in gebruik. Zou het kunnen dat dit de zaak in verwarring brengt?

Heeft iemand een suggestie op basis van deze extra info?

• swuste243
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2022
Het werkt.

De oorzaak:
Volgens mij de combinatie van de asus drivers en de nvidia drivers (al dan niet n combinatie met de installatie volgorde).

De oplossing:
- deinstalleer SmartDocter
- deinstalleer Asus enhanced driver
- reboot
- deinstalleer nvidia
- reboot, start in save mode (F8)
- gebruik Driver Cleaner Pro om de laatste resten van nvidia te verwijderen
- reboot
- installeer nvidia (77.77)
- reboot
- installeer Asus enhanced driver (1.18!)
- reboot
- installeer Asus SmartDocter (4.75)
- reboot

Kijkend naar de bug fix list van de asus enhanced driver zou het goed kunnen dat de versie 1.16 die ik hiervoor had geinstalleerd de zaak verprutste.

Anyway, voor mij heeft dit het opgelost.

• Kaasje123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-11 09:55
swuste schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 20:37:
Het werkt.

De oorzaak:
Volgens mij de combinatie van de asus drivers en de nvidia drivers (al dan niet n combinatie met de installatie volgorde).

De oplossing:
- deinstalleer SmartDocter
- deinstalleer Asus enhanced driver
- reboot
- deinstalleer nvidia
- reboot, start in save mode (F8)
- gebruik Driver Cleaner Pro om de laatste resten van nvidia te verwijderen
- reboot
- installeer nvidia (77.77)
- reboot
- installeer Asus enhanced driver (1.18!)
- reboot
- installeer Asus SmartDocter (4.75)
- reboot

Kijkend naar de bug fix list van de asus enhanced driver zou het goed kunnen dat de versie 1.16 die ik hiervoor had geinstalleerd de zaak verprutste.

Anyway, voor mij heeft dit het opgelost.
Ik zal dit eens proberen want ik heb precies hetzelfde probleem :X
Na een tweede of derde keer een opengl spel opstarten kan hij de drivers er niet meer voor vinden alleen na een reboot. :(

[ Voor 7% gewijzigd door Kaasje123 op 14-08-2005 03:07 ]

• suizer
ik heb bovenstaande ook gedaan en het lijkt er inderdaad op dat het probleem verholpen is.
Ik denk dat bij mij het verwijderen van de oude nvidia driver met Driver Cleaner Pro het probleem verholpen heeft.

Dit aangezien ik driver 77,77 in combinatie met Asus enhanced driver 1.18 en Asus smartdocter 4.57 al geprobeerd had. De volgorde van installeren (met rebooten!) zou het ook kunnen zijn...

-edit-
te vroeg gejuicht |:(
probleem is er weer

[ Voor 11% gewijzigd door suizer op 14-08-2005 15:08 ]

• Kaasje123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-11 09:55
suizer schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 15:06:
ik heb bovenstaande ook gedaan en het lijkt er inderdaad op dat het probleem verholpen is.
Ik denk dat bij mij het verwijderen van de oude nvidia driver met Driver Cleaner Pro het probleem verholpen heeft.

Dit aangezien ik driver 77,77 in combinatie met Asus enhanced driver 1.18 en Asus smartdocter 4.57 al geprobeerd had. De volgorde van installeren (met rebooten!) zou het ook kunnen zijn...

-edit-
te vroeg gejuicht |:(
probleem is er weer
Ik heb het probleem niet meer. Ik heb een vaag vermoeden dat smartdoctor hierachter zit want ik heb het niet meer geinstaleerd nu en het werkt nog steeds.

• suizer
Het is inderdaad smartdokter. Ik heb verschillende versies getest en deze versie is het probleem bij mij mee verholpen:

Asus Smartdocter 4.68
Pagina: 1