Toon posts:

Performanceprobleem met Apache

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
We hebben een probleem met de performance van een server. Als we de processlist bekijken dan zien we dat er rond de 30 a 40 processen van apache draaien, terwijl dit op andere servers beperkt blijft tot een stuk of 5. Dit blijft ook zo nadat we de KeepAlive op off hebben gezet in httpd.conf.

Heeft iemand ervaring met dit probleem?

We draaien Apache 1.3.33 met FreeBSD op een Dual Xeon 3ghz met 4GB DDR. De load van de server schommelt ongeveer tussen de 1 en 7 bij iets meer dan 1 pageview per seconde.

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Volgens mij is het beter al de KeepAlve aan staat, bij veel bezoekers (wat dus bij jou zo te zien weer niet het geval is? vreemd) verlaagt dit de load.
Verder is de combinatie van de volgende settings belangrijk:

MinSpareServers
MaxSpareServers
StartServers
MaxClients

De default instellinge op Debian/woody (ook apache 1.3) zijn:

MinSpareServers 5
MaxSpareServers 10
StartServers 5
MaxClients 5

Er is op de apache site een pagina te vinden over apache performance tuning, daar staan dus tips om de performace te tweaken bij heavy sites, maar ook hoe je meer algemeen performance probs aan kan pakken en debuggen.

Ook belangrijk in jouw geval is proberen te weten te komen wat voor pages er precies geserverd worden. Als er requests komen voor hele files etc. Maar met jouw server specs moet er heel wat gebeuren voor die bak uberhaupt load krijgt.
Iets anders waar ik aan zou denken, als je bv PHP scripten draait of die niet de boel verzieken.

Als laatste, ik heb vorige maand ook performance probs gehad met mijn apache2, heb echt van alles geprobeerd maar op het laatst bleek het mijn kernel te zijn die brak was. Ik had er zelf een gecompileerd maar dat was blijkbaar met precies de verkeerde opties etc, nooit wat van gemerkt tot een site opeens 1 Tb/dag begon te trekken. Nadat ik een stock kernel had geinstalleerd daalde de load van 10-30 naar 0-1. Maargoed dat was met linux, dus iets heel anders. Ik vermeld het even voor als jij ten einde raad raakt ;)

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 00:17:
We hebben een probleem met de performance van een server. Als we de processlist bekijken dan zien we dat er rond de 30 a 40 processen van apache draaien, terwijl dit op andere servers beperkt blijft tot een stuk of 5.
En dat is een probleem omdat ?
Dit blijft ook zo nadat we de KeepAlive op off hebben gezet in httpd.conf.

Heeft iemand ervaring met dit probleem?

We draaien Apache 1.3.33 met FreeBSD op een Dual Xeon 3ghz met 4GB DDR. De load van de server schommelt ongeveer tussen de 1 en 7 bij iets meer dan 1 pageview per seconde.
Wat is nu concreet het probleem ? Het aantal processen relateren aan een performance probleem is wat erg kort door de bocht. Is de server traag ? veel swap ? veel geheugen gebruik ?

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-02 12:08

Niek

f.k.a. The_Surfer

Er zit definately is mis in je config of je scripts. Een load tussen de 1 en 7 op zo'n server met 1 pageview/sec is niet normaal. Ik zou je config goed vergelijken met je andere servers en je scripts nalopen. Heb je crashende processes? Check je error.log en dergelijke.

FYI: ik draai op een dual opteron Lighttpd met zo'n 100-250 requests per seconde. Load is nog nooit boven de 1 gekomen. OK, ik geef toe, ik doe een hoop met caching (memcached), maar op jouw server moet toch zeker ook 10 pageviews/s mogelijk zijn.

Als je zeker weet dat het Apache is (en niet je scripts) die roet in het eten gooit, en je scripts zijn verder goed, dan raad ik je aan eens Lighttpd te proberen. Het heeft me minstens 2 extra servers uitgespaard.

Edit: voordat ik het vergeet, speel een met je MaxClients setting in je Apache config. Als die te laag staat gaan je processen in de wacht en wordt je server erg sloom.

[ Voor 12% gewijzigd door Niek op 05-08-2005 10:08 ]

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-02 08:19
Als spuit 11 zijnde:

is het statische HTML of dynamische PHP? Ik heb meegemaakt dat de meest krankzinnig geloadbalansde opstelling met foute PHP onderuit ging.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

The_Surfer schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 10:07:
Er zit definately is mis in je config of je scripts. Een load tussen de 1 en 7 op zo'n server met 1 pageview/sec is niet normaal. Ik zou je config goed vergelijken met je andere servers en je scripts nalopen.
En dat hoeft dus niet van Apache af te komen. Maar zonder meer info van de TS is dit puur giswerk.

Echt een config probleem kan ik me niet echt voorstellen, idle processen veroorzaken geen load. De TS moet eens een blik werpen in z'n error log, segfaultende child processen veroorzaken wel load :)
Pagina: 1