Toon posts:

[gentoo] mailserver, welke?

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Simpele vraag voor degene die thuis zijn op Linux gebied:

Ik kan allerlei mailservers vinden voor linux: open-xchange, postfix, qmail, exim, etc. etc.

het enige wat ik niet kan vinden is wat nou het meest gangbaar is. Welke kan ik het beste gebruiken, is het meest gebruikt/populair?

Laat ik het zo zeggen, ik wil degene installeren die het meest gangbaar is. Het gaat er niet om of diegene het mooiste / makkelijkste is. Ik wil gewoon voldoen aan 'de standaard' zeg maar.

(Ik draai dus Gentoo 2005)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2005 09:27 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:54
Ik denk dat postfix en exim het meest gangbaar zijn.

Zelf gebruik ik postfix en dat bevalt wel prima, het hangt een beetje af van waar je aan gewend bent en hoe "fancy" je alles wilt kunnen instellen.

Als het gewoon gaat om een simpele thuis-server of bedrijf met een paar mensen, dan zal het niet echt zoveel uitmaken welke je kiest.

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:10

Gerco

Professional Newbie

Een echte standaard mailserver is er niet (meer) op *nix. Vroeger was dat sendmail, maar nu zijn er zoveel goede MTA's dat je gewoon zelf een keuze moet maken.

Ik heb een tijdje qmail met vpopmail gebruikt, maar omdat ik toch meer ging willen kwa instellingen (ik wilde ze in MySQL hebben), ben ik overgestapt naar postfix met vpopmail. Geen enkel verschil in functionaliteit, maar ik kende iemand die postfix al op MySQL draaiende had, dus dat was makkelijk afkijken :)

Ik neem aan dat qmail dat ook wel kan, maar ik had geen zin om dat uit te zoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door Gerco op 05-08-2005 09:30 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Cyber007
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-04-2023
Hier is een mooie howto, ik heb hem zelf ook gebruikt.

http://forums.gentoo.org/...ighlight-qmail+relay.html

• Trax_Digitizer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

Trax_Digitizer

are we there yet?

Ik gebruik zelf Postfix. En op de postfix-site staan genoeg howto's.....

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Omdat er, zoals Wilke al aangeeft, niet echt een defacto-standaard te noemen is op de *NIX markt en om te voorkomen dat iedereen hier nu gaan neergooien welke ze gebruiken en waarom MTA X beter is dan MTA Y gaat deze dicht.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.