[SCSI] Adaptec AIC-7896 en NT4 problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• csteelooper
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09-2025
Ik heb nu voor een organisatie waar ik vrijwillig systeembeheer doe een server staan. Men wil daarop Coute-que-Coute Windows NT4 (Workstation :?) draaien (Waarom Workstation op een server, vraag je je af... ik heb daar geen antwoord voor; de inkoper meent verstand te hebben van PCs ofzow en laat mijn besluiten niet meetellen :( ). Nu wil ik dus Windows NT4 installeren. Ik heb drivers voor de SCSI controller gedownload (Adaptec AIC789x Family Adapter) (NT4.0). Tijdens de Setup druk ik keurig netjes op E (Nederlandse versie - Extra stuurprogramma massaopslag installeren). Als ik dan de bovenvernoemde driver selecteer gaat-ie keurig door met het laden van het stuurprogramma, maar daarna zegt-ie dat-ie geen vaste schijven kan vinden.
Andere drivers of een alternatief uit diezelfde driver set geven een andere melding: namelijk dat "de door u geselecteerde adapter voor massa-opslag, cd-rom station of vaste schijfstationcontroller is niet op het systeem geïnstalleerd." Telkens als ik van een andere driver set de 789x variant pak, lukt het laden van het stuurprogramma wel, maar krijg ik weer de melding van de vaste schijven die niet gevonden kunnen worden.

Ik heb toen maar eens geprobeerd om het apparaat te voorzien van Windows 2000; dat ging (ik zou haast zeggen: natuurlijk) in een vloek en een zucht. Ik had zelfs niet eens third-party drivers nodig. Daarmee is één geval uit te sluiten: het licht niet aan de SCSI adapter en niet aan de in gebruik zijnde vaste schijven (QUANTUM ATLAS V18 WLS Ultra 2 SE). Dan blijven voor mij nog twee alto's over:
  • Driver-probleem: de door mij gebruikte drivers corresponderen niet met de controller (zou kunnen, heb de drivers van Internet gedownload, zaten NIET bij de server.
  • Probleem in instellingen SCSI-controller: weet niet of dit een plausiebel iets is, want in \Windows 2000 draait alles perfectamente. Ik ben alleen niet zo thuis in de BIOS van deze scsi-controller. Ik weet dat ik er met CTRL+A in kom. Ik heb een Low-Level format geprobeerd met de SCSIselect Disk Utility. Ik heb de instellingen voor opstarten nagelopen (Boot vanaf Channel B, Bus 0, Device 0, LUN 0 - de allereerste device. Om de een of andere reden zijn de drives op channel b van de kaart gezet, zou dat niet het probleem kunnen zijn?).
Ik heb van alles geprobeerd; behalve het bovenstaande heb ik al op internet gezocht, maar daar zie ik alleen maar reacties van mensen wie het wél gelukt is om de controller card werkend te krijgen met NT4, met inachtneming van de bovenstaande methode. Telkens als er op zo'n forum een driver set stond heb ik die gedownload en het daarmee geprobeerd; zonder succes. Ik heb ook al het idee gehad dat ik misschien een interrupt moest toekennen ofzo, maar ik kon daarvoor geen mogelijkheid vinden in het systeembios. De SCSI-adapter gaf ook keurig netjes aan waar hij zich bevond. Ook Windows NT Setup gaf me daarvoor geen mogelijkheid.

Misschien zoek ik het wel helemaal in de verkeerde hoek en moet ik geen controller driver vinden (omdat die in eerste instantie wel lijkt te werken) maar een driver voor de vaste schijven zelf. Kan dat het zijn?
Ik had de inkoper van de organisatie meerdere keren duidelijk gemaakt dat ik liever met Windows 2000 Server wilde werken, omdat a) ik daar véél meer verstand van heb dan van Windows NT4, b) Windows 2000 van zichzelf veel meer drivers kent dan Windows NT4 Workstation (Gold), c) Windows 2000 Plug and Play is, net als het bios van deze server, dit in tegenstelling tot Windows NT4 (tenzij voorzien van Servicepack 6 - hetgeen niet is bijgeleverd). Zoals al eerder vermeld lukte de installatie van Windows 2000 Server vlekkeloss, dus ligt het in ieder geval NIET aan de hardware zelf.

Dan nu nog even een klein beetje off-topic: de server is een MultiProcessor server. De inkoper zei me dat ik dan misschien maar XP Home (Nou vraag ik je! |:() erop moest zetten. Maar Windows XP Home ondersteunt toch geen multi-processor-omgevingen of vergis ik me nu?

Mij lijkt de meest simpele oplossing nu om er Windows 2000 Server op te zetten, maar men wil alles legaal doen (logisch, duh) en is tegelijkertijd niet te vermurwen tot een aanschaf van Windows 2000 Server. Daarom graag hulp bij wat nu te doen, als in instellingen, suggesties, en of het wel of niet met de schijven zélf te maken kan hebben in plaats van met de controller card (al lijkt me dat laatste ERG onlogisch, ik heb het nooit eerder meegemaakt).

Kortgezegd: ik vraag dus een oplossing voor het probleem die BINNEN het bereik van de door de organisatie aangeschafte versie van Windows NT Workstation ligt.

Ik zie het al voor me hoe men dat hier gaat vinden... Workstation op een server |:(... Ik denk er precies zo over als waarschijnlijk de meesten van jullie :(...)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Nee home doet geen multiproc

wat voor merk server is het? Hp stopt vaak speciale hp versies van kaarten in hun servers, dus misschien met speciale hp drivers (al werken vaak niet hp drivers ook op hp scsi kaarten, maar wie weet)

specs

Verwijderd

Ik heb nu voor een organisatie waar ik vrijwillig systeembeheer doe
en is tegelijkertijd niet te vermurwen tot een aanschaf van Windows 2000 Server
Als je inkoper het zo goed weet, doet hij het toch lekker zelf? sim-pel
Is als tussenweg misschien 2000 professional een optie? Ik neem aan dat het te doen is om de kosten?

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-02 12:51

Twarp

just grin...

Ik kan mij om 2 redenen voorstellen dat ze NT4 willen draaien.
1. Compatibiliteit, als ze applicaties hebben die echt alleen onder NT4 draaien,
2. Geld, ze zijn krenterig om een goed OS te kopen. (zie suggestie XP home e.d.)

Goedkoopste optie die jij beheren kan is wat hierboven ook al genoemd is en dat is dan dus W2K pro. Maar het zou ook best wel helpen als wij wisten wat voor server het is. Het kan zijn dat er iets in de hardware een speciale driver of instelling nodig heeft.

Meh ...

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03:59
Wat is het exacte type van deze kaart. Want dit type kan ik niet vinden bij adaptec jij noemt namelijk de naam chip en niet het type adapter want bepaalde types zijn OEM en kunnen volgens de adaptec website niet aangestuurd worden met de family driver pack.

Of check welke driver er gebruikt wordt onder W2k als de compaq storage ofzo staat dan heb je een oem adapter.

[ Voor 45% gewijzigd door leonbong op 05-08-2005 10:49 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Waarom workstation op een server? Waarom niet? als je niet de specifieke mogelijkheden nodig hebt van een server, en dat is eigenlijk toch een domain server dan is dat toch een optie? dat schilt nogal wat geld.

Echter NT4 is nogal unsupported, dus er komen ook geen beveiligings patches voor uit, en zoals je nu zelf ertegen aan lopt: ook hardware begint toch echt een probleem te worden. (heb eingenlijk alleen usb & display problemen gezien, maar voor het duurdere spul kan er ook wel wat van)

Xp pro ( server 2003 lijkt me overkill als je toch geen server functionaliteit nodig hebt) ondersteund 2 processoren. Met multiprocessor bedoel je hopelijk geen hyperthreading, want onder 2000 & NT4 verlies je nogal wat echte performance als je dat aan zet.

Als je toch met NT4 verder moet klooien zou ik het zoeken in de aloude IRQ conflickten & oplossingen: in de bios & kaart in ander PCI slot steken.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• leonbong
Oud OS ouder hardware lijkt mij geen probleem.

• csteelooper
Het is geen HP-server of iets wat ook maar een deel van die "klasse" heeft. De inkoper heeft het spul gekocht in een zaak waar hij "snel aan hardware kon komen", men is nu alleen pissed off omdat er heel erg weinig overleg heeft plaatsgevonden.

Het ding heeft:[list]
• Een PhoenixBIOS BIOS
• Een moederbord waarvan het merk mij onbekend is; wel geeft het bios de volgende info:
L440GX0.86B.0125.P13.0006061627
L440GX+ Production Release 13.0
BIOS Build 125

• 256MB Geheugen
• 2x Intel Pentium III 800Mhz procs.
• 3x Quantum Atlas V 18 WLS Ultra2 SE Harddisks, elk 7GB
• SCSI controller Adaptec AIC7896 (onboard?)
• 1 onboard 10/100mbps LAN NIC met PXE Boot ROM
[2]2 extra 10/100mbps NICS.
Er is geen of nauwelijks overleg geweest tussen de inkoper/'bouwer' en mij over de hardware. Ik leg wat dat betreft dus ook alle aansprakelijkheid naast mij neer; ik heb suggesties gegeven en daarnaar is niet geluuisterd...
Twarp schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 10:13:
Ik kan mij om 2 redenen voorstellen dat ze NT4 willen draaien.
1. Compatibiliteit, als ze applicaties hebben die echt alleen onder NT4 draaien,
2. Geld, ze zijn krenterig om een goed OS te kopen. (zie suggestie XP home e.d.)

Goedkoopste optie die jij beheren kan is wat hierboven ook al genoemd is en dat is dan dus W2K pro. Maar het zou ook best wel helpen als wij wisten wat voor server het is. Het kan zijn dat er iets in de hardware een speciale driver of instelling nodig heeft.
Hier ff een reactie op die twee genoemde redenen:
1. Compatibiliteit is geen probleem; er draaiden totnogtoe HELEMAAL geen computers.
2. Geld is inderdaad een probleem, ze zijn een stichting met ZEER weinig geld.

Win2kPro zou een optie kunnen zijn, maar dan gaat de inkoper waarschijnlijk mauwen over het feit dat hij de ingekochte software niet meer kan ruilen (logisch, hij had de zegels al verbroken...). Maarja, dit is zo'n beetje alle info die ik hierover heb.
leuk_he schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 10:52:
Waarom workstation op een server? Waarom niet? als je niet de specifieke mogelijkheden nodig hebt van een server, en dat is eigenlijk toch een domain server dan is dat toch een optie? dat schilt nogal wat geld.

Echter NT4 is nogal unsupported, dus er komen ook geen beveiligings patches voor uit, en zoals je nu zelf ertegen aan lopt: ook hardware begint toch echt een probleem te worden. (heb eingenlijk alleen usb & display problemen gezien, maar voor het duurdere spul kan er ook wel wat van)

Xp pro ( server 2003 lijkt me overkill als je toch geen server functionaliteit nodig hebt) ondersteund 2 processoren. Met multiprocessor bedoel je hopelijk geen hyperthreading, want onder 2000 & NT4 verlies je nogal wat echte performance als je dat aan zet.

Als je toch met NT4 verder moet klooien zou ik het zoeken in de aloude IRQ conflickten & oplossingen: in de bios & kaart in ander PCI slot steken.
Oké je hebt gelijk, dat was de redenering van de organisatie ook mbt Windows XP Home versus Professional; we hebben inderdaad geen domein ofzow nodig.

Multiproc == genuine multiproc, geen hyperthreading... Dat wás er nog niet op P3. Maar goed, jullie wisten niet dat het een p3 was, dus het zij je vergeven...

Windows Server 2003 was van mij uit al geen optie vanwege de hardware; aan Windows XP pro wilde men ook nie...

Tijdens de POST geeft de server nog een andere melding waar ik niet helemaal tevreden over ben. Deze is weliswaar offtopic maar die meld ik toch even:

Error 810E. Processor 1 failed FRB Level 3 timer
Error 810F. Processor 2 failed FRB Level 3 timer
Error 810D. Processor 2 Disabled.

Dit is duidelijk, processor 2 is dus uitgeschakeld, maar waardoor wordt het veroorzaakt, wat kan ik er tegen doen? Degene die de hardware heeft gekocht heeft het systeem ook gebouwd (uhh naja, de processors geïnstalleerd dan).

Ik ben niet zo'n goeroe op overklokgebied of andere processorgerelateerde zaken dus ik verander liever niet zonder meer de instellingen...

[ Voor 23% gewijzigd door csteelooper op 05-08-2005 11:04 ]

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-03 14:29

Shuriken

Life is all about priorities

Probeer deze drivers eens:
http://downloadfinder.int...perating+Systems&lang=eng

Dat zijn de drivers voor het L440GX+ moederbord die intel erbij levert.

Kijk voor de Error: "810E, CPU 0 Failed FRB level 3 timer failed." error even hier:
http://www.intel.com/supp...s/server/sb/cs-000368.htm

[ Voor 25% gewijzigd door Shuriken op 05-08-2005 11:07 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• leonbong
in denk dat het een intel board is.
Is de layout gelijk aan deze pag 24 zoja even drivers downloaden bij intel.

PS Het is wel jammer dat je nu pas meldt dat het een onboard geval is. Dan had ik je meteen kunnen zeggen dat family drivers niet werken.

Edit:
Intel SCSI drivers KLIK KLIK

[ Voor 23% gewijzigd door leonbong op 05-08-2005 11:15 ]

• csteelooper
Shuriken schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 11:05:
Probeer deze drivers eens:
http://downloadfinder.int...perating+Systems&lang=eng

Dat zijn de drivers voor het L440GX+ moederbord die intel erbij levert.

Kijk voor de Error: "810E, CPU 0 Failed FRB level 3 timer failed." error even hier:
http://www.intel.com/supp...s/server/sb/cs-000368.htm
Helaasch.. de processorfout is weg, maar ook deze scsi-drivers mochten niet baten...
Moet ik nog eens proberen in de bios de instelling voor plug and play os te veranderen?

• leonbong
Ja hij moet op non-plug & play staan.

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-03 15:26

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Een tipje: ga naar de bestuurders van de stichting, samen met de 'inkoper' en vertel het bestuur wat er aan de hand is. De helf werkt niet, er is verkeerd ingekocht etc etc. Leg het bijltje er bij neer. Je kunt van dezze bende geen goed functionerede omgeving meer maken. Laten we eerlijk zijn, als je het toch aan de praat hebt, komen ze bij het eerste het beste probleem bij jouw aankloppen.

Ik zou zelf m'n handen hier neit aan branden, je kunt het nooit goed doen. Maak een voorstel met een goede Server, goed OS (W2K Svr is echt niet zo duur meer, met SBS 2003 heb je voor 500 euro al een heleboel functionaliteit) en laat het bestuur besluiten.

Suc6

Nothing is a problem once you've debugged the code

• csteelooper
DaRealRenzel schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 12:01:
Een tipje: ga naar de bestuurders van de stichting, samen met de 'inkoper' en vertel het bestuur wat er aan de hand is. De helf werkt niet, er is verkeerd ingekocht etc etc. Leg het bijltje er bij neer. Je kunt van dezze bende geen goed functionerede omgeving meer maken. Laten we eerlijk zijn, als je het toch aan de praat hebt, komen ze bij het eerste het beste probleem bij jouw aankloppen.

Ik zou zelf m'n handen hier neit aan branden, je kunt het nooit goed doen. Maak een voorstel met een goede Server, goed OS (W2K Svr is echt niet zo duur meer, met SBS 2003 heb je voor 500 euro al een heleboel functionaliteit) en laat het bestuur besluiten.

Suc6
Kewl... Zo denk ik er ook over... Heb net met me broer (ook sysadmin) overlegd. Die zegt simpelweg: Windows server 2000/2003 is het enige dat gaat werken; je controller wordt NIET in combo met je schijven ondersteund. Professional (XP of 2000) ondersteunt je controller wel maar geeft geheid problemen met je server-mainboard. Ik ben dus van plan om ze óf nog om te turnen tot win2k, of ze vaarwel te zeggen. Want het gaat op deze manier niet echt lekker. Het probleem met de tweede processor is dan weliswaar opgelost, maar de schijven krijg ik zelfs niet aan de praat als alle niet-on-board hardware uit de server ligt. Da's dus alleen de extra netwerkkaarten.

• leonbong
Onzin toen deze machine standaard was werd hij gebruikt in combo met NT4 want er was niks anders dat twee cpu's onderstuende. Dus hij moet kunnen functioneren onder NT4.
Heb je wel correct een terminator geinstalleerd op je SCSI kabel.

Heb je die drie diskettes aangemaakt van de download.

[ Voor 12% gewijzigd door leonbong op 05-08-2005 13:20 ]

• csteelooper
leonbong schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 13:15:
Onzin toen deze machine standaard was werd hij gebruikt in combo met NT4 want er was niks anders dat twee cpu's onderstuende. Dus hij moet kunnen functioneren onder NT4.
Heb je wel correct een terminator geinstalleerd op je SCSI kabel.

Heb je die drie diskettes aangemaakt van de download.
Als ik de terminator niet correct geïnstalleerd zou hebben, hoe verklaar je dan dat
  1. Het mobo-bios de schijven ziet
  2. Het SCSI-BIOS de schijven ziet
  3. Alles boven Windows NT4 (dus 2000 [ongeacht versie] en XP [idem]) wél werkt en zelfs in de minikernal niet eens een third-party driver nodig heeft?
  4. Zelfs linux redhat werkt, zonder een enkel probleem te geven op SCSI-gebied? (helaas voelt men nix voor Linux daarzo...)
Ik heb de drivers die hier gepost zijn ook geprobeerd en die werkten tot op hetzelfde punt als vermeld in de startpost: de SCSI-controller zelf werd herkend; de schijven niet. Dus áls het zou moeten werken, dan zou er óók voor de schijven een driver nodig zijn. Als iemand die een zou weten te vinden, heb ik die graag.
Heb net overigens wel even gekeken of er inderdaad een terminator op de kabel zat: present. Ik weet ook niet zo zeker of er in die tijd niets anders was dan NT4... In ieder geval doen er op internet meer verhalen de ronde van problemen op dit gebied, en ik weet niet of een combinatieprobleem zomaar uitgesloten kan worden. Immers, zoals ik al aangeef wordt de controller wel herkend (anders zou ie 'niet geïnstalleerd' zijn, zoals dat bi afwijkende drivers gebeurde). De Windows NT setup maakt zelf trouwens ook melding van drivers die nodig zouden kunnen zijn voor schijfstations.

Als Setup de melding geeft dat er zich geen vaste schijven in het systeem bevinden, geeft het programma nog wel de tip dat ik misschien de schijven moet controleren/configureren. Zijn er anders misschien instellingen binnen het BIOS van de SCSI-controller anders ingesteld moeten worden? Zoals ik in de startpost aangaf ben ik niet echt een kei in de instellingen van deze controller, maar ik kan me niet echt voorstellen dat de instellingen voor de schijven in Windows NT anders zouden moeten zijn dan in de hogere versies van Windows (2000, XP, 2003) en in Linux... Heeft iemand hier nog tips voor misschien?

Zelfs in DOS zijn de schijven te benaderen met SCSIMax van Quantum (nu Maxtor).

Ik heb drivers geprobeerd van Adaptec (meerdere) en Intel. Ik heb zelfs geprobeerd of het werkte zonder de netwerkkaarten (ivm mogelijk hardwareconflict) maar ook dat bood geen soelaas (zou je sowieso weinig aan hebben). Zonet heb ik het nog eens geprobeerd met het BIOS op NON-Plug and Play.

In hetzelfde biosscherm als waar ik dat in kan stellen stond nog wel iets van PCI Slot 1: PCI, Embedded SCSI Devices. Ik dacht: misschien kan ik daar wat mee, maar daar stond als andere optie alleen Disable (het slot uitschakelen)...

@Leionbong: die download is disk 1 van 3, voor disk 2 (o.a. Unix) en disk 3 (NetWare) moet je een andere file hebben... Chek Additional Downlaods. File is ook 411kB, daar kunnen nooit 3 disks in :? De eerste disk is voor NT4 en is wel goed leesbaar verder.

Edit: Heb een fout gemaakt in de startpost... Ik heb de lijst van specificaties die de inkoper gaf, overgenomen. Blijkt alleen nu dat er niet 3x7GB (volgens lijst) in zit, maar 3x 17 GB(!)... Nogal een vergissing. Maar kan dít nog voor problemen zorgen in NT4?

edit:
Info gecorrigeerd

Heb nu nog eens geprobeerd de server te installeren met Windows 2000, dat draait perfect. Ik dacht: kom, ik formatteer eens even een schijf. Misschien dat NT 'm dan wel herkent (heb ik al ooit eerder meegemaakt met een andere controller, al had ik toen de format-utility van de controller gebruikt en ging 't om een Low Level Format; dat hat nu geen succes). Maar ook hierna nog geen succes.

edit:
Edit2: nog een poging gedaan

[ Voor 17% gewijzigd door csteelooper op 05-08-2005 19:30 ]

• csteelooper
*kick* ok, beetje vroeg...

Heb nog eens rondgehangen op Internet en ben er achter dat de door mij gebruikte combinatie van Hardware (Intel L440GX Server Board en Quantum Atlas V 18 WLS Ultra2 SE) inderdaad vaak problemen geeft; iedereen díe een probleem heeft, heeft het op precies hetzelfde punt als ik nu (de SCSI-kaart wordt herkend, de drives niet). Heeft iemand hier misschien een idee waar ik een driver kan vinden voor een Quantum Atlas V 18 WLS Ultra2 SE? In ieder geval niet op sites van Quantum en/of Maxtor, en niet op DriverGuide of StorageDrivers.com. Of is het misschien toch het beste om een Windows Server 2000-licentie aan te (laten) schaffen? Windows 2000 herkent zonder énig probleem álles in het systeem.

Op de site van Intel is ook genoeg info die aantoont dat het zou moeten werken op NT4, maar iedereen die er wel problemen mee heeft, heeft die problemen met dezelfde combinatie als die ik nu in gebruik heb.
Iemand nog tips?

Probleem is opgelost; inkooper/bouwer had fout gemaakt. Schijven waren wel goed enzow, maar had één startup disk niet. Had voorheen alleen met CD geprobeerd, maar daar gaf NT de fout. Nu zelf disks gemaakt... Nu werkt het wel.

Dank u allen!!!!

[ Voor 12% gewijzigd door csteelooper op 06-08-2005 14:06 ]

Pagina: 1