[HTPC] Hardware keuze

Pagina: 1
Acties:

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Er zijn al meerdere HTPC topics geweest, en heb deze vrijwel allemaal gelezen, maar het gaat mij voor mij nu om een situatie waarin ik al hardware heb, en hierin een keuze wil maken.
Gezien de combinatie van behoorlijk oude hardware en nieuwe software en toepassingen zou ik hier graag meningen en ervaringen over horen.

Doel
Het configureren van een HTPC. Wordt aangesloten op een TV (S-video) en receiver (S/PDIF). Deze zal worden gebruikt om MP3 te streamen vanaf een server en evt. wat internetten.

Optie 1
Intel Pentium II 266 @ 300 (75x4)
512 MB SDRAM
Asus P2L97 (440 LX chipset)

Optie 2
AMD K6-2 400 @ 450 (100x4,5)
256 MB SDRAM
Aopen AX59Pro (VIA MVP3, 1 MB L2)

Overige hardware
Matrox G400 32 MB Dualhead
20 GB 7200 RPM
Soundblaster Live!
10/100 Realtek

Software
Ben ik nog niet helemaal over uit, zou XP kunnen zijn, eventueel MCE. Een linux distro behoort ook tot de mogelijkheden.

Wat verlang ik van u? :> Welke optie is het snelst en/of het meest geschikt? De AMD heeft een hogere clocksnelheid en FSB, maar kan maar 256 MB adresseren. De Intel dus 512, maar heeft weer minder rauwe MHz'en. In de AMD zou ik ook 512 MB kunnen stoppen, maar die wordt dus niet geheel gecached..

Divide and conquer.

• Webjunkie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-04 00:58
voor een mp3tje afspelen zijn je 2 pties misschien genoeg maar films kijken kan je wel vergeten :|

HTPC, Speeldoos | PVoutput

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Webjunkie schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 23:42:
voor een mp3tje afspelen zijn je 2 pties misschien genoeg maar films kijken kan je wel vergeten :|
Zeker! Heb je gelijk in, maar daarvoor wil ik het ook niet gaan gebruiken. Ik dacht het duidelijk onder 'doel' gesteld te hebben, maar ik zal het iets verder specificeren.
Niet nodig voor films, DVD, Divx of wat dan ook, enkel om MP3's te streamen vanaf een server en eventueel wat internetten en remote besturen.

Mijn vraag is meer welke optie het best zal zijn onder deze omstandigheden.

[ Voor 3% gewijzigd door wimpie op 04-08-2005 23:48 ]

Divide and conquer.

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:41
Die k6-2s waren nog niet bepaald snel te noemen destijds, ati werd al beter maar mijn K6-2 300 werd nog asociaal voorbij geraced door celerons en PIIs met gelijke kloksnelheid dus ik denk dat het MHz verschil niet zoveel voorstelt. Ik verwacht dat de PII het dus beter zal doen door zijn hogere geheugen mogelijkheid.
Aan de andere kant hangt dat er natuurlijk ook vanaf hoe goed jij bent in het stroomlijnen van je systeem, als je alle overbodige rotzooi er uit sloopt zou het natuurlijk ook best kunnen dat je met 256 MB ook genoeg hebt en meer memory niet echt veel verschil meer maakt. Als je al achter een router zit hoef je bv ook geen firewall meer er op te draaien en zo, en ook een virusscanner hoeft niet perse altijd mee te draaien als je een beetje weet wat je doet.
Maar ja zelf zou ik toch voor het grotere geheugen gaan omdat je dan minder hoeft te laten :).

Gamertag: FinrazielNL

Verwijderd

wimpie schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 23:46:
[...]

Zeker! Heb je gelijk in, maar daarvoor wil ik het ook niet gaan gebruiken. Ik dacht het duidelijk onder 'doel' gesteld te hebben, maar ik zal het iets verder specificeren.
Niet nodig voor films, DVD, Divx of wat dan ook, enkel om MP3's te streamen vanaf een server en eventueel wat internetten en remote besturen.
Wat is er dan "Home Theater" aan je PC; de verwarring is niet raar, aangezien je gewoon een MP3 streaming server bedoelt en niet een HTPC.

Gezien het doel, gaat het niet uitmaken of je nu 256Mb of 512Mb memory erin stopt. Om voor zoiets MCE te installeren :?

Ik zou 2 doelen stellen in jouw geval:
- Stilte: welk van je oude hardware is het best passief te koelen.
- Snelheid: Hoe creëer je een "instant-on" gevoel zoals een normale stereotoren heeft.

Voor dat laatste valt iedere vorm van een moderne windows al af; een minimale linux-versie afgestemd op wat je wil doen zal wss het snelst laden.

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-11-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 06:48:
[...]
Voor dat laatste valt iedere vorm van een moderne windows al af; een minimale linux-versie afgestemd op wat je wil doen zal wss het snelst laden.
Of gewoon S3 gebruiken als de hardware dat ondersteunt. BTW zou ik geen XP, en zeker geen XP MCE draaien op een PII 266, tenzij je graag frames telt... :X

[ Voor 3% gewijzigd door Tim_R op 05-08-2005 16:19 ]

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 12:14

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Wat dacht je van een FIC Spectra (Vobis 340 euro)?

Afbeeldingslocatie: http://www.mce-community.de/cebit05/fic_spectra2.JPG

Is dus een barebone.

EDIT: Sorry nervermind, je wilt dus oud spul gebruiken.... ;) MCE is dan geen optie helaas

[ Voor 27% gewijzigd door Dukey op 05-08-2005 16:29 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:41
Een PII 266 kan best XP trekken hoor, je moet het alleen niet te zwaar gaan belasten...
Heb vorig jaar een dergelijk systeem van iemand opgeknapt en er eens XP op gezet om te kijken hoe dat nou werkelijk loopt, en dat gaat best goed. Hoeveelheid geheugen is veel belangrijker voor XP volgens mij dan de proc snelheid (heb het betreffende systeem dan ook even volgepropt met oude dimmetjes die bij mij stof lagen te happen :P)

Gamertag: FinrazielNL

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-11-2025
Waarom zou je graag XP draaie als je tog alleen muziek luisterd en een beetje internet?
Draai gewoon 98 SE. dan weet je zeker dat je geen problemen krijgt met de snelheid van cpu en de hoeveelheid geheugen. En winamp werk perfect op 98se(teminste als je winamp wilt draaie).

En ik zou voor de PII gaan aangezien die in die tijd een stuk sneller ware dan die rottige K6's

[ Voor 16% gewijzigd door CodeConnected op 06-08-2005 10:13 ]

Pagina: 1